1
Тема уроку: Леся Українка. «Давня весна»
Учитель початкових класів Козіна Наталя Олександрівна
4 клас
Мета уроку: поглибити знання учнів про творчість Лесі Українки; викликати емоційне сприйняття вірша; розкрити вплив природи на настрій і почуття поетеси; розвивати образне мислення, уяву; прищеплювати інтерес до творчості Лесі Українки.
Тип уроку: бінарний урок літературного читання і бібліотечний урок.
Обладнання: проектор, інтерактивна дошка, магнітофон.
ХІД УРОКУ
І . Організація класу
Привітання
Діти! В народі кажуть:
Добрий гість – дому радість!
Сподіваюсь, що і ви, як і я,
Раді нашим гостям.
Тож, давайте привітаємося:
– Раді вітати вас в нашому класі !
Зичимо щастя, здоров’я, добра!
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи, швидше в клас!
Ми за парти сядем чемно,
Хай мине час – не даремно!
Урок літературного читання - це урок набуття знань, урок формування культури мовлення, роботи над дикцією. Пропоную вам підготувати свої артикуляційні апарати, голосові зв'язки і розігріти їх скоромовкою.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Читай книжки чітко,
Виразно і швидко.
Молодці! А може, пригадуючи математичні дії, ви й знайдете слово, яке сховалося в незвичайному прикладі.
Укр.+а+пер'їнка-пер'=(Українка)
— Хто така українка?
Українка - це
Велич – ч + каз – з = (велика)
— Від якого слова утворилося слово велика? (велич)
— Поєднавши утворені слова, складіть словосполучення. ( Велика українка)
(Відома жінка України, талановита жінка України, видатна особистість України).
ІІІ. Актуалізація читацького досвіду.
Так, дітки, з однією з таких видатних особистостей ми й познайомимось на уроці.
Ми сьогодні з вами
Поведем розмову
Про чудову жінку
Всім людям відому.
Оце перед вами
У квітах барвінку,
Наша поетеса –
Леся Українка.
Розмова на уроці піде про життя та творчість видатної української поетеси Лесі Українки . Продовжимо удосконалювати свої читацькі навички , адже вірші поетеси, які прозвучать на уроці неможливо читати байдуже.
Відкриємо зошити і запишемо тему уроку.
Леся Українка. Давня весна
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда
- Дітки, що ви знаєте про Лесю Українку? (Відповіді дітей)
- Як ви вважаєте, для чого ми вивчаємо творчість Лесі Українки?
2. Розповідь вчителя.
Леся Українка – Велика Українка, поетеса, письменниця, чудова людина, гордість нашої країни, символ України.
Леся Українка дуже багато зробила для розвитку рідної української мови, нашої культури. Вона була і залишається нашою національною гордістю.
Леся Українка написала багато творів для дорослих. Але не забувала вона і про дітей, бо дуже їх любила.
Цікаву розповідь про поетесу підготувала наша бібліотекар Інна Леонідівна.
3.Презентація
«Леся Українка. Сторінки життя і творчості»
Сценка «Із життя Лесі Українки». Золотаренко Софія, Юшкова Карина, Герасименко Поліна
Декламування вірша «Конвалія». Школова Поліна,
Бєлик Олександра
Декламування вірша «Надія». Золотаренко Софі
Вчитель. Творчість Лесі Українки, її спадщина - літературна скарбниця. Вся її поезія свідчить про безмежну любов до народу і країни. Вона любила українські народні звичаї, вбрання, пісні. І сама співала. Ті, кому пощастило чути Лесин голос, відзначали, що він був не дуже сильним, але приємним. Деякі вірші Лесі Українки покладено на музику. І зараз, дітки, я пропоную вам послухати одну з таких пісень у виконанні ваших однокласниць. (Дівчата співають)
Вчитель.
Вчитель. З новими силами і позитивними емоціями продовжуємо роботу. Прийшов час працювати з книгою. Давайте, дітки, відкриємо підручник на сторінці 42 і познайомимось з тим, що підручник розповідає про Лесю Українку.
V. Закріплення вивченого.
1. Орфоепічна розминка
Читання колонок згори вниз («луною» за вчителем) та знизу вгору («буксиром» із сусідом по парті)
Хутко відгук
вслід бриніло
співучії листячко
сміялося замиготіло
Знайдіть у тексті слова і доберіть синоніми.
Доберіть синоніми до слів хутко (швидко, миттєво); відгук (луна,
відгомін); бриніло (дзвеніло).
Підготуйтесь до виразного читання вірша - «губи на замок».
Мовчазне читання учнями вірша, кожен — у своєму темпі, при цьому ворушити губами заборонено.
А тепер перевіримо вашу читацьку майстерність.
Молодці! Очі притомились? Зараз ми їм допоможемо і зробимо фізкультхвилинку для очей.
— Від чийого імені ведеться розповідь у вірші?
— Яку пору року оспівує автор?
— Який дарунок принесла весна поетесі? Як про це зазначено у вірші?
— Як у вірші підкреслюється пробудження природи?
— У яких рядках вірша говориться про весну як про живу істоту?
Прочитайте.
— Що поетеса говорить про свій настрій?
— Простежте за зміною почуттів героїні вірша. Чим вона зумовлена? Як це передати під час читання?
7. Гра «Хто швидше читає?».
— Прочитайте рядки про пробудження природи (вітру, дерев, пташок).
8. Гра «Знайди риму» (робота в групах).
Мила — ... (стокрила).
Квітки — ... (пташки).
Загомоніло — ... (бриніло).
Луна — ... (самотна).
Настала — ... (придбала).
Ясна — ... (весна).
До мене — ... (зелене).
Гілки — ... (квітки).
Хатині — ... (пташині).
Заспівав — ... (прислав).
Не забуде — ... (не буде).
Дала — ... (цвіла).
9. Визначення головної думки твору
— Яка головна думка твору? (Людина повинна жити, вірити в найкраще, боротися за життя, бути оптимістом. Бо життя - це великий дар)
— Як природа впливала на настрій і почуття поетеси?
(Звісно, весна. Адже саме ця пора року символізує пробудження природи, початок нового життя, надію. Ось і поетеса радіє яблуневій гілці, листячку зеленому, білесеньким квіточкам, вітру весняному, пісням пташок).
IV. Підсумок уроку
Гра «Закінчи речення»
Вчитель. Завершити хотіла би такими словами:
Видатні поети ніколи не залишають нас.
Вони відходять у безсмертя.
Не стерлась райдужна сторінка,
Не вмерла пісня лісова,
Безсмертна Леся Українка
Була і є повік жива.
VII. Домашнє завдання