МЕТА: Мета: учити аналізувати поезію, критично оцінювати зміст, виокремлювати важливе; виховувати повагу до рідної літератури, формувати стоїчні риси характеру: мужність, цілеспрямованість, прагнення до самоосвіти; формувати компетентності. Характеризувати твори живопису, їх колорит, бачити тональні кольорові співвідношення, порівнювати кольорове розмаїття навколишнього середовища. Учити створювати ілюстрації, відтворювати задум композиції, зображувати природні явища, виявляти характер і настрій. Створювати специфічні образи пейзажного жанру. Передавати настрій засобами живопису. Розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, толерантне ставлення до думок та почуттів інших, вміння знаходити потрібну інформацію і подавати її, естетичний смак, світогляд, почуття пошани і поваги до творчості Л. Українки та І. К. Айвазовського.
І. Органзаційний момент. Емоційне налаштування на роботу. Вітання учителя з учнями. (Фантастична добавка) Закриємо очі, скажемо чарівні слова і перенесемось у край, де тепло, сонечко ласкаво лоскоче наші личка, легенький вітерець привітно посилає нам запахи солоної морської води… Ми чуємо шум хвиль. (під звук моря) Які асоціації до слова «море»? – хвилі, вода, чайки, пісок, мушлі, риба, човен, каміння…
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Вчитель: наша подорож до моря з неабиякої причини. Ми побуваємо у Криму разом з Лесею Українкою. Ознайомимося із поезією «Тиша морська» і відчуємо разом як заспокоює морський бриз. Учитель: у Криму помилуємось морем, яке так любив і малював відомий художник І. К Айвазовський. Переглянемо неперевершені картини живопису художника-мариніста. Спробуємо себе у ролі художника.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Давайте разом пригадаємо відомості про Лесю Українку і коротко дамо відповідь на питання. Бліц-опитування. Справжнє ім’я Лесі Українки Псевдонім Українка взяла за порадою …Народилася Леся…Літературну діяльність Леся почала …Леся Українка знала багато мов, а саме …У 1918 році видано підручник, написаний Лесею Українкою, він називався…
IV. Основний зміст уроку.1. Слово вчителя. Учні нашого класу- дослідили коли і чому Леся Українка подорожувала Кримськими містами? Пригадаємо їх. 2. Дослідники. Значну частину життя Лесі довелося провести у теплих краях – так вимагала хвороба. Кримський період займає особливе місце в долі поетеси. На початку 90-х років поетеса почала готувати до видання першу збірку поезій «На крилах пісень» (1893 р.). Збірка була перейнята мотивами стоїчної (мужність, стійкість, цілеспрямованість, наполегливість) боротьби з долею. У цій збірці є розділ «Кримські спогади». 1890 року за порадою лікарів мати, Олена Пчілка, повезла Лесю в Крим (Саки, Євпаторія, Севастополь, Ялта, Бахчисарай). Крим. Лагідне синє море. Гомінкі чайки. Леся почувалася окриленою. Євпаторія – один із найкращих курортів, адже у мілкій затоці вода легко прогрівається, а пісок на дні відбиває теплими оксамитовими барвами. Морські ванни дуже добре впливали на фізичний стан Лесі. Не дивно, що тут рука поетеси відразу потяглась до пера. Лагідне Євпаторійське море навіяло поетесі вірш «Тиша морська». (1890 р. 16 серпня). Лесі було 19 років. Це один з перших віршів розділу «Кримські спогади» - враження від зустрічі з морем, природою цього дивовижного краю півострова Крим..
Айвазовський Іван Костянтинович(29 липня 1817- 2 травня 1900) В цьому ж дивовижному краю в Криму в місті Феодосія жив і працював Іва́н Костянти́нович Айвазо́вський — видатний російський та український художник-мариніст і баталіст вірменського походження. Окрім морської тематики працював також і в інших жанрах живопису: від анімалізму та портрету (автопортрету) до релігійного та міфологічного живопису.
Бесіда за змістом прочитаної поезіїЯкий це твір за жанром: ліричний, епічний чи драматичний? – Ліричний, бо виражає почуття, думки, прагнення переживання ліричної героїні з приводу побаченої прекрасної картини тихого моря, малого човенця, що рухається по золотій сонячній доріжці. Хто такий ліричний герой (лірична героїня)? – той, чиї почуття, переживання відображені у творі. Інколи образи автора та ліричного героя ототожнюються. Чи згодні ви з цим?Яку картину побачила героїня твору через віконце? - (ясне небо, ясне море, ясні хмари, ясне сонце) 4. Про що не чути в «країні світла»? - (про негоду у світі)
Як називається тиша в морі? (Штиль)Давайте подивимось на картини І. К. Айвазовського, де він зобразив штиль. Що викликають у вас ці картини?Яке почуття у вас виникає під час перегляду цих картин ?Якими фарбами художник зобразив море? Чому?Що символізує вода?Давайте подивимось, як живописець передав красу вітрильника і моря. Що ми можемо сказати про цю картину?Якими фарбами художник зобразив затоку?
Картина “Неаполітанська затока вранці”, була створена в 1843-му році, відомим художником Іваном Костянтиновичем Айвазовським. Коли художник подорожував по Італії, його вразила краса цієї країни. Звичайно ж, свої враження він відобразив на полотні картини. Загальний настрій картини, викликає у мене почуття нескінченного спокою. Завдяки теплим тонам, якими написаний пейзаж, художнику вдається викликати такі відчуття.
7. Яке бажання було в ліричної героїні? - (вирушити у подорож по морю).8. Край, в якому перебувала б героїня твору, вона називає краєм - (вічного проміння)9. Чого не боїться героїня? - (вітру і підводного каміння) Чому? Як це її характеризує?10. Які риси характеру притаманні героїні твору? - (чуйна, душевна, вразлива, багата, поетична, спостережлива. романтична, добра, чутлива, рішуча, смілива, цілеспрямована, сильна, волелюбна, природолюб)На хмарі слів знайти і назвати усі риси характеру ліричної героїні.11. Чи схожа лірична героїня твору на авторку цього твору? З яким вітром і підводним камінням у життєвому морі зустрічалась Леся Українка? – Із хворобою, якій віддала 33 роки свого життя.12. Які, по-вашому, тема й головна думка твору? (Записи в зошити)
Тема твору - опис краси моря в період затишшя.Ідея – возвеличення приємного почуття душевного комфорту, насолоди від гарної погоди. Головна думка – приємна погода сприятливо впливає на внутрішній стан людини, її настрій; треба долати всілякі життєві труднощі, бути оптимістом. Жанр: пейзажна лірика з елементами філософських роздумів.