Леся Українка «Лісова пісня». Особливість конфлікту між високим покликанням людини та її буденним життям. Ідейне значення образів Мавки і дядька Лева, роздвоєність душі Лукаша.

Про матеріал

Метою уроку є допомога десятикласникам розкрити проблематику твору, зрозуміти ідейний зміст образів драми-феєрії, сприяти розвиткові творчої уяви учнів; виховувати в дитячих душах гуманістичні ідеали, високодуховність, любов до прекрасного.

Перегляд файлу

C:\Users\Ученик\Desktop\Саєнко\Саєнко Оксана Василівна кл. кер.jpg

м. Кривий Ріг

Криворізька загальноосвітня школа IIIIст. №79

Саєнко Оксана Василівна

 

 

10 клас         УРОК УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

ТЕМА. Леся Українка «Лісова пісня». Особливість конфлікту між високим покликанням людини та її буденним життям. Ідейне значення образів Мавки і дядька Лева, роздвоєність душі Лукаша.

МЕТА. Допомогти учням розкрити основні проблеми твору, ідейний зміст образів драми-феєрії;сприяти  розвиткові творчої уяви учнів, самостійності мислення; виховувати в учнівських душах гуманістичні ідеали, високодуховність, любов до природи і бережне ставлення до неї.

ОБЛАДНАННЯ. Текст твору, запис музики (гра сопілки), ілюстрації до твору.

ХІД УРОКУ

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  1. Оголошення теми, мети, епіграфу уроку.

Сильніше за любов злоба горить,

Сильніше за красу вражає бридь.

Але життя росте лише з любові,

Лишень краса людей навчає жить!

Д. ПАВЛИЧКО

2. Актуалізація опорних знань.

     Вступне слово вчителя.

(Звучить гра сопілки. На її фоні – слова вчителя).

Ви чуєте звуки сопілки? Це зачаровано грає Лукаш, ніби намагаючись злиття з природою. Від тих дивних звуків прокинулася Мавка, щоб навічно подарувати своє кохання Лукашеві. Ніхто з них не задумувався, для чого живе, бо це й без слів ясно: для щастя. Але щастя кожен розуміє по-своєму. Для когось це матеріальні скарби, а хтось повністю віддає себе потоку почуттів… Ці почуття – це кохання, і спорідненість душ, і гармонія взаємин людини і природи.

     Люди приходять у цей світ, щоб виявити свої таланти, щоб навчитися цінувати красу, любов свого серця дарувати коханій людині. Це і намагається зробити Мавка, головна героїня драми-феєрії «Лісова пісня», яка «в серці має те, що не вмирає». Живе в її серці цвіт, що «скарби творить» для всіх, кого зустрічає на своєму шляху.

     А подарувала нам цей неповторний образ духовно багата жінка – драматург Леся Українка.

                      «Мозковий штурм»

  • Як виник у письменниці задум написати цей твір?
  • Назвіть джерела твору.
  • Поясніть жанрову специфіку твору, чому драма-феєрія?
  • Як композиційно складається твір, у чому проявилося новаторство Лесі українки?
  • Чому головна героїня, яка з’єднує два світи – людський і міфологічний – є казковою істотою, дитям природи в людській подобі?

II .  Сприйняття  і засвоєння нового матеріалу.

  1. Гра «Угадай героїв»(за ілюстраціями).
  2. Вікторина «Хто і про кого говорить?»
  • У тебе голос чистий, як струмок.(Мавка про Лукаша)
  • Ну,дівонько, хоч ти душі не маєш,

Та серце добре в тебе.(Дядько Лев про Лукаша)

  • … Я не люблю її – вона лукава, як видра.(Мавка про Килину)
  • Не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись.(Мавка про Лукаша)
  • Ой, як же плаче серце по тобі, єдиний друже мій.(Мавка про покійного дядька Лева)
  • Уже таких відьом, таких нехлюй, як ти, світ не відав!(Килина про Матір Лукаша)
  • Дурний Лукаш, що проміняв на тебе;

Бо то було таке покірне, добре,

Хоч до рани прикладай…(Мати про Килину)

  • Не зневажай душі своєї цвіту,бо

З нього виросло кохання наше…(Мавка до Лукаша)

  • Ну, як таки, щоб воля – та пропала?

Се так колись і вітер пропаде!(Мавка)

УЧИТЕЛЬ: Я не випадково вибрала цитати, які характеризують не зовнішність героїв, про яку ми так дбаємо, а про обличчя душі кожного з нас – духовність. Поясніть своє розуміння вислову Мавки: «Не зневажай душі своєї цвіту… зумій своїм життям до себе дорівнятись»? Як Ви думаєте, ці слова стосуються кожного з нас?

     Мабуть, їх треба записати кожному з нас на сторінках пам’яті.

  1. Визначення і обговорення проблем, порушених у творі.
  • Яка основна проблема твору, які дотичні до неї?

(Оформлення таблиці)

  • У чому ж полягає конфлікт драми-феєрії?
  1. Бесіда дискусійного характеру
  • Що народжує до життя Мавку?
  • Чому Лукаш тільки під впливом Мавки починає розуміти, що в лісі немає нічого мертвого?
  • Чи схоже життя казкового світу природи і буденності людського життя. Що цінують мешканці лісу?
  • Що об’єднує Мавку і Лукаша?
  • Чи готовий Лукаш захищати свою любов?
  • На початку твору він не усвідомлює ні відповідальності людини, яка одружується ні цінності свого таланту. Як Ви думаєте, чому? Як це характеризує героя?
  • Чому мати вважала Мавку не гідною її сина?
  • Чи принесла щастя подружнього життя «роботяща» Килина?
  • Кого з героїнь вивчених творів вона Вам нагадує?(Палагну  з «Тіней забутих предків»)
  • Чи пошкодувала мати, що має таку невістку? Їй жаль своєї неспокійної старості чи загубленої молодості і сімейної трагедії сина?Як це її характеризує?
  • Чи звинуватила Мавка Лукаша? Навпаки вона знаходить йому виправдання: «Не можеш ти життям до себе дорівнятись».
  • Пізніше кожен отримає по заслузі за добро і зло. Мавка, звільнивши від чар коханого, побачить у його очах розуміння скоєного гріха. Лукаш потоптав доброту свого серця, зневажив чисте кохання Мавки, зрадив її. Розплата була немилосердною, за нею прийшло каяття, але вже без надії. Пригадаймо, як жорстоко розмовляв він із Мавкою. Послухаймо ж тепер «промовисту» розмову Килини, Лукаша і матері.
  1. Інсценізація уривка із твору від слів: «Таки явився?! Де ж тебе носило так довго?..»
  2. «Філософські запитання»
  • Чому Лукаш навіть не виправдовується?
  • Чи можливе кохання між Лукашем і Килиною?
  • Що ж зрозумів Лукаш?
  • А як же Мавка? Чому вона знову приходить у ліс, розбудивши свою приспану муку?
  • Чому талант Лукаша воскресає під час єднання його душі з душею коханої?
  • Чому сопілка заговорила в руках Лукаша голосом Мавки?

ВИСНОВОК: Бо любов не вмерла, адже сопілка повторила слова, промовлені Мавкою в найщасливіші хвилини її життя. Кохання жило в Мавці завжди: коли вона була лісовою царівною, безтілесною тінню, плакучою вербою,навіть сивим попільцем. Любов незнищенна, як незнищенна природа і все, що народилося для добра і краси.

     Ці мотиви всепереможно звучать в останніх акордах «Лісової пісні». Послухаймо!

  1. Звучить музика сопілки. Інсценізація останнього епізоду драми від слів «Заграй, заграй..»
  2. Скласти сенкан до образів Мавки, Лукаша, Килини, дядька Лева (на вибір).

III. Підсумок.

  • Чи жаль Вам часу, потраченого на читання «Лісової пісні»?
  • Чи втратив актуальність твір, створений століття тому?

Учитель: « Глибока народність драми, - стверджував О. Бабишкін, - полягає у геніальному відтворенні народного поняття краси, нездоланного прагнення людини до прекрасного».

     А від себе хочу додати: Ви – діти Лесиного, українського, народу. Тож хай Ваші душі будуть багаті на красу, щирість, добро і велику любов.

  1. Оцінювання.
  2. Домашнє завдання.
  1. Вивчити останній монолог Мавки напам’ять.
  2. Написати стислу творчу роботу:

дівчатам – «Чи я могла б кохати так, як Мавка?»

хлопцям – «Якби я був на місці Лукаша..»

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бурбела Людмила Василівна
    Вдало підібраний матеріал до уроку. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 березня 2018
Переглядів
1485
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку