Формування комунікативної компетенції учнів на уроках англійської мови з використанням JAZZ CHANTS.
Наумова О.А., заступник директора з навчально-виховної роботи
Харківської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 29
Харківської міської ради Харківської області,
вчитель англійської мови, спеціаліст вищої категорії, старший учитель
Соціально-економічна ситуація в суспільстві формує соціальне замовлення по відношенню до підготовки його громадян з іноземних мов. Чим вище в суспільстві потреби в нових професійних, особистих, культурних, наукових контактах з носіями іноземної мови, з досягненнями культури різних країн і чим реальніше можливість реалізувати ці контакти, тим вище статус іноземної мови як засобу спілкування та взаєморозуміння.
Зараз цей статус стає ще більш значущим в наслідок таких факторів, що характерні для сучасного суспільства:
Отже, знання іноземної мови стають в сучасному суспільстві необхідною частиною особистого та професійного життя людини. Соціальне замовлення суспільства до використання іноземної мови виявляється не просто
в практичному знанні мови, а в умінні застосовувати цю мову в реальній комунікації. Все це викликає чітке осмислення цілей і завдань навчання іноземним мовам, використання таких методів і прийомів, які дозволяють учням ефективно, з найменшими витратами зусиль досягати високих результатів.
Для тих, хто вивчає англійську, як і будь - яку іншу іноземну мову, практично все, що вивчається, є новим, особливо на першому етапі, і на те, щоб все зрозуміти, проаналізувати, запам'ятати витрачається дуже багато сил. Тому дуже важливо, щоб людина, яка вивчає мову, отримувала задоволення від занять і заряджалася бажанням займатися далі. А як цього досягти? Сучасний вчитель англійської мови має в своєму розпорядженні багатий вибір НМК, додаткову літературу з предмета, книги для читання, аудіо - диски та Інтернет-ресурси. Існує багато способів підвищення мотивації, і один з них – це англійські пісні, вірші і jazz chant'и. Насамперед потрібно дати визначення слову chant. Якщо ми відкриємо словник видавництва Longman, то знайдемо таке визначення цього слова – words or phrases that are repeated again and again by a group of people. "Чант" – багаторазово повторюваний, (римований, що дозволяє учневі швидко його запам'ятати) елемент мови (лексика або яка-небудь граматична структура) на тлі джазової імпровізації. Англійські пісні і jazz chant'и є дуже цінним інструментом для вивчення англійської мови і, на мою думку, вони повинні обов'язково входити до складу навчальних матеріалів з наступних причин:
1. Вчити англійські пісні і jazz chant'и цікаво.
2. Вони допомагають підвищити мотивацію та інтерес дітей до предмета.
3. Англійські пісні і jazz chant'и розвивають комунікативні навички учнів.
4. Англійські пісні і jazz chant'и являють собою невеликі, пов'язані змістом, завершені тексти. Смисловий зв'язок досліджуваного матеріалу дуже важливий, оскільки логічно пов'язана інформація запам'ятовується легше. Так, наприклад, запам'ятати розповідь з 10 пропозицій набагато простіше, ніж запам'ятати 10 незв'язаних між собою речень.
5. Пісні і jazz chant'и мають властивість мимовільного прокручування
в голові.
Для вивчення мови ця властивость пісень і jazz chant'ів є дуже корисною, оскільки нові слова і вирази повторюються мимоволі, що дозволяє твердо запам'ятовувати їх без особливих зусиль.
Привабливість jazz chant'ів полягає ще й в тому, що вони містять живу мову, потреба якої виникає у кожного. Слід також зазначити, що всі вони невеликі за обсягом, і, що важливо, сповнені доброго гумору. Чанти можна застосовувати для відпрацьовування фонетики, інтонації, лексики
та граматики, але найголовніше – вони дозволяють учневі використовувати їх
у різних мовленнєвих ситуаціях без страху зробити помилку в мовленні.
Різноманітність тем, лексики, граматичних структур, на базі яких написані jazz chant'и, дозволяє використовувати їх на різних етапах навчання мови і у різних вікових групах. Учням старших вікових групп можна запропонувати самим написати чант для активізації того чи іншого грамматичного елемента.
Існує думка, що вивчити мову за допомогою пісень і jazz chant'ів неможливо, тому що там неправильна мова, убога лексика і взагалі вони ні про що. Так, я згодна з тим, що повноцінно вивчити мову тільки у піснях
і jazz chant'ах неможливо, але від цього вони не перестають бути ефективним матеріалом для вивчення, а найголовніше, сприяють підвищенню інтересу та мотивації у навчанні. Використання пісень та jazz chant'ів на уроках англійської мови не є новим методом. Англійські пісні і jazz chant'и завжди були і залишаються важливим стимулом лінгвістичного та емоційного розвитку учнів. На своїх уроках я досить часто використовую jazz chant'и.
Більшість знайомих нам jazz chant'ів написані талановитим американським педагогом-ентузіастом, композитором, поетом і джазовою співачкою в одній особі – Кароліною Грехем. Всі jazz chant'и дуже веселі позитивні, дотепні і завзяті. Працювати з ними просто і надзвичайно приємно. Вони створюють творчу атмосферу в класі, піднімають настрій. Але практично всі jazz chant'и відпрацьовують фонетику та граматичні структури, і фактично немає тематичних лексичних римівок, які б допомагали учням вивчити лексичний матеріал за певною тематикою. Тому я вирішила спробувати написати свої. Спочатку до якоїсь певної теми, а потім спеціально стала складати їх відповідно до тематики спілкування за програмою. Так набралось на цілу збірку тематичних лексичних римівок – jazz chant'ів із можливими завданнями, метою якої є допомога учням легко засвоїти лексичний матеріал з подальшим його використанням в різних мовленнєвих ситуаціях за основними темами навчальної програми. Завдання, які додаються до віршів та римовок, дозволяють перевірити розуміння і закріпити необхідні лексичні одиниці, дати учням можливість висловити свою точку зору з приводу тієї чи іншої проблеми, спираючись на власний досвід і знання інших тем та шкільних предметів. Завдання можуть бути різними в залежнлсті від рівня знань учнів, від особливості групп, в яких викладаю, від етапу урока та його цілей.
Jazz chant'и емоційні та інформативні: вони сприяють розвитку навичок розмовної мови, допомагають учням швидко і легко запам'ятати фрази повсякденного вжитку. Jazz сhant'и відпрацьовують наголос, ритм та інтонацію, лексичні одиниці та граматичні конструкції. Тобто їх застосування на уроках позбавляє учнів від нудного зубріння, перетворюючи процес запам'ятовування на приємне заняття. Робота з jazz chant'ами проходить у дуже швидкому темпі, до неї залучаються всі учні, навіть ті, які, зазвичай,
непомітні на уроках і намагаються просто відсидіти 45 хвилин.
Який б jazz chant, яка б пісня не використовувалися на уроці, робота з ними будується за таким алгоритмом:
Завдяки використанню джазових римовок на уроках англійської мови я змогла створити умови для формування комунікативних навичок учнів у захоплюючій формі, зацікавити їх. Це надає дітям можливість отримувати задоволення від навчання, від того, що вони можуть спілкуватися англійською. На уроках забезпечено емоційність навчального процесу та створено атмосферу радості, що значно підвищує інтерес до вивчення мови.
ДОДАТКИ
Приклади тематичних лексичних римовок
Family
Hello! Meet my family. Let me introduce My mother. She likes knitting. My father. He likes news.
My sister is hard-working, She likes to do a lot: To cook, to clean, to read, to draw And go in for sport.
Now meet my daddy’s brother My uncle is very nice. He is hot-tempered person With hazel sparkling eyes.
To keep on listing relatives I’ll show you my aunt. She’s jealous and bossy And gambler at her heart.
Her son, who is my cousin Is naughty like a bell. He’s stubborn, selfish, moody And we can’t get on well.
I’ve got a lot of relatives Grandparents, nephews, niece Thus it is sometimes difficult We try to live in peace.
|
Activity 1. Match the words with their definitions. 1) family 2) mother 3) father 4) aunt 5) cousin 6) grandparents 7) niece 8)uncle
a) daughter of your brother or sister b) parents of a mother or father c) son or daughter of an uncle or an aunt d) sister of your mother or father; e) brother of your father or mother; f) a male parent g) female parent h) group of people who are closely related
Activity 2. In each line choose one word that doesn’t belong to the group and explain why you think so:
|
Traits of Character
I have many friends, they study at school We are very friendly and I think it is cool.
We study together, in the yard we can run, We go on excursions, have a lot of fun.
We are not absent-minded, we’re diligent and bright We’re very communicative and always polite.
We’re rather hard-working, well-bred and modest We try to be tactful, persistent and honest.
I think all these features can help us in the life We won’t be envious, impudent and sly.
We are sometimes selfish, touchy, ready to rebel We can be irresponsible and careless as well.
Kids are said to be impatient, it is absolutely true ‘Cause of naughty, noisy children many teachers can feel blue.
It is great to be ambitious if you have a noble aim ‘Cause life is sometimes difficult it is not a game.
It is positively great, it is absolutely grand To be called as a close and best friend.
Five, four, three, two I’ve won the brand To be called as a real and a very good friend.
|
Activity 1. Sort out the personality qualities given below into corresponding column according to your opinion.
Friendly, cool, absent-minded, diligent, bright, communicative, polite, hard-working, well-bred, Modest, tactful, persistent, honest, envious, impudent, sly, selfish, touchy, irresponsible, careless, Impatient, naughty, noisy, ambitious, difficult, great, shy, boring, sociable, energetic, tolerant.
Activity 2. Use the adjectives to characterize a person from your group. Let your classmates guess the person. Agree or disagree with the description.
|
Television
We like to watch it, watch it! We like to watch it! Why? It’s interesting! It’s boring! We see a lot of lie! But we can find some programs Informative and funny. But some of them can teach us Violence and cunning. But we prefer some shows variety and quiz, A chat show, a sitcom and many types of films. What films d’you like for watching? I want to watch them, too. An action film, a thriller, a drama and a cartoon, A musical, detectives and science fiction, too. Sometimes we watch news programs but they are complicated, Live match and documentary – to be more educated. D’you like to watch a soap opera? What do you like in it? It’s romantic, sentimental We can discuss when meet. There are some other programs But they are not for us. They are depressing, violent Where people even cuss. You like to watch it, watch it! But choose the program right And don’t forget to study!
All right, all right, all right!
|
Activity 1. Look at the list of film genres. Rank them according to your preferences. Put 1 next to your most favourite:
____ westerns ____ spy thrillers ____ musicals ____ dramas ____ melodramas ____ comedies ____ horror films ____ science fiction films ____ fairy-tales ____ animated cartoons ____ detective films ____ action films ____ adventure films ____ sitcom Look at the list again and think which films would appeal to the following categories of people:
Non-intellectual teenagers Middle-aged housewives University students Ten-year-old boys Elderly professors
Activity 2. There is a list of adjectives commonly used to express opinions about films or TV programs. Sort them out in two groups, one negative and the other positive and use them to explain your program preferences.
Informative, funny, violent, complicated, educational, romantic, sentimental, depressing, old-fashioned, difficult to understand, boring, exciting, objectives, thrilling, entertaining, interesting.
|
Seasons. Weather
Nice and gloomy, fine and beastly, Dry and rainy, hot and cold. People start the day with forecast ‘Cause the weather plays important role.
In the spring it’s often windy, Misty, cloudy and warm. You can see a sparkling lightning And hear roars of thunderstorm.
In the summer the sun shines brightly, Green grass gleams with drops of dew, Days are sunny, nights are starry You are charmed by pretty view.
In the autumn the picture changes All the trees are a piece of art. It is muddy, drizzling, foggy, Fall of leaves and showers start.
Winter comes with many blizzards. It is slippery and cold. Thus it’s frosty, dull, unsettled, It’s still plays important role.
|
Activity 1. Sort out the following words into the columns according to the nouns they can go with.
Nice, gloomy, fine, beastly, dry, hot, cold, hot, windy, misty, cloudy, rainy, warm, muddy, drizzling, foggy, slippery, frosty, dull, unsettled, starry, sunny, nasty, dark, bright, bad, changeable, wet.
Activity 2. Complete the situations guessing what kind of weather people are talking about.
|