Лекція №2
«Характеристика торговельно-немеханічного обладнання»
План
Важливим доповненням торгово-технологічного обладнання магазинів є торговий інвентар, який є пристосуваннями, інструментами і приладами, використовуваними для показу і обробки товарів у процесі обслуговування покупців, а також для різних допоміжних і господарських операцій. Його виготовляють з металу, дерева, скла, пластичних мас. Він повинен бути зручним в експлуатації, міцним, простим, не громіздким, достатньо доступним, відповідати естетичним і санітарно-гігієнічним вимогам.
Торговий інвентар є істотним елементом процесу руху товару разом з товарами, упаковкою, використовуваним торгово-технічним обладнаним.
Використання інвентарю в торгово-технологічному процесі дає можливість прискорити операції з просування товарів, скоротити витрати просування, підвищити продуктивність праці, полегшити і забезпечити працю торговельників, підвищити якість обслуговування покупців. Високопродуктивний інвентар з електричним або пневматичним приводом дозволяє істотно підвищити ефективність і престижність праці.
За призначенням в торгово-оперативному процесі:
— для приймання товарів:
а) для розкриття тари і упаковки (електроножиці, розкривач картонної тари із змінним ножем, ножиці для різання тощо);
б) для перевірки розмірів і якості товарів (пробовідбірники, овоскопи-віноскопи, нутроміри, штангенциркулі, мікрометри);
— для підготовки до продажу і продажу продовольчих товарів (пристосування для розрубу, оброблення і нарізки м'яса, субпродуктів і риби, сокири м'ясорубці, ножі виробничі, м'ясницькі, обваловувальні);
— для підготовки до продажу і продажу непродовольчих товарів (праски, прасувальні дошки, щітки для чищення одягу і взуття, електропристосування для фасовки цвяхів і шурупів);
— рекламно-виставковий (манекени, напівманекени, підставки, тримачі для одягу та ін.);
— касовий (мікрокалькулятори, зчитувачі штрих-кодів, змочувачі пальців);
— санітарно-гігієнічний (пилососи, підлогомиючі машини, кошики для сміття);
— протипожежний (пінні і вуглекислотні ручні вогнегасники, набори протипожежних інструментів).
За місцем використання:
— для складських і підсобних приміщень магазинів (молоток-гвоз-додер-ножиці, сокири господарські, молотки, кліщі, ніж для розкриття м'якої тари);
— для торгових залів продовольчих магазинів (торгові шпилі і виделки, торгові совки, лотки для викладення товарів);
— для торгових залів магазинів, що реалізують непродовольчі товари (пристосування для перевірки електроприводів і електроламп, прилад для перевірки електробатарейок, інвентар для примірки взуття, головних уборів та ін.);
За приведенням у дію і складністю конструкції:
— немеханічний (лотки для викладення товарів, пробовідбірники, овоскопи-віноскопи);
— механічний (знімач обручів, пломбір, ножі гільйотини);
— електричний (пристосування для перевірки електролампочок, етикет-пістолети, електрозшивач тари);
— гідравлічний (протипожежний гідропульт, підйомний майданчик, візок);
— електронний (мікрокалькулятори, маркірувальні пристрої, зчитувачі штрих-кодів).
За матеріалом виготовлення:
— дерев'яний (дошки для нарізання, метр для відмірювання тканин та ін.);
— металевий (лотки з листової сталі, ножиці та ін.);
— пластмасовий (підставки, воронки, пластмасові лотки, манекени, вішалки, тримачі та ін.);
— картонний (коробки для упаковки, покажчики, товарні символи);
— комбінований (наприклад, металеві ножі з дерев'яними або пластмасовими ручками).
Інвентар для перевірки розмірів і якості товарів.
До цієї групи входять: овоскопи-виноскопи, пробовідбірники, шаблони, вимірюючі інструменти.
Овоскоп-виноскоп призначений для перевірки якості яєць і вин на просвіт. Прилад складається з корпусу напівсферичної форми і двох знімних кришок з отворами для яєць і винних пляшок. У нижній частині корпусу є електропатрон з лампочкою потужністю 40 Вт. Одночасно в приладі можна просвітити 30 яєць або дві пляшки з вином.
До інвентарю для підготовки до продажу і продажу продовольчих товарів належать різні інструменти і пристосування: сокири, пили-ножівки, ножі, стільці-колоди, обробні дошки, призначені для розрубу, оброблення і нарізки м'яса, субпродуктів і риби, ніж-струна для нарізання монолітів масла (рис. ).
Для розпилювання четвертин туш м'яса, риби застосовують стрічкові малогабаритні електропили.
Залежно від призначення ножі підрозділяють на три підгрупи: для оброблення м'яса, риби, птиці; гастрономічні та хліборізальні.
Ножі для оброблення в магазинах м 'яса, риби і птиці включають ножі для розрубу м'яса, ножі-сікачі, ножі-рубаки, ножі обвалювальні, ножі рибообробні.
До гастрономічних ножів належать філейні ножі, гастрономічні (ковбасні), кухонні ножі, ножі для нарізання шинки, сиру та вершкового масла, комплекти ножів-струн для нарізання монолітів масла.
Філейний ніж застосовують для розрізання окостів, грудинки, рулетів, філе риби. Вони мають трохи звужене лезо і випускаються трьох розмірів — малий, середній і великий.
Гастрономічний ніж (ковбасний) застосовують для розрізання ковбас і твердих гастрономічних виробів. Він має довге лезо з поступовим загостренням кінця.
Ножі кухонні застосовують для нарізання готової продукції і напівфабрикатів з м'яса, риби, птиці, овочів, тіста. Ножі мають трохи вигнуте лезо. Випускаються трьох розмірів — малі, середні і великі.
Ножі для нарізання сиру та вершкового масла застосовують для розрізання брусків сиру та масла при їх відпуску і приготуванні страв. Вони випускаються декількох видів — прямі, з кривим коліном (ступінчастим лезом) та із зигзагоподібною ріжучою частиною леза для фігурного нарізання продуктів.
Ніж-струна для нарізання монолітів вершкового масла на бруски складається з рояльної струни завдовжки 600 мм і діаметром 0,2…0,5 мм, двох ручок з деревини твердолистяних порід і двох рогаток для нарізання довгих брусків масла.
При підготовці до продажу промислових товарів використовують столи і дошки прасувальні, праски, щітки одежні і для чищення взуття, ножиці кравецькі, електропристосування для фасовки цвяхів і шурупів.
Щиток для випробування електроламп і електропроводів має гнізда для електроламп, клеми для перевірки справності дротів і розетку для підключення побутових приладів при їх перевірці. Струмведучі частини щитка захищені, вся розводка знаходиться позаду плати, на якій змонтовані гнізда для перевірки електроламп напругою 127 і 220 В. На щитку встановлена електролампа, сполучена з клемами, що служить для перевірки електропроводів.
Прилад для перевірки працездатності електробатарей використовують при їх продажу. Він має гніздо для підключення батарей і лампочки. У деяких приладах встановлюють амперметр або вольтметр.
Інвентар для відпуску товарів покупцям
Сюди належать примірювальні дзеркала, кільця-вимірники для головних уборів, інвентар для примірки взуття, метри і пів метри, а також інвентар для упаковки товарів.
Рекламно-виставковий інвентар
Рекламно-виставковий інвентар призначений для інформації покупців про товари, що продаються в магазині, їх показу і для оформлення віконних вітрин.
Рекламний інвентар виготовляють зі всіляких матеріалів: дерева, шпону, фанери, пап'є-маше, паперу, металів, пластмаси, синтетичних матеріалів. За способом виготовлення розрізняють інвентар індивідуальний, тобто створений в єдиному екземплярі, і типовий — виготовлений за типовою схемою. За конструкцією рекламний інвентар буває нерозбірним і збірно-розбірним, за товарною ознакою — універсальним, або загально-товарним, і спеціалізованим, призначеним для одного виду товару.
Як інвентар для викладення і реклами продовольчих товарів у продовольчих магазинах використовуються лотки для готових продовольчих товарів і напівфабрикатів. Вони мають прямокутну форму, прямі або похилі бічні стінки.
Лотки для викладення товарів виготовляються з алюмінію, пластмас, нержавіючої або якісної листової сталі з подальшим покриттям білою або світлофарбованою склоемаллю. Використовуються для зберігання і викладення на прилавках і вітринах готових продовольчих товарів та напівфабрикатів при їх продажу.
Лотки з нержавіючої сталі підрозділяються на гастрономічні лотки, мають невисокий
Для викладення кулінарних виробів, напівфабрикатів, заздалегідь нарізаних гастрономічних товарів у магазинах застосовують фарфорові і фаянсові блюда круглої і овальної форми.
Сипкі бакалійні товари і кондитерські вироби викладаютьу скляні скриньки, бочечкирізних форм і розмірів, вази.
Кошики з дроту, пластмаси, лози застосовують для викладення фруктів і овочів.
Для підвіски м'яса і м'ясних товарів гастрономів використовують крюки і кронштейни.
Товари, розфасовані в пляшки, банки, а також консерви викладають на підставках або багатоярусних стендах, що обертаються.
Дорогі товари, наприклад елітний алкоголь у супермаркетах, виставляються в скляних вітринах, що закриваються, з тим, щоб запобігти їх розкраданню.
У магазинах, що торгують промисловими товарами, використовують манекени і напівманекени для показу білизни, головних уборів, одягу; планшети — для показу дрібних товарів (ґудзиків, ниток і т.п.); тримачі для одягу (вішалки різних конструкцій). Рекламно-виставковий інвентар служить засобом «німої» довідки. До такої довідки належать цінникотримачі та цінники різної конструкції, таблиці-інформатори («сьогодні у продажу») і підставки для вказівки прізвища продавця або касира, який сьогодні обслуговує покупців, а також різні декоративні елементи для показу товарів та оформлення вітрин.
Планшети застосовуються при показу великої кількості дрібних товарів (ґудзиків, ниток тощо). Їх викладають на прилавку з вказівкою біля кожної одиниці товару, артикулу і ціни. Планшети бувають круглими або прямокутними.
Підставки використовуються при тематичному (сюжетному) показі товарів у вітрині магазина. Вони повинні відповідати єдності задуму сюжету, по можливості бути виготовлені з однорідного матеріалу з необхідним поєднанням кольорів і конструкції, щоб окремі елементи вітрини доповнювали один одного. Підставки підрозділяються на загальнотоварні збірно-розбірні і універсальні типу «конструктор».
Загальнотоварні підставки-стійки виготовляються на основі каркаса з металу або алюмінієвого профілю із застосуванням скла (полиці, двері).
Манекени і напівманекени виготовляють з пап'є-маше, поролону, поліетилену, пластику. Вони служать для показу одягу, головних уборів, білизни і тканин.
Розрізняють манекени чоловічі, жіночі, підліткові і дитячі. Сучасні манекени виготовляють із знімальними париками, з шарнірними пристроями ніг, рук, кистей рук, завдячуючи чому їм можна додавати різні пози. Для показу блуз, кофт, жакетів, білизни, піджаків використовують напівманекени, бюсти, торси і груди. Напівманекени є чоловічим або жіночим торсом, встановленим на підставці.
Динамічні рекламні установки застосовують для демонстрації предметів одягу на манекенах як у вітринах, так і в торгових залах магазинів.
Інвентар для відбору товарів покупцями
До інвентарю для відбору товарів покупцями належать кошики і візки магазинів самообслуговування. Кошики виготовляються дротяними з однією або двома відкидними ручками і пластмасовими з двома ручками. Кошики можна укладати в штабелі, тому для їх зберігання потрібно небагато місця. Дротяні кошики нікелюють, оцинковують або покривають пластмасами. Кошики мають різні розміри і місткість.
Візки для відбору товарів покупцями використовуються в крупних магазинах самообслуговування, де отримується значна кількість товарів. Купівельний візок — один з небагатьох видів торговельного обладнання, з яким відвідувач у першу чергу стикається при вході в магазин і розлучається, тільки покидаючи його. Візок складається з каркаса, виготовленого із сталевого прута, дротяного кошика із задньою стінкою, що відкидається, чотирьох поворотних коліс і ручки для перевезення. Для виробництва купівельних візків використовується оцинкований метал і спеціальне акрилове покриття, стійке до різних механічних пошкоджень, корозії. Воно гарантує міцність і зберігає блиск виробу. Задня стінка кошика, що відкидається, дозволяє компактно зберігати велику кількість візків.
Сучасні візки можуть додатково бути вкомплектовані дитячим сидінням і сидінням для немовляти, що значно спрощує відвідування магазину батьками з дітьми.
Різні аксесуари (інформаційні таблички, тримачі для реклами) актуальні у разі розміщення реклами. В даний час інформаційні таблички на візках є, мабуть, одним з найпопулярніших рекламоносіїв.
Меблі, які застосовують на торговельних підприємствах, класифікують за ознаками.
1. За місцем використання - для торговельних приміщень, приміщень для прийомки, зберігання та підготовки товарів до продажу; для дрібнорозничної мережі, для торговельних складів.
2. За функційним призначенням - для показу товарів; для викладення і продажу; для викладення, транспортування, тимчасового зберігання та продажу товарів; для розрахунку з покупцями; для зберігання товарів; для перевірки якості та підготовки товару до продажу; столи для упакування товарів.
3. За товарним профілем - спеціалізовані та універсальні. Спеціалізовані меблі застосовують для відповідної групи або виду товарів. Універсальні меблі для різноманітних груп товарів.
4. За способом встановлення - пристінні (встановлюються біля стін); острівні (встановлюються в центрі приміщення); настінні; вмонтовані.
5. За матеріалом виготовлення -дерев'яні, мегалеві, комбіновані, з використанням дерева, металу, скла, пластмас та інших матеріалів.
6. За конструкцією - нерозбірні, збірно-розбірні, складальні, розбірно-складальні, секційні.
7. За комплектністю - штучні вироби та набори меблів. Набір - це група різноманітних за функційним значенням виробів з однаковим конструктивним оформленням. Меблі, які входять в набір, мають збірно-розбірну конструкцію, що дає можливість ефективно використовувати площу торгового залу, забезпечити наочний показ товарів та вільний доступ до них.
8. За характером виробництва - експериментальні, серійні та масові.
В торгових залах - основних торговельній приміщеннях магазинів - застосовують гірки, стояки, шафи, вітрини, стенди, тару-об-ладнання, прилавки, касові кабіни, столи для пакування товарів та ін.
Гірки - застосовують для викладення та продажу товарів. Випускають пристінні та острівні. За товарним профілем, вони бувають універсальні та спеціалізовані. Конструкція - збірно-розбірна.
Гірка складається із опорних стояків, з'єднувальних стяжок, шипів, декоративних стінок та пристроїв для викладення товарів. Опорні стояки виготовлені із труб прямокутного, круглого перерізу або гнутого профілю з перфорацією, вони дозволяють регулювати висоту встановлення полиць, корзин та інших пристроїв.
Стояки з'єднуються між собою стяжками. З бічних сторін гірки закривають декоративними стінками. Для стійкого встановлення гірки на підлозі стояки забезпечені регульованими за висотою опорами (ніжками). Задню стінку гірки закривають щитами із дерева, фанери з декоративним покриттям.
Стенди - служать для викладення та продажу одягу на плечиках. Розрізняють такі типи збірно-розбірних стендів: однорядні, дворядні; одноярусні, двоярусні; стаціонарні та рухомі (на колесах); з прямими, гнутими, нерухомими та поворотними штангами. Стенд мас опорні стояки. Штанги стендів залежать від виду та розмірів одягу.
Шафи - служать для викладення та продажу хлібобулочних, кондитерських та інших продовольчих і непродовольчих товарів. Конструкція їх збірно-розбірна. Шафа для хлібобулочних виробів складається із стояків, виготовлених із труб прямокутного перерізу, дерев'яних або металевих бічних стінок, кришки та дна. В шафі є вісім похилих поличок для продажу хліба та шість поличок, які розташовані в нижній закритій частині шафи, для зберігання хліба. Для зменшення засихання хліба передбачені щитки із оргскла зі сторони торгового залу і дверцят зі сторони підсобного приміщення. З лицьової сторони шафи вмонтовані полиці для сумок покупців та виделки для пробування якості хліба.
Шафа для кондитерських виробів має декілька поличок з касетами для викладення товарів та підшафник, закритий розсувними дверцятами.
Тару-обладнання випускають 3-х типів:
ТОС - з основою на опорах у вигляді стояків;
ТОК - з основою на колісних опорах;
ТОСК - з основою на стоєчних і колісних опорах.
Конструкція тари-обладнання може бути нерозбірною, збірно-розбірною, складальною, розбірно-складальною. До основних деталей тари-обладнання відносяться: основа, стінки, кришка, дверцята та пристрої для викладування товарів. Основа виготовлена на чотирьох стояках, чотирьох колесах та стоєчно-колесних опорах. Стінки мають раму із труби прямокутного або круглого перерізу з огорожею із дротяної решітки або металевого листа.
Кришки виготовлені знімальними решітчастими та з листового матеріалу, дверцята - розпашними і відкидними.
В якості пристроїв для викладення товарів служать решітчасті полиці та полиці із листового металу, лотки, касети, штанги та ін.
Вантажопідйомність тари-обладнання до 300 кг.
Кожний із вказаних типів тари-обладнання випускається декількох моделей. Модель - це зразок відповідного типу меблів у конкретному конструктивно-художньому виконанні. Модель, на основі якої конструюють інші моделі, називають базовою. До базових моделей тари-обладнання відносяться:
ТОС-1350, ТОС-16, ТОК-16 - для бакалейних та інших продовольчих товарів;
Ш10-ВКГ -для безалкогольних напоїв та пива в пляшках;
Я1-ОТА - для молочних товарів;
ШПХ-10 - для хліба та хлібобулочних виробів.
Тару-обладнання використовують для організації прогресивної технології товаропереміщення від постачальника в торговий зал. Використання тари-обладнання дозволяє прискорити доставку товарів в магазин, раціонально використати автотранспорт та торгову площу, скоротити товарні витрати, кількість робітників, зайнятих вантажно-розвантажувальними роботами, необхідність в транспортній тарі і торговельних меблях та відповідно витрати на їх придбання, полегшити працю персоналу та створити необхідні зручності для покупців.
Вітрини - застосовують для показування товару. Конструкція збірно-розбірна.
Складаються із опорних стояків, верхнього та нижнього щитів із фанери, скляних стінок, розсувних дверцят та полиць. Розрізняють вітрини пристінні та острівні.
Стенди - використовують для показування товарів. За будовою ділять на щитові та каркасні.
Щитові стенди - це набір демонстраційних щитів із фанери, з'єднаних між собою накладками. Щити розміщені в лінію та під кутом. В якості пристроїв для показування товарів використовують кронштейни, штанги, полички та ін.
Каркасні стенди мають опорні стояки, зв'язані між собою стяжками. Стійки виготовлені із труб прямокутного або круглого перерізу. На каркасі прикріплюють пристрої для демонстрації товарів: кронштейни, штанги, каретки та ін.
Прилавки - для викладення та продажу товарів. За будовою та призначенням їх ділять на звичайні, прилавки-вітрини, прилавки для великогабаритних товарів, прилавки для виписування чеків, встановлення касових апаратів, прилавки для зберігання корзин та сумок покупців. Вони мають збірно-розбірну конструкцію і складаються із опорних стояків, стінок, дна та кришки із деревинної плити з декоративним покриттям. З лицьової сторони прилавка прикріплена поличка, закрита розсувними дверцятами зі сторони продавця - висувні ящики для зберігання запасу товарів. На прилавках встановлено вагу, товари, інвентар та ін.
Касові кабіни - застосовують для розрахунку з покупцями. Розрізняють касові кабіни для магазинів самообслуговування і для магазинів, які використовують традиційну форму продажу; немеханізовані та механізовані, оснащені засобами праці касира (стрічковими конвеєрами, механізмами видачі здачі та ін.).
В магазинах самообслуговування застосовують касові кабіни переважно немеханізовані з лівостороннім обслуговуванням покупців. Кабіни мають нерозбірну та збірно-розбірну конструкції. До основних деталей кабіни відносяться: основа на опорних стояках, стінки, стіл для контрольно-касової машини з висувними скриньками для грошей і поличкою для приладдя та касової стрічки, полиця для розрахунку з покупцями і кронштейн із світильником та рекламним показником. Підлога кабіни вкрита лінолеумом. В одній із стінок є дверцята. Кабіна має стілець для контролера-касира.
В деяких моделях кабіни передбачена можливість збільшення їх довжини та ширини з одночасним видовженням полички для розрахунку з покупцями. Такі кабіни називаються трансформованими.
___________________________________________________________________________Важливим показником, який визначає набір торгової меблів, є розмір демонстраційної площі, тобто площі меблів, призначеної безпосередньо для розміщення та демонстрації товарів Ця площа визначається як сум ма площ і ємності меблів, на яких можуть бути розміщені товари, а також площа, зайнята підставами великогабаритних товарів (побутова техніка, мотоцикли, піаніно) Відношення сумарної площі викладки до площі торгового залу визначає ступінь використання торгового залу під викладення товарів, яка характеризується коефіцієнтом демонстраційної площі Він розраховується за формулою:
Кд = Пв: Птз
де Кд - коефіцієнт використання торгового залу під викладення товарів;
Пв - площа викладки, м2;
ПТС - площа торгового залу, м2.
Оптимальний розмір цього коефіцієнта дорівнює 0,70-0,90 Показником використання місткості торгових меблів є коефіцієнт ємності меблів (Км), який розраховується за формулою:
Км = Зт:Пу
де Зт - запас товарів, який розміщений на торгових меблів, грн;
Пу - установочні площа, м2
Ступінь раціональності відбору комплекту меблів визначає також коефіцієнт настановної площі (Ку) Він визначається відношенням сумарної площі, зайнятої торговими меблями, до площі торгового залу:
Ку = Пу:Птз
де Пу - установочні площа, м2.
Оптимальними параметрами цього показника для кооперативних магазинів самообслуговування є 0,27-0,32:
Визначення потреби в торгових меблів
Потреба в немеханічного обладнання для конкретного магазина визначають нормативним і розрахунковим методами
Нормативним методом визначається набір обладнання та його кількість при будівництві торговельних підприємств, після реконструкції або капітального ремонту, якщо вони відповідають затвердженому типорозміру При цьому керуються чинними нормами технічного оснащення магазинів споживчої коопераційї.
Розрахунковий метод визначення потреби в немаханічне обладнання застосовується, в разі якщо торгове підприємство після капітального ремонту або реконструкції не відповідає затвердженому типорозміру
Так, для визначення потреби в торгових меблів для конкретного магазина розрахунковим методом необхідно спочатку розробити схему технологічного планування магазина з позначенням стін і перегородок, вік кон, дверей і т.д. відповідно до правил, зазначених в стандартах, а потім розставити на ній меблів.
Кількість основного обладнання визначається виходячи з обсягу одночасного зберігання в торговому залі запасів кожної групи, необхідних для нормальної, організації торгівлі в натуральних показниках Під ділівши необхідний обсяг товарних запасів на нормативну кількість товарів припадає на 1м2 настановної площі, визначають приблизну потрібну загальну установчу площу Потім діленням загальної настановної площі на настановну площа одиниці обладнання визначають його кількість Після цього виявляють відповідність отриманих техніко-економічних показників (Ку, Кв) оптимальним параметрам (0,27-0,32; 0,70-0,90) В позитивному випадку складають специфікації на корпусні , укомплектовані вироби і деталі (відповідно до методичних рекомендацій, наведених в каталогах торгових меблів ТО-5 та інших) для збору необхідних композицій торгових мебельлів.
Домашня робота :
Конспект лекцій
з предмету «Обладнання підприємств торгівлі»
Островершенко А.П.