Болонський процес як засіб інтеграції і демократизації вищої освіти Необхідність реформування системи освіти України, її удосконалення і підвищення рівня якості є найважливішою соціокультурною проблемою, яка значною мірою обумовлюється процесами глобалізації та потребами формування позитивних умов для індивідуального розвитку людини, її соціалізації та самореалізації у цьому світі
Основною метою державної політики в галузі освіти є створення умов для розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина України, оновлення змісту освіти та організації навчально-виховного процесу відповідно до демократичних цінностей, ринкових засад економіки, сучасних науково-технічних досягнень
формування національних і загальнолюдських цінностей; створення для громадян рівних можливостей у здобутті вищої освіти; постійне підвищення якості освіти, оновлення її змісту та форм організації навчально-виховного процесу; запровадження освітніх інновацій та інформаційних технологій; інтеграція вітчизняної вищої освіти до європейського та світового освітніх просторів. Пріоритетними напрямами державної політики щодо розвитку вищої освіти є:
орієнтація на ринкові відносини, жорстку професійну конкуренцію; необхідність освіти і професійної підготовки, орієнтованої на мобільність і мінливість соціальної і виробничої діяльності; диференціація вимог до характеру і змісту освіти і професійної підготовки фахівців з вищою освітою різних освітньо-кваліфікаційних рівнів; введення технології стандартизованого тестування Нові вимоги до освіти і професійної підготовки фахівців у вищому навчальному закладі:
побудова Європейського простору вищої освіти як передумови розвитку мобільності громадян з можливістю їх працевлаштування; посилення міжнародної конкурентоспроможності як національних, так і в цілому Європейської систем вищої освіти; досягнення більшої сумісності та порівнянності систем вищої освіти; підвищення визначальної ролі університетів у розвитку національних та Європейських культурних цінностей; змагання з іншими системами вищої освіти за студентів Основні цілі Болонського процесу:
Запровадження ступеневої системи вищої освіти й уведення нових освітньо-кваліфікаційних рівнів “бакалавр” та “магістр” надає широкі можливості для задоволення освітніх потреб особи, забезпечує гнучкість загальноосвітньої, загальнокультурної та наукової підготовки фахівців, підвищення їх соціального захисту на ринку праці та інтеграцію у світове освітянське співтовариство.
запровадження системи освіти на основі двох ключових навчальних циклів: додипломного (бакалавр) та післядипломного (магістр); затвердження загальносприйнятної та порівнянної системи вчених ступенів, в тому числі шляхом запровадження стандартизованого Додатку до диплома; застосування Європейської Кредитної Трансферної Системи (далі – ECTS); зближення систем контролю якості та акредитації Заходи, що мають принести відчутні результати:
Двоетапна система вищої освіти запроваджується на основі двох ключових навчальних циклів: незакінчена вища (додипломна) освіта і закінчена вища (післядипломна) освіта, причому тривалість першого циклу – не менш трьох років. По завершенні першого циклу вищої освіти присвоюється вчений (академічний) ступінь бакалавра. Кінцевим результатом другого циклу навчання протягом 1-2 років має бути вчений (академічний) ступінь магістра
гарантування його володарю визнання роботодавцями набутих ним знань і вмінь; зазначення можливості, яку надає отримана кваліфікація щодо доступу до подальшого академічного чи професійного навчання; інформування щодо подробиць, які стосуються прав випускника вищого навчального закладу, відносно його професійного статусу Головними функціями Додатку до диплома є:
рівень кваліфікації, який визначається складністю і об’ємом завдань та обов’язків, що виконує робітник; кваліфікаційна спеціалізація, яка визначається певною галуззю потрібних знань “Кваліфікація” визначається як здатність робітника виконувати конкретні завдання та обов’язки у рамках певного виду діяльності. Вона має наступні два параметри:
Додаток до диплома про вищу освіту (далі Додаток) є документом про освіту, що видається власнику диплома з метою надання додаткової розширеної інформації про вищий навчальний заклад, який надає кваліфікацію, про рівень кваліфікації, про зміст і обсяг освіти, особливості навчання і форми підсумкового контролю та його академічні і професійні права тощо
Витяг з Додатку до диплома, що визначає кваліфікацію випускника 2. ІНФОРМАЦІЯ, ЯКА ІДЕНТИФІКУЄ КВАЛІФІКАЦІЮ Назва кваліфікації (повна, скорочена): Назва документу, який підтверджує права власника: < диплом > Основна предметна область навчання для здобуття кваліфікації: 3. ІНФОРМАЦІЯ ЩОДО РІВНЯ КВАЛІФІКАЦІЇ Рівень кваліфікації: Офіційний термін програми навчання: < років, тижнів, кредитів ECTS> 5. ІНФОРМАЦІЯ ЩОДО ФУНКЦІЙ КВАЛІФІКАЦІЇ Доступ до подальшого навчання: < академічна спрямованість > Професійний статус: < професійна спрямованість >
4. ІНФОРМАЦІЯ ЩОДО ЗМІСТУ ТА ДОСЯГНУТИХ РЕЗУЛЬТАТІВ Форма навчання: Вимоги програми: < стислий зміст програми > Деталізація програми навчання: < перелік навчальних дисциплін із зазначенням кредитів, оцінок> Система оцінювання, порадник з розподілу по класах < інформація відносно процедури атестації, національна шкала і шкала ECTS > Узагальнена оцінка:
досягнення відповідності стандартам європейської системи освіти, яка виходить із знань, умінь та навичок, що є надбанням випускника; затребування українських освітянських кваліфікацій європейським ринком праці; затвердження загальносприйнятної та порівнянної системи освітньо-кваліфікаційних ступенів; впровадження стандартизованого додатка до диплому, модель якого була розроблена Європейською Комісією, Радою Європи та UNESCO/CEPES і який містить детальну інформацію про результати навчання випускника; стимулювання викладачів і студентів вищих навчальних закладів до вдосконалення системи об’єктивної оцінки якості знань; забезпечення “прозорості” системи вищої освіти та слушного академічного та професійного визнання кваліфікацій (дипломів, ступенів, посвідчень і таке інше) Впровадження модульно-кредитної системи у вищий школі України переслідує наступні цілі:
Кредитно-модульній системі, як невід’ємному атрибуту Болонської декларації, надаються дві основні функції Перша – сприяння мобільності студентів і викладачів та спрощення переходів з одного університету до іншого. Друга – акумулююча, чітке визначення обсягів проведеної студентом роботи з урахуванням усіх видів навчальної та наукової діяльності.
За таких умов зменшується частка прямого, зовні завданого інформування і розширюється застосування інтерактивних форм та методів роботи студентів під керівництвом викладача (тьютора) та повноцінної самостійної роботи в лабораторіях, читальних залах, на об'єктах майбутньої професійної діяльності, що особливо важливо для системи дистанційного навчання
Кредити ЕСТS, які є числовим еквівалентом оцінки, що призначається елементам навчального плану, щоб окреслити обсяг навчального навантаження студентів, необхідний для завершення навчання. 2. Інформаційний пакет, який дає письмову інформацію студентам і працівникам про навчальні заклади, факультети, організації і структуру навчання і елементи навчального плану. 3. Перелік оцінок з предметів, який показує здобутки студентів у навчанні у спосіб, який є всебічним і загальнозрозумілим, і може легко передаватися від одного навчального закладу до іншого. Система ЕСТS забезпечує прозорість через такі засоби:
інформаційний пакет – інформація стосовно навчальних програм і здобутків студентів; навчальний контракт – взаємна угода між навчальними закладами-партнерами і студентом; перелік оцінок дисциплін – використання кредитів ЕСТS, щоб визначити навчальне навантаження для студента Система ЕСТS базується на трьох ключових елементах:
Шкала оцінювання ЕСТS Оцінка ЕСТS Процент студентів, які зазвичай успішно досягають відповідної оцінки Визначення А 10 ВІДМІННО - відмінне виконання лише з незначною кількістю помилок В 25 ДУЖЕ ДОБРЕ - вище середнього рівня з кількома помилками С З0 ДОБРЕ - в загальному правильна робота з певною кількістю грубих помилок D 25 ЗАДОВІЛЬНО - непогано, але зі значною кількістю недоліків Е 10 ДОСТАТНЬО - виконання задовольняє мінімальні критерії FХ - НЕЗАДОВІЛЬНО - потрібно попрацювати перед тим, як отримати залік F - НЕЗАДОВІЛЬНО - необхідна серйозна подальша робота