Тема уроку: Органи дихання. Як ми дихаємо?
Мета :
- ознайомити з органами дихальної системи та їхніми основними функціями;
- дослідити, який шлях проходить повітря в організмі людини;
- дослідити, як відбувається дихання, що відбувається в організмі під час вдиху та видиху, як фізичні навантаження впливають на частоту дихання;
- активізувати пізнавальну діяльність дітей;
- збагачувати активний словник відповідно до тематики тижня;
- розвивати самостійне мислення, вміння досліджувати, уяву, доказове та зв’язне мовлення, пам’ять, увагу, дрібну моторику, критичне мислення, навички вільного спілкування;
- виховувати спостережливість, допитливість, інтерес до вивчення людського організму.
Очікувані результати:
- учень / учениця знає органи дихальної системи людини;
- пояснює, як відбувається дихання людини, послідовно називає органи, через які проходить повітря;
- проводить дослідження за поданим планом, робить висновки;
- вітається та звертається до інших, дотримуючись норм мовленнєвого етикету, використовує ввічливі слова;
- висловлює та аргументує власну думку, поважаючи позицію інших і дослухаючись до спільних рішень;
- підтримує діалоги з тем, пов’язаних із важливими життєвими ситуаціями;
- зіставляє почуте з власним досвідом, висуває власні гіпотези;
- ставить запитання дорослим і одноліткам щодо інформації, яка викликає сумнів або є незрозумілою;
- робить висновки із спостережень та досліджень разом з учителем або самостійно.
Обладнання :
- підручник О. Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко “Я досліджую світ” 4 клас (частина 1);
- для проведення досліджень: кулька, секундомір;
- інтерактивна дошка ;
- шаблон: «Модель дихальної системи».
Хід уроку
І. Емоційне налаштування :
Приготуйтеся швиденько,
Виструнчіться всі рівненько.
Чекає нас важлива справа —
Урок захопливо-цікавий!
Я дарую вам усмішку, гарний настрій, тепле слово і бажаю успіхів на уроці.
А щоб бути успішними, сьогодні нам знадобляться:
У – уміння вчитися і працювати
С – співпраця
П – подолання труднощів
І – інтерес до теми
Х – хороший настрій
ІІ. Вправа « Пригадай»
Пригадайте наші мандри та дайте відповіді на запитання.
- З ким ми подорожуємо?
- Куди потрапили діти?
- Що таке Атлас? (Це збірник. )
- Що таке легені? Розкажіть мені. ( Це орган дихання)
- Як потрапляє кисень до організму ? (Через ніс, гортань, трахею, потрапляє до легень і бронхів)
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
- Давайте з’ясуємо що ми знаємо і чого нового ще дізнаємось.
- Пропоную переглянути відео https://youtu.be/eJtdTXPURVQ
- Якою, буде тема нашого уроку?
- ( Легені. Ми будемо з’ясовувати : Як ми дихаємо.)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
- Чи всі слова автора зрозумілі? ( Пухирці )
- Що було не зрозуміло?( Альвеоли) . Запам’ятали?
- Як вони працюють? ( Кульку здута показала)
- Так ви собі її уявляєте? Так. Вмикаємо уяву, вона схожа на кульку наповнену повітрям).
- Як це працює? Для цього ми виконаємо певні вправи, які допоможуть нам дізнатись про це..
1.Вправа « Дослід».
Дослід :
- У стані спокою у ваших легенях приблизно стільки повітря.
( Я видихаю у кульку, це уявно ваша альвеола. Але вона не одна, це ціла команда, яка працює на результат - Насичувати організм киснем. Вони постійно працюють , без зупинки і вихідних. І реагують на певний стан вашого організму. Пропоную попрацювати у команді і виконати певні фізичні вправи.)
- Поприсідайте 10 разів, тільки швидко.
- То як ви вважаєте скільки буде повітря у кульці більше або менше? (Більше) ( Надуйте свої кульки.) Вони більше за мою .
Наші легені вбирають різну місткість повітря. Цікаве слово, цю математичну величину будемо вивчати трохи пізніше.
- Все в організмі взаємо пов’язано. І тому коли ми знаходились у стані спокою наше серце працювало у звичайному режимі. ( кількість ударів в одну хвилину у 9- 10 років 80- 85 ).
- А як реагує серце на фізичні навантаження ?
- Чи підключаються легені до спільної роботи.? ( Так це спільна робота організму).
2. Дослід :
- А тепер пострибаємо 20 разів.
- Як ви гадаєте чи змінився пульс?
- Виміряємо його. Знайдемо пульс на лівій руці зап’ястя. Для цього великий палець розміщується перпендикулярно мізинця тієї руки, на якій робиться вимір, а 4 пальці кладуть на внутрішню частину руки. Пульсація повинна бути яскраво виражена.)
3. Інтерактивна вправа.
- Рахуємо. Дошка Jamboard . На ній напишіть скільки ударів Ви нарахували. Порівняємо результати.
- Організм кожної людини неповторний він реагує на навантаження особисто.
4. Графічне зображення.
Графічно у зошиті зобразимо легені. А їх пара, тобто дві. Малюємо альвеоли на легенях. (300 мільйонів). Швиденько малюємо, порівняємо . А скільки намалював Петрик. Діти , ми не можемо графічно зобразити , таку кількість, але ми зрозуміли будову легень.
5. Дослід . Затримайте дихання (можна закрити ніс і рот рукою).
- Скільки секунд ви можете не дихати?( 30-50 секунд)
- А потім що ви відчули?( потрібно вдихнути повітря)
- Людина не може жити без повітря…
- Немає життя на землі без повітря. І бажано щоб повітря було б чистим.
А що є регенератором чистого повітря?
Дерево , а легені дерева це листочки.
V. Рефлексія.
- Якщо вам було все зрозуміло, і ви працювали без допомоги, то позначте зелений листочок.
- Якщо вам ще потрібна допомога вчителя чи команди класу то позначте помаранчевою .
- Якщо вам було ще важко зрозуміти, і вам потрібна допомога, то жовтим кольором.
Але я сподіваюсь , що наша команда набрала повні легені повітря і відправила наш Фрегат «Умінь і навичок» до невідкритих берегів знать .
VI. Домашнє завдання .
Виконати інтерактивну вправу за посиланням:
Дихальна система людини (learningapps.org)