Заняття на тему:
«Цікава зима».
Тип : групове.
Мета: розвивати у дітей: допитливість , вміння аналізувати, досліджувати, робити висновки, порівнювати; мову, пам'ять . Закріпити знання про зиму,
її явища. Продовжувати вчити дітей: підбирати прикметники , синоніми, порівняння; відгадувати загадки. Викликати позитивні емоції на явища природи, бажання розуміти суть цих явищ, вміння дослідним шляхом визначати їх взаємозв’язки. Виховувати у дітей пізнавальну активність, естетичний смак, любов до природи, почуття доброзичливості, взаємодопомоги.
Матеріал:
демонстраційний : ілюстрації з зображенням різних зимових явищ; збільшене зображення сніжинок, вирізані сніжинки;
аудіо запис хуртовини; ватман, фломастери.
Роздатковий: миска зі снігом, лопатки, формочки, шматки льоду, картинки, серветки, паперові сніжинки.
Попередня робота: спостереження за зимовими явищами в природі, розгляд сніжинок під лупою; відгадування загадок про зиму та зимові явища, читання віршів та оповідань; розглядання ілюстрацій та картин на зимову тематику; ліплення зі снігу під час прогулянок.
ХІД ЗАНЯТТЯ:
В. –Закінчується пора року зима. Якою ви , діти , запам’ятаєте зиму?
Д. – Морозною, білою, сніжною, веселою.
В. – А які дива ви бачили взимку?
Д. – Снігопад, завірюха, хурделиця, іній, узори на склі, сніжинки, бурульки, кучугури снігу.
В. – Молодці! Що таке снігопад?
Д. – Коли без вітру падає густий лапатий сніг.
В. – А що таке завірюха?
Д. – Це коли вітер підіймає хмари сніжинок і крутить ними. І ніяк не второпаєш: зверху летять сніжинки чи піднімаються з землі.
В. – Так. Ніби взяв вітер віника і давай сніг з доріжок підмітати. А як ще називають це явище?
Д. – Заметіль, хуртовина, метелиця, віхола.
В. – Яке найкрасивіше явище?
Д. – Іній.
В. – З’являється іній вранці , після холодної ночі. Ніби пухом вкриває дерева, кущі, електричні дроти. Подивіться на дошку і вкажіть , на якому малюнку зображено іній? Який це жанр живопису? /пейзаж/.
Загадка. Тихо зірка сніжно-біла,
На рукав мені злетіла. /Сніжинка/.
В. – Тихо-тихо опускаються сніжинки. Лягають на дорогу, дерева , кущі, паркани, будинки. На що схожі сніжинки?
Д. – На білих мух, пушинки, пір’їнки , метелики, парашутики, зірочки…
В. – Які сніжинки?
Д. – білі, легенькі, пухнасті, ніжні, блискучі, красиві, тендітні, маленькі.
В. – Всі сніжинки мають промені. /Розгляд збільшеного зображення сніжинок/. Полічимо їх. /6/. Всі сніжинки різні, немає двох однакових сніжинок. Одні сніжинки схожі на зірочки, інші – на квіточки.
Якщо вміти слухати музику зими, то можна почути, як бринять сніжинки. А коли уважно спостерігати за ними, то можна побачити, як вони танцюють. Сильний вітер – танок швидкий, як полька, немає вітру – танцюють вальс.
-У сильний мороз , коли ми ідемо по сніжку, що ми чуємо?
Д. – Сніг рипить.
В. – Що відбувається з сніжинками?
Д. – Це ламаються промені сніжинок.
В. – А сніжинок дуже багато , тому ми чуємо звук .
Фізкультхвилинка з елементами дихальної гімнастики. /під музику/.
Діти діляться на дві команди: 1- вітер, 2 – сніжинки.
Вітер роблять коло. Сніжинки стоять в колі.
Вітер – вдихають носом повітря, видихають ротом.
Сніжинки – крутяться навколо своєї осі в різному темпі, руки в сторони.
Потім міняються місцями.
Звучить запис хуртовини.
Входить Зима.
З. – Добрий день діти. Знаєте хто я? Почула вашу розмову і вирішила прийти до вас у гості. Говорили ви по мене, мої дива, явища. І так захотілося з вами зустрітися. Весна вже зі мною зустрічалася і скоро я вступлю їй своє місце, а чи зможете ви мене перемогти. Відгадаєте мої загадки7
Вікторина.
В. – Молодці у нас діти, правда Зимонько? Сідай , Зимо, і поспостерігай , як діти розгадають таємниці снігу і льоду.
Дослід 1. З чого утворюється сніг?
Діти беруть сніг у руки. Якою стала рука? Чому?
В-к. Сніг утворюється з води.
На дошці малюють схему
Дослід 2. З чого утворюється лід?
Беруть лід у руку. Якою стала рука?
В-к. Лід утворюється з води.
Малюють схему
В. – Пропоную погратися зі снігом.
Дослід 3. Порівняльна характеристика властивостей снігу і льоду.
Діти беруть форми і ліплять зі снігу пасочки.
З снігу ліпити добре.
Пробуємо зліпити з льоду.
Чому не виходить?
В-к. Лід твердий .
Дослід 4. Порівняння снігу і льоду за кольором.
В-к. Сніг має білий колір, а лід безбарвний.
Зима. – Розумні, гарні діти. За вашу допитливість я дарую на згадку про себе, кожному по сніжинці. І до побачення. До зустрічі у наступному році.
Д. – До побачення , Зимонько. Дякуємо за подарунок.
По закінченні заняття чергові прибирають робочі місця.