Лабороторна робота Вимірювання прискорення вільного падіння

Про матеріал
Розробка уроку для проведення лаборотарної роботи з фізики "Визначення прискорення вільного падіння"
Перегляд файлу

Відкритий урок фізики в 11 класі ЗОШ №1 м.Умань.

Вчитель: Соболенко Ігор Михайлович.

 

Тема уроку: Лабораторна робота №2

«Вимірювання прискорення вільного падіння за допомогою маятника»

Мета: узагальнення знань з теми «Механічні коливання і хвилі»;

           Навчитись вимірювати g за допомогою маятника;

           Формування в учнів прагнення до здорового способу життя ( ознайомлення  з  шкідливим впливом шумового забруднення).

Прилади і матеріали: штативи, нитка, важки, секундомір, ПК,   програмне забезпечення «віртуальна фізична лабораторія».

 

Хід уроку.

  1. Організація класу.
  2.   Шановні учні, наближаємось до завершення вивчення теми «механічні коливання і хвилі». При вивченні будь-якого теоретичного матеріалу ми з вами акцентуємо увагу на практичному використанні цих знань і на тому, як ті чи інші фізичні явища впливають на життя, здоровя людей. Ось і на сьогодні ви отримали домашнє завдання – підготувати повідомлення на тему «Шумове забрудення». Звертаю вашу увагу на вислови відомих людей, що підготовлено на дошці:

Лукрецій Кар: «Шкідливого багато нам в вуха іде»

Ф.Інгерслав: «Шум-це яд»

«Шум-це відходи цивілізації. Так зведемо ці відходи до мінімуму !»

     Пропоную прослухати інформацію, яку ви знайшли.

 

Доповіді учнів.

  1.       Рівень шуму у звичайній дискотеці не менший, ніж поблизу велечезного авіалайнера, який готується злетіти, повідомляє журнал «Нью Саєнтс». Перевіривши слух 1800 молодих німців віком 18-24 роки, дослідники одержали вражаючі результати: кожний десятий з них страждає втратою слуху, який не можна відновити. Десята частина людей 16-18 років через серйозні пошкодження внутрішнього вуха розуміють людську мову середньої гучності з труднощами.

Особливо глушить тінейджерів «техно» - дикий шум, що мало асоціюється з музикою, децибели якого значно перевищують навіть гуркіт ковальського цеху початку століття.

  1.       Ткачихи, ковалі, водії поїздів метро і обслуговуючий персонал аеродромів – постійні клієнти лікарів, що відновлюють слух. Зарах до них приєднались студенти та школярі. Така мода: хлопці і дівчата з «бананами» у вухах у вигляді наушників від плеєрів – діло звичне. Пояснимо: у ткацькому цеху рівень шуму – 90-100 децибел, на дискотеці – 80-100. Сила звуку плеєра сягає 114 дБ – зовсім небагато до 120 дБ, коли починається больовий поріг.  Постійно слухаючи плеєр, можна . . . захворіти.
  2.       Американські нейрохірурги вже 4 рік вивчають рітмічний токсикоз. Цією хворобою страждають білі (!) підлітки, активно слухаючі поп-музику. Чорне населення практично не відчуває при цьому дискомфорту, оскілики сучасна естрадна музика побудована на африканських ритмах, які у них у крові. Що ж до білих, то, як  показують дослідження, органічною для них є класична музика, що має біологічні ритми природи. Більшість творів Моцарта, Вівальді, Баха мають ідеальний ритм – 60 ударів на хвилину, що відповідає сердцебиттю. Ця музика не відбиває слух, не руйнує імунітет. Навпаки – зберігає еластичність барабанної перетинки.

 

Підсумок: ви можете слухати музику по дорозі до школи, в метро, в автобусі – в цьому і є головна перевага плеєра. І все ж … В цих випадках до музики додається шум і вібрація транспорту. У підсумку відбувається послаблення слухового нерва. А на послаблений слуховий нерв нападають інфекції.

             Це не значит, що треба взагалі відмовитись від плеєрів. Це значит, що навушники хоча б іноді треба знімати з вух, не вмикати плеєр на всю потужність і не слухати, укщо у вас грип або ГРЗ

 

    3.Наступне наше завдання на сьогодні – виконати лабораторну роботу «Вимірювання прискорення вільного падіння за допомогою маятника». Перед тим як приступити до неї ми маємо повторити основні поняття і фізичні величини :

         1) що називається коливаннями;

         2) що називається періодом;

         3) що називається частотою;

         4) що називається циклічною частотою;

         5) що називається вільними коливаннями;

         6) що називається вимушеними коливаннями;

         7) що називається  математичним маятником;

         8) що називається амплітудою;

         9) що називається резонансом;

         10) що називається хвилею;

          11) що називається  довжиною хвилі.

 

    4.Сама робота нас сьогодні чекає незвичайна.Ми з вами виконаємо практично два варіанти. Спочатку ми виконаємо її за допомогою віртуальної фізичної лабораторії а потім продовжимо на реальній установці. Власне із знайомства з нею ми і розпочнемо.

    Вам доведеться мати справу зі штативом, де закріплено на нитці тіло. Доречі питання до вас :

      а чи цікавит нас маса цього тіла? (ні)

      А від чого залежит період коливань математичного маятника? ( лише від довжини нитки і прискорення вільного падіння)

   Тобто, якщо ми матимемо період і довжину маятника, ми зможемо обрахувати прискорення вільного падіння (формула записана на дошці). А як визначити період? ( порахувати коливання і пра цьому виміряти час).

    Власне в цьому і полягає хід нашої роботи.

Інструкція чітко розписана у вас на моніторі. Прошу до зошитів занотувати тему, мету роботи і ознайомитись з інструкцією.

    Для того, щоб виконати роботу на машині, потрібно курсор навести на вантаж а потім натиснути «пуск». При цьому ви про себе відраховуєте коливання а машина автоматично веде відлік часу. Звертаю увагу на те, що коливання швидко згасають а тому не слід брати велику кількість коливань. Спробуйте. Дослід слід виконати тричі – результати і відповідні обрахунки ( період, g, середнє значення, похибка – формули на дошці) заносите до зошита і заповнюєте таблицю.

    А другий дослід ми виконаємо на реальній установках, що підготовлені і чекають на окремому столі. Звертаю увагу – не потрібно брати максимальну амплітуду, щоб вантаж не ударявся об штатив. Виміри записуємо на чернетці а потім повертаємось до робочих місці і аналогічно виконуємо обрахунки і заносимо їх до зошитів.

     Учні виконуть другу частину роботи.

     При оформленні роботи особливу увагу звертаєте на висновок. Ми маємо порівняти отримані результати з табличним значенням і при наявності похибки пояснити її причину. А також згадати те, з чого розпочався наш сьогоднішній урок – як впливають механічні коливання і хвилі ( зокрема – звуки) на здоровя людини.

 

5. Домашнє завдання (записане на дошці) : підготуватись до тематичного оцінювання по темі «Механічні коливання та хвилі»

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
25 березня
Переглядів
128
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку