Лікувальні та отруйні рослини. У чому сила подорожника?

Про матеріал
Конспект уроку з інтегрованого курсу Я досліджую світ. Розробка призначена для учнів 3 класу. Тема уроку. "Лікувальні та отруйні рослини. У чому сила подорожника?"
Перегляд файлу

Тема. Лікарські та отруйні рослини.  У чому сила подорожника?

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із лікарськими та отруйними рослинами своєї місцевості та їх значенням для людини;
  • розвивальна: розвивати вміння розпізнавати їстівні й отруйні лісові рослини;
  •  виховна: виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до дарів лісу.

 

І. Організаційний момент

1. Емоційне налаштування

Сидимо – рівно

Міркуємо – швидко

Відповідаємо – активно

Пишемо – гарно

Працюємо – із задоволенням

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Вправа «Дешифрувальник»

(Учні розв’язують приклади і отримують слово «Рослини»)

  1. Бесіда

- До якої природи ми віднесемо рослини? Чому?

- Чи може обійтися людина без рослин? Чому?

  1. Вправа «Склади пазл» (робота в групах)

(Учні складають пазли і пригадують на які групи поділяють рослини)

- За якими ознаками рослин об’єднали у такі групи? (Дерева – це рослини з одним дерев'янистим стеблом (стовбуром), кущі – мають декілька дерев'янистих стебел, трав'янисті рослини – мають м'яке, соковите стебло)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми а мети уроку

  1. Бесіда

(На дошці записані слова: «Людина, здоров'я, рослини»)

-  Що  може об'єднувати ці слова.

  1. Робота над загадкою

- Про які рослини йдеться у загадці?

Ростемо у лісі, у лузі, у полі - в природі.

Коли захворієш, ми станемо в пригоді.      (Лікарські рослини)

- Так, ви вірно здогадалися. Є рослини, які мають лікувальні властивості. Тож сьогодні ми про це поговоримо, а також розглянемо, які з рослин є отруйними.

IV. Робота над темою уроку

  1. Бесіда

-  Куди б ми не пішли – чи то до лісу, чи то на луки, поле, скрізь нас зустрічають квіти. А що ми знаємо про них? Мабуть, не так уже й багато. А про них варто знати більше. З найдавніших часів життя людини пов'язане з лікарськими рослинами. Ще наші предки зрозуміли, що рослини можна не лише вживати в їжу, а й лікувати ними деякі хвороби.

  1. Перегляд відео «Лікарські рослини»

- Про які лікарські рослини згадувалось у відео?

  1. Індивідуальна робота на картках. Вправа «Поєднай»

(Учні поєднують рослину з її лікувальними властивостями)

  1. Робота з підручником (завдання 2, стор. 48)

- Назвіть рослини, зображені на малюнку.

- Що у них спільного?

  1. Робота з зошитом з друкованою основою (вправа 1, стор. 25)

(Діти записують спільну ознаку рослин: Усі зображені рослини – лікарські)

  1. Фізкультхвилинка
  2. Робота в парах «Досліджуємо лікувальні властивості рослин»

(Учні читають інформацію про надану їм рослину і виписують її лікувальні властивості, після чого презентують свою роботу)

Верба -  Росте  на берегах річок, ставків, дамб. Верба дуже цілюща, використовують кору, гілки. Настій кори понижує температуру, застосовується при  застуді, головному болю, розладах шлунка. А ще про вербу складено багато пісень та віршів.

Липа - Широко відоме, завдяки своїм цілющим властивостям, дерево. У медицині використовується  для лікування багатьох захворювань. Липовий чай заспокоює болі в суглобах, добре ним полоскати горло, використовується як засіб проти  застуди і кашлю. Напої з липи знімають свербіж, запалення. Використовується  у косметиці.

Деревій -  Сік деревію з медом вживають для покращення апетиту, при хворобі печінки, сам сік використовують як кровоспинний засіб.

Калина -  Не було в народній медицині корисніших ліків від застуди, ніж калиновий чай. Свіжі ягоди з медом та водою вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, мають заспокійливу дію. Соком калини очищають обличчя, щоб рум'янилось.

Кропива -  Має багато вітамінів. Відвар з кропиви являється гарним засобом для укріплення волосся на голові.

  1. Пояснення вчителя «Отруйні рослини» з елементами бесіди

Серед рослин зустрічаються і такі, які можуть приносити шкоду життю і здоров’ю людини – це отруйні рослини.

Розглянемо деякі з них:

- Вовча ягода (вовче лико) - невеликий кущик з довгастими листками. Яскраво-червоні ягоди притиснуті до стебла. Отруйні  і ягоди, і кора.

- Дуже зло дивиться на вас з трави вороняче око. На стеблі чотири овальних листки, в середині чорна велика ягода, нагадує око. Ягода і всі частини цієї рослини отруйні.

- А це – всім відома конвалія. У травні і червні в лісах і на клумбах розпускаються пахучі конвалії. На тоненьких ніжках розпускаються білі квіти. В кінці літа на місці квітів утворюються червоні ягоди. Ці ягоди можуть викликати серйозне отруєння.

- БУЗИНА ТРАВ'ЯНА .У бузини отруйні листя, квіти і незрілі плоди.

- Борщівник. Дуже небезпечна рослина, яка спричиняє дуже сильні опіки. Люди, які знищують дану рослину одягають спеціальний захисний одяг. Сама рослина може бути низького росту, а може сягати до 2,5 м.

- Правило збору ягід говорить: «Не знаєш ягід - не бери, тим більше не їж». Якщо після того як ви з'їли ягоду, ви відчули себе погано, з'явилася нудота, печіння у роті або запаморочення, терміново зверніться до дорослого за допомогою.

- Як ви вважаєте, де можуть використовуватися отруйні рослини?

- Молодці! Отруйні ягоди використовують у медицині,з них роблять ліки для лікування різних хвороб. 

- Але в лісі є тварини , які живляться отруйними ягодами. Це птахи , лосі.

- Як ви думаєте, чому ці тварини їдять отруйні ягоди? ( Лікуються від хвороб і паразитів)

  1. Робота в групах «Лікарські та отруйні рослини»

(Одна група обирає лише лікарські рослини, інша лише отруйні).

  1.                      Вікторина з ЛЕГО  + загадка

(Учні розгадують загадки і піднімають цеглинку з правильною відповіддю, якщо рослина отруйна – плескають в долоні)

 Від застуди їх приймає.

На кущах вони висять,

І, як маків цвіт, горять.

Тільки це не є малина.

Що за ягода? –… (калина)

 

Лист різний із оксамиту,

Соком ягідка налита.

А для хворої дитини

Кращі ліки - чай з …            (Малини)

 

Червона, солодка, пахуча,

Росте низько, до землі близько.       (Суниця)

 

Рослина, що зубів не має,а кусає.    ( Кропива)

Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Хто ж ті ягоди не знає

 Білі дивляться дзвіночки.

Як зовуть їх? Угадай. (Конвалія)

      

Перший раз цвіла—
Жовтою була,
Як дозріла—побіліла,
Схопилася, полетіла
Знову десь рости
Й жовто зацвісти
(Кульбаба)

 

Я на сонце дуже схожа,

Золотиста, ніжна, гожа.

Я щоранку розцвітаю,

Промінцями всіх вітаю.

Відгадати вам не важко,

Що за квітка я? (Ромашка)

 

V.  Підсумок  уроку

1) Знайомство з «Лісовою аптекою»

Читання оповідання Б. Вовка «Квіткова аптека»

КВІТКОВА АПТЕКА
Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як удома. Усе знає. Де треба шукати ягоди. Де ховаються гриби. Добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс — аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив:
— Почекай, онучку, побачиш чому .
Йдуть вони лісом навесні — квітнуть конвалії. Дід і каже:
— Приглянься-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька. Духмяна. Та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе.
Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.
— Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся. Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти.
Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука:
— Обережніше ступай, Мишко, та запам’ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану — стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою?

 

— Про які цілющі рослини згадується в оповіданні?

 

  1. Продовж речення

Сьогодні на уроці я дізнався (лась) …

V.  Домашнє завдання

- Дізнатись в якому випадку подорожник допоможе загоїти рану (вправа 5, стор. 49 підручника).

 

 

 

docx
Додано
10 березня 2023
Переглядів
900
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку