Львів, половина 30 х. При письмовому столі сидить юнак, а з його пера на папір скапують слова, натхнені спогадом неначе вчорашнього дитинства: Мов свічка, куриться черемха в побожній вечора руці. Вертаються з вечірні лемки, до хат задумано йдучі. Моя країно верховинна, — ні, не забуть твоїх черемх,коли над ними місяць лине вівсяним калачем!
Богдан-Ігор Антонич народився 5 жовтня 1909 року в селі Новиці на Лемківщині (тепер територія Польщі). Його батько — греко-католицький священик Василь Кіт, що змінив прізвище незадовго перед народженням єдиного сина. Родина Антоничів покинула рідне село, бо воно було розміщене на шляхах, де проводилися воєнні операції.
Антонич був різнобічно розвиненою особистістю: окрім поетичної творчості, він займався перекладацькою справою, писав рецензії під псевдонімом Зоїл, вів літературну хроніку, пробував себе як прозаїк і драматург, мріяв стати композитором, звідси й схожість окремих його поезій з Тичининими.
Творча спадщина митця: 1931 р.- перша збірка " Привітання життя ".1934 р.- збірка " Три перстені ". 1936 р.- збірка " Книга Лева ". 1938 р.- посмертні книги "Зелена Євангелія " і " Ротації. Прозові твори:"На другому березі "(незакінчений роман ) . "Політик" ( сатиричний гротеск ). "Три мандоліни" (новела) Літературно - критичні статті: «Національне мистецтво», «Між змістом і формою», «Становище поета», «Як розуміти поезію», «Сто червінців божевілля».
Повідомлення про Лемківщину, лемків, їх традиції: Лемківщина, також Лемковина - українська етнічна територія, на якій здавна проживала етнографічна група українців – лемки. Розташована в Карпатах (по обох схилах Бескидів) між річками Сяном і Попрадом (у межах сучасної Польщі) та на північний захід від річки Уж (у Закарпатті) до річки Попрад у Словаччині. Загальна площа бл. 3,500 км2.
Теорія літератури: Асоціативність – (від латин. associatio – поєднання, сполучення) – це зв’язок уявлень чи відчуттів, коли одне з них зроджує у свідомості низку інших. Асоціювання відбувається на підставі подібності («поле – як море»), контрасту (радість – сум), суміжності в часі (весна – цвітіння) або в просторі (небо – птахи). Коли в групу поєднуються три й більше уявлень чи відчуттів, тоді виникає асоціативний ряд. Міфологізм – спосіб поетичної реалізації міфу у творах оригінальної літератури.
«Різдво»Тема: розповідь біблійної легенди про народження Христа з власною інтерпретацією цієї події; перемежування християнського таїнства народження Спасителя з язичницькими мотивами. Ідея: уславлення Сина Божого , який взяв на себе гріхи людства й постраждав за нього; наближення Спасителя до людей, єдність із ними. Композиція: складається із двох чотиривіршів, у яких у символічній формі розказують про волхвів, які принесли дарунки новонародженому Христу, і Марію, яка тримає на долоня (притуляє до лона) сина («золотий горіх»)
Поезія «Коляда»Тешуть теслі з срібла сани,стелиться сніжиста путь. На тих санях в синь незнану. Дитя боже повезуть. Тешуть теслі з срібла сани,сняться веснянії сни. На тих санях Ясна Пані,очі наче у сарни. Ходить сонце у крисані,спить слов'янськеє Дитя.Їдуть сани, плаче Пані,снігом стелиться життя.
Символ поезіїСформулюйте усно тему й основну думку твору. Поміркуйте, що можна зобразити як символ цього твору. Уявіть його. Продумайте кольори вашого майбутнього символу. Намалюйте цей символ. Прокоментуйте свою роботу: що зображено на вашій ілюстрації? Якими кольорами?Одним із рядків поезії підпишіть роботу. Вибір цитати обґрунтуйте.
АфоризмиІ день і вік однаково минають. («Привітання життя»)Від зір залежить наша доля. («Дует»)Хто без зорі йде в світ – вже без зорі назавжди. («Чаргород, або як народжуються міти»)Дарма при зорях пальці гріти. («Дзвінкова пані»)Велика простота – найвища досконалість. (Свята простота»)Хто падає, за ним не тужать… («Сірий гімн»)Я є рушниця, радістю набита, якою вистрілю на честь життя. («Щастя»)Ступенем до перемоги стає нам кожний, хто невдалий, зрив. («Прелюдія»)