Мета: формувати у дітей ціннісне ставлення до свого здоров’я; вчити розуміти взаємодію організму людини з навколишнім середовищем; розширювати уявлення дітей про лікарські рослини, їх цілющі властивості для здоров’я та розвитку людини, значення в житті людини та методи їх застосування; вчити розпізнавати рослини за зовнішніми ознаками, вміти їх називати, знати лікувальні властивості; розвивати спостережливість; виховувати дбайливе ставлення до живої природи; естетичний смак та бажання підтримувати своє здоров’я, опікуватися тими, хто захворів.
Матеріал: картки із зображеннями лікарських рослин, іграшка ведмедик, ліжко іграшкове, плоди лимону, дві банки з водою, лупи, серветки, гілка ялинки, шматочок живиці, шишки ялинки, дощечки, ягоди калини, аудіозапис «Мелодія природи».
Хід заняття
(Вихователь привертає увагу дітей до куточка кімнати, у якому на ліжку лежить ведмедик з компресом на горлі).
Вихователька. Я прийшла вранці в нашу групу і почула, як хтось плаче. Дивлюся, а це ведмідь. Він наївся снігу і захворів: болить голова, горло, кашляє, закладений ніс.
(Біля ліжка ведмедя лежить сопілка).
Вихователька. Ведмедику, а для чого тобі сопілка?
(Вихователь від імені ведмедя відповідає).
-Хочу грати і співати, а не можу, тому що болить горло і голова.
Вихователька. Діти, ведмедик просить його полікувати. Допоможемо ведмедику? (Відповіді дітей).
Вихователька. Будемо лікувати, але не ліками з аптеки, а ліками, які подарувала нам природа – рослинами.
(Вихователька заздалегідь готує три столи, на яких розміщені матеріали для виконання практичних завдань).
1 стіл
Пізнавальна бесіда «Що ми знаємо про лимон?»
Вихователька. Лимони ростуть на дереві.
-Подумайте, а чи ростуть лимони у вашому саду? (Відповіді дітей).
Вихователька. Лимонні дерева ростуть в Грузії, Індії, Азії, а плоди лимонів привозять до нас на Україну. Плоди мають багато соку. Сік дуже кислий. Лимони мають приємний запах. (Вихователь дає дітям дольки лимона, щоб відчули його аромат).
Робота в парах
Вихователька. -Яка на дотик шкірка лимону? (Діти обстежують лимон за допомогою лупи і відповідають).
Дослід «Тоне - не тоне»
(Вихователька кладе в одну банку з водою лимон в шкірці, а в другу – без шкірки).
Обговорення результату досліду
Гра-міркування «Я думаю, що…».
Вихователька. Шкірка лимону має багато клітинок, які заповнені повітрям, а повітря утримує на воді (наче камера дитину на воді), тому лимон в шкірці не тоне.
А ще з допомогою лимона лікують нежить і біль у горлі.
2 стіл
Пізнавальна бесіда
(Вихователька показує дітям гілку ялинки)
Вихователька. -З якого дерева гілка? -Чим ялинка відрізняється від інших дерев? -Як пахнуть гілки?
Гілки ялинки виділяють ефірне масло, і коли вдихати аромат, то можна полікувати нежить, ніс легко і вільно дихає.
-Хто пам’ятає, що це таке? (Показує грудочку ялинкової живиці).
-Яка на дотик, як пахне? (Відповіді дітей).
Мовленнєва вправа «Ялинка яка?»
(Діти називають прикметники, образні вирази).
Вихователька. -Що росте на ялинці? (Відповіді дітей).
В шишках є насіння; якщо насінина впаде в грунт , то з неї може вирости ялинка.
«Масаж долоньок»
(Діти качають у долонях шишки).
Вихователька. -Що відчули долоньки? (Відповіді дітей).
Дослідження «Де сховане насіння?»
(Діти стукають шишками по дощечках і з них висипається насіння).
-Якого кольору насіння?
-Якого розміру, форми?
Вихователька. -А зараз уявімо, що ми – насінини.
Музичний етюд «Ми – насінини» (у супроводі релаксаційної музики).
(Вихователька коментує рухи).
3 стіл
(Вихователька показує гілку калини з ягодами).
Вихователька. Діти, як називається ця рослина? (Відповіді дітей).
Калина є лікарською рослиною. Вона лікує кашель.
Восени ягоди гіркі на смак, а коли взимку їх приморозить мороз, то стають солодкими. А всередині в ягідці є насінина. Яка вона?
Емоційно-творча гра «Знайди сердечко»
(Діти роздушують ягоду калини і виймають насінину-сердечко, обстежують).
Вихователька. На що схожа насінина? (Відповіді дітей).
Психогімнастика
Вихователька. А у вас добре серце? (Відповіді дітей).
(Вихователька пропонує дітям повторити вірш).
Вірш «Добре серденько»
У мене добре серденько:
Тук, тук, тук…
Тепле і ласкаве, наче сонечко,
Гріє всіх навкруг.
Підсумкова бесіда
(Вихователь підходить до тієї чи іншої дитини і дає їй знак (грає на сопілці), щоб відповідала).
-Про що дізналися на занятті?
-Чому лимона, ялинку, калину називають лікарськими?
-Які хвороби вони лікують?
Дидактична гра «Відгадай за запахом»
(У різних мішечках з тканини знаходяться ягоди калини, гілки ялинки, дольки лимону. Діти беруть один з мішечків і за запахом відгадують, яка рослина знаходиться в ньому).
Вихователька. Нагадайте ведмедику, чи можна їсти сніг; чому не можна?
Психологічний етюд
Вихователька.
-Діти, ми зробили сьогодні добрі справи?
-Які справи, назвіть?
Вихователька. Серце у вас одне-однісіньке, а любові його має вистачати для багатьох.