Урок з використанням елементів STEM - освіти "Картопля - наш другий хліб"

Про матеріал
Конспект уроку сплановано на основі інтеграції навчального матеріалу, об'єднаного навколо однієї теми " Картопля".
Перегляд файлу

                    Просянський ліцей  Маломихайлівської сільської ради

                Синельниківського району Дніпропетровської області                                 

                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       Інтегрований урок

                      з використанням елементів STEM-освіти

                      на тему: «Картопля – наш другий хліб»

                                        для учнів 3 класу

                      розробила вчитель початкових класів

                                  Запаря Наталія Валеріївна

 

 

 

 

 

                                           смт. Просяна

                                                 2023 р.

Тема. Картопля – наш другий хліб.

Мета. Формувати уявлення  про культурні рослини та їх значення для людини; розширити і збагатити   знання дітей про картоплю, її лікувальні влас­тивості; вчити порівнювати та зістав­ляти; виховувати бережливе ставлення до при­роди й бажання примножувати її багатства; проявляти ініціативу, активно співпрацювати з однокласниками в групі, команді та колективі.

Я досліджую світ

Мета. Закріпити знання дітей про  складові частини рослин, що картопля -це овоч, звідки вона  походить, як давно знають картоплю на Україні, які страви можна з неї приготувати , чим вона корисна. Розвивати критичне мислення, уміння досліджувати і робити висновки. Виховувати спостережливість.

Українська мова

Мета. Продовжувати  виробляти в дітей уміння описувати предмет, користуючись пам’яткою. Розвивати зв’язне мовлення дітей. Виховувати допитливість, вміння вислухати думку товаришів.

Математика

Мета. Формувати уміння розв’язувати задачі, сприяти розвитку логічного мислення. Розвивати уяву й фантазію. Виховувати в учнів здатність застосовувати свої знання та обчислювальні навички в реальних життєвих ситуаціях. 

Мистецтво

Мета. Здійснювати самостійну пошукову діяльність, проявляти художні  рішення в образотворчому мистецтві. Розвивати уяву, фантазію, творчі здібності. Виховувати естетичний смак.

Дизайн і технології

Мета. Застосовувати знання і навички з технологій  у реальних життєвих ситуаціях та виконувати практичні завдання, наближені до життя. Вчити працювати злагоджено. Розвивати дрібну моторику. Уміти взаємодіяти під час спільної роботи. Виховувати товариськість.

         Обладнання:  картопля, таблиця «Що   виготовляють   з   картоплі», репродукції картин з картоплею, таблиця будови картоплі, фотографії пам’ятників картоплі і  музеїв картоплі у Вашингтоні та Брюсселі, виставки книг про картоплю.

        Тип уроку: інтегрований.

 

                                          Хід уроку

І. Організаційний момент (2 хв)

1. Привітання

Учні стають у коло і промовляють вірш.

Я всміхаюсь сонечку:

-Здрастуй, золоте!

 Я всміхаюсь квітоньці-

 Хай вона цвіте!

 Я всміхаюсь дощику:

-Лийся, мов з відра!

 Друзям усміхаюся-

 Зичу їм добра:

-Доброго ранку,

 Доброго ранку всім!

2.Вправа « Усмішка»

  Промінчик осінній заглянув  у клас

  І в коло велике зібрав, друзі, нас.

  Нумо з’єднаймо долоньки свої

  І радо всміхнемось : я – вам, ви – мені.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку

(1 хв)

 -Відгадайте загадку.

   Під землею народилась

   І для борщика згодилась.

   Мене чистять, ріжуть, труть,

   Смажать, варять і печуть.(Картопля)

        -На  Україні дуже шанобливо ставляться до картоплі. Її називають другим хлібом.

ІІІ. Актуалізація  опорних знань (10 хв)

1.Складання  «асоціативного куща» (2 хв)

       -Зараз ми складемо «гроно» до слова картопля. До нього входить все те, з чим асоціюється це слово.

( Рослина, овоч, город, літо, пюре, борщ, колорадський жук ).

-Діти, ось такий розкішний кущ у нас утворився тому, що ви знаєте дещо про картоплю. А сьогодні ви збагатите свої знання.    

2. Крісло автора  (7 хв)

       -Запрошую у крісло автора …   

2.1 Відкриття картоплі (2 хв)

        - Чи знаєте ви, що картоплю відкривали аж тричі? Вперше це зробили індіанці. Високо в горах Південної Америки во­ни побачили дивну рослину: вона мала гіркі на смак яго­ди і на гілках, і на корінні. Індіанці назвали цю рослину “папа”.

        -Вдруге її відкрили іспанці. Іспанська військова екс­педиція вчинила напад на індіанське селище. Солдати знайшли «борошнисті корені, добрі на                                                         

смак», які їм на­гадували земляні гриби — «трюфелі». Цим словом вони  і назвали мене. Так я стала «тартуфоло». Але коли во­ни привезли мене в Європу, то церква оголосила бульби «чортовими яблуками» і заборонила їх.

Так було і у Франції. Аптекар, а потім агроном-любитель Антуан Пармантьє посадив картоплю, щоб ніхто не бачив. Він хотів зацікавити селян своїм городом, найняв солдат охороняти його. Але солдати робили це дивно: вдень охороняли, а вночі спали. А селяни в цей час ви­копували картоплю і садили на свої городи. Пармантьє був дуже вдоволений, що люди ознайомляться з картоп­лею.

Так мене відкрили втретє.

То як же папа - тартуфоло стала картоплею? З італійської мови це слово потрапило до німців, які зробили   з   нього   картоффель.   Далі   поляки трішечки змінили на картофля, а вже від картофлі до картоплі — один крок!  Папа — тартуфоло — картоффель - картофля — картопля.

2.2 Картопля в Україні (1 хв)

          Колись давно букет з картоплі комусь дарували. При­крашали фіолетовими або роже­вими квітками зачіски королев. Садили її на клумбах, прикра­шали їх.

Картопля в Україну потрапила з Америки. Вперше посадили картоплю на Харківщині у 1805 році. Проте про неї знали ще запорізькі козаки, які, мабуть привезли  картоплю зі своїх походів.

2.3 Презентація авторської книжечки (2 хв)

2.4 Використання картоплі (2 хв)

- Її використовують як продукт харчування;

- нею годують домашніх тварин;

- виробляють крохмаль, спирт;

- роблять цінні лаки, що використовують для покриття літаків, космічних   апаратів, підводних частин судна;

- виготовляють  штучний шовк, парфуми, пластмаси, ліки.

 3.Розподіл дітей на групи (1 хв)

         -Дістаньте з чарівного мішечка малюнок картоплинки із смайлом. Об’єднайтеся у групи за однаковими смайлами.  Розподіліть ролі у групах (спікер, вартовий часу, доповідач, секретар).

Сьогодні у центрах навчаємося,

Отож на групи розділимося.

Один, два, три, часу не гай,

Собі смайлик вибирай.

ІV.Робота в групах (12 хв)

1.Природничий центр

1.1 Чи знаєте ви?

        У картоплі є корінь , стебла , листки , квіти ( показ на таблиці ) і плоди. Плід-це ягоди , але вони отруйні, в ягоді є насіння , яке потрібне лише вченим, селекціонерам, які виводять нові сорти .Розмножується бульбами. Має різну форму (круглу , овальну ,плоску). По кольору може бути біла , червона, жовта.

Її виведено більш 2000 сортів. Столовий( для їжі ) , технічний ( для отримання крохмалю і інших продуктів ) , кормовий - для домашніх тварин , універсальний -для всіх цих потреб .

1.2 В гостях у агронома                                             

       -Як саджають картоплю, або, правильніше сказати бульбу?

Бульба – це потовщене підземне стебло.

-Погляньте: ви бачите на картоплині маленькі заглиблення. Хто з вас знає, як вони називаються? (Вічки, бруньки.) Коли ми посадимо бульбу в землю, то з вічок-бруньок виростуть стебла  із зеленими листками. Потім з’являються квітки.

-Ви бачили, які квіти у картоплі? ( Вони невеликі, білі або синюваті.) Який у них запах? (Вони приємно пахнуть.)

У землі в картоплі виростають корені і тонкі підземні стебла. Усередині літа,

перед початком цвітіння в картоплі на кінцях підземних стебел утворюються бульби, у яких накопичуються поживні речовини.

1.3 Проведення досліду

-Розріжемо картоплину, капнемо на розріз йоду. Що сталося? (Картопля змінила колір.)

Це свідчить про те, що в ній міститься крохмаль.

А чи не доводилося вам бачити, що картопля має крохмаль? (Коли картоплю почистити й залишити на деякий час у воді, то буде білий осад, а це і є крохмаль.)

 Давайте і ми всі в цьому пересвідчимося. Ось у мене змелена картопля. Заливаю її водою, потім зливаю, роблячи так декілька разів. У ту воду, яку зливаємо, додаємо йод і пересвідчуємося, що там є крохмаль.  Після кількох таких зливань побачимо білий осад. Це і є крохмаль.

-Для чого його використовують?

2. Мовленнєвий центр

 -Ми будемо описувати картоплю, користуючись пам’яткою.

Щоб описати предмет, треба розглянути, який він:

за розміром;

за формою;

за кольором;

на дотик;

на смак.

Потім треба послідовно записати ці ознаки словами.
3. Фізкультхвилинка « Картопелька»                                                   

4.Літературний центр

4.1. Поетична хвилинка

 Про картоплю знають геть усі на світі

 І багаті й бідні, і дорослі й діти.

Картопельку-бараболю і печуть, і жарять,

 Ще  й вареною їдять та повсюди хвалять.

 Всі народи на землі безліч страв з картоплі знають,

 Недарма ж бо її «другим хлібом»  називають.

4.2 Робота над прислів’ями

- Прочитайте прислів’я та приказки, з’єднуючи їх частини.

5. Математичний центр

5.1 Розв’язування задачі-жарту

- Пропоную зараз розв’язати задачу- жарт.

Мама хоче зварити для свого сина пюре. Скільки картоплин влізе у цю маленьку каструльку? ( Діти висловлюють свої припущення.)

-А у цю більшу каструлю?

-А я думаю, що ні в меншу, ні в більшу каструлю не влізе жодної картоплини, тому що картопля не лазить. Значить, як треба правильно сформулювати питання задачі, щоб вона перестала бути жартом? ( Скільки картоплин можна покласти? Скільки вміщується картоплин?)

-А от скільки їх можна покласти  залежить від чого? (Це залежить від того, якої величини картопля та якого об’єму посуд.)

5.2 Розв’язування задачі

-Розв’яжемо задачу.

Маса п’яти однакових мішків картоплі становить 2 ц. Знайди  масу семи 

таких мішків картоплі.

6.Мистецький центр

-Сьогодні у нашому мистецькому центр ми з вами будемо створювати хоровод казкових картоплинок. Отже, послухайте казку.

                                                   Картопелька

          Жила-була Картопелька. У темниці протікало її життя.. Але вона не сумувала, бо рученята дощику підставляла, її оченята посміхались теплому сонечку. Знала Картопля, що коротке у неї життя тут під землею, тому  треба було продовжити себе у своїх дітях. От і народила вона гарнесеньких донечок і синочків. Як раділа мама, що її діти були веселі і грайливі.

Та раптом стали діти помічати, що їхня мама засумувала. От і вирішили розважити рідненьку і повели навколо неї хоровод.

-У вас є картоплинки, з яких вам потрібно виготовити казкових дітей картопельки, тобто «оживити» їх. Подумайте, який буде вираз обличчя?  Як ви їх прикрасите?

V. Презентація роботи центрів (13 хв)

Діти по черзі розповідають, чого навчилися, працюючи в центрах навчальної діяльності.

VІ.Підсумок уроку. Рефлексія (2 хв)

Швидко збігають хвилини,

Ось і прощатись пора.    

Дозвольте усім побажати

Щастя, здоровя, добра.                                                    

 

                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                          

 

docx
Додано
12 березня 2023
Переглядів
944
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку