Лайфхаки з української мови.
Юний друже!
Лайфхаки уважно прочитай,
Подумай, поміркуй!
Вправи правильно виконуй!
1)Пре- і при- немов близнята,
Як їх розрізнити?
Пам’ятати усім варто,
Де їм в слові жити.
Пре- це ознака вища міри
(заміти це словом дуже).
Дуже сірий – це пресірий.
Розібрався, любий друже?
Тож прекрасний, пречудовий,
Прерозумний і премудрий,
Префікс пре- коли у слові –
Вже ніколи не забудеш.
З при- завжди ми прибуваєм,
Наближаємось до чогось,
Щось приєднуєм – і маєм
Пам’ятати про це строго!
З при – неповні маєм дії
І ознак не повноту.
Ось, притомлена радіє
Мала пташечка в саду.
Прі- ми і так запам’ятаєм,
Правил тут складних немає,
Префікс прі- самотній птах,
Лише в деяких словах:
Пишемо у прірві та у наших прізвищах.
Знайте все це і знаннями
Ми здолаєм труднощі.
Вправа 1
Спишіть слова, вставляючи пропущену букву е, и або і.
Пр..вітати, пр..щедрий, пр..звище, пр..лютий, пр..здоровий, пр..солодкий, пр..сісти, пр..землений, пр..дорого, пр.. горіти, пр ..рва, пр..гіркий, пр..крити.
2) Дві тролянди роз – і без-
У кожнім слові розцвітають,
Бо у префіксах роз-, без-
На кінці лиш зе ми маєм.
Вправа 2
Пояснитити: чому?
Розхвилюватися, але схвилюватися,
Розтерти, але ростити, стерти.
3) Перед К, П, Т, Ф, Х
Має тут свій інтерес
Завжди лише буква ес:
Скопати, спиляти, стиснути, сфотографувати, схилити.
Вправа 3
Спишіть речення, розкриваючи дужки.
Не (з,с)тримати хвилю Черемошу, коли він зануртує, (з,с)кидаючи з себе зимову одіж. Недалеко від печери крикнула (з,с), полохано сова, вдарила крильми, (з,с) колихнувши тишу. Сонце купало своє (з,с)кісне проміння в (з,с)пінених хвилях потоку.
4) Яку писати літеру: Е чи И ?
Все важливе в нашій мові, ось приміром річ така:
«е» чи «и» писати в слові –
Часто сумнів виника:
Село чи сило?
Якщо ясно та не дуже –
Щоб уникнуть зайвих мук,
Ти під наголос, мій друже,
Зразу став сумнівний звук:
Село – села
Звук виразно зазвучить,
Як писать тебе навчить.
Вправа 4
Спишіть слова, вставляючи пропущену букву е або и, за зразком
Зразок. Медовий- мед.
С..лянин, в..сло, х..литися, л..пневий, в..чірка, в..шневий, т..плиця, ст..бло, ш..рокий, з..мувати, с..стра, в..ликий .
5) Зверніть увагу! Написатиння е, и не завжди можна пояснити правилом.
Але є слова, що в них
Написання голосних
Через наголос, бува,
Перерірить неможливо,
А тому такі слова
Пам’ятати нам важливо.
Це, наприклад, керувати
Це легенда і чекати,
І герой, і чемпіон,
І медалі, і диплом,
І мелодія, й метро,
І левада, і леміш
Ось такий, мій друже, вірш!
Вправа 6.
Випишіть слова, правопис яких не можна перевірити наголосом.
На леваду шовковисту
Вийшли гуси чередою.
Услід півень гонористий
З червоною бородою.
- Я герой, я чемпіон,
Не зійду з дистанції,
Словом всіх беру в полон
І найкращий в танці я!
Є медалі і дипломи,
Ви мені – не рівня...
Та ніхто з гусей не слухав
Вихваляння півня.
6) В переливах слів ми раді
Відтінити тут одне:
Там де «і« в закритім складі
У відкритім «о» та «е».
У закритім складі кінь, у відкритому – коня,
У закритім складі гість, у відкритім – гостя жди.
У закритім складі шість, у відкритому- шести.
Не кінець тут прикладам,-
Ще раз вам ми викладем:
Лебідь- лебедя, чобіт- чобота.
Але є і виняток:
Хобот- хобота, й ще сучасніший:
Робот- робота.
Вправа 6.
Доберіть до кожного з поданих слів його форму або спільнокореневе слово, щоб відбувалося чергування голосних звуків.
Школа, нога, плести, соколи, четвертий, пекти, беру, летіти, перехід, гора, женитися, корінь, здерти.
7) Зверніть увагу на слова, у яких приголосні подвоюються.
Ще зрання наш Микита встав,
Спросоння лапи потягав,
Згадав обіцянку вчорашню,
На торговище почвалав.
Попідвіконню, попідтинню,
Ішов стежками, навмання,
Знав – справа честі і життя.
Скласти речення із словами : зрання, спросоння, попідтинню, попідвіконню.
Підкресліть їх, як члени речення.
8) Пригадайте спрощення у групах приголосних.
Шістнадцять гусок зустрічали Гриця,
Упевнено ступав назустріч він.
Хвастливість на лиці немов розлита,
Та прут з зап’ястя ледь стримів.
Переступивши хворостяк сухенький,
Кістлявий гусачок біленький,
Пестливим голосом спитав:
- Де, Грицю, ти, до біса, пропадав?
Вррава 8. Спишіть слова, вставляючи , де потрібно, пропущену букву. Позначте орфограми, поясніть написання.
Радіс…но, віс…ник, учас…ник, щотиж…невий, заздріс…ний, кіс…лявий, хвас…ливо, шіс…надцять, безжаліс…ний, виїз…ний, контрас…ний, щвидкіс…ний, совіс…ний, зап’яс …ний, перехрес…ний.
9) Заерніть увагу!
Залежно від змісту речення слова може, правда, кажуть, видно, здається, на щастя та деякі інші можуть бути або не бути вставними.
Щоб переконатися, що слово є вставним, спробуйте вилучити його з речення. Якщо при цьому речення не втратить первинного змісту, то слово є вставним.
Вправа 9.
Перепишіть, розставляючи де потрібно коми. Вставні слова підкресліть.
Подарували квіти на щастя. Сьогодні видно буде сніг. З берега видно далеко. На щастя дощу сьогодні не було.
10) Зверніть увагу! Речення з прямою мовою можна зобразити за допомогою таких схем:
1. A:»П».
2.A:»П?».
3.»П»,- а.
4.»П?!»-а.
Вправа 10. Спишіть речення, вставлячи пропущенні розділові знаки.
Кожен кущик і стежка мов говорять мені ТИ у рідному домі, у своїй стороні. Мені сказала мати Розцвіла ромашка біля хати. От і принесли нам лебеді на крилах життя говорить мій дід Микола . Іду та людей питаю, де тут дорога до рідного краю.
11) Зверніть увагу! Між одрнорідними членами речення перед неповторюваними сполучниками і, й, чи, або, та ( в значенні і), кому не ставимо. Перед тими самими сполучниками, які з’єднують частини складного речення, кому ставимо, навіть якщо ці сполучники неповторювані.
Вправа 11. Чому так? Поясніть, чому в одних випадках перед сполучником і є кома, а в інших – ні .
Знов весна настане, і квітки барвисті принесуть хвилини щастя і тепла. Ось вперіщив дощ і зашумів над полями, над пасікою. Умите сонце перекинуло свої золоті коси на поля, і вони укрилися пахучою парою. Дорослі чайки ширяли над озером і час від часу приносили пташенятам смачну рибу.
12) Зверніть увагу. Приголосні подовжуються, якщо стоять між голосними. Наприклад: миттю, сіллю, але радістю, скатертю (збіг приголосних).
Не подовжуються губні приголосні та р: любов’ю, матір’ю.
Вправа 12. Поставте іменники у формі орудного відмінка однини і запишіть .
Міць, честь, суміш, подорож, мідь, сталь, мати, ніч, якість, медаль, печаль, кров.