Міністерство освіти і науки України
Черкаський комерційний технікум
Розглянуто на засіданні циклової
комісії соціальних, правових
дисциплін та психології
Протокол № ___ від ______ 2015 р.
Голова циклової комісії
_______________ Т. В. Посипайко
Інструктивно-методична карта
відкритого заняття
з нормативної навчальної дисципліни
«Соціальна робота з окремими категоріями клієнтів»
за спеціальністю 5.13010101 «Соціальна робота»
група СП-2-09-12
денне відділення
Тема: «Соціальна робота з клієнтами із залежністю
від психоактивних речовин»
Викладач: Башей О.О.
Дата проведення: 13.02.2015 р.
Час проведення: 1005 - 1130
Місце проведення: ауд. № 03
2014-2015 н.р.
Тема лекції: «Соціальна робота з клієнтами із залежністю від психоактивних
речовин»
Тип лекції: Лекція-бесіда з елементами проблемного навчання.
Актуальність теми: полягає в необхідності розуміння того, що людство з давніх часів застосовує психоактивні речовини, зокрема алкоголь і наркотики. Але тільки за останнє століття проблеми алкоголізму та наркоманії набули пандемічного характеру. Ці явища охопили практично усі країни Східної Європи, а, особливо, це стосується країн СНД. У нашій країні зловживання психоактивними речовинами, що викликають залежність, сьогодні набуває загрозливого характеру епідемії. Залежні від алкоголю та наркотичних речовин люди не усвідомлюють проблеми, що потребує невідкладного втручання соціальних працівників спільно з відповідними фахівцями для здійснення впливу на зменшення шкоди від цього явища.
Мета лекції:
-
НАВЧАЛЬНА:
-
розкрити сутність понять «психоактивні речовини», «наркотичні засоби», «наркотики», «залежність», «алкоголізм», «наркоманія» та визначити основні ознаки залежності від психоактивних речовин, групи наркотичних речовин;
-
розвіяти міфи про алкоголь, наркотики, що розповсюджені в суспільстві,
ознайомити з фазами, стадіями формування залежності від алкоголю та наркотичних речовин;
-
навчити проводити роз’яснювальну роботу серед населення щодо наслідків зловживання психоактивними речовинами та запобігання розвитку алкоголізму і наркоманії;
-
з’ясувати соціальні проблеми, спричинені зловживанням алкогольними напоями, наркотичними речовинами та шляхи їх вирішення.
-
ВИХОВНА:
-
виховувати у студентів активну позицію щодо необхідності надання соціальних послуг та допомоги людям, залежним від психоактивних речовин;
-
виховувати у студентів толерантне ставлення до людей, залежних від психоактивних речовин, віру у цінність кожної особистості, право на самостійний вибір у житті, віру у можливість людини змінюватись;
-
виховувати у студентів прагнення до здорового способу життя та поширення отриманих знань серед молоді з метою зменшення негативних явищ серед населення.
-
РОЗВИВАЮЧА:
-
спрямувати розвиток особистості студента на прагнення стати
висококваліфікованим спеціалістом;
-
сприяти розвитку вміння долати труднощі, погані звички;
-
формувати у студентів розуміння обставин, у яких перебуває людина,
залежна від психоактивних речовин, з огляду на етапи зміни її поведінки.
-
Методи проведення:
-
За джерелами передачі та сприйняття навчальної інформації:
-
словесні;
-
роздатковий матеріал.
-
За методами активізації навчальної діяльності студентів:
-
мотиваційні;
-
проблемні;
-
творчо-осмислювальні.
-
За методами управління навчальною роботою студентів:
-
залучення студентів до викладання матеріалу, відповіді на запитання;
-
навчальна робота під керівництвом викладача;
-
самостійна робота на занятті.
-
За методами контролю та самоконтролю:
-
поетапний контроль засвоєного матеріалу шляхом відповідей на поставлені питання;
-
тестовий контроль знань.
3. Інтеграція між навчальними дисциплінами:
-
Дисципліни, що забезпечують вивчення даної нормативної дисципліни:
-
«Вступ до спеціальності», тема №4 «Об’єкти і суб’єкти соціальної роботи».
-
«Безпека життєдіяльності», тема №5 «Забезпечення соціальної безпеки».
-
«Основи охорони праці», тема №7 «Основи виробничої безпеки».
-
«Основи валеології», тема №3 «Шляхи і методи забезпечення здорового способу життя».
-
«Основи екології», тема №4 «Екологія людини».
-
«Основи соціальної педагогіки», тема №5 «Соціально-педагогічна робота з неблагополучними сім’ями у центрі соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді»; тема №7 «Зміст соціально-педагогічної роботи з дітьми та молоддю «групи ризику» та їх соціальним оточенням у соціальних службах».
-
«Соціальна робота з сім’ями, дітьми та жінками», тема № «Соціальна робота з неблагополучними сім’ями».
-
Дисципліни, вивчення яких забезпечує дана дисципліна:
-
«Методика і технологія соціальної роботи», тема №18 «Методи і технології соціальної роботи з молоддю».
-
«Загальна психологія», тема №6 «Особистість та діяльність».
-
«Загальна психологія», тема №6 «Психологічні особливості підліткового віку».
4. Забезпечення заняття:
-
таблиця «Стадії формування залежності від психоактивних речовин»;
-
таблиця «Групи наркотичних речовин»;
-
схеми «Класифікація психоактивних речовин, які викликають психічну і фізичну залежність»;
-
буклети благодійного фонду профілактики негативних явищ у
молодіжному середовищі «Інсайт» та Черкаського міського центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді ;
-
картки з міфами про алкоголь.
-
мультимедійний проектор;
-
презентація Power Point (слайди);
-
відеоролики.
-
Види самостійної роботи студентів:
-
робота з таблицями «Стадії формування залежності від психоактивних речовин», «Групи наркотичних речовин»;
-
робота з схемами «Класифікація психоактивних речовин, які викликають психічну і фізичну залежність»;
-
участь у розгляді та обговоренні проблемних питань;
-
виконання тестових завдань.
Література
Законодавчо-нормативні документи:
-
Закон України «Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекуросів та зловживання ними»
від 24 січня 2002 р. № 26 – р.
Основна:
-
Бурлака В.В. Введення в соціальну роботу. – К., 2001. - с. 208-213.
-
Семигіна Т.В., Грига І.М. Соціальна робота з конкретними групами клієнтів – К., 2004. – с. 94 – 96.
-
Лукашевич М.П., Семигіна Т.В. Соціальна робота (теорія і практика). – К., 2009. – с. 233 - 237.
Додаткова:
-
Безпалько О.В. Соціальна педагогіка: схеми, таблиці, коментарі. – К., 2009. – с. 146 – 149.
-
Буклети благодійного фонду профілактики негативних явищ у молодіжному середовищі «Інсайт» та Черкаського міського центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.
6. План і організаційна структура лекції
І. Підготовчий етап
1.1. Організація студентів групи:
-
перевірка присутніх;
-
перевірка готовності студентів до роботи, аудиторії до заняття.
1.2. Визначення теми, плану, навчальної мети.
1.3. Мотиваційний етап:
-
мотивація актуальності теми, що вивчається;
-
зв’язок з майбутньою практичною діяльністю.
1.4. Проведення попереднього контролю знань, умінь та навичок:
-
Дати визначення понять «адикція», «адиктивна поведінка».
-
Які існують форми адиктивної поведінки?
-
Назвати шляхи розвитку адиктивної поведінки підлітків.
-
Які форми профілактичної роботи адиктивної поведінки неповнолітніх
застосовуються спеціалістами соціальних служб?
Виконання контролюючих тестових завдань.
План лекції
-
Залежність від психоактивних речовин, критерії встановлення діагнозу залежності.
-
Поняття та фази алкоголізму.
-
Поняття та стадії наркоманії.
-
Поняття «наркотичні засоби», «наркотики». Характеристика груп наркотичних речовин.
ІІ. Основний етап
2.1. Постановка загальної проблеми викладачем і її обговорення з участю
студентів:
Важливість знань про залежність від психоактивних речовин та їх використання у практичній діяльності соціальних працівників при наданні соціальних послуг/допомоги клієнтам із залежністю від психоактивних речовин та проведенні консультативної роботи з попередження і запобігання поширенню алкоголізму і наркоманії серед населення.
ІІІ. Заключний етап.
-
Відповіді на можливі запитання.
-
Формування загального висновку з проблеми.
-
Оцінювання роботи студентів на занятті.
ІV. Домашнє завдання:
Вивчити матеріал лекції з теми: «Соціальна робота з клієнтами із залежністю від психоактивних речовин»
(навчальний посібник Семигіна Т.В., Грига І.М. Соціальна робота з конкретними групами клієнтів – К., 2004. – с. 94 – 96,
підручник Лукашевич М.П., Семигіна Т.В. Соціальна робота (теорія і практика). – с. 233 - 237).
Виконати самостійну роботу:
Охарактеризувати досвід роботи центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді щодо профілактики залежності від психоактивних речовин (за вибором студента)
(Яременко О. О. Тютюн, алкоголь, наркотики в молодіжному середовищі: вживання, залежність, ефективна профілактика. – К., 2004. – Кн. 7. –
с. 54 - 71).
Викладач О.О. Башей