Лабораторні роботи з хімії

Про матеріал
Лабораторні роботи з хімії для коледжів або шкіл зі спеціалізацією предмету
Перегляд файлу

Лабораторна робота № 2

Тема: Сульфатна кислота.

 

  1. Мета роботи: ознайомитись з хімічними властивостями сульфатної кислоти, навчитися визначати сульфат-іон у розчині.

 

  1. Обладнання та реактиви: розчин сульфатної кислоти, натрій гідроксиду, магній хлориду, натрій сульфату , натрій нітрату, натрій карбонату, металічний цинк.

 

 

  1. Вказівки та теоретичний матеріал: Буринська Н.М. «Хімія». Підручник для 10 класу Київ, Ірпінь, 2005   § 3,4,6.

 

  1. Теоретичні положення:

 

    Сульфатна кислота (безводна, 100%-ва) – вязка безбарвна оліїста рідина. Густина її концентрованого розчину 1,84 . Вона нелетка, запаху не має . Надзвичайно гігроскопічна. Активно вбирає вологу. Розчинення її у воді супроводжується виділенням великої кількості теплоти, що може призвести до закипання води і розбризкування кислоти. Памятайте ! для розбавлення треба кислоту доливати до води невеликими порціями.

    Розведена виявляє характерні для сильних кислот властивості: добре дисоціює на іони за двома ступенями, реагує з активними металами з виділенням водню, який виступає в ролі окисника, а при взаємодії з оксидами та гідроксидами металів утворює середні (сульфати) та кислі (гідросульфати) солі.

    Якісною реакцією на сульфат – іон    є   іон барію . Утворюється білий осад , який не розчинюється ні у воді, ні в нітратній кислоті

 

       5.  Порядок виконання роботи.

       

Дослід 1. Дисоціація сульфатної кислоти.

   Налити в пробірку 1мл розчину сульфатної кислоти і додати 1-2 краплі лакмусу. Як змінюється колір індикатора? Написати рівняння ступінчастої дисоціації сульфатної кислоти.

 

Дослід 2. Взаємодія з основами.

   Налити в пробірку 1мл розчину магній хлориду і додати 1мл розчину натрій гідроксиду. Що спостерігаєте?

   До одержаного осаду додати 1мл розчину сульфатної кислоти. Що спостерігаєте?

   Написати рівняння реакцій в іонному вигляді.

 

Дослід 3. Взаємодія з металами.

   Помістити в пробірку шматочок цинку і додати 1мл розчину сульфатної кислоти. Що спостерігаєте.

   Розібрати рівняння реакції з точки зору окиснення-відновлення.

 

Дослід 4. Взаємодія з солями.

   Налити в пробірку 1мл розчину калій карбонату і додати 1мл розчину сульфатної кислоти. Що спостерігаєте? Написати рівняння реакції в іонному вигляді.

 

Дослід 5. Визначення сульфат-іонів у розчині.

   Налийте у першу пробірку трохи розбавленої сульфатної кислоти, у другу – розчину натрій сульфату, у третю – розчину натрій нітрату. До кожної з пробірок додайте кілька крапель розчину барій хлориду. Що спостерігаєте? Складіть рівняння здійснених реакцій і запишіть їх у повній і скороченій іонних формах.

 

        6. Питання для самоперевірки.

 

6.1.  Знаючи, що - типовий кислотний оксид, написати рівняння реакцій, характерних        

         для нього.  

6.2.  В одній пробірці міститься розчин сульфатної кислоти, в іншій – хлоридної. Як роз-

        пізнати де яка міститься?

6.3.  Напишіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити перетворення:

 

            

                                 

                               

 

6.4.  Як треба розбавляти концентровану сульфатну кислоту?

6.5.  Що таке купороси? Наведіть приклади.

 

        7. Зміст звіту.

 

7.1.  Мета роботи.

7.2.  Аналіз хімічних дослідів.

7.3.  Висновки.

 

        8. Домашнє завдання.

 

8.1.  Підготувати бланк звіту.

8.2.  Знати відповіді на запитання п.6.

 

        9. Література.

 

       Буринська Н.М. «Хімія». Підручник для 10 класу Київ, Ірпінь, 2005 .

       Басов В.П. Хімія Навчальний посібник Київ «Каравела» 2003.