Тема. Леонід Глібов. Визначний український поет, байкар. Сатиричне змалювання судової системи у байці «Щука»
Мета:
Теорія літератури: гумор, сатира, алегорія, мораль, байка.
Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстрації до них.
Тип уроку: комбінований.
Глібов – творець правдивих перлин української літератури.
Іван Франко
Хід урок
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Дуже смішними видаються люди заздрісні, які прагнуть дорівнятися до інших, не маючи ні здібностей, ні можливостей до того. І зовсім огидні люди ледачі, що звикли безсоромно користуватися плодами чужої праці. Про це говориться в байках Л. Глібова в алегоричній, але від того не менш дотепній і дошкульній формі.
Але перш ніж перейти до вивчення його творів, пригадаємо основні етапи життя та творчості письменника, з якими ви знайомилися в 5 класі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Що означають дати та назви, записані на дошці?
5 березня 1827 рік с. Веселий Поділ с. Горби Кременчуцький повіт Полтавська гімназія 1847 рік, Полтава 10 листопада 1893 рік
Довідка для вчителя.
Леонід Іванович Глібов народився 5 березня 1827 р., с. Веселий Поділ, Хорольський повіт, Полтавська губернія — помер 10 листопада 1893, Чернігів). Його батько, Іван Назарович Глібов, був управителем кінськими табунами в маєтку поміщика Гаврила Родзянки. Дитинство провів у селі Горби Кременчуцького повіту, куди з Веселого Подолу перейшов на роботу його батько, забравши з собою сім'ю.
Початкову освіту здобув удома за допомогою матері, а 1840 року вступив до Полтавської гімназії, де, відірваний від родини, дуже сумував. І цей сум почав викладати на папері. Так з’явився перший вірш «Сон». А вже 1847 року виходить його перша збірка російською мовою «Стихотворения Леонида Глебова». Хлопець дуже радів, але недовго: розлючений інспектор гімназії не міг пробачити йому, що посмів друкуватися без дозволу. Леонід захворів і повернувся додому, так і не закінчивши гімназію.
Улітку 1848 року до рук Л. Глібова потрапив «Кобзар». Він дуже вплинув на письменника, і Л. Глібов відтепер почав писати українською мовою.
Л. Глібов мав багато псевдонімів:Простодушний, Непостійний Співробітник, Капітан Ботвіан, у творах для дітей письменник підписувався «Дідусь Кенар».
Леонід Глібов за своє життя написав 107 байок. А ще він писав ліричні твори.
(І. Крилов, Ж. Лафонтен, Є. Гребінка, П. Гулак-Артемовський, Г. Сковорода).
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Співвіднесіть визначення із поясненнями до них.
Байка художній прийом у творах літератури або мистецтва, заснований на зображенні чого-небудь у комічному вигляді з метою викриття його вад.
Мораль образ, в якому все зображення має переносне значення; вираження ідеї в предметному образі: лисиця – хитрість, осел – тупа упертість, вовк – хижацтво і т.д.
Гумор повчальний висновок байки.
Сатира один із різновидів ліро-епічного жанру, невеликий алегоричний, здебільшого віршований твір повчального змісту, з яскраво вираженою мораллю.
Алегорія гостра критика чогось, окремих осіб, людських груп чи суспільства з висміюванням, а то й гнівним засудженням вад і негативних явищ у індивідуальному, суспільному й політичному житті.
Визначте елементи сюжету байки Л. Глібова «Щука».
(Вступ Основна частина Мораль
розповідь про опис судового процесу та його не можна шляхом хабарництва та учасників підлості
Щуку-розбишаку досягнути
та її злодіяння. справедливості у суспільстві
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.
Допишіть, що символізує герой.
Щука - …
Лисиця - …
Осел - …
Шкапа - …
Цап - …
Спробуйте пояснити епіграф до уроку, після прочитання твору.
V. Домашнє завдання.
Вивчити напам’ять байку «Щука». Навчитися виразно читати, аналізувати байки «Жаба і Віл», «Муха і Бджола».
VІ. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»