Леонід Глібов. Визначний український поет, байкар. Сатиричне змалювання судової системи у байці «Щука»

Про матеріал
Тема. Леонід Глібов. Визначний український поет, байкар. Сатиричне змалювання судової системи у байці «Щука» Мета: - Навчальна: ознайомити учнів із основними фактами біографії Л. Глібова, його байками; допомогти їм визначити прихований зміст цих творів; - Розвивальна: розвивати навички виразного, вдумливого читання байок, коментування, визначення елементів їхньої побудови; - Виховна: виховувати інтерес до творчості письменника, любов до природи, гуманізм.
Перегляд файлу

Тема. Леонід Глібов. Визначний український поет, байкар. Сатиричне змалювання судової системи у байці «Щука»

Мета:

  • Навчальна: ознайомити учнів із основними фактами біографії Л. Глібова, його байками; допомогти їм визначити прихований зміст цих  творів;
  • Розвивальна: розвивати навички виразного, вдумливого читання байок, коментування, визначення елементів їхньої побудови;
  • Виховна: виховувати інтерес до творчості письменника, любов до природи, гуманізм.

Теорія літератури: гумор, сатира, алегорія, мораль, байка.

Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстрації до них.

Тип уроку: комбінований.

 

Глібов – творець правдивих перлин української літератури.

Іван Франко

Хід урок

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Вступне слово вчителя.

Дуже смішними видаються люди заздрісні, які прагнуть дорівнятися до інших, не маючи ні здібностей, ні можливостей до того. І зовсім огидні люди ледачі, що звикли безсоромно користуватися плодами чужої праці. Про це говориться в байках Л. Глібова в алегоричній, але від того не менш  дотепній і дошкульній формі.

Але перш ніж перейти до вивчення його творів, пригадаємо основні етапи життя та творчості письменника, з якими ви знайомилися в 5 класі.

  1. Оголошення теми й мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Робота зі схемою.

Що означають дати та назви, записані на дошці?

 

5 березня 1827 рік                 с. Веселий Поділ                   с. Горби Кременчуцький повіт                   Полтавська гімназія                     1847 рік, Полтава                  10 листопада 1893 рік

Довідка для вчителя.

Леонід Іванович Глібов  народився 5 березня 1827 р., с. Веселий Поділ, Хорольський повіт, Полтавська губернія  помер 10 листопада 1893, Чернігів). Його батько, Іван Назарович Глібов, був управителем кінськими табунами в маєтку поміщика Гаврила Родзянки. Дитинство провів у селі Горби Кременчуцького повіту, куди з Веселого Подолу перейшов на роботу його батько, забравши з собою сім'ю.

Рисунок5.png

Початкову освіту здобув удома за допомогою матері, а 1840 року вступив до Полтавської гімназії, де, відірваний від родини, дуже сумував. І цей сум почав викладати на папері. Так з’явився перший вірш «Сон».  А вже 1847 року виходить його перша збірка російською мовою «Стихотворения Леонида Глебова». Хлопець дуже радів, але недовго: розлючений інспектор гімназії не міг пробачити йому, що посмів друкуватися без дозволу. Леонід захворів і повернувся додому, так і не закінчивши гімназію.

Улітку 1848 року до рук Л. Глібова потрапив «Кобзар». Він дуже вплинув на письменника, і Л. Глібов відтепер почав писати українською мовою.

Л. Глібов мав багато псевдонімів:Простодушний, Непостійний Співробітник, Капітан Ботвіан, у творах для дітей письменник підписувався «Дідусь Кенар».

Леонід Глібов за своє життя написав 107 байок. А ще він писав ліричні твори. 

  1. Бесіда.
  • Які твори Л. Глібова ви знаєте?
  • Кого із відомих українських та зарубіжних байкарів можете назвати?

(І. Крилов, Ж. Лафонтен, Є. Гребінка, П. Гулак-Артемовський, Г. Сковорода).

  • Кого вважають засновником жанру байки? (Езоп)

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

  1. Словникова робота

Співвіднесіть визначення із поясненнями до них.

Байка  художній прийом у творах літератури або мистецтва, заснований на зображенні чого-небудь у комічному вигляді з метою викриття його вад.

Мораль  образ, в якому все зображення має переносне значення; вираження ідеї в предметному образі: лисиця – хитрість, осел – тупа упертість, вовк – хижацтво  і т.д.

          Гумор  повчальний висновок байки.

                              Сатира  один із різновидів ліро-епічного жанру, невеликий алегоричний,          здебільшого віршований твір повчального змісту, з яскраво вираженою мораллю.

Алегорія  гостра критика чогось, окремих осіб, людських груп чи суспільства з висміюванням, а то й гнівним засудженням вад і негативних явищ у індивідуальному, суспільному й політичному житті.

  1. Виразне читання байки «Щука» вчителем.
  2. Читання байки в особах учнями.

                               img_60.jpg

  1. Бесіда
  • За що Щуку притягли до суду? Прочитайте відповідні рядки.
  • Як автор описує суддів? Які риси вони уособлюють?
  • Яких зусиль було докладено, щоб спіймати Щуку?
  • Як ви гадаєте, хто із тваринного світу міг би стати справедливим суддею?
  • Яким було перше рішення суду?
  • Кого було призначено адвокатом Щуки?
  • Як повелася на суді Лисиця?
  • Які риси характеру вона втілює?
  • Схарактеризуйте образ Щуки.
  • Яка мораль байки?
  • Чи актуальний цей твір нині?
  1. Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Визначте елементи сюжету байки Л. Глібова «Щука».

(Вступ       Основна частина   Мораль

розповідь про   опис судового процесу та його не можна шляхом хабарництва та                                          учасників                                                        підлості

Щуку-розбишаку                 досягнути

та її злодіяння.             справедливості у суспільстві

                                              ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.

  1. Робота з картками.

Допишіть, що символізує герой.   

                                                   Щука - …

                                                   Лисиця - …

                                                   Осел - …

                                                   Шкапа - …

                                                   Цап - …

  1. Робота з епіграфом.

Спробуйте пояснити епіграф до уроку, після прочитання твору.

V.  Домашнє завдання.

Вивчити напам’ять байку «Щука». Навчитися виразно читати, аналізувати байки «Жаба і Віл», «Муха і Бджола».

VІ. Підсумок уроку.

 Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • На уроці мені сподобалося …
  • Найбільше я запам’ятав (-ла) …

DE1qErDXgAExZpW.jpg

 

docx
Додав(-ла)
Король Ольга
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
4219
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку