Метою уроку є допомога десятикласникам розкрити проблематику твору, зрозуміти ідейний зміст образів драми-феєрії, сприяти розвиткові творчої уяви учнів; виховувати в дитячих душах гуманістичні ідеали, високодуховність, любов до прекрасного.
м. Кривий Ріг
Криворізька загальноосвітня школа I – IIIст. №79
Саєнко Оксана Василівна
10 клас УРОК УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ТЕМА. Леся Українка «Лісова пісня». Особливість конфлікту між високим покликанням людини та її буденним життям. Ідейне значення образів Мавки і дядька Лева, роздвоєність душі Лукаша.
МЕТА. Допомогти учням розкрити основні проблеми твору, ідейний зміст образів драми-феєрії;сприяти розвиткові творчої уяви учнів, самостійності мислення; виховувати в учнівських душах гуманістичні ідеали, високодуховність, любов до природи і бережне ставлення до неї.
ОБЛАДНАННЯ. Текст твору, запис музики (гра сопілки), ілюстрації до твору.
ХІД УРОКУ
Сильніше за любов злоба горить,
Сильніше за красу вражає бридь.
Але життя росте лише з любові,
Лишень краса людей навчає жить!
Д. ПАВЛИЧКО
2. Актуалізація опорних знань.
Вступне слово вчителя.
(Звучить гра сопілки. На її фоні – слова вчителя).
Ви чуєте звуки сопілки? Це зачаровано грає Лукаш, ніби намагаючись злиття з природою. Від тих дивних звуків прокинулася Мавка, щоб навічно подарувати своє кохання Лукашеві. Ніхто з них не задумувався, для чого живе, бо це й без слів ясно: для щастя. Але щастя кожен розуміє по-своєму. Для когось це матеріальні скарби, а хтось повністю віддає себе потоку почуттів… Ці почуття – це кохання, і спорідненість душ, і гармонія взаємин людини і природи.
Люди приходять у цей світ, щоб виявити свої таланти, щоб навчитися цінувати красу, любов свого серця дарувати коханій людині. Це і намагається зробити Мавка, головна героїня драми-феєрії «Лісова пісня», яка «в серці має те, що не вмирає». Живе в її серці цвіт, що «скарби творить» для всіх, кого зустрічає на своєму шляху.
А подарувала нам цей неповторний образ духовно багата жінка – драматург Леся Українка.
«Мозковий штурм»
II . Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
Та серце добре в тебе.(Дядько Лев про Лукаша)
Бо то було таке покірне, добре,
Хоч до рани прикладай…(Мати про Килину)
З нього виросло кохання наше…(Мавка до Лукаша)
Се так колись і вітер пропаде!(Мавка)
УЧИТЕЛЬ: Я не випадково вибрала цитати, які характеризують не зовнішність героїв, про яку ми так дбаємо, а про обличчя душі кожного з нас – духовність. Поясніть своє розуміння вислову Мавки: «Не зневажай душі своєї цвіту… зумій своїм життям до себе дорівнятись»? Як Ви думаєте, ці слова стосуються кожного з нас?
Мабуть, їх треба записати кожному з нас на сторінках пам’яті.
(Оформлення таблиці)
ВИСНОВОК: Бо любов не вмерла, адже сопілка повторила слова, промовлені Мавкою в найщасливіші хвилини її життя. Кохання жило в Мавці завжди: коли вона була лісовою царівною, безтілесною тінню, плакучою вербою,навіть сивим попільцем. Любов незнищенна, як незнищенна природа і все, що народилося для добра і краси.
Ці мотиви всепереможно звучать в останніх акордах «Лісової пісні». Послухаймо!
III. Підсумок.
Учитель: « Глибока народність драми, - стверджував О. Бабишкін, - полягає у геніальному відтворенні народного поняття краси, нездоланного прагнення людини до прекрасного».
А від себе хочу додати: Ви – діти Лесиного, українського, народу. Тож хай Ваші душі будуть багаті на красу, щирість, добро і велику любов.
дівчатам – «Чи я могла б кохати так, як Мавка?»
хлопцям – «Якби я був на місці Лукаша..»