Леся Українка "Тиша морська"

Про матеріал
Наша подорож до моря з неабиякої причини. Ми побуваємо у Криму разом з Лесею Українкою. Ознайомимося із поезією «Тиша морська» і відчуємо разом як заспокоює морський бриз.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

БІНАРНИЙ УРОКУКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ І ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У 6 КЛАСІ

Номер слайду 2

Стружнікова Валентина Борисівна – вчитель зарубіжної літератури і мистецтва. Кармаліта Галина Миколаївна – вчитель української мови та літератури. НВО «Новомиргородська ЗШ І-ІІІ ступенів № 2 – ДНЗ»Новомиргородської міської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області

Номер слайду 3

МЕТА: Мета: учити аналізувати поезію, критично оцінювати зміст, виокремлювати важливе; виховувати повагу до рідної літератури, формувати стоїчні риси характеру: мужність, цілеспрямованість, прагнення до самоосвіти; формувати компетентності. Характеризувати твори живопису, їх колорит, бачити тональні кольорові співвідношення, порівнювати кольорове розмаїття навколишнього середовища. Учити створювати ілюстрації, відтворювати задум композиції, зображувати природні явища, виявляти характер і настрій. Створювати специфічні образи пейзажного жанру. Передавати настрій засобами живопису. Розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, толерантне ставлення до думок та почуттів інших, вміння знаходити потрібну інформацію і подавати її, естетичний смак, світогляд, почуття пошани і поваги до творчості Л. Українки та І. К. Айвазовського.

Номер слайду 4

Давно, і не мною підмічено, що світ поезії і море – дві, надзвичайно споріднені стихії.

Номер слайду 5

Ця велич вод усім вітрам відкрита(Є. Плужник)

Номер слайду 6

Номер слайду 7

І. Органзаційний момент. Емоційне налаштування на роботу. Вітання учителя з учнями. (Фантастична добавка) Закриємо очі, скажемо чарівні слова і перенесемось у край, де тепло, сонечко ласкаво лоскоче наші личка, легенький вітерець привітно посилає нам запахи солоної морської води… Ми чуємо шум хвиль. (під звук моря) Які асоціації до слова «море»? – хвилі, вода, чайки, пісок, мушлі, риба, човен, каміння…

Номер слайду 8

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Вчитель: наша подорож до моря з неабиякої причини. Ми побуваємо у Криму разом з Лесею Українкою. Ознайомимося із поезією «Тиша морська» і відчуємо разом як заспокоює морський бриз. Учитель: у Криму помилуємось морем, яке так любив і малював відомий художник І. К Айвазовський. Переглянемо неперевершені картини живопису художника-мариніста. Спробуємо себе у ролі художника.

Номер слайду 9

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Давайте разом пригадаємо відомості про Лесю Українку і коротко дамо відповідь на питання. Бліц-опитування. Справжнє ім’я Лесі Українки Псевдонім Українка взяла за порадою …Народилася Леся…Літературну діяльність Леся почала …Леся Українка знала багато мов, а саме …У 1918 році видано підручник, написаний Лесею Українкою, він називався…

Номер слайду 10

IV. Основний зміст уроку.1. Слово вчителя. Учні нашого класу- дослідили коли і чому Леся Українка подорожувала Кримськими містами? Пригадаємо їх. 2. Дослідники. Значну частину життя Лесі довелося провести у теплих краях – так вимагала хвороба. Кримський період займає особливе місце в долі поетеси. На початку 90-х років поетеса почала готувати до видання першу збірку поезій «На крилах пісень» (1893 р.). Збірка була перейнята мотивами стоїчної (мужність, стійкість, цілеспрямованість, наполегливість) боротьби з долею. У цій збірці є розділ «Кримські спогади». 1890 року за порадою лікарів мати, Олена Пчілка, повезла Лесю в Крим (Саки, Євпаторія, Севастополь, Ялта, Бахчисарай). Крим. Лагідне синє море. Гомінкі чайки. Леся почувалася окриленою. Євпаторія – один із найкращих курортів, адже у мілкій затоці вода легко прогрівається, а пісок на дні відбиває теплими оксамитовими барвами. Морські ванни дуже добре впливали на фізичний стан Лесі. Не дивно, що тут рука поетеси відразу потяглась до пера. Лагідне Євпаторійське море навіяло поетесі вірш «Тиша морська». (1890 р. 16 серпня). Лесі було 19 років. Це один з перших віршів розділу «Кримські спогади» - враження від зустрічі з морем, природою цього дивовижного краю півострова Крим..

Номер слайду 11

Айвазовський Іван Костянтинович(29 липня 1817- 2 травня 1900) В цьому ж дивовижному краю в Криму в місті Феодосія жив і працював Іва́н Костянти́нович Айвазо́вський — видатний російський та український художник-мариніст і баталіст вірменського походження. Окрім морської тематики працював також і в інших жанрах живопису: від анімалізму та портрету (автопортрету) до релігійного та міфологічного живопису.

Номер слайду 12

3. Опрацювання поезії «Тиша морська». Виразне читання поезії вчителем і учнями

Номер слайду 13

Не колишуться од вітру на човнах вітрила білі

Номер слайду 14

Не страшні для мене вітри …

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Певне, тут не чули зроду, що бува негода в світі …

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Тиша в морі … ледве-ледвеколихає море хвилі

Номер слайду 19

Леся Українка “Тиша морська”

Номер слайду 20

Лексична робота. Полудне´вий – полуде´нний – до дванадцятої години дня, до середини дня;Негода – непогода - погана погода з дощем, снігом, сильним вітром;Перли´стий - подібний до перлів, схожий на перли (формою, забарвленням, блиском);Чове́нце - зменшено-пестливе до чо́вен.

Номер слайду 21

Бесіда за змістом прочитаної поезіїЯкий це твір за жанром: ліричний, епічний чи драматичний? – Ліричний, бо виражає почуття, думки, прагнення переживання ліричної героїні з приводу побаченої прекрасної картини тихого моря, малого човенця, що рухається по золотій сонячній доріжці. Хто такий ліричний герой (лірична героїня)? – той, чиї почуття, переживання відображені у творі. Інколи образи автора та ліричного героя ототожнюються. Чи згодні ви з цим?Яку картину побачила героїня твору через віконце? - (ясне небо, ясне море, ясні хмари, ясне сонце) 4. Про що не чути в «країні світла»? - (про негоду у світі)

Номер слайду 22

- Як називається зображення природи?- Як називається зображення морського пейзажу?-Як називається негода на морі?- Давайте подивимось, як І. К. Айвазовський зобразив негоду – шторм в морі.-За допомогою чого художник передає свої враження?-Які кольори переважають?

Номер слайду 23

Усього Айвазовський створив понад 6 тисяч картин, які нині прикрашають музеї світу та приватні зібрання. “ Дев’ятий вал”

Номер слайду 24

СЕред хвиль. 1898 р.

Номер слайду 25

Корабель серед бурхливого моря. 1887 р.

Номер слайду 26

Море. 1895 рік

Номер слайду 27

Подорож Посейдону морем

Номер слайду 28

5. Чи завжди у морі буває тиша? З чим пов’язані зміни погодних умов на морі?

Номер слайду 29

Як називається тиша в морі? (Штиль)Давайте подивимось на картини І. К. Айвазовського, де він зобразив штиль. Що викликають у вас ці картини?Яке почуття у вас виникає під час перегляду цих картин ?Якими фарбами художник зобразив море? Чому?Що символізує вода?Давайте подивимось, як живописець передав красу вітрильника і моря. Що ми можемо сказати про цю картину?Якими фарбами художник зобразив затоку?

Номер слайду 30

Неаполітанська затока в місячну ніч (1842)

Номер слайду 31

Огляд чорноморського флоту 1849 р. 1886 р.

Номер слайду 32

Пушкін у Криму біля Гурзуфських скель. 1880 р.

Номер слайду 33

Погляд із Байдарських воріт, Чорне море. 19 століття.

Номер слайду 34

6. Як у поезії описано чарівність руху човника по морю, осяяному сонцем?А як у живописі передано рух вітрильника по морю?

Номер слайду 35

“Неаполітанська затока вранці”

Номер слайду 36

Картина “Неаполітанська затока вранці”, була створена в 1843-му році, відомим художником Іваном Костянтиновичем Айвазовським. Коли художник подорожував по Італії, його вразила краса цієї країни. Звичайно ж, свої враження він відобразив на полотні картини. Загальний настрій картини, викликає у мене почуття нескінченного спокою. Завдяки теплим тонам, якими написаний пейзаж, художнику вдається викликати такі відчуття.

Номер слайду 37

7. Яке бажання було в ліричної героїні? - (вирушити у подорож по морю).8. Край, в якому перебувала б героїня твору, вона називає краєм - (вічного проміння)9. Чого не боїться героїня? - (вітру і підводного каміння) Чому? Як це її характеризує?10. Які риси характеру притаманні героїні твору? - (чуйна, душевна, вразлива, багата, поетична, спостережлива. романтична, добра, чутлива, рішуча, смілива, цілеспрямована, сильна, волелюбна, природолюб)На хмарі слів знайти і назвати усі риси характеру ліричної героїні.11. Чи схожа лірична героїня твору на авторку цього твору? З яким вітром і підводним камінням у життєвому морі зустрічалась Леся Українка? – Із хворобою, якій віддала 33 роки свого життя.12. Які, по-вашому, тема й головна думка твору? (Записи в зошити)

Номер слайду 38

Тема твору - опис краси моря в період затишшя.Ідея – возвеличення приємного почуття душевного комфорту, насолоди від гарної погоди. Головна думка – приємна погода сприятливо впливає на внутрішній стан людини, її настрій; треба долати всілякі життєві труднощі, бути оптимістом. Жанр: пейзажна лірика з елементами філософських роздумів.

Номер слайду 39

Давайте ще раз повторимо, як називається морський пейзаж?За допомогою чого художник передає морський пейзаж?

Номер слайду 40

— Які кольори ви бачите на картині Айвазовського “Неаполітанська затока вранці”?— Які кольори згадує Леся Українка у вірші “Тиша морська”? Які кольори переважають?

Номер слайду 41

Леся Українка “Тиша морська”Ясне небо злотистої блакиті вітрила біліЯсне море стежечка злотиста хвилечка перлиста. Ясні хмари золото спадаєЯсне сонце золотим шляхом. Ясне сонце

Номер слайду 42

- Давайте створимо ілюстрацію до вірша Лесі українки “ТИША МОРСЬКА”.- Що таке ілюстрація?

Номер слайду 43

Ілюстрація – зображення, яке наочно пояснює або доповнює будь-який друкований текст.

Номер слайду 44

ЗАВДАННЯ: Намалювати ілюстрацію до вірша Лесі Українки “Тиша морська”Сьогодні у нас буде специфічний жанр пейзажного живопису. Ми будемо малювати крапковий малюнок вушними палочками, а формат малюнка буде 10×15

Номер слайду 45

Номер слайду 46

Підсумок уроку. Що на уроці було головним?Що на уроці було цікавим?Чого ви навчилися?Оцінювання учнів.

pptx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
1561
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку