Леся Українка"Давня казка".Роль митця в суспільстві.Служіння музі й народові.Ідея вільної творчості

Про матеріал
Урок розроблено відповідно до програми з української літератури для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів,Відповідає вимогам сучасного уроку,з використанням інтерактивних технологій.
Перегляд файлу

8 клас. Українська література

Леся  Українка «Давня казка». Роль митця в суспільстві. Служіння музі й народові. Ідея вільної творчості. Проблематика поеми

 

Мета:         продовжити опрацювання ідейно-художнього змісту поеми-казки, зосередити увагу на проблемі твору, охарактеризувати образи героїв, порівнюючи їх. Продемонструвати розуміння поетесою ролі митця в службі музі й народові, розкрити високі моральні якості народного співця; розглянути актуальність проблем у наш час, розвивати навички асоціативного мислення, логічного, культуру  мовлення, творчі здібності, робити висновки та узагальнювати прочитане; розвивати пам’ять, увагу , акторські здібності; виховувати в учнів громадянську позицію, високі моральні якості, гуманізм, ненависть до зла, несправедливості, виховувати повагу до українського народу;

Тип: комбінований.

Обладнання: ілюстрації, інтерактивна дошка, кроссенс.

Поезія для пригноблених – гарячий поклик   до бою, за волю і людські права, а для кривдників – грізний месник.                                                                                                              І. Франко                            

Хід уроку

1. Організаційний момент. Формування емоційного настрою.

Добрий день, діти! Подивіться мені в очі, погляньте одне на одного, усміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми розпочнемо урок.. «Немає людини, яка б не любила свободу, але справедлива людина виявляє її для всіх”.(Вольтер)                                                                                          

2.Мотивація.                                                                                                                    Сьогодні ми продовжуємо вивчати творчість української поетеси Лесі Українки. Зверніть увагу на ці слова  епіграф уроку. Протягом всього уроку ми будемо доводити, що для кожної людини найцінніше - це свобода і вол

У руках я тримаю свічку, яка буде символізувати життя геніальної поетеси. Її риси характеру, життєва позиція гідні бути  взірцем для нас з вами та для наступних поколінь. Поезія багатогранна, незабутня, сповнена громадянської мужності, вболівання за кращу долю народу.  

Виступ учня

У тебе, Лесю, нам позичить сили б,

Терпіння, оптимізму, доброти.

Навчитися любові й віри,

Щоб тернами життя іти.

І не губитися в печалях, болі,

Не опустити руки у біді,

А просто дякувати долі

За те, що бачим світ чарівний у красі.

Сказати легко, а от так боротись…

Коли життя, як полум’я свічі,

Ось-ось загасне, ні – ще дужче спалахне…

І знов біда відступить і зітхне.

Дивує всіх твоя залізна воля,

Життя стрімкий, невпинний рух.

Ти не одну вершину підкорила

Бо сильний і незламний мала дух.

Ні, в небі ще твоя не згасла зірка,

На фоні вічності ясніше лиш горить.

Хоч на землі була так мало,

Так по собі лишила слово,

Що не вмирає протягом століть! 

3.Основний зміст уроку.                                                                                            Колись у далекому-далекому минулому грецький мудрець-філософ Зенон проводив свої заняття біля портика Стоя в Афінах. Він говорив, що людина має надавати перевагу розумові, а не почуттям серця, повинна мужньо і стійко переносити життєві труднощі, негаразди. Так виник філософський напрям – стоїцизм. Тепер про людину, яка виявляє стійкість і мужність, незламність волі під час життєвих випробувань, говорять, що вона має стоїчні риси характеру. Саме таким стоїчним характером і володіла видатна українська поетеса Леся Українка.

  • Чи думали ви колись над своїм призначенням? (Відповіді учнів).

В одному з листів до свого літературного побратима Івана Франка Леся Українка писала: «Ви, певне, знаєте легенди про в’язнів-богатирів. Ото сидить такий в’язень у темниці не рік, не два, і здається йому, що він старий, але то стара та в’язниця, що ховає його; і думає він, що його кайдани все міцні, але кайдани давно їх  власна ржа переїла, тільки в’язень не вірить своїм рукам і не пробує їх сили. І тільки для того потрібний той якийсь рятівник з-за Чорномор’я, щоб гукнути: «Встань!», щоб  від гуку здригнувся в’язень,  і щоб розсипались кайдани на руках, а тоді вже вільними руками в’язень сам вивалить двері старої темниці, і побачить, що є ще світло  сонця і для нього… О, яке то щастя бути таким «чорноморцем», що має голос гукнути: «Встань!». Що, якби я мала такий голос…»

Це питання підняте в «Давній казці». Давайте пригадаємо зміст.

  1. Поет був красивим і щасливим (ні)
  2. До оселі поета постійно приходила молодь (так)
  3. Лицар Бертольдо був благородним і ввічливим (ні)
  4. Поет сказав, що має стільки багатства, що його стане й на лицаря (так)
  5. Бертольдо зацікавився і вирішив подружитися з поетом (ні)
  6. Граф визнав дивну силу слова (так)
  7. Поет допоміг лицареві завоювати серце вродливої донни Ізідори (так)
  8. Поет допоміг лицареві завоювати бусурманське царство (так)
  9. Бертольдо щедро нагородив поета (ні)
  10. Граф справді був спочатку гідний щастя – чинив справедливий суд, був лагідний до підданих (так)
  11. По далеких війнах граф привчився до грабунку (так)
  12. Поет вирішив стати найближчим до графа, щоб допомогти трудящим полегшити їхню долю (ні)

Кожна людина завжди має право вибору. Перед кожним митцем теж постає питання: яке значення має поезія для людей і суспільства? Взагалі, чи може він впливати на вирішення проблем свого часу та загальнолюдських? Це питання було актуальним і для Л. Українки, яка намагалася довести, наскільки важливою є роль слова та поета, котрий уболіває за долю простого народу.

Інтерактивна вправа «Займи позицію»

  Теза: «Поети повинні служити народу, а не владі» .

Спростуйте або підтвердіть.(Відповіді учнів).

Слово вчителя

За переконанням Лесі Українки, поет може і повинен зробити свій талант зброєю в боротьбі за визволення народу, за його права, культуру.

  • Що таке талант? А талан? (Відповіді учнів)
  • Чи продав Поет свій талант графові?

Леся теж зневажала придворне мистецтво, наголошуючи: творче натхнення, істина, яку шукає справжній митець, не мають залежати від гаманця. Головний герой належить до тих митців, що не продавали свій талант.

Перевтілення (Поет)

Що є найцікавішим для поета? (Воля, незалежність).

Вдома працювала творча група. Завданням :скласти сенкани до образів казки.

Поет.

Талановитий, непідкупний.

Допомагає, бореться, перемагає.

Віддано служить своєму народові.

Щасливий.

Давайте запросимо Бертольдо (перевтілення).

Бертольдо.

Жорстокий, зажерливий.

Грабує, зневажає, боїться. Хоче зробити співця зрадником.

  • Що є найціннішим для Бертольдо? (Слава, багатство, титул)
  • Як герої ставляться один до одного?

(Поет – доброзичливо, Бертольдо – зі зневагою)

  • Яким є ставлення до народу? (Поет – поважає, Бертольдо – зневажає)
  • Визначимо  проблематику поеми.  
  • Чи актуальні проблеми, порушені у творі?

Вчитель

Давайте перенесемо проблеми із «Давньої казки» на сучасність, а саме пригадаємо події, коли серце усієї країни було з тими, хто відстоював нашу волю, свободу вибору на Майдані Незалежності.

 

І, власне, у цей напружений час допомагає поезія, знову гостре і сильне слово зігрівало  щирих українців, піднімало дух.

Учениця читає вірш «Мені наснилось».

Слово вчителя

Головні події відбувалися у Києві. Хтось стояв там, знов, наскільки суттєво бачити активність у інших містах.

Підтримка духу – теж наша зброя, тому у соцмережах з’являються заклики: «Ми принесемо на Майдан Незалежності поезію свою власну, сучасників і класиків. І зазвучали вірші Шевченка, Франка, Л. Українки.

Учениця читає вірш Л. Українки «Contra spem spero»

А зараз триває війна в Донбасі, приносе жертви військових і мирних громадян.

  • Пригадаймо, чим закінчується твір?
  • Чи можна вважати, що у творі Лесі Українки «Давня казка», як і у звичайній казці, добро перемагає зло?

Кожна епоха має своїх співців. І Леся Українка – це той самий співець, якому не байдужа доля народу.

Рефлексія

Учениця читає вірш «У тебе, Лесю…

«Продовж речення»

  • Отже, своїм життя Леся Українка показала…… (яким має бути поет, кому служити)
  • Тому в образі поета ми впізнаємо …….. (риси самої поетеси, а його шлях – це шлях Лесі Українки)

І лише тоді, коли боротьба закінчиться,

То тоді скінчиться давня казка,

А настане правда нова…..

Слово вчителя

Наша свічка догорає, полум’ям пройшла вона крізь усю «Давню казку». Хочеться вірити, що ці слова Лесі Українки стануть пророчими.

Слово – Бог! Слово людське, одвічне. А ще значить, що поки у нас є слово, то перед нами є майбутнє, є надія.

Оцінювання. Аргументація.

Домашнє завдання:

Біографія В. Сосюри (цікавинки).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 листопада 2020
Переглядів
1938
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку