Леся Українка.»Давня казка». Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві та суть людського щастя . Лицарський кодекс честі.

Про матеріал
МЕТА УРОКУ: показати учням розуміння Л.Українкою ролі митця в суспільстві; розкрити високі моральні риси народного співця, порівнявши образи головних героїв , поета та Бертольтольдо; дати учням загальне уявлення про епоху лицарства; формулювати власні враження, отримані під час спіл¬кування із мистецтвом, використовуючи спеціальну мисте¬цьку термінологію; розвивати асоціативне мислення,навички проблемно - дослідницької роботи; розвивати естетичний смак, здатність да¬вати естетичну оцінку художнім творам; продовжити розвивати вміння працювати в групі; розвивати пам'ять, увагу, поповнювати словниковий запас учнів ,зв’язне мовлення; виховувати повагу до рідного слова,чесність, незламність, високі моральні якості – гуманізм, щирість; інтерес та необхідність спілкування з мистецтвом; сприяти формуванню ідеалів справедливості.
Перегляд файлу

ТЕМА. Леся Українка.»Давня казка». Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві та суть людського щастя . Лицарський кодекс честі.

МЕТА УРОКУ:

показати учням розуміння Л.Українкою ролі митця в суспільстві; розкрити високі моральні риси народного співця, порівнявши образи головних героїв , поета та Бертольтольдо; дати учням загальне уявлення про епоху лицарства; формулювати власні враження, отримані під час спіл­кування із мистецтвом, використовуючи спеціальну мисте­цьку термінологію;

розвивати асоціативне мислення,навички  проблемно - дослідницької роботи; розвивати естетичний смак, здатність да­вати естетичну оцінку художнім творам; продовжити розвивати вміння працювати в групі; розвивати пам'ять,  увагу, поповнювати словниковий запас учнів ,зв’язне мовлення;

виховувати повагу до рідного слова,чесність, незламність, високі моральні якості – гуманізм, щирість; інтерес та необхідність спілкування з мистецтвом; сприяти формуванню ідеалів справедливості.

ТИП УРОКУ: бінарний урок( українська література, мистецтво)

 ОБЛАДНАННЯ: портрет Лесі Українки, малюнок з поеми «Давня казка»; (ілюстрації із зображенням Бертольдо та народного поета) відеоматеріали:музичний супровід Ф.Шопен «Весняний вальс», Хотинська фортеця, відео фрагмент гра на мандалині, лицарський турнір, фрагмент фільму «Айвенго»; телевізор, ноутбук,картка уроку для учнів; матеріал для роботи в групі.

ФОРМИ ТА МЕТОДИ УРОКУ: розповідь учителя, повідомлення учнів, бесіда, робота в групах…

ХІД УРОКУ

І Організаційний момент

Звучить мелодія ….

Доброго дня, діти та гості!  Сьогодні у нас буде незвичайний урок, адже ви бачите перед собою не одного вчителя, а двох вчителів української літератури Хочу запросити вас, у казковий і чарівний світ мистецтва слова. Чи задумувались ви, для чого існує мистецтво? Хто є його творцями?

Мистецтво – це художнє відтворення  дійсності. Важко встановити, який вид мистецтва виник першим у людському суспільстві – наскельний малюнок, танець первісної людини чи міфи, які намагалися пояснити навколишній світ. Одні види мистецтва відтворюють життя у зримих образах: живопис, скульптура, кіно, інші сприймаються не зором, а слухом.

Література займає особливе місце серед інших видів мистецтва. Її твори не мають предметно - чуттєвої форми . Письменник малює картини життя образно, за допомогою творчої уяви. Художнє слово допомагає  письменнику зобразити  історичні події, образи  героїв, розповідь про їх  життя,внутрішній світ,боротьбу та переконання.

ІІ ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ

                           Але з чого нам почати?

                           Що про тему треба знати?

                           Всі на дошку подивіться,

                                       І в малюнках  розберіться

Погляньте на дошку. Як ви гадаєте про що ми будемо говорити  сьогодні на уроці? (Розглядаємо  ілюстрації «Давня казка» та лицар)

Отже , тема нашого уроку : Леся Українка.»Давня казка». Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві та суть людського щастя . Лицарський кодекс честі. Запишіть тему уроку в зошиті.

Датвайте спробуємо ,використавши домашнє завдання , разом визначити мету нашого уроку. (  зясувати хто ж такий поет та Бертольдо;розкрити риси народного співця, в чому його щастя, дізнатися хто такі лицарі, та що таке кодекс честі.)

Очікувані результати :

ІІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 1.Превірка д/з

«Мозковий штурм». Продовжіть речення :

  • Художній стиль , що набув поширення в середньовічному мистецтві ХІ-ХІІ ст.. (Романський стиль)
  • Характерними ознаками романської архітектури є…(монументальність, простота і суворість форм)
  • Найстаріша в романському стилі церква в Україні… (Св. Пантелеймона,  м.Галич)
  • Стіни романських базилік покривали… (фрески та рельєфи)
  • Відома споруда архітектурного ансамблю, що знаходиться в м.Піза… (Пізанська вежа)
  • Фортеця, споруджена на руїнах античного міста Тір… (Аккерманська фортеця)

 

2. Оживи фото «літературний портрет героя»  вставити

 

Хотинська фортеця

Чи випадково ми потрапляєм саме у світ Середньовіччя? Чим воно таке особливе? ( Доба лицарських подвигів, мужніх вольових борців).(  Л.Костенко: « Було життя осяяне красою, любов і честь цінились над усе, а що там смерть з великою косою? – мущина, лицар, сонячне дитя!» ( «Апологія лицарства» )              

Робота над порівняльною характеристикою героїв. 
— Назвіть центральних персонажів поеми. (Народний поет і граф Бертольдо.) 

На матеріалі прислів’їв пригадайте риси характеру притаманні поету та графу. 
З поданих прислів’їв виберіть ті, які стосуються поета, і ті, які –графа:
- Не зробиш людям добра, не побачиш від них лиха. (поет) 
- Ти його борони від собак, а він тобі покаже кулак. (граф) 
- На моїй шиї сидиш, а мені добра не твориш. (граф) 
- Не сподівайся дяки від приблудної псяки. (граф) 
- Як напився, то до криниці задом обернувся. (граф) 
- Я на його хлібом, а він на мене каменем. ( поет) 
- Для нашого Федота не страшна робота. ( поет) 
- Не плюй у криницю, бо прийдеться напитися. ( граф) 
- Коли є до чого жагота, то кипить в руках робота. ( поет)
- Забули воли, як телятами були. ( граф) 
- Я на його хлібом, а він на мене каменем. ( поет) 

Музична хвилинка

У поета була була пісня і дзвінкою і гучною, бо розходилась по світу стоголосою луною…  Більшість його пісень були сумними, бо боліла душа за народ. «Душа – це,  мабуть , музика, ну що б , здавалося, у цій мандалині – шматок дерева , а гра підіймає до небес » 

Тож давайте трішки відпочинемо: сядьте рівненько,заспокойтесь і послухайте чому сумує поет.

Відеофрагмент  « гра на мандалині»

Діти, який характер  музики?

Чому , більшість пісень його, були саме сумними?

 

Його пісні надихають на боротьбу, їх не можуть спинити навіть тюремні мури. Отже, на думку Л.Українки, поезія повинна не тільки нести красу, а й служити народу, захищати його інтереси.

Леся Українка подає нам два світи: світ поета і світ лицаря та пробує розібратися, напевно, і сама, де ж він – той світ величі.

 

 Асоціат. ряд                   Поет.          Важливе у житті

       Неповторність                                          Краса світу

             Талант                                                       Поезія  

             Краса                                                         Воля

          Відчуття природи                                          Потрібність.

              Висота.                                                             

             

Якими ж були лицарі, як вони жили, чим займалися?

Послухаємо розповідь , яку нам підготувала ваша однокласниця.

Як ви вважаєте, чи існують лицарі в наш час?

Відео фрагмент

 

Як ви вважаєте, хто ж з героїв є справжнім лицарем того часу? Доопрацювати питання , підвівши підсумок про щастя

 

Підсумок уроку

Середньовіччя створило свої форми художнього вираження. Мистецтво

було засобом відображення вищої незримої краси, що перебуває в надприродному світі, за межами земного буття. Середньовічні собори  були своєрідними кам'яними енциклопедіями універсального знання. Майстри, що будували собори намагалися показати світ у його різноманітті і завершеній гармонійній єдності.

Завдяки книжці ми переносимося в інші епохи, заглиблюємося в долю героїв творів, разом з ними радіємо та сумуємо, переборюємо найтяжчі випробування.

Книга виховує в нас любов до рідного краю, повагу до інших народів, інтерес до їхньої культури; навчає рідної мови, розкриває красу поетичного слова. Вона вчить бути  щасливими, чесними, працьовитими, добрими.

 

Як ви вважаєте, хто ж з героїв є справжнім лицарем того часу?

Що є кодексом честі для сучасного учня?

.Метод «Незакінчені речення» (слайд 14) 
- Я дізнався (дізналась), що слово здатне... 
 Я впевнений (впевнена), що слово не можна ув’язнити, тому що... 
 Я вважаю, що поет для суспільства — це... 
 За допомогою поеми можна виховувати такі риси характеру, як... 
 

Оцінення учнів за роботу на уроці

VІІІ. Домашнє завдання 
Додатково: створити рекламу поемі Лесі Українки «Давня казка», скориставшись програмою Microsoft Publisher.Намалювати герб свого класу.

 

.

ГДЗ українська література твори Без автора

ГДЗ по рiдна/укр. мова 8 класс Без автора. Задание: Роль митця у суспільстві (За поемою давня казка)

 

docx
Додано
28 березня
Переглядів
161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку