Тема. Лікарські та отруйні рослини. У чому сила подорожника?
Мета:
І. Організаційний момент
1. Емоційне налаштування
Сидимо – рівно
Міркуємо – швидко
Відповідаємо – активно
Пишемо – гарно
Працюємо – із задоволенням
ІІ. Актуалізація опорних знань
(Учні розв’язують приклади і отримують слово «Рослини»)
- До якої природи ми віднесемо рослини? Чому?
- Чи може обійтися людина без рослин? Чому?
(Учні складають пазли і пригадують на які групи поділяють рослини)
- За якими ознаками рослин об’єднали у такі групи? (Дерева – це рослини з одним дерев'янистим стеблом (стовбуром), кущі – мають декілька дерев'янистих стебел, трав'янисті рослини – мають м'яке, соковите стебло)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми а мети уроку
(На дошці записані слова: «Людина, здоров'я, рослини»)
- Що може об'єднувати ці слова.
- Про які рослини йдеться у загадці?
Ростемо у лісі, у лузі, у полі - в природі.
Коли захворієш, ми станемо в пригоді. (Лікарські рослини)
- Так, ви вірно здогадалися. Є рослини, які мають лікувальні властивості. Тож сьогодні ми про це поговоримо, а також розглянемо, які з рослин є отруйними.
IV. Робота над темою уроку
- Куди б ми не пішли – чи то до лісу, чи то на луки, поле, скрізь нас зустрічають квіти. А що ми знаємо про них? Мабуть, не так уже й багато. А про них варто знати більше. З найдавніших часів життя людини пов'язане з лікарськими рослинами. Ще наші предки зрозуміли, що рослини можна не лише вживати в їжу, а й лікувати ними деякі хвороби.
- Про які лікарські рослини згадувалось у відео?
(Учні поєднують рослину з її лікувальними властивостями)
- Назвіть рослини, зображені на малюнку.
- Що у них спільного?
(Діти записують спільну ознаку рослин: Усі зображені рослини – лікарські)
(Учні читають інформацію про надану їм рослину і виписують її лікувальні властивості, після чого презентують свою роботу)
Верба - Росте на берегах річок, ставків, дамб. Верба дуже цілюща, використовують кору, гілки. Настій кори понижує температуру, застосовується при застуді, головному болю, розладах шлунка. А ще про вербу складено багато пісень та віршів.
Липа - Широко відоме, завдяки своїм цілющим властивостям, дерево. У медицині використовується для лікування багатьох захворювань. Липовий чай заспокоює болі в суглобах, добре ним полоскати горло, використовується як засіб проти застуди і кашлю. Напої з липи знімають свербіж, запалення. Використовується у косметиці.
Деревій - Сік деревію з медом вживають для покращення апетиту, при хворобі печінки, сам сік використовують як кровоспинний засіб.
Калина - Не було в народній медицині корисніших ліків від застуди, ніж калиновий чай. Свіжі ягоди з медом та водою вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, мають заспокійливу дію. Соком калини очищають обличчя, щоб рум'янилось.
Кропива - Має багато вітамінів. Відвар з кропиви являється гарним засобом для укріплення волосся на голові.
Серед рослин зустрічаються і такі, які можуть приносити шкоду життю і здоров’ю людини – це отруйні рослини.
Розглянемо деякі з них:
- Вовча ягода (вовче лико) - невеликий кущик з довгастими листками. Яскраво-червоні ягоди притиснуті до стебла. Отруйні і ягоди, і кора.
- Дуже зло дивиться на вас з трави вороняче око. На стеблі чотири овальних листки, в середині чорна велика ягода, нагадує око. Ягода і всі частини цієї рослини отруйні.
- А це – всім відома конвалія. У травні і червні в лісах і на клумбах розпускаються пахучі конвалії. На тоненьких ніжках розпускаються білі квіти. В кінці літа на місці квітів утворюються червоні ягоди. Ці ягоди можуть викликати серйозне отруєння.
- БУЗИНА ТРАВ'ЯНА .У бузини отруйні листя, квіти і незрілі плоди.
- Борщівник. Дуже небезпечна рослина, яка спричиняє дуже сильні опіки. Люди, які знищують дану рослину одягають спеціальний захисний одяг. Сама рослина може бути низького росту, а може сягати до 2,5 м.
- Правило збору ягід говорить: «Не знаєш ягід - не бери, тим більше не їж». Якщо після того як ви з'їли ягоду, ви відчули себе погано, з'явилася нудота, печіння у роті або запаморочення, терміново зверніться до дорослого за допомогою.
- Як ви вважаєте, де можуть використовуватися отруйні рослини?
- Молодці! Отруйні ягоди використовують у медицині,з них роблять ліки для лікування різних хвороб.
- Але в лісі є тварини , які живляться отруйними ягодами. Це птахи , лосі.
- Як ви думаєте, чому ці тварини їдять отруйні ягоди? ( Лікуються від хвороб і паразитів)
(Одна група обирає лише лікарські рослини, інша лише отруйні).
(Учні розгадують загадки і піднімають цеглинку з правильною відповіддю, якщо рослина отруйна – плескають в долоні)
Від застуди їх приймає.
На кущах вони висять,
І, як маків цвіт, горять.
Тільки це не є малина.
Що за ягода? –… (калина)
Лист різний із оксамиту,
Соком ягідка налита.
А для хворої дитини
Кращі ліки - чай з … (Малини)
Червона, солодка, пахуча,
Росте низько, до землі близько. (Суниця)
Рослина, що зубів не має,а кусає. ( Кропива)
Із зеленої сорочки,
Що зіткав весною гай,
Хто ж ті ягоди не знає
Білі дивляться дзвіночки.
Як зовуть їх? Угадай. (Конвалія)
Перший раз цвіла—
Жовтою була,
Як дозріла—побіліла,
Схопилася, полетіла
Знову десь рости
Й жовто зацвісти
(Кульбаба)
Я на сонце дуже схожа,
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розцвітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгадати вам не важко,
Що за квітка я? (Ромашка)
V. Підсумок уроку
1) Знайомство з «Лісовою аптекою»
Читання оповідання Б. Вовка «Квіткова аптека»
КВІТКОВА АПТЕКА
Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як удома. Усе знає. Де треба шукати ягоди. Де ховаються гриби. Добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс — аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив:
— Почекай, онучку, побачиш чому .
Йдуть вони лісом навесні — квітнуть конвалії. Дід і каже:
— Приглянься-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька. Духмяна. Та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе.
Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.
— Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся. Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти.
Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука:
— Обережніше ступай, Мишко, та запам’ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану — стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою?
— Про які цілющі рослини згадується в оповіданні?
Сьогодні на уроці я дізнався (лась) …
V. Домашнє завдання
- Дізнатись в якому випадку подорожник допоможе загоїти рану (вправа 5, стор. 49 підручника).