Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. Поезія «Мрії»

Про матеріал
Тема: Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. Поезія «Мрії». Мета:  ознайомити учнів з дитинством поетеси, акцентувати увагу на ролі родини в її вихованні; розглянути поезію «Мрії», з’ясувати її ідейний зміст; розвивати навички виразного читання поетичних творів вміння співпереживати ліричному герою, перейматися його долею; виховувати почуття любові до батьків, родини. Тип уроку: засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

Дата: ___________                                                                                               Клас: _____

Тема: Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. Поезія «Мрії».

Мета: 

  • ознайомити учнів з дитинством поетеси, акцентувати увагу на ролі родини в її вихованні; розглянути поезію «Мрії», з’ясувати її ідейний зміст;
  • розвивати навички виразного читання поетичних творів вміння співпереживати ліричному герою, перейматися його долею;
  • виховувати почуття любові до батьків, родини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, презентація, картки.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

    Привітання вчителя.

 Інтерактивна вправа.

   Побажайте одне одному ланцюжком успіхів, наснаги, удачі й натхнення на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

    Слово вчителя

    Наш сьогоднішній урок ми присвятимо чарівній людині, митцю, драматургу, фольклористу, перекладачу. Людині, яка з раннього дитинства у віці 4 років виявила неабиякі таланти до музики і літератури. Людині, 30 років свідомого життя якої були безупинним змаганням з хворобою. В початкових класах ви вивчали такі її твори: «Мамо, іде вже зима…», «Вишеньки», «Літо краснеє минуло…». Назвіть її ім’я (Лариса Петрівна Косач).

  • Під яким псевдонімом ця людина знана в літературі та громадському житті? (Леся Українка).

   Тож нехай наше знайомство з Лесею Українкою та її творчістю стане для кожного з вас уроком пізнання, відкриттям чогось нового, уроком роздумів і аналізу. Бажаю вам плідної роботи.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку (Слайд 1-2)

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Слово вчителя (Слайд 3)

    "Hаша Леся" - говоpимо пpосто і звично, ніби пpо найдоpожчу, найближчу і pідну людину. Обpаз Лесі Укpаїнки входить у життя з пеpшими піснями й віpшами, пеpшими дpукованими pядками, полонить сеpце своєю великою любов'ю до наpоду, мужністю і величчю, своєю незламною силою. Ось уже понад сто pоків живемо з її натхненною поезією.

2. Презентація випереджувальних завдань. Учнівські повідомлення

1-й учень
Дитинство Лесі Українки (Слайд 4)

     За вікном зима. Ось у таку пору, 25 лютого 1871 року в Новограді-Волинському народилася Леся Українка (Лариса Петрівна Косач). Зростала в інтелігентній сім’ї, яка мала давні волелюбні традиції. Лесин дід по матері, Яків Драгоманов, був декабристом, а дядько, Михайло Драгоманов, — відомим публіцистом, істориком, громадським діячем.
Мати — відома письменниця Олена Пчілка. Батько — юрист, людина прогресивних поглядів.
       У сім’ї виховувалося шестеро дітей, яких єднала не тільки велика любов, а й дружба, спільні духовні інтереси. Родина Косачів приятелювала з Миколою Лисенком, Михайлом Старицьким. Таке оточення позитивно вплинуло на формування допитливої вольової натури Лесі, сприяло духовному збагаченню. Виростала Леся гордою, волелюбною. Леся змалку була незвичайною дитиною. Вона вигадувала такі ігри, від яких ходором ходив увесь дім. У 4 роки вона вже зовсім вправно читала. Була від природи дуже музикальна, любила співати й танцювати, швидко освоїла фортепіано. Дуже любила бувати на ярмарках, святах. Взимку на Водохреща Леся промочила ноги і застудилася. Скоро по тому у неї почала боліти права нога, потім рука, і вона часто гірко плакала від болю.

2-й учень
Батьки Лесі Українки (Слайд 5-7)

        Деякі твори Лесі Українки ми вивчали в молодших класах: «Мамо, іде вже зима». «Біда навчить», «Казка про Оха-чародія». У них, як ви пам’ятаєте, поетеса розкриває неповторний світ дитинства, його величні образи Батька і Матері, Родини і Роду. Берегинею роду Косачів-Драгоманових була мати, яка продовжила себе в дітях: Ользі (сестрі Лесі Українки) та братові Михайлові. Ольга Петрівна Драгоманова, відома в літературі під псевдонімом Олена Пчілка, походила зі славного козацького роду Драгоманових. У її сім’ї любили українські пісні, казки, обряди та народні звичаї.
Батько Лесі — Петро Антонович Косач — відомий юрист того часу. Ольга Петрівна і Петро Антонович багато уваги приділяли вихованню й освіті дітей, розвивали в них зацікавленість літературою і мистецтвом, бажання вивчати мови. Велику роль у формуванні їхнього світогляду відігравали книжки з багатої домашньої бібліотеки Драгоманових. У сім’ї Косачів полюбляли творчість Кобзаря і часто влаштовували шевченківські вечори, на яких діти залюбки приймали участь у вікторинах, що їх вигадувала мама. Ольга Петрівна сама добирала літературу для своїх дітей, писала вірші, займалася перекладами дитячих творів іноземних авторів. Як талановитий педагог, вона виробила свою систему навчання дітей.

3-й учень
Брати та сестри  (Слайд 8-9)

       Сім’я Косачів мала шестеро дітей — двох синів та чотири дочки: Михайло, Лариса, Ольга, Оксана, Микола та Ісидора. По-різному, здебільшого трагічно склалася їхня доля, але кожен залишив добру славу в історичній пам’яті свого народу.
У сім’ї Леся особливо товаришувала зі старшим братом Михайлом та молодшою сестрою Олею. Вони все життя залишалися її найближчими друзями та порадниками. «Разом бавилися, разом читали, разом вчилися, разом розважалися…»

Слово вчителя. (Слайд 10)

    У сім’ї Косачів була традиція давати жартівливі імена своїм дітям:

Михайло – Мишко, Миша, Михась;

Леся – Лося, Зея, Зеїчка; (Історія імені Зея була такою. Діти побачили малюнок кукурудзи, що звалася «Зея Японівка». Усім здалося, що Леся подібна до цієї тоненької, високої рослини.)

Оксана  - Марші, Укус;

Микола – Милось, Кох, Кохточка;

Ісидора – Патька, Дроздик;

Ольга  Пуц, Ласочка.

 -А як вас жартівливо називали в дитинстві?

4-й учень
Лесині таланти (Слайд 11)

       Серед інших дітей Леся виділялася здібностями і старанністю. Була слухняною дитиною, розумницею і чепурушкою. А ще дуже любила співати й танцювати. У п’ять років майбутня поетеса вже вміла писати і читати, а у дев’ять написала свій перший вірш — «Надія». Дитячі роки поетеси минали на Поліссі в краю предковічних соснових борів, таємничих лісових озер, росистих лук. Одного разу Леся втекла вночі в ліс і, перемагаючи страх, шукала Мавку. Повірила в неї відразу, як тільки дізналась від матері про цю лісову істоту.
      Леся не уявляла свого життя без пісні і музики. У неділю, під вечір, недалеко від садиби Косачів збиралися дівчата, співали. Вона непомітно сідала збоку і тоненьким, чистим голосом підтягувала журливі дівочі пісні про кохання. Дівчинка була здібною до музики, старанно вчилася грати на фортепіано. Відчувала в собі покликання музиканта. У листі до свого дядька Михайла Драгоманова вона писала: «Мені часом здається, що з мене вийшов би далеко кращий музика, ніж поет, та тільки біда, що «натура утяла мені кепський жарт». Цей «жарт» — початок туберкульозу кісток, з яким вона буде боротися все своє життя.

5-й учень
Навчання. Хвороба.

       Леся жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками гучними коридорами. Вчителями її були батько і мати, книги і життя.
Йшов час, жорстокий час по відношенню до неї. Вона змушена відмовитися від гри на фортепіано, від малювання. Від хвороби її відволікали хвилини поетичного натхнення, книги і природа. Коли дівчинці було 13 років, у неї назбиралося вже кілька віршів, і мати, порадившись із дочкою, добирає їй псевдонім Українка. Відтоді і пішли по всьому світу прекрасні поезії, підписані цим гордим, ніжним і красивим ім’ям — Леся Українка. Чому Українка? Та тому, що це було своєрідним викликом існуючим порядкам, утвердженням права на функціонування рідної мови.

6-й учень
Початок творчості
На шлях я вийшла ранньою весною
І тихий спів несмілий заспівала,
А хто стрічався на шляху зо мною,
Того я щирим серденьком вітала.
Самій недовго збитися з путі,
Та трудно з неї збитись у гурті.
Коли я погляд свій на небо зводжу —
Нових зірок на йому не шукаю,
Я там братерство, рівність, волю гожу
Крізь чорні хмари вгледіти бажаю, — …

      Оптимізмом віє від її поезії, жагою до життя. Тоді Леся була ще не певна, що своїм словом зробить подвиг незрівнянно вищий, ніж могла б досягти практичною діяльністю.
Лесина хвороба — туберкульоз кісток — прогресувала. Лікарі порадили поїхати на лікування до моря. Одеса, Крим, Чорне Море… Коли поетеса побачила море вперше, була приголомшена таким видовищем. Тут народився цикл ліричних віршів «Подорож до моря».

6-й учень
Леся Українка та Україна
Але де б не 1ппар поетеса, завжди тужила за рідним краєм, у думках її зринав образ України.

До тебе, Україно, наша бездольна мати,
Струна моя перша озветься,
І буде струна урочисто і тихо лунати,
І пісня від серця поллється.

       Не дивлячись на тяжку долю (витримала кілька операцій, доводилося ходити в гіпсі, зі спеціальним 1ппаратом, на милицях, що завдавало нестерпних мук), Леся прагнула активної участі у громадському житті. Проявляла інтерес до різних галузей знань, знала багато мов, робила численні переклади. Великою пристрастю віяло від її поезій.

Гетьте, думи, ви хмари осінні!
Тож тепера весна золота!
Чи то так у жалю, в голосінні
Проминуть молодії літа?
Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть, думи сумні!

3. Перегляд відео «Обличчя української історії. Леся Українка».

4. «Таблиця парадоксів».

    Розповідь вчителя за допомогою «таблиці парадоксів». (Слайд 12)

  •       Була дворянкою за походженням, але на відміну від багатьох представників свого стану думала й дбала про робітників і селян як про своїх рідних людей.
  •       Мала матір-письменницю, але перевершила її у творчому доробку.
  •       Не навчалася в школі, але стала однією з найосвіченіших жінок Європи того часу.
  •       Не була вчителем, методистом, але написала для сестер підручники з історії.
  •       Була жінкою, якій за тих часів відводилася роль домогосподарки, та ще й мала важку хворобу, але зробила для суспільства більше, ніж здорові, сильні чоловіки.
  •       Була небагатою, але на свої кошти запрошувала кобзарів і записувала їхні пісні, щоб зберегти для нащадків.
  •       Перебувала в дуже скрутному становищі - фізичному та матеріальному  але допомагала, підбадьорювала інших..
  •       Багато часу жила за межами рідного краю, але зберегла любов до нього на все життя.

Слово вчителя. Леся Українка стала гідною продовжувачкою традицій Т.Г.Шевченка в літературі. Її життя – гідний приклад мужності, цілеспрямованості, стійкості в боротьбі з життєвими негараздами й навіть із самою собою.

5. Вікторина. (Слайд 13)

– Як називається край, у якому народилася Леся Українка? (Волинь).

– Найчастіше Леся виступала як прозаїк, драматург чи поетеса? (Поетеса).

– На якому музичному інструменті грала Леся? (Фортепіано).

– Як називається країна, де жила Леся в останні роки? (Грузія).

– Хто за походженням була Леся ? (Дворянка).

  • Із якого предмета написала Леся підручник для сестри ? (Історії ).

– Де навчалася Леся Українка? (Вдома).

– Що завадило Лесі ходити до школи ? (Недуга ).

– Який псевдонім матері Лесі Українки ? (Олена Пчілка).

– Яке прізвище  дядька Лесі ? ( Драгоманов).

6. Слово вчителя                                                                                              .
     Людина живе і мріє. З кожним роком життя наші мрії змінюються. Зараз ви мрієте про те, як виростете, станете дорослими, закінчите школу. Батьки ваші мріють про хороше майбутнє для своїх дітей. Людина мріє — значить живе. Спогади про Лесю засвідчують, що в дитинстві вона була мрійливою дівчинкою. Справді, адже в Колодяжному бігала в місячну ніч одна-однісінька в ліс, щоб побачити Мавку. А бавлячись серед руїн Луцького замку, уявляла себе мужньою Жанною Д’Арк, а своїх товаришів — відважними лицарями.
     Другу поетичну збірку Леся Українка назвала «Думи і мрії».
Які мрії були у Лесі Українки? Чи відрізнялися вони чимось від мрій сучасних людей? Про це ми взнаємо з поезії Лесі Українки, яка так і називається — «Мрії».

      Поезію «Мрії» Леся Українка написала у 26-річному віці. Спогади про дитинство були настільки сильними, що зранене серце талановитої дівчини завжди могло знайти прихисток біля полум’я родинного вогнища. Материнські, батьківські почуття важко передати словами. Їхню любов можна порівняти з коштовним каменем, гра барв якого змінюється з кожним роком, навіть місяцем і найдивніше, що володарем цієї гри барв є той, кому самоцвіт належить.

       Важко судити, якими кольорами зобразила б своє дитинство Леся Українка, але вона прагнула прожити так, щоб не було соромно ні перед сучасниками, ні перед нащадками.

7. Робота з текстом поезії «Мрії» (Слайд 14)

7.1. Прослуховування аудіозапису поезії «Мрії»

      Діти, слухаючи поезію, заплющіть очі і спробуйте «побачити» і уявити картини, змальовані поетесою.

7.2. Усне малювання поетичного твору.

      Намалюйте словами, що ви уявляєте слухаючи поезію? (Можна уявити таку картину: у кімнаті за столом сидить білява дівчинка і гортає книжку, розглядаючи малюнки. На першій сторінці – «принци – таємницею укриті», на другій – «вродливі королівни», на третій – «горді переможці», що сперечника «звалили»).

7.3. Статичні, динамічні вправи для виразного читання

Динамічні вправи

  • «Годинник». Висунути язик. Тягтися язиком поперемінно вправо вгору і вліво вгору. Рухати язиком з кута рота в повільному темпі під рахунок.
  • «Конячка». Присмоктати язик, ,клацнути ним. Клацати повільно, сильно.
  • «Карусель». Висунути язика. Тягтися язиком поперемінно то до носа, то до  підборіддя. Рот при цьому не закривати.
  • «Смачне варення». Висунути язик, облизати верхню губу  і прибрати язик  в глиб рота.

Дихальні вправи

- загасіть подихом свічку;

- загасіть подихом чотири свічки;

- загасіть подихом свічки на вашому святковому торті.

7.4. Читання поезії учнями

7.5. Словникова робота (Слайд 15)

Стяг — полотнище одного або кількох кольорів.

Вежа — висока і вузька, переважно з каменю, архітектурна споруда, що будується окремо або становить частину будівлі.

Лицар — 1) Самовідданий захисник когось або чого-небудь. 2) Вихований, витончено чемний чоловік.

Сперечник – суперник, супротивник.

7.6.Бесіда
— Чи сподобався вам вірш?
— Що вас зворушило або вразило?
— Чи розумієте ви ліричну героїню, її душевний стан, мрії, наміри?
— Які люди її приваблювали? Чим саме?
— Чи однаковим змістом наповнений епітет гордий у першому і другому випадках?
— Ким, на вашу думку, страшніше бути — жертвою чи катом?
— А ваша душа бажає «надзвичайного, дивного»? Чи ні? Чого саме?

 – Як Леся характеризує дитячі роки?

– Як про це сказано у вірші ?

– Як ви думаєте, чому ліричній героїні вірша «Мрії…»  ближче до серця переможений, а не переможець? (Леся цінує дужче не фізичну силу, а особисту гідність).

– У яких рядках ідеться про це ?

– Чому вірш називається «Мрії…»? (У часи Лесі лицарів уже не було, але вона уявляла їх, вимріяла ).

- Які її мрії?

7.7. «Асоціативне гроно» (Слайд 16)

                        Дивне

                       принци, королівни

Мрії               казка (неповторність дитинства)

                     завжди перемагати       

- У чому, на ваш погляд, вбачає поетеса сенс життя людини, її призначення на землі?
Як ви вважаєте, чи можуть здійснитися мрії, про які говорить Леся Українка в поезії?    

– До чого закликає поетеса ? Яка головна думка цього вірша ? Зачитайте рядки, в яких вона проголошується.

7.8. Творче малювання (Слайд 17)

- Намалюйте мрії  

- Яка ваша мрія?

- Від чого залежить, щоб мрія здійснилася?

8. Робота над аналізом  художніх  засобів  твору  (робота в групах) (Слайд 18)

1 група: виписати порівняння (роки…, як весняні води…; гілки квіток сплелися на вікні неначе грати та ін.)

2 група: виписати метафори (кров ледача; джерелом кров проллється; чи се лютий біль у мене тихий стогін вириває та ін.)

3 група: виписати епітети (лютий біль, дитячі мрії та ін.)

V. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу

  • Робота на картках

Тестові завдання (див. Додаток 1) (Слайд 19)         

VІ. Підсумки уроку

1. Слово вчителя

     Дpугої такої, як Леся, не було, не має і не буде на світі. Леся - неповтоpна.Вона спpавжня дочка мужнього і сильного наpоду - укpаїнського. Вона безсмеpтна, як безсмеpтний і наш наpод. Вогонь від Пpометея, відданий нею наpодові - то надія, сподівання на визволення, на волю.

    Відpоджується деpжава Укpаїна, а pазом з нею і її наpод. Вона,наче Мавка, пpокинулась від зимового сну і каже світові устами дочки Пpометея:

Hі! Я жива! Я буду вічно жити!

2.  Сенкан  «Леся Українка»  (Слайд 20)

1. Іменник (тема)

2. Два прикметника

3. Три дієслова

4. Речення — висловлювання з теми

5. Синонім до теми

VІІ. Рефлексія

«Незакінчене речення» (Слайд 21)

«Після цього уроку я зрозумів…», «Найбільше мене вразило на уроці»…, «Я хочу більше дізнатися…».

VІІІ. Домашнє завдання (Слайд 22)

  • Вивчити напам’ять вірш "Як дитиною, бувало".
  • Творче завдання (за бажанням): намалювати ілюстрації до поезій, написати діалог з Лесею Українкою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

ВАРІАНТ 1

1.Де народилася Леся Українка?

А)  на Волині; 

Б) на Київщині;   

В) на Полтавщині.

2. У дитячі роки лірична героїня твору бажала:

а) бути відомою поетесою;

б) надзвичайною, дивною;

в) швидше стати дорослою.

3.Кого називали в сім’ї Косачів Мишолосіє?

А) Олену і Лесю;     

Б) Михася і Лесю;     

В)Михася і Оксану.

4. Яка з дитячих народних пісень дуже подобалася Лесі?

А) «Сіяла я льон» ;  

Б) «Подоляночка»;   

В) «Ой на току».

5. Яку назву мав перший вірш Лесі Українки?

А) «Конвалія»;  

Б) «Надія»;    

В)  «САфо».

6. «Ти мене убити можеш, але жити не примусиш», — так сказала лица­рю та, яку він завоював, а саме:

а) бранка;

б) принцеса;

в) королева.

7.  На якому святі Леся застудилася?

А) на Різдво;    

Б) на Водохреща;  

В) на Щедрий вечір.

8. Скільки мов знала Леся Українка?

А) три;     

Б) п’ять;     

В) десять.

9. Сплетіння квітів героїні на вікні порівнюється:

а) з гратами;

б) чарівним малюнком;

в) таємною сіткою.

10. Шум, який відчула героїня під час особистих мрій, їй не нагадував:

а) пориву вітру;

б) стогону бранця-лицаря;

в) військових подій.

11.Поезію «Мрії» Леся Українка написала під час лікування, перебуваючи:

а) в Єгипті;

б) Кисловодську;

в) Ялті.

ВАРІАНТ 2

1. Яке ім’я обрала собі новонароджена Леся:

А) Олеся;  

Б) Лариса;   

В) Леся.

2. У дитинстві поетеса захоплювалася:

а) грою в шахи;

б) тваринним світом інших країн;

в) віком лицарства.

3. Скільки братів і сестер мала Леся?

А) одного брата і одну сестру;

Б) одного брата і дві сестри;

В) двох братів і трьох сестер.

4. Під час поєдинку двох мужів авторка надавала перевагу:

а) обом чоловікам за їх мужність і відвагу;

б) тому, хто суперника зваливши, промовляв люто: «Здайся!»;

в) тому, хто «розпростертий, до землі прибитий списом, говорив: «Убий, не здамся!».

5. З якою рослиною пов’язане жартівливе ім’я Зея?

А) пшеницею;    

Б) житом;    

В) кукурудзою.

6. Хто підібрав псевдонім «Українка»?

А) мати;    

Б) батько);      

В) знайомі.

7. «Роки любії, дитячі» зникли, як:

а) чаклунства чародія;

б) весняні води;

в) росяний ранок.

8. Які художні засоби використала поетеса у рядках:

                                                         Мріє стеля надо мною,

Мов готичнеє склепіння?

а) Метафору і порівняння;

б) порівняння та епітет;

в) епітет і метафору.

9. Розмірковуючи самотньо в хаті, лірична героїня:

а) відчула радість, побачивши очікувану першу зірку на небі;

б) не зрозуміла, звідкіля потрапило червонясте світло до її кімнати;

в) сиділа біля вікна і в’язала.

10. Знемагаючи від рани, бранець-лицар критикує:

а) короля, який завойовує нечесним шляхом землі;

б) суспільство, де панує брехня і жорстокість;

в) ледарів, що пролили кров не за рідний край.

11. Через що лицар вирішив не втрачати марно кров свою?

а) Почув своє гасло;

б) дуже захотілося жити всупереч усьому;

в) не мав сенсу в цьому.

docx
Додано
27 березня 2023
Переглядів
895
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку