Відкритий урок фізики в 11 класі ЗОШ №1 м.Умань.
Вчитель: Соболенко Ігор Михайлович.
Тема уроку: Лабораторна робота №2
«Вимірювання прискорення вільного падіння за допомогою маятника»
Мета: узагальнення знань з теми «Механічні коливання і хвилі»;
Навчитись вимірювати g за допомогою маятника;
Формування в учнів прагнення до здорового способу життя ( ознайомлення з шкідливим впливом шумового забруднення).
Прилади і матеріали: штативи, нитка, важки, секундомір, ПК, програмне забезпечення «віртуальна фізична лабораторія».
Хід уроку.
Лукрецій Кар: «Шкідливого багато нам в вуха іде»
Ф.Інгерслав: «Шум-це яд»
«Шум-це відходи цивілізації. Так зведемо ці відходи до мінімуму !»
Пропоную прослухати інформацію, яку ви знайшли.
Доповіді учнів.
Особливо глушить тінейджерів «техно» - дикий шум, що мало асоціюється з музикою, децибели якого значно перевищують навіть гуркіт ковальського цеху початку століття.
Підсумок: ви можете слухати музику по дорозі до школи, в метро, в автобусі – в цьому і є головна перевага плеєра. І все ж … В цих випадках до музики додається шум і вібрація транспорту. У підсумку відбувається послаблення слухового нерва. А на послаблений слуховий нерв нападають інфекції.
Це не значит, що треба взагалі відмовитись від плеєрів. Це значит, що навушники хоча б іноді треба знімати з вух, не вмикати плеєр на всю потужність і не слухати, укщо у вас грип або ГРЗ
3.Наступне наше завдання на сьогодні – виконати лабораторну роботу «Вимірювання прискорення вільного падіння за допомогою маятника». Перед тим як приступити до неї ми маємо повторити основні поняття і фізичні величини :
1) що називається коливаннями;
2) що називається періодом;
3) що називається частотою;
4) що називається циклічною частотою;
5) що називається вільними коливаннями;
6) що називається вимушеними коливаннями;
7) що називається математичним маятником;
8) що називається амплітудою;
9) що називається резонансом;
10) що називається хвилею;
11) що називається довжиною хвилі.
4.Сама робота нас сьогодні чекає незвичайна.Ми з вами виконаємо практично два варіанти. Спочатку ми виконаємо її за допомогою віртуальної фізичної лабораторії а потім продовжимо на реальній установці. Власне із знайомства з нею ми і розпочнемо.
Вам доведеться мати справу зі штативом, де закріплено на нитці тіло. Доречі питання до вас :
а чи цікавит нас маса цього тіла? (ні)
А від чого залежит період коливань математичного маятника? ( лише від довжини нитки і прискорення вільного падіння)
Тобто, якщо ми матимемо період і довжину маятника, ми зможемо обрахувати прискорення вільного падіння (формула записана на дошці). А як визначити період? ( порахувати коливання і пра цьому виміряти час).
Власне в цьому і полягає хід нашої роботи.
Інструкція чітко розписана у вас на моніторі. Прошу до зошитів занотувати тему, мету роботи і ознайомитись з інструкцією.
Для того, щоб виконати роботу на машині, потрібно курсор навести на вантаж а потім натиснути «пуск». При цьому ви про себе відраховуєте коливання а машина автоматично веде відлік часу. Звертаю увагу на те, що коливання швидко згасають а тому не слід брати велику кількість коливань. Спробуйте. Дослід слід виконати тричі – результати і відповідні обрахунки ( період, g, середнє значення, похибка – формули на дошці) заносите до зошита і заповнюєте таблицю.
А другий дослід ми виконаємо на реальній установках, що підготовлені і чекають на окремому столі. Звертаю увагу – не потрібно брати максимальну амплітуду, щоб вантаж не ударявся об штатив. Виміри записуємо на чернетці а потім повертаємось до робочих місці і аналогічно виконуємо обрахунки і заносимо їх до зошитів.
Учні виконуть другу частину роботи.
При оформленні роботи особливу увагу звертаєте на висновок. Ми маємо порівняти отримані результати з табличним значенням і при наявності похибки пояснити її причину. А також згадати те, з чого розпочався наш сьогоднішній урок – як впливають механічні коливання і хвилі ( зокрема – звуки) на здоровя людини.
5. Домашнє завдання (записане на дошці) : підготуватись до тематичного оцінювання по темі «Механічні коливання та хвилі»