Леся Українка "Давня казка". Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності.

Про матеріал
Формування ключових компетентностей ( громадянська, екологічна ), реалізація наскрізних ліній шляхом використання інноваційних технологій на прикладі твору Лесі Українки "Давня казка".
Перегляд файлу

Тема  Леся Українка «Давня казка». Ідея вільної творчості, вільнолюбства          людини. Проблеми й мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності.

Очікувані результати навчально – виховної діяльності

Учень:

  • коментує зміст поеми «Давня казка»;
  • пояснює  умовність описаної ситуації;
  • визначає основні проблеми твору та головну думку; порівнює образи Поета та Бертольдо;
  • складає план порівняльної характеристики

( предметні компетентності)

  • висловлює судження про свободу творчості, про вільнолюбство людини;
  • розвиває свої творчі здібності; дискутує на тему ролі митця в суспільстві;
  • проводить аналогії із сучасним життям;
  • використовує комунікативні стратегії для формулювання власної позиції.

(ключові компетентності)

 

Емоційно – ціннісне ставлення:

Розуміння того, що сила духу – конструктивне начало в житті.

Усвідомлення важливості формування й розвитку індивідуальності, неповторності творчої особистості.

 

НЛ -1 (Екологічна безпека і сталий розвиток)

НЛ-2 (Громадянська відповідальність)

НЛ-3 (Здоров’я і безпека)

 

 

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь;

Обладнання: портрет Лесі Українки, текст програмового матеріалу, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

Немає людини, яка б не любила свободу,

але справедлива людина вимагає її для всіх…

                                                                                      Вольтер

 

І. Організаційний момент

Створення емоційного настрою.

  • Сьогодні я хочу, щоб ви посміхнулися до мене, до себе, подарували посмішку один одному. Бачу, що у вас все гаразд. Сподіваюся на такий настрій впродовж уроку. Тим паче, що усмішка – це головна умова успіху, коли ідеш в гості або зустрічаєш гостей. Отже, ви готові до роботи?

           ІІ. Бліц-опитування

  • У звичайному житті вона – слабосила жінка. У літературі – Титан духу, Дочка Прометея, Одержима, Співачка досвітніх вогнів… Своїм девізом вона обрала слова: «Так! Я буду крізь сльози сміятись…

                                   Серед лиха співати пісні…»

Слабосильна жінка, яка стала чи не найбільшою постаттю в українській літературі та, мабуть, і в світовій.

Давайте пригадаємо, що ми знаємо про чудову письменницю Лесю Українку за допомогою бліц – опитування «Співачка досвітніх вогнів»

(Робота з вікториною) на картках.

            ІІІ. Оголошення теми уроку. Слайд № 1-3

           ІУ. Основний зміст уроку.

  1. Зверніть увагу на епіграф. Ми будемо говорити про те, що для людини воля, свобода – найцінніше.

1. Робимо ідейно – художній аналіз поеми «Давня казка».

- Ви познайомилися зі змістом твору.

- Що ви побачили у творі? Що почули? А чи відчули ви якийсь аромат, запахи?

(Учні визначають тему, ідею, основну думку твору. Домашні групи мали завдання визначити мовно – виражальні засоби.)

  Визначаємо жанр:

І тут виникає дискусія: казка чи поема?

Метод «Займи позицію».

Учні визначають, що у творі від казки. Зачитують ( зачин, головні герої зустрічаються тричі, три дороги розійшлися). Слайд №4

 

 

                                 Слайд №5

 

  1. Перегляд відеоролика.
  • Для чого я вам запропонувала перегляд? Хто ці постаті?

(В. Стус, В. Івасюк, Г. Гонгадзе)

 

- Як ви вважаєте, чи можемо ми продовжити це відео сучасними подіями, героями? (Відповіді учнів: герої Майдану, Чорновіл, Кузьма, журналісти).

 

Дискусія: Але ж вони не поети!!!

 

Відповіді учнів: це люди, сильні духом.

 

  • А чи так важлива індивідуальність і неповторність особистості? До чого вона може привести? Адже вони були знищені, не дивлячись на те, що Конституція гарантує свободу слова. ( Про К. Гандзюк)

 

ВАЛЕОХВИЛИНКА

Горіховий масаж

 

                                               Слайд №6

 

3.  Порівняльна характеристика Поета і Бертольдо.

Леся Українка була поетесою – борцем. ЇЇ цікавили люди героїчні. Тому героєм її творів став борець, обдарований поетичним, мистецьким хистом. Його думки і вчинки близькі самій поетесі. Протилежним образом є Бертольдо.

         Робота в групах

1.Скласти сенкан

 

            Поет                                                                 Бертольдо

   Талановитий, непідкупний                            Жорстокий, зажерливий

Допомагає, бореться, перемагає.                  Грабує, зневажає, боїться.

Віддано служить своєму народові.               Хоче зробити співця придворним

Патріот                                                               Підступний

 

 

2 Кола Вена

 

3 Кросворди

 

      Поет любить народ і віддає йому свій великий талант. Він ніколи не буває самотній. Зв’язок з народом надавав поетові сили і натхнення для творчості. Леся Українка показує його як людину волелюбну і сміливу. Поет гордо і незалежно поводить себе з паном, не схиляється перед його владою і силою. Не скоряється і тоді, коли граф погрожує в’язницею.

     В образі поета- громадянина Леся Українка висловила думку, що поезія повинна служити народові, допомагати йому завжди і всюди.

      В образі Бертольдо Леся Українка показала ті ворожі народові сили, проти яких борються трудящі. Поет для нього ворожбит. Чому?(Відповіді учнів)

       Граф тремтить, почувши складену поетом сатиричну пісню. Чому?(Відповіді учнів)

 

 

 

 

 

 

                              Слайд №7

  1. Давайте визначимо проблематику твору «Давня казка»

(Діти визначають самі):

  • Роль митця у суспільстві;
  • Служіння музі й народові;
  • Суть людського щастя, вдячності,
  • Війна заради збагачення.

 

5. Міні – дискусія:

  • Чи актуальні проблеми «Давньої казки»?

      Давайте перенесемо ці проблеми із «Давньої казки» на сучасність, а саме туди, де відстоювали нашу волю, свободу вибору на Майдані. І, власне, у цей напружений час поезія, знову гостре і сильне слово зігрівало душу щирих українців, піднімало дух. Хто ці люди? Чия поезія звучала на Майдані?

      І хоч головні події відбувалися в Києві, активність була і в інших містах. Підтримка духу – теж наша зброя, тому у соцмережах з’явилися заклики: «Принесемо на Майдан Незалежності поезію: свою, сучасників і навіть класиків!» І зазвучали вірші Т. Шевченка, І. Франка, Лесі Українки. Слайд№8 (Нігоян)

       Війна на сході України продовжує приносити жертви. Народжується нова поезія.

 

6. Сучасність.

     Кожна епоха має своїх співців. Леся Українка – це той співець, якому не байдужа  доля народу.

     У наш час теж є поети, митці, які вболівають за долю народу, держави. Хочу ще раз повернутися до твору і згадати, де зустрічаються герої? У лісі. Чому? (Єднання людини і природи).

   Повідомлення учнів про Богдану Матіяш, Костя Москальця, Маріанну

Кіяновську.

 

У. Підсумки

1. Метод «Незакінчене речення»

- Я дізнався (дізналася), що слово здатне …

- Я впевнений (впевнена), що слово не можна ув’язнити, тому що …

- Я вважаю, що поет для суспільства – це …

2. Рефлексія

  «Вузлики в дорогу»

Висловіть одним реченням те повчальне, що взяли в життя з нашого уроку.

 

УІ. Закріплення

  • Про що свідчить закінчення твору «Давня казка»? Чи можна сказати, що у ньому як і в звичайній казці, добро перемагає зло?

Хочеться вірити, що ці слова стануть пророчими:

А коли війна скінчиться

Того діла й того слова,

То скінчиться давня казка,

А настане правда нова.

 

УІІ. Оцінювання

  Драбина знань (самооцінювання)

 

УІІІ. Домашнє завдання

  1. Вивчити напам’ять уривок з твору.
  2. Створити обкладинку до поеми або рекламу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Зинич Тетяна
Додано
26 березня 2019
Переглядів
3957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку