Леонід Глібов. «Зозуля і Півень». Викривальний та повчальний зміст байки.

Про матеріал
Тема. Леонід Глібов. «Зозуля і Півень». Викривальний та повчальний зміст байки. Мета. Поглибити знання учнів про творчість байкаря; допомогти учням усвідомити алегоричний зміст байки, самостійно робити відповідні висновки; розвивати навички критичного мислення, вдумливого читання та уміння узагальнювати; виховувати чесність, відразу до лицемірства, підлабузництва, корисливості.
Перегляд файлу

Конспект уроку з літературного читання у 4 класі

(за  підручником О. Савченко)

Тема. Леонід Глібов. «Зозуля і Півень». Викривальний та повчальний зміст байки.

Мета. Поглибити знання учнів про творчість байкаря; допомогти учням усвідомити алегоричний зміст байки, самостійно робити відповідні висновки; розвивати навички критичного мислення, вдумливого читання та уміння узагальнювати; виховувати чесність, відразу до лицемірства, підлабузництва, корисливості.

Ключові компетентності:

-поглиблювати знання учнів про особливості байки як жанру;

-розвивати навички виразного вдумливого читання, вміння складати   характеристику героя;

-збагачувати словниковий запас;

-заохочувати дітей до активної роботи на уроці, до співпраці.

 

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, аудіозапис звуків птахів, репродукції картин, ілюстрації.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Емоційне налаштування.

Учитель:

- Доброго ранку, діти! Послухайте, що сказав американський дослідник Генрі Форд: «Зібратися разом – це початок,

               Триматися разом – це прогрес,

               Працювати разом – це успіх…»

То ж я впевнена, що сьогодні на уроці ми всі будемо успішними!

Бажаю нам гарного настрою та плідної роботи.

       2. Мовленнєва розминка.

  • Чистомовка

Зів-зів-зів – двоє нещирих друзів

Уля-уля-уля – хитра, улеслива зозуля

Ець-ець-ець – сміливий, чесний горобець

Ень-ень-ень – лицемірний півень

 

  • Загадки

-         Сіра пташка на лужку

Нам кує: «Ку-ку, ку-ку» (Зозуля)

 

-         Хто із свійських птахів більше за всіх кричить,

А менше всіх робить?    (Півень)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

-         Проблема чесності, справедливості, уміння говорити правду завжди актуальна серед людей. Ця тема часто порушується в багатьох творах майстрів дотепного і гострого слова – байкарів, зокрема і в Леоніда Глібова. Сьогодні на уроці ми з вами познайомимось із його байкою «Зозуля і Півень».

  1. Робота над темою уроку.

1). Актуалізація опорних знань учнів.

Робота з літераторознавчими термінами. Метод «Фішбоун».

- Що таке байка? Чим вона відрізняється від інших творів художньої літератури?

( Байка – невеликий за обсягом, переважно віршований твір, що має повчальний характер; завжди побудований на алегорії. Складається з оповідної частини і моралі.)

      -Що таке мораль?

     ( Мораль – це висновок байки, побудований в образній, повчальній формі             звертання до читача, у якому автор виступає в ролі порадника, мудреця. Може бути як на початку, так і наприкінці байки.)

      -Як ви розумієте поняття «алегорія»?

   (Алегорія – це основна ознака байки – відтворення характерів людей та їхніх взаємин через художні образи тварин, рослин, предметів, явищ природи.)

      - Метод «Фішбоун».

( «Фішбоун» - метод, який допомагає систематизувати знання учнів з теми уроку. Схематично на дошці вчитель малює скелет риби. Там, де голова, записують проблемне питання. На верхніх кісточках учні записують основні поняття теми, на нижніх – суть цих понять, на хвості – відповідь на поставлене проблемне питання (загальна характеристика – висновок)).

2). Розповідь вчителя.

Цікаві факти про Леоніда Глібова.

(Демонстрація на екрані інформації про цікаві факти із життя і творчості Л. Глібова (розгорнуті коментарі вчителя):

-         Псевдоніми байкаря – Простодушний, дідусь Кенер;

-         Глібов – вчитель Петра Косача, батька Лесі Українки;

-         Творчий доробок автора (107 байок українською мовою, 43 поезії, 27 віршованих загадок і відповідей до них, 12 акровіршів, 2 казки, поема і комедія. Втративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою).

ІІІ. Робота над темою уроку.

1. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

Читання байки «Зозуля і Півень» вчителем.

2. Фізкультхвилинка «А я у гай ходила»

https://youtu.be/iSfpfkqvN3s?si=QF7HSoK8N_h8ybd0

3. Опрацювання змісту байки Л. Глібова «Зозуля і Півень».

1) Прослуховування аудіозапису кування зозулі (https://youtube.com/shorts/Twsm2TV-acM?si=5rlkcDjnouE8C6G1),

курурікання півня https://youtu.be/K3CenN7d30Y?si=4xyDuZLHeghkx9HN , цвірінькання горобця https://youtu.be/Dn6RWqmKZSg?si=nKhCLGDRVfkQl4DU .

2) Відповіді на питання:

- Голоси яких птахів ви щойно почули? (зозуля, півень, горобець)

-  А хто ж  персонажі байки, яку ви прослухали? (Зозуля, Півень, Горобець)

-  Між ким трапився діалог?

-  Хто втрутився в їхню розмову?

3). Робота в групах.

Розділіться на три групи. Утворюємо хмаринки слів.

1 група – утворити хмаринку слів «Зозуля про Півня» (співає веселенько, слухала б довіку, братику, добреє слівце….)

2 група – утворити хмаринку слів «Півень про Зозулю» ( зіронько моя, зозуленько, кралечко, жалібненько, моя перепеличко….)

3 група – знайти в тексті слова Горобця. Прокоментувати їх.

- Як ви вважаєте, ці слова стосуються птахів, чи автор мав на увазі когось іншого? (Ці слова стосуються і людей)

4) Творча робота. Скласти асоціативні кущі до персонажів:

1 група – Зозуля та Півень (улесливі, фальшиві, брехливі, хвалькуваті, лицемірні, нещирі, корисливі, хитрі) ;

2 група – Півень (самовпевнений, погано співає….);

3 група – Горобець (сміливий, чесний, справедливий…).

5). Робота над мовою байки. Метод «Естефата».

Учні шукають в тексті художні засоби: порівняння (мов перепеличка, виспівуєш, неначе та жар-птиця, заниє серденько, неначе на чужині); зменшувально-пестливі слова ( веселенько, Зозуленько, пшениченько, кралечко, серденько, їстоньки, питоньки, голосочок…).

6). Виразне читання байки за особами.

IV. Узагальнення вивченого.

     - Хто автор твору, з яким ми сьогодні ознайомилися? (Леонід Глібов).

     - Який жанр твору «Зозуля та Півень»? (Байка)

     - Тема твору. (Розповідь про улесливе вихваляння Зозулі і Півня).

     - Ідея – засудження підлабузництва, корисливості, лицемірства.

     - Головна думка – …годі вам брехати та одно другого знічев’я вихваляти.

     - Який вислів із твору є мораль байки? ( «За що ж, - хто-небудь попитає, - Зозуля Півня вихваляє? За те, що Півень годить їй та потакати добре вміє: рука, як кажуть, руку миє.»)

V. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

Заключне слово вчителя.

Діти роблять висновок за допомогою вчителя. (На прикладі Зозулі та Півня автор показує, що не треба догоджати один одному без причини. Краще казати правду.)

VI. Домашнє завдання.

Вивчити байку напам’ять. Вміти пояснити прислів’я «Рука руку миє».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 лютого
Переглядів
148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку