Леся Українка. «Давня казка». Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, роль пісні та суть людського щастя. Характеристика головних героїв

Про матеріал

Дана розробка уроку допоможе вчителю літератури при підготовці уроку при вивченні творчості Лесі Українки, а саме при вивченні твору "Давня казка" (визначаються проблемні питання,характеристика головних героїв).

Перегляд файлу

Тема. Леся Українка. «Давня казка». Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, роль пісні та суть людського щастя. Характеристика головних героїв.(Слайд1)

Мета уроку:

  • з’ясувати основні мотиви, що звучать у творі;
  • показати учням розуміння Лесею Українкою ролі митця в суспільстві, служіння музі й народові;
  • розкрити високі моральні риси народного співця;
  • розвивати асоціативне мислення, вміння висловлювати свою думку;
  • розвивати навички роботи із літературним матеріалом;
  • розвивати пам’ять, увагу, зв’язне мовлення;
  • опираючись на аргументи: виховувати чесність, незламність; сприяти формуванню ідеалів справедливості;
  • удосконалити методику застосування інтерактивних методів на заняттях з української літератури.

 Тип уроку: комбінований.

Форми та методи проведення уроку: розповідь вчителя, пояснення епіграфа, заповнення аналітичної картки «Мої досягнення на уроці, складання доміно «Життєдіяльність Л. Українки», клоуз-тести, проблемні евристичні запитання, «Кола Вена», сенкан, метод «Незакінчене речення», «Асоціативний кущ».

Обладнання: портрет Лесі Українки,  ілюстрації із зображенням Бертольдо та народного поета, комп’ютер, мультимедійний проектор, презентація, музичний супровід.

 

 

 

 

 

 

 

Не поет, у кого думки

Не літають вільно в світі,                                          

А заплутались навіки

В золотії тонкі сіті.

Леся Українка

Хід уроку

І. Організація початку уроку

1. Вступне слово вчителя

- Добрий день, діти! Сьогодні ми з вами вирушимо у дивовижний світ країни Поезії, аби відчути насолоду від творчості справжнього майстра слова. Ви -мої помічники і супутники!

ІI. Мотивація навчальної діяльності

2.Оголошення епіграфа і  девіза уроку

- Я хочу побажати вам плідної роботи під час уроку,  девізом якого нехай стане крилатий вислів «Мети досягає той, хто вірить і не знає втоми». Подаруйте одне одному посмішки. А тепер - до праці! Свої досягнення ви протягом уроку занотовуйте в особисту аналітичну картку.(Слайд 4)

III. Актуалізація опорних знань

  1. Клоуз -тести  (Слайд 5) 
  • Справжнє ім. я Лесі Українки… (Лариса Петрівна Косач)
  • У якому віці написала свій перший вірш…( у 9 років, присвячений тітці Олені)
  • Найбільше Леся любила гру … (на фортепіано)
  • Композиційно поема «Давня казка» складається з… (4 розділів)

Слово вчителя.

У звичайному житті вона – слабосила жінка. У літературі - Титан духу, Дочка Прометея, Ломикамінь, Співачка досвітніх вогнів, Одержима… Хто ж вона, Лариса Петрівна Косач, знана в усьому світі як Леся Українка?(Слайд 6)

  1. Скласти доміно « Життєдіяльність Лесі Українки»(Слайд 7)

(Леся Українка – письменниця -  фольклорист -  музикант (фортепіано) – мовознавець (вивчила понад 10 мов) – здібності у малюванні – авторка навчальної літератури (написала підручник «Стародавня історія східних народів» )- перекладач -  керівник гуртка «Плеяда» - автор публіцистичних праць – драматург  - агітатор за боротьбу проти капіталізму).

Отже, мріяла стати художником, бо гарно малювала; музикантом, бо мала хист до музики. І не знала дівчинка, що в серці вже поселилась Муза, що її творам судилося стати в майбутньому окрасою української літератури.                  Леся Українка, Лариса Петрівна Косач – це талановита поетеса, яка мужньо боролася з хворобою. Не зважаючи на важку недугу, вона писала художні твори, підтримувала зв’язок із суспільством, бо єдиною зброєю цієї мужньої жінки було слово. Легко й просто називати себе сином народу, важко й далеко не кожному випадає щастя бути гідним цього імені.

  1. Літературна вікторина « Впізнай поетичний твір Лесі Українки»
  • Лунали б тоді мої мрії

  І щастя моє таємне. («Хотіла б я піснею стати»)

  • Тож підіте і скажіте,

Що поки я буду жити,

Не подумаю довіку

Зброї чесної зложити. («Давня казка»)

  • Та чого там, люди добрі,

За новинками впадати?

Може, часом не завадить

І давніше пригадати. («Давня казка»)

  • Співало все, сміялось і бриніло,

А я лежала хвора й самотна. («Давня весна»)

  • Щоб вільно по світі літати,

Щоб вітер розносив луну. («Хотіла б я піснею стати»)

  • Якби я була зіркою в небі,

Я б не знала ні туги, ні жалю. («Ви щасливі, пречистії зорі»)

  • Моя душа ніколи не забуде

Того дарунку, що весна дала. («Давня весна»)

  • Тільки чує – гомін, гуки,

Десь мисливські сурми грають,

Чутно разом, як собачі

Й людські голоси лунають. («Давня казка»)

  • Упасти на хвилі прозорі,

Буяти над морем хибким. («Хотіла б я піснею стати»)

Слово вчителя.

- Діти, ось ми і згадали вивчений вами раніше матеріал: життєвий і творчий шлях поетеси. Та на цьому творчість Лесі Українки для вас не закінчується.

(тема уроку) Сьогодні ми з вами продовжуємо працювати над поемою «Давня казка», а саме поговоримо про проблеми і мотиви у творі, роль митця в суспільстві та суть людського щастя, дамо характеристику головним героям. З ясуємо роль митця в суспільстві, розкриємо високі моральні риси народного співця.

IV. Сприйняття й первинне усвідомлення нового матеріалу

1. Історія написання твору.(Слайд 9-10)

«Давню казку» Леся Українка написала в 1893 році. На ту пору вона вже була зрілим поетом. Своє місце як митець письменниця бачила лише серед найпередовіших, революційних представників суспільства – серед робітників. У творі йдеться і про роль поета і його творів у суспільному житті. Тому головний герой цієї поеми – поет.

Твір «Давня казка» вперше був опублікований у львівському журналі «Життє і слово» за 1896 рік, а пізніше – в другій збірці віршів Лесі Українки «Думи і мрії». У час творення цієї поеми одні письменники реакційного напряму заявляли, що мистецтво потрібно лише для розваги, інші – що історію вершать царі, королі, володарі трудящих, що гнобительський лад – непорушний, вічний. Поемою «Давня казка» Леся Українка давала гостру відсіч носіям цих теорій.

Леся Українка була поетесою-борцем. Її цікавили люди героїчні. Вона писала про їхню відданість справі, про їхні поривання до волі. Героєм її твору став борець, обдарований поетичним мистецьким хистом. Його думки і вчинки близькі та рідні самій поетесі. Життя Лариси Петрівни та героя її поеми – це безупинне змагання, боротьба, дружба і кохання. Такими у творі  виступають два діаметрально протилежні образи – поет і лицар.

2. Бесіда за змістом прочитаної поеми(Слайд 11)

* Як починається поема?

Поема починається коротеньким виступом, у якому Леся Українка, звертаючись до читачів, говорить, що вона розповість давню казку. Насправді ж поема пов’язана з реальним життям того часу, коли жила поетеса.

*  Назвіть центральних персонажів поеми.

У якійсь країні жив талановитий поет. Він любив людей, для них складав пісні, які давали народові пораду і розвагу. Трудящі шанували поета, захоплювалися його піснями, до нього Раз у раз ходила молодь Пісні-слова вислухати.

Тільки чванливий нероба лицар Бертольдо глузував з поета, вважав його жебраком і навіть божевільним.

* Що сталося після знайомства поета і Бертольдо?

Несподівано настало лихо – почалася війна. На чолі з Бертольдом військо вирушило в чужі землі. Коли в чужих землях у поході лицарям ставало тяжко і туга обгортала їх серця, тоді співці співали ті пісні, які склав поет, і вони, викликаючи у вояків спогад про рідну країну, підбадьорювали їх та додавали одваги.

Зайшовши далеко в чужі землі, опинившись серед чужих людей, втомлене і зголодніле військо почало нарікати на Бертольда, а далі кинулося до зброї, щоб примусити його припинити війну і повернутися назад.

У цю хвилину виступили співці і піснею, якої їх навчив поет, вгамували військо, запаливши в ньому бойовий дух. Лицарі з словами:

Ми готові йти до бою,

Краще смерть, ніж вічний сором!

– кинулися в бій і перемогли ворога.

Так поет своїм словом, своєю піснею допоміг війську здобути перемогу.

Але з перемоги воїнів скористався Бертольдо. Він награбував на війні «всього без ліку», а король нагородив його ще землею і графським титулом. Знову в панському палаці почалися свята і розваги.

Привчившись до грабунків на війнах, Бертольдо діяв так і в своїй країні. Він нещадно експлуатував доведений до відчаю народ, який готувався до повстання. Серед людей шириться пісні про рівність і волю. Разом з народом виступають співці і поет.

* Яке значення для Бертольдо має художнє слово і пісня?

Бертольдо знає, яку велику силу мають художнє слово і пісня. Щоб вирвати з рук народу цю грізну зброю, він запропонував поетові стати його придворним співцем, обіцяючи йому за це багатство і славу. Поет з гідністю відмовився від «золотих кайданів» і слави з панських рук, залишився вірним народові. Тоді Бертольдо наказав своїм слугам кинути поета до в’язниці. Поет загинув, але лишилися між людьми його правдиві і запальні слова, залишилися молоді нащадки, які взяли собі у спадок поетові пісні і продовжували боротьбу з гнобителями.

* Який вирок виніс народ панові Бертольдо?

Народ повстав і вбив пана Бертольда. Та залишився по ньому молодий нащадок, який продовжує будувати тюрми і гнобити людей. Між нащадками поета і графа продовжується боротьба. Таким закінченням поеми Леся Українка підкреслює, що боротьба трудящих за своє визволення неминуче триватиме до того часу, поки в ній не переможе народ.

3.Метод дослідження. Діти, вдома ви досліджували та характеризували героїв поеми «Давня казка» поета та Бертольда. Тож зараз ми дізнаємося, які відомості вдалося зібрати нашим дослідникам.

Орієнтовна відповідь учня:

Спільне                                                                                                                                            Обоє героїв – молоді люди, розуміють силу слова, дотепні, гострі на язик, визнають красу почуття кохання(саме тому поет допомагає лицареві завоювати серце нареченої).                                           

Відмінне                                                                                                                                                                Хоча ці два герої і молоді люди,розумні, кмітливі, але проявляються вони по-різному. Саме тому ми вирішили порівняти їхні характери за однаковим планом, характеризуючи кожну рису по окремості для двох героїв.

  Поет

Проста за походженням людина, наділена поетичним талантом.                                 Цитата: Десь, колись, в якійсь країні, проживав поет нещасний….

 Його пісні користуються популярністю в народі.

Цитата: Надійшла сільськая молодь, Що з роботи поверталась,І побачила поета,З ним приязно привіталась.

2. Послідовний у своїх діях.

Цитата:То щодня поет приходив, до діброви на розмову.

 

 

3. Добрий, щедрий, завжди на боці пригноблених.,виступає проти несправедливості,вільнолюбивий

(відмовляється від золотих кайданів придворного поета)

Цитата: Золотих не хочу лаврів, З ними щастя не здобуду. Як я ними увінчаюсь, То поетом вже не буду.

 

4. Поважає людину - і багату, і бідну, поки вона не чинить кривди іншим.

Бертольдо прийшов просити допомоги.

Цитата: Вибачай, прошу до хати, Хоч у мене трошки темно, Бо коли я сам у хаті, Не палю вогню даремно;

5. Спокійний, врівноважений, чесний.

Цитата: Так довіку у темниці, Довелось поету жити, За тюремний спів він мусив, Головою наложить.

1. Бертольдо                                                         1. Лицар, граф, людина високого соціального стану, любить похизуватися своїм багатством.

Цитата: Бачиш ти - оця діброва,

                Поле, небо, синє море -

                То моє багатство - панство

                 І розкішне, і просторе.

Цитата:  Срібла, золота насиплю

                 Я співцеві дорогому!...

2. Непослідовний

Цитата:  Коли він складання віршів

                 Бунтівничих не покине,

                 То в тюрму його закину,

                 Там він, клятий, і загине!

3. Лихий та підступний,звик користуватися чужим.

 

Цитата: Я його талант співацький

               Так високо поважаю

               Що співцем своїм придворним

                Я зробить його бажаю.

 

 

4. Зневажає простий люд, керується лише своїми власними інтересами й вигодою.

Цитата:  Бачте,- крикнув,- що за птиця!

                 Чи не встав би ти, небоже?

 

Цитата:   Чарував усю громаду, -

                  Тільки ти один тепера

                  Можеш дать мені пораду!

5. Імпульсивний, підступний і невдячний.

         Цитата:  Спалахнув від гніву лицар,

                Був він гордий і завзятий,

                 Але ж тільки та упертість

                 Та на гордощі багатий.

4.Вправа «Кола Вена»(Слайд 13)

А тепер зібрану інформацію давайте зобразимо схематичну

 

 

 

 

 

 

 

 

[Введите цитату из документа или краткое описание интересного события. Надпись можно поместить в любое место документа. Для изменения форматирования надписи, содержащей броские цитаты, используйте вкладку "Средства рисования".]

 

 

 

 

 

Молодці, діти, ви добре попрацювали. Визначили риси характеру кожного героя.

5. Бесіда за проблемним питанням. Яка роль пісні в житті людини?                          Пісні поета завжди підбивали думки і почуття людей, широко розносилися світом. Надихаючи народ, вони стають великою силою. Тремтить граф Бертольдо, почувши з уст народних співців складену поетом сатиричну пісню. Чому?

(Пісня висміює панські вигадки про «вищість породи», «блакитну кров», «білу кість дворянства»).

Тому що поезія відіграє в суспільстві роль помічниці й порадниці. Вона розважає і заспокоює людину.

Але поетичне слово може бути не тільки мирним і добрим. Пісня може при потребі боляче поранити, висміяти, викрити якісь людські чи суспільні вади. Про цю її роль говорить сам поет:

В мене рими соколята,

Як злетять до мене з неба,

То вони мені вполюють

Вже кого мені там треба.

Пісня може й зачарувати, принести кохання і щастя. Адже саме піснею, написаною поетом, лицар здобував прихильність коханої, її Руку і серце.

Пісня допомагає долати труднощі. Наприклад, у походах воїнів підбадьорювали саме пісні:

Та коли вже надто тяжко

Туга серце обгортала,

То співці співали пісню,

Пісня тугу розважала.

Навіть у зовсім скрутних обставинах пісня може допомогти людині, додати їй сил, підняти настрій, надихнути на подвиг. Адже коли всі розумні слова і погрози виявилися безсилими, коли військо почало Ремствувати й бунтувати, врятувати справу змогли лише співці.

Їхня пісня присоромила бійців і повернула їм відвагу: 

Раптом зброя заблищала,

І гукнуло військо хором:

Ми готові йти до бою!

Краще смерть, ніж вічний сором.

Тому правду кажуть, що піснею можна завойовувати міста. Поезія має величезну силу і може виконувати роль провідника мас. Так сталося і в поемі.

Але пісня потрібна і в тилу, тому деякі співці мусять залиша­тися вдома. Так зробив і поет у «Давній казці», але зовсім не через страх:

Він зостався, щоб піснями

Звеселять рідну країну,

Там він має розважати

Не одну сумну родину.

V. Закріплення вивченого.

Слово вчителя.

- Молодці, діти. Але у нас з вами залишилось ще одне проблемне запитання. Доведіть роль митця в суспільстві.(Слайд 14)

Питання ролі митця в суспільстві було актуальним завжди: і століття тому, і у вирі сьогочасної дійсності. Так чи інакше, митець являє собою взірець мудрості, гідності, чесного служіння справедливості, наслідування споконвічних законів моралі. До його слова прислухаються, за ним йдуть. Тому на ньому лежить надзвичайна відповідальність і за свою позицію та вчинки, і загалом за долю свого народу.

Поезії співця приносили справжнє задоволення людям, бо допомагали у радощах та горі, «розходились по світу стоголосою луною». Спочатку він служив графові, завоювавши для нього віршами серце красуні та здобувши славу у походах. Але пізніше зробив вибір, спрямував гостре слово на боротьбу за свободу народу. Нарешті постає питання: ...Чи блакитна кров проллється, Як пробити пану груди? Поет перетворюється у захисника трудящих, що ставало досить небезпечним для графа, який запропонував співцеві безбідне життя та славу. Народний співець відмовився від «золотих кайданів».

- Яку незаперечну думку утверджує Леся Українка: хто ж є справжнім поетом?

- На що митець повинен спрямовувати свій талант?

Учитель.

Жодні гніт та насильство не можуть придушити прагнення народу до волі. Найвище призначення поезії – пробуджувати суспільну думку, піднімати людей на боротьбу за волю, бо справжній поет не має права стояти осторонь, коли його народ виборюватиме щасливе життя для рідної землі.

Учитель:
- Як поетеса досягає розкриття даної теми? 

- За допомогою яких художніх засобів? 

Художні особливості («Асоціативний кущ») (Слайд 15)

 

 

 

 

 

                                                                                               

 

                                                                                                                                    

             

                                                                                                                                                  

                                 

 

 

 

 

              

                                                                                                

                               

 

 

 

 

          Іронія і сатира в поемі: в іронічному плані вживаються слова «лицар» і «лицарство» щодо Бертольда та його воїнів. На Україні «лицар» – мужня, саможертовна, благородна людина, захисник волі.

В іронічному плані написані окремі рядки «поетових пісень». У сатиричному плані показано взаємини між графом Бертольдом і народом.

 VI . Узагальнення й систематизація вивченого (створення сенкану)

Отже, служіння літератури поневоленому народові, Лесі Українка розуміла як участь у революційній боротьбі. На той час вона своїм життям, своєю невтомною працею показала, яким повинен бути народний митець. Тому в образі героя «Давньої казки» ми пізнаємо риси характеру самої Лесі Українки. Його шлях до народного поета – це шлях самої письменниці.
Він (як і Леся Українка) зрозумів, що в суспільстві боротьба йде впродовж віків, ще з того часу, як існують бідні й багаті. І лише тоді, коли ця боротьба скінчиться, То скінчиться давня казка, А настане правда нова.
Тобто письменниця доводить, що рушійною силою історії суспільства є трудящі, які виборюють свою волю у жорстоких битвах зі своїми класовими ворогами.

Поет (Слайд 16) 


Мужній, нещасний, але талановитий. 

Поважає, приваблює, розуміє.

Поет відійде у безсмертя.

Слово вічне!


Бертольдо


Гордий, завзятий, упертий.

Зневажає, використовує, лякає.

«Сліпо» любить Ізідору.

Зневажає простий люд.


VI. Підведення підсумків

Метод «Незакінчене речення» (Слайд 17)

  • Я дізнався, слово здатне…
  • Я впевнений, що слово не можна ув’язнити, тому що
  • Я вважаю, що поет для суспільства - це…

Домашнє завдання( Слайд 18)

Зверніть увагу на дошку і запишіть завдання додому. Кожен з вас має:

-  скласти план розгортання сюжету поеми;

- малюнки до окремих епізодів твору, які найбільше запам’яталися, вразили

Діти, мені ще хочеться вам побажати, щоб навчання вам завжди було у задоволення, щоб Вас завжди цікавило щось нове і щоб з вашого словникового запасу ніколи не зникало таке чудове питання «Чому?»( Слайд 19)


Список літературних джерел

1. Сулима М.М. та ін..Українська література (підручник) 8 клас, «Грамота»

2. Драй-Хмара М. Леся Українка. Життя і творчість.- К. 1926

3. Леся Українка. Публікації. Статті. Дослідження, т. І – III. 1954 – 60

4. Журавська І. Леся Українка та зарубіжні літератури.- К. 1963

5. Спогади про Лесю Українку.- К. 1963. 2 вид. 1971

6. Аврахов Г. Художня майстерність Лесі Українки.- К. 1964

7. Степанишин Б. Леся Українка в школі - К: РВЦ «Проза» 1999.-380 с.

8. Жулинський М. Леся Українка // Слово і доля .- К., 2002.

9. Мовчан Р. Українська проза ХХ ст. в іменах: Посібник.- К., 1998.

1

 

docx
Додано
5 листопада 2018
Переглядів
6495
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку