Тема Леся Українка «Давня казка». Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми й мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності.
Очікувані результати навчально – виховної діяльності
Учень:
( предметні компетентності)
(ключові компетентності)
Емоційно – ціннісне ставлення:
Розуміння того, що сила духу – конструктивне начало в житті.
Усвідомлення важливості формування й розвитку індивідуальності, неповторності творчої особистості.
НЛ -1 (Екологічна безпека і сталий розвиток)
НЛ-2 (Громадянська відповідальність)
НЛ-3 (Здоров’я і безпека)
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь;
Обладнання: портрет Лесі Українки, текст програмового матеріалу, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація.
ХІД УРОКУ
Немає людини, яка б не любила свободу,
але справедлива людина вимагає її для всіх…
Вольтер
І. Організаційний момент
Створення емоційного настрою.
ІІ. Бліц-опитування
Серед лиха співати пісні…»
Слабосильна жінка, яка стала чи не найбільшою постаттю в українській літературі та, мабуть, і в світовій.
Давайте пригадаємо, що ми знаємо про чудову письменницю Лесю Українку за допомогою бліц – опитування «Співачка досвітніх вогнів»
(Робота з вікториною) на картках.
ІІІ. Оголошення теми уроку. Слайд № 1-3
ІУ. Основний зміст уроку.
1. Робимо ідейно – художній аналіз поеми «Давня казка».
- Ви познайомилися зі змістом твору.
- Що ви побачили у творі? Що почули? А чи відчули ви якийсь аромат, запахи?
(Учні визначають тему, ідею, основну думку твору. Домашні групи мали завдання визначити мовно – виражальні засоби.)
Визначаємо жанр:
І тут виникає дискусія: казка чи поема?
Метод «Займи позицію».
Учні визначають, що у творі від казки. Зачитують ( зачин, головні герої зустрічаються тричі, три дороги розійшлися). Слайд №4
Слайд №5
(В. Стус, В. Івасюк, Г. Гонгадзе)
- Як ви вважаєте, чи можемо ми продовжити це відео сучасними подіями, героями? (Відповіді учнів: герої Майдану, Чорновіл, Кузьма, журналісти).
Дискусія: Але ж вони не поети!!!
Відповіді учнів: це люди, сильні духом.
ВАЛЕОХВИЛИНКА
Горіховий масаж
Слайд №6
3. Порівняльна характеристика Поета і Бертольдо.
Леся Українка була поетесою – борцем. ЇЇ цікавили люди героїчні. Тому героєм її творів став борець, обдарований поетичним, мистецьким хистом. Його думки і вчинки близькі самій поетесі. Протилежним образом є Бертольдо.
Робота в групах
1.Скласти сенкан
Поет Бертольдо
Талановитий, непідкупний Жорстокий, зажерливий
Допомагає, бореться, перемагає. Грабує, зневажає, боїться.
Віддано служить своєму народові. Хоче зробити співця придворним
Патріот Підступний
2 Кола Вена
3 Кросворди
Поет любить народ і віддає йому свій великий талант. Він ніколи не буває самотній. Зв’язок з народом надавав поетові сили і натхнення для творчості. Леся Українка показує його як людину волелюбну і сміливу. Поет гордо і незалежно поводить себе з паном, не схиляється перед його владою і силою. Не скоряється і тоді, коли граф погрожує в’язницею.
В образі поета- громадянина Леся Українка висловила думку, що поезія повинна служити народові, допомагати йому завжди і всюди.
В образі Бертольдо Леся Українка показала ті ворожі народові сили, проти яких борються трудящі. Поет для нього ворожбит. Чому?(Відповіді учнів)
Граф тремтить, почувши складену поетом сатиричну пісню. Чому?(Відповіді учнів)
Слайд №7
(Діти визначають самі):
5. Міні – дискусія:
Давайте перенесемо ці проблеми із «Давньої казки» на сучасність, а саме туди, де відстоювали нашу волю, свободу вибору на Майдані. І, власне, у цей напружений час поезія, знову гостре і сильне слово зігрівало душу щирих українців, піднімало дух. Хто ці люди? Чия поезія звучала на Майдані?
І хоч головні події відбувалися в Києві, активність була і в інших містах. Підтримка духу – теж наша зброя, тому у соцмережах з’явилися заклики: «Принесемо на Майдан Незалежності поезію: свою, сучасників і навіть класиків!» І зазвучали вірші Т. Шевченка, І. Франка, Лесі Українки. Слайд№8 (Нігоян)
Війна на сході України продовжує приносити жертви. Народжується нова поезія.
6. Сучасність.
Кожна епоха має своїх співців. Леся Українка – це той співець, якому не байдужа доля народу.
У наш час теж є поети, митці, які вболівають за долю народу, держави. Хочу ще раз повернутися до твору і згадати, де зустрічаються герої? У лісі. Чому? (Єднання людини і природи).
Повідомлення учнів про Богдану Матіяш, Костя Москальця, Маріанну
Кіяновську.
У. Підсумки
1. Метод «Незакінчене речення»
- Я дізнався (дізналася), що слово здатне …
- Я впевнений (впевнена), що слово не можна ув’язнити, тому що …
- Я вважаю, що поет для суспільства – це …
2. Рефлексія
«Вузлики в дорогу»
Висловіть одним реченням те повчальне, що взяли в життя з нашого уроку.
УІ. Закріплення
Хочеться вірити, що ці слова стануть пророчими:
А коли війна скінчиться
Того діла й того слова,
То скінчиться давня казка,
А настане правда нова.
УІІ. Оцінювання
Драбина знань (самооцінювання)
УІІІ. Домашнє завдання