Конспект уроку Фінансової грамотності 10 клас

Про матеріал
Урок № 1 Тема: Що таке гроші Мета: пригадати історію виникнення грошей; визначити, які форми грошей перебувають сьогодні в обігу; навчитися визначати функції грошей; розвивати вміння критично мислити та аналізувати інформацію; виховувати ощадне ставлення до фінансів.
Перегляд файлу

Конспект уроку     Фінансової грамотності   10 клас

Урок № 1

Тема: Що таке гроші

Мета: пригадати історію виникнення грошей; визначити, які форми грошей перебувають сьогодні в обігу; навчитися визначати функції грошей; розвивати вміння критично мислити та аналізувати інформацію; виховувати ощадне ставлення до фінансів.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Проектор, ноутбук, роздатковий матеріал.

Очікувані результати:

Після уроку учні:

  1. Знатимуть сучасну теорію  та  історію виникнення грошей.
  2. Зможуть відрізнити  фіатні гроші  від віртуальних валют(криптовалют).
  3. Зрозуміють функції та роль грошей в економіці та житті людини.
  4.  Вмітимуть правильно користуватися грошима.

     

                       

Хід уроку

І. Організаційний момент

 Привітання учнів та вчителя.

ІІ. Актуалізація знань та вмінь.

Бесіда

  1. Пригадайте, що найбільше запам’яталося вам при вивченні фінансової грамотності в 9 класі?
  2.  Чи потрібно вивчати фінансову грамотність?
  3.  Як отриманні в 9 класі знання допомогли вам в житті?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Отже, любі учні в 10 класі ви продовжите вивчати фінансову грамотність. Познайомимося з структурою курсу. Затверджений Міносвіти курс має назву «Фінансова грамотність. Фінанси. Що? Чому? Як?». Його розробив спільнй авторський колектив за участю Проєкту USAID «Трансформація фінансового сектору» у співпраці з МОН та ДВНЗ «Університет банківської справи»

Навчальні матеріали повністю враховують зміни, які відбулися протягом останніх п’яти років на міжнародних фінансових ринках та на фінансовому ринку України й містять п’ять розділів: «Вступ до особистих фінансів», «Фінансова система та фінансові послуги», «Заощадження та інвестиції», «Запозичення та кредит» і «Як себе захистити». Були додані нові блоки, які присвячені правилам безпечного використання платіжних карток, управління фінансовими ризиками, захисту прав споживачів фінансових послуг.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Оголошення та запис теми уроку. Слайд 1

Ознайомлення з планом вивчення теми.  Слайд 2

План:

  1. Гроші та їх еволюція.
  2. Форми грошей в обігу.
  3. Функції грошей та основні правила користування грошима.

1.Гроші та їх еволюція.

Бесіда з учнями.

  1.  Що таке гроші?
  2. До появи грошей, які предмети відігравали роль еквіваленту для обміну?
  3. Чому  виникли гроші ?
  4. Звідки походить назва «гривня»? Назва «гривня» походить від стародавньої нашийної прикраси, яку носили вожді та знать, а воїнів нагороджували за доблесні вчинки. Слайд 3

Отже, ви вже багато знаєте  про історію виникнення грошей. Запишіть визначення в зошити. Гроші (грошові кошти, кошти) – загальний еквівалент, що слугує мірою вартості будь-яких товарів та послуг і який здатний безпосередньо на них обмінюватися. Слайд 4

Розповіть вчителя. Важко точно встановити момент в історії, коли люди почали використовувати гроші. За даними істориків, перші платежі з використанням грошей було документально зафіксовано в Cтародавній Месопотамії ще в третьому тисячолітті до нашої ери. Проте «формат» грошей значно змінився відтоді. Ранні «гроші» були переважно товарами. Тобто функцію грошей тривалий час виконували певні матеріальні речі (товарогроші), які мають природну цінність, наприклад: пшениця, рис, хутро, худоба тощо, а потім – дорогоцінні метали: золото та срібло.

  Найдавніші відомі нам монети вчені датують приблизно 600 р. до н. е. Їх було знайдено під час археологічних розкопок у храмі Артеміди в Ефесі (біля Ізміра,Туреччина). Майже в той самий час з’явилися перші монети й на території сучасної України – у грецьких колоніях північного узбережжя Чорного моря. (Слайд 5-6-7)  Пізніше в обігу на наших теренах перебували римські денарії, (Слайд 8) візантійські соліди та дирхеми Арабського халіфату.Слайд 9 

  На території Київської держави монетне карбування розпочалося за князя Володимира Святославича (978–1015). Утім, тривало воно недовго, і з другої половини ХІ до XV століття для великих торговельних операцій використовували срібні зливки – гривні, а в побуті населення повернулося до товарогрошей. Сьогодні саме гривня – назва національної грошової одиниці України. Слайд 10-11

Приблизно в XVIII столітті в Європі й Америці почали активно використовувати паперові гроші. Це були банкноти (від англ. bank – банк і note – розписка), що мали товарне забезпечення («товарні гроші»). Товарні гроші не були цінними самі по собі, але їх можна було в будь-який час обміняти в банку на фіксовану кількість золота чи срібла, що їх забезпечували. Головною перевагою товарних грошей стала їхня портативність, коли одночасно можна було перевозити чи передавати великі суми.

 У сучасному світі практично в кожній країні існують центральні банки. Саме вони мають монополію на випуск грошей, які обов’язково приймають як оплату в межах відповідної держави (тобто є законним платіжним засобом). Номінальну вартість таких грошей встановлює та гарантує держава на основі свого авторитету та влади, тому вони отримали назву фіатних грошей (від лат. fiat – декрет, дозвіл).

Запишіть в зошит визначення терміну.

  Фіатні гроші   (від лат. fiat – декрет, дозвіл)незабезпечені золотом чи іншими товарами гроші, номінальна вартість яких встановлюється і гарантується державою незалежно від розміру витрат на їхнє виготовлення. Слайд 12

 

Номінальна вартість – це вказана на банкноті, монеті або в електронній системі вартість, за якою гроші зобов’язані приймати як засіб платежу.

Падіння авторитету державної влади призводить до інфляції, зниження купівельної спроможності фіатних грошей (тобто обсягу того, що можна за них придбати), «утечі від грошей» (спроби зберегти їхню купівельну спроможність шляхом інвестицій) тощо.

 

2. Форми грошей в обігу.

 

Фіатні гроші в сучасному світі існують у трьох основних формах: готівкові кошти, безготівкові кошти й електронні гроші.

 Складемо схему. Слайд 13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь вчителя. Готівкові кошти – це грошові знаки грошових одиниць певної держави (групи держав) у вигляді банкнот і монет, які випускає відповідний центральний банк і які є законним платіжним засобом (обов’язкові до приймання для оплати) на її території.

  Банкнота (купюра) – грошовий знак, виготовлений із паперу, щільної тканини, металу або пластику, у більшості випадків прямокутної форми.

Банкноти української грошової одиниці – гривні – виготовляють із банкнотного

Під час друку гривні застосовують такі елементи захисту паперу за спеціальними технологіями, що запобігають фальшуванню банкнот. Під час друку гривні застосовують такі елементи захисту від фальшування, як: маркування водяними знаками, рельєфні елементи, кодові малюнки й інші сучасні захисні елементи. Елементи захисту, переважно, розраховані на те, щоб їх можна перевірити без застосування спеціального обладнання. Основним елементом захисту банкнот є водяні знаки – спеціальні зображення, утворені під час виготовлення банкнотного паперу, які стають видимими лише під час розглядання банкноти проти світла. Слайд 14. Переглянемо відео як відрізнити справжні гроші від фальшивих.    https://www.youtube.com/watch?v=YT-bfYljB3k Слайд 15

   Сьогодні в обігу перебувають монети номіналом 10, 50 копійок, 1, 2, 5, 10 гривень і банкноти номіналом 1, 2, 5, 10, 20, 50, 100, 200, 500, 1000 гривень. З 1 липня 2018 року Національний банк України припинив випуск монет номіналами 1, 2, 5 і 25 копійок. З 1 жовтня 2019 року монети в 1, 2 та 5 копійок перестали бути законним платіжним засобом в Україні, з 1 жовтня 2020 року монети у 25 копійок також втратили статус платіжного засобу. Протягом 2018—2020 років були введені в обіг монети номіналами 1, 2, 5 і 10 гривень, які поступово замінять банкноти відповідних номіналів. 25 жовтня 2019 року в обіг була введена банкнота номіналом 1000 гривень.  Слайд 16-17-18

Хвилинка цікавинка

  В Україні станом на 1 січня 2019 року в обігу було готівки на загальну суму 400 млрд грн: монет – 2,2 млрд грн (13,1 млрд штук); банкнот – 397,8 млрд грн (2,95 млрд штук). Середня кількість банкнот на одного українця становила 69 штук, а розмінних монет – 293 штуки.

   Безготівкові кошти – це кошти на рахунках (ще кажуть: «у формі записів на

рахунках») у банках, які також є законним платіжним засобом. Тобто, якщо ви внесли

кошти готівкою в касу банку, банк зарахує аналогічну суму у формі безготівкових

коштів на ваш поточний чи депозитний рахунок. А якщо ви зніматимете кошти,

наприклад, у банкоматі, безготівкові кошти спишуть із вашого рахунка й видадуть  вам у готівковій формі (банкнотами).

 

Питання для обговорення.

Чи зникнуть паперові гроші в майбутньому? Відповідь обґрунтуйте.

 

  Електронні гроші – це грошові зобов’язання особи, яка їх випускає (емітента), що зберігаються на електронному пристрої.  Випуск електронних грошей може здійснювати виключно банк. Банк має право здійснювати випуск електронних грошей, номінованих лише в гривні. Банк, що здійснює випуск електронних грошей бере на себе зобов’язання з їх погашення.

   Користувачем електронних грошей може бути суб’єкт господарювання або фізична особа. Користувач – суб’єкт господарювання має право використовувати електронні гроші для здійснення оплати товарів, робіт, послуг. Користувачі – фізичні особи мають право використовувати електронні гроші для здійснення оплати товарів, робіт, послуг і переказувати електронні гроші іншим користувачам – фізичним особам.

  Користувач – суб’єкт господарювання має право отримувати електронні гроші та пред’являти їх до погашення лише в обмін на безготівкові кошти.

  Користувачі – фізичні особи мають право отримувати електронні гроші та пред’являти їх до погашення в обмін на готівкові або безготівкові кошти.

  Порядок здійснення операцій з електронним грошима та максимальна сума електронних грошей на електронному пристрої, що перебуває у розпорядженні користувача, визначаються нормативно-правовими актами Національного банку України.

 

Банк, що має намір здійснювати випуск електронних грошей, зобов’язаний до початку їх випуску узгодити з Національним банком України правила використання електронних грошей, у порядку, встановленому нормативно-правовим актом Національного банку України.

Завдання

Відповідь обґрунтуйте.

1. Ви погодитеся розміняти банкноту у 100 грн, на якій не проглядаються водяні

знаки.

2. Ви здійснюєте покупку в магазині й розраховуєтеся готівкою. На касі дуже

велика черга. Касир видав вам решту коштів, і, щоб не затримувати чергу,

ви швидко відійшли від каси й попрямували до виходу. Проте на виході з

магазину ви вирішили перерахувати кошти й з’ясували, що касир помилився

й не додав вам 50 грн. У такому разі ви повернетеся до каси, а касир поверне

вам 50 грн.

3. Сьогодні будь-хто може випускати готівкові фіатні гроші.

 

Таким чином, користувачі мають право здійснювати операції з електронними грошима відповідно до вимог законодавства України та за правилами використання електронних грошей, узгоджених з Національним банком України.

Слід розрізняти фіатні гроші й так звані віртуальні валюти (зокрема криптовалюти).         Віртуальна валюта – цифрове вираження одиниць вартості, що може обмінюватися в цифровій формі та слугувати засобом обміну та/або одиницею обліку, але не має статусу законного платіжного засобу (принаймні в Україні).

Криптовалюта – віртуальна валюта, яка захищається методом криптографії, тобто шифрування інформації за допомогою таємного алгоритму (коду ключа).

Фіатні гроші завжди забезпечені авторитетом влади певної держави, тобто випуск та обіг фіатних грошей відбувається виключно за правилами її законодавства.

Водночас віртуальні валюти випускаються та використовуються (тобто обмінюються та приймаються до оплати) лише за згодою спільноти користувачів такої віртуальної валюти. Як правило, ніхто не гарантує безпеку та надійність у розрахунках за допомогою цих віртуальних валют. Віртуальні валюти нічим не забезпечені: їхні власники користуються ними на свій страх і ризик.

 

  1. Функції грошей та основні правила користування грошима

 

Гроші виконують низку важливих функцій. Учні роблять коротуий запис, а вчитель пояснює. Слайд 19

  • Міра вартості — гроші забезпечують вираження і вимірювання вартості товарів, надаючи їй форму ціни. Для забезпечення можливості сучасним фіатним грошам бути мірою вартості держава у законодавчому порядку впроваджує певну грошову одиницю для розрахунків  національну валюту, а інколи впливає і на масштаб цін.
  • Засіб обігу — гроші є посередником в обміні товарів і забезпечують їх обіг.
  • Засіб нагромадження — гроші можуть бути засобом збереження вартості, представником абстрактної форми багатства. Сутність цієї функції полягає в тому, що гроші перетворюються на скарб, виходять зі сфери обігу. Це зменшує пропозицію грошей на ринку, що дозволяє уникати інфляції. Втрата грошима цієї функції (наприклад, через відсутність довгострокової довіри до фіатних грошей) провокує інфляцію.
  • Засіб платежу — гроші обслуговують погашення різноманітних боргових зобов'язань між суб'єктами економічних відносин.
  • Світові гроші обслуговують рух вартості в міжнародному економічному обороті і забезпечують реалізацію взаємовідносин між країнами.

  Складання  пам’ятки.

Основні правила користування грошима.

1. Отримавши банкноти, перевіряйте наявність на них водяних знаків й інших

елементів захисту.

2. Перераховуйте отримані гроші, не відходячи від каси чи банкомату.

3. Не зберігайте значні суми грошей у готівці.

4. Користуйтеся банківськими рахунками та платіжними картками.

5. Завжди просіть на касі чек під час купівлі будь-яких товарів чи послуг.

Намагайтеся, за можливості, розраховуватися не готівкою, а безготівковими

коштами. Так ви легко проконтролюєте, чи правильну суму коштів ви сплатили,

чи не нарахували вам чогось зайвого, а також зможете проаналізувати, на що

ви зазвичай витрачаєте гроші.

6. Ведіть облік своїх грошей.

7. Утримуйтеся від емоційних і спонтанних покупок, особливо в мережі Інтернет.

8. Зважуйте всі ризики та витрати, пов’язані з оплатою вартості товарів і послуг

на різних веб-сайтах, використанням різних способів платежу тощо.

9. Частину зароблених грошей заощаджуйте на майбутнє.

10. Вкладайте гроші в різні активи (диверсифікуйте свої активи).

V. Закріплення вивченого матеріалу:

Клас ділиться на три групи кожна група отримує два завдання.

Вставте пропуски в тексті.

 1……………..незабезпечені золотом чи іншими товарами гроші, номінальна

вартість яких встановлюється і гарантується державою незалежно від розміру витрат

на їхнє виготовлення.

2. Під час друку гривні застосовують такі елементи захисту від фальшування , як: маркування  …………….. знаками, рельєфні елементи, кодові малюнки й інші сучасні захисні елементи.

3. Фіатні гроші в сучасному світі існують у трьох основних формах: готівкові кошти, ………………….кошти й ………………. гроші.

4. Електронні гроші – це грошові зобов’язання особи, яка їх випускає (емітента), що зберігаються на ……………………

5.Гроші виконують низку важливих функцій: міра вартості, засіб обігу та …………………(нагромадження, платежу).

6. За даними істориків, перші платежі з використанням грошей було документально зафіксовано в Cтародавній…………………. ще в третьому тисячолітті до нашої ери

VI. Підсумок уроку

Підсумок роблять учні за допомогою вчителя.

VII. Домашнє завдання

1.Опрацюйте конспект(8-9б)

2.Знайдіть та запишіть: Віртуальна валюта, Криптовалюта(9-10б)

3.Проведіть дослідження, які предмети використовували як гроші в різних країнах у різні часи. Поясніть, чому «грошима» в різні часи були: мушлі каурі – в Індії, хутро куниці – на Русі, какао-боби – в Південній Америці, чай – у Китаї. Наведіть інші приклади таких «грошей» та поясніть, чому саме їх використовували в певному регіоні. 10- 12 б.

 

 

 

 

 

 

Використанні джерела.

1. Фінансова грамотність. Фінанси. Що? Чому? Як?: навчальний посібник / авт.

кол.; – К., 2019. – 272 с.

2. Фінансова грамотність. Фінанси. Що? Чому? Як? : робочий зошит для учня / авт.

кол. – К., 2019. – 160 с.

3.https://www.5.ua/dv/life/222969

4. https://uk.wikipedia.org/

5.   https://bank.gov.ua/

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Економіка, Розробки уроків
Додано
18 вересня 2021
Переглядів
6544
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку