Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Утвердження ідеї про те, що духовне багатство – найбільший скарб у житті

Про матеріал
Конспект уроку допоможе учителів розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально, розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, логічно мислити, співставляти, узагальнювати; формувати світогляд, кругозір школярів; виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до мистецтва слова.
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Вінницький ліцей №6»

http://en.wsbs-msu.ru/i/chaika.png 

 

Конспект показового

E:\робота Таня\7клас література\Л.В.К. на 24,02\StypjD72PSQ.jpg       уроку з української літератури 7 клас

E:\робота Таня\7клас література\Л.В.К. на 24,02\e7R53FAzKEU.jpgЛіна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Утвердження ідеї про те, що духовне багатство – найбільший скарб у житті

 

 

E:\робота Таня\7клас література\Л.В.К. на 24,02\Fotor021904447.png

 

Учитель:

Лучицька Тетяна Василівна

 

                     

               

 

 

http://en.wsbs-msu.ru/i/chaika.pngE:\робота Таня\7клас література\костенко\StypjD72PSQ.jpgТема.  Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Утвердження ідеї про те, що духовне багатство – найбільший скарб у житті

Мета: поглибити знання школярів про життя і творчість Л. Костенко, навчити аналізувати  поезії «Чайка на крижині» та « Крила», на прикладі цих творів дослідити різницю між матеріальним і духовним; розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально, розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, логічно мислити, співставляти, узагальнювати; формувати світогляд, кругозір школярів; виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до мистецтва слова.                                                                                                                                          Тип уроку: засвоєння нових знань.                                                                                                    Обладнання:  портрет Л. Костенко, бібліотечка її творів, ілюстрації, дидактичний мате­ріал.                                                                                                                                     Теорія літератури: алегоричний твір, диптих.
                                         ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ

  1. Організаційний момент
  2.          Актуалізація опорних знань

Доброго дня, діти. До нас завітали гості привітайтеся з ним.

Перегляд відео летючий голуб.

Діти, які почуття викликає у вас цей птах, коли ви дивитеся на його політ?

(мрії, свобода, поезія, любов, бажання жити та робити добрі вчини…)

Дякую, в кожного з вас свої думки щодо польоту пташки. У когось цей політ символізує любов, у когось  добро, у когось поезію…    Ось такою, окриленою поезією є  Л.В.Костенко.

-         Пригадайте, які твори Л.Костенко ми вивчали в попередніх класах? («Пісенька про космічного гостя», «Кольорові миші»)

-         Чим запам'яталися вам твори письменниці, які вивчалися у 6 класі? (кольоровістю, неординарністю, новизною)                                          

-         За що українці шанують і поважають Л. Костенко?(За її талант писати справжні, непідробні поезії)

-         Так, Л.Костенко є поетесою високого рівня. Дайте визначення поезії як літературному жанру. (Поезія — невеликий художній твір у віршах

  1. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

У світовій літературі не так багато жінок-письменниць. Українська література вигідно вирізняється серед інших, адже твори Марка Вовчка, Олени Пчілки, Лесі Українки, Ольги Кобилянської, Наталі Забіли добре знають у багатьох країнах. У когорті цих славних імен й ім’я сучасної письменниці Ліни Василівни Костенко – лауреата багатьох українських та міжнародних  літературних премій.

  • Отже, розгорнули зошити і записали дату, тему нашого уроку.

E:\робота Таня\7клас література\костенко\ClfL6nOveLw.jpgДвадцять четверте лютого

Класна робота

Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Утвердження ідеї про те, що духовне багатство – найбільший скарб у житті

Мета:

  • поглибити знання про життя і творчість Л. Костенко;
  • навчитися аналізувати  поезії «Чайка на крижині» та «Крила»;
  • розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість»;
  • розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки;
  • виховувати почуття поваги, пошани до людини,

 її творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до мистецтва слова

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
 

Вчитель. Ліна Костенко — поетеса виняткового таланту, яка в найтяжчих життєвих умовах не пішла на компроміс із совістю, не продала свого таланту, не кривила ду­шею, залишилася стійкою у своїх переконаннях.

  • E:\робота Таня\Відкриті уроки ТАНЮСЯ\Костенко\IMG_0967.JPGДехто з учнів підготували випереджальне завдання, опрацювали життя та творчість Л.В.Костенко. Пропоную усім нам помандрувати сторінками книги-життя поетеси.

Народилася 19 березня 1930 року на березі Дніпра у містечку Ржищів, що на Київщині в учительській сім'ї. Батько знав понад 12 мов…..

З шестирічного віку Ліна мешкала в Києві. Ще школяркою почала відвідувати літературну студію при Спілці письменників України. Потім навчалась у Київському педагогічному університеті.

У 1952-1956 рр. навчалась у літературному інституті в м. Москва, який закінчила з відзнакою.

Вона прийшла в літературу і відразу заявила про себе на повний голос трьома першими збірками, які з'явилися одна за одною: «Проміння землі» (1957), «Вітрила» (1958), «Мандрівка серця» (1961).

Уже в перших книгах Ліна Костенко постала перед читачами поетом безкомпромісним, чесним і самобутнім. Читачі й критика сприйняли її твори прихильно. Усі переконалися, що в українську поезію прийшов справжній майстер слова.

 В епіцентрі художніх роздумів Ліни Костенко як найвища оцінка — Людина.

Найбільше гармонійної і душевної злагоди у тих віршах Ліни Василівни, де домінує мотив єднання людини з природою.

За роман у віршах «Маруся Чурай» та збірку «Неповторність» поетеса отримала Державну премію України імені Т. Г. Шевченка.

На одній з прес-конференцій Ліна Костенко нагадала, що поклик письменника — писати, а останнім часом вона мріє писати вірші не з політичним забарвленням, а «малювати птиць срібним олівцем на лляному полотні»

Письменниця і зараз не покидає свою літературну діяльність: 2011р. вийшов її новий роман  «Записки самашедшого».

http://www.anvou.org.ua/Photo_zviti/Nagoroda_St_Volodymyr.jpgПерегляд відео про Л.Костенко

Вчитель. Дійсно, письменниця і зараз активно працює, висловлює власну точку зору щодо політичної ситуації в Україні, знають добре її ім’я і за кордоном, адже вона  – лауреат  італійської премії Франческо Петрарки, міжнародної мистецької премії імені Олени Теліги, нагороджена медаллю Святого Володимира . Ці нагороди вона отримала за поетичну творчість, яка складається з поезій, роману у віршах, поем.

Я хочу познайомити ваз з таким жанром, як диптих.

2.  Теорія літератури.

Диптих-це… 

  1.             Двостулковий складень з живописним або рельєфним зображенням на стулках. У мистецтві і в природі ми можемо бачити двостулкові складні(сережки, книга, метелик, картини….)
  2.   А в літературі  це два твори мистецтва, об’єднані  єдиним авторським задумом, сюжетом, дійовими особами чи образами.

-         Ліна Костенко написала такий диптих у поемі «Чайка на крижині» з якою пропоную вам познайомитися

E:\робота Таня\7клас література\костенко\poland_map.jpg3.  Виразне читання віршів «Чайка на крижині».

Л.В.Костенко навесні, перебуваючи у Польщі, зокрема у морському порту Щеціна, спостерігала за красою Одри, кораблями біля причалів. Дивилася на те, як ламається крига, сконцентрувавши свою увагу на одній із них,  помітила самотню пташку, то була чайка. Це підштовхнуло її до роздумів про сенс життя людини. 

Тому Костенко й написала поезію «Чайка на крижині».

Розгорніть підручники на стор. 187.

Вчитель читає поезію

                Чайка на крижині  

В цьому році зима не вдягала білої свити.
Часом вже й приміряла, та хтось її зразу крав.
Пошукала, поплакала... Що ж робити? -
Бідувала в старій із торішніх зів’ялих трав. 

Як колись лютувала, стелила рядно ожеледиць.
Сперечалася з морем, несла сум’яття вітрів.
Все збиралась на силі, та не встигла огледіться,
Як проснулись дерева і на Одрі лід потемнів. 

Крига буйно ломилась у відкриті двері протоки.
Лід кришився, б’ючись об каміння берегове...
І нарешті по Одрі - темній, широкій -
На останній крижині самотня чайка пливе. 

- Ти куди ж розігналась? Чи бува не до самого моря?
Чайки держаться гурту, а ти відпливеш одна.
А крижина тонка. А крижина майже прозора...
Ну, а що, як її підмиє вода весняна? 

Ну, а що, коли їй та удержать тебе несила?
затріщить і відломиться... Піде вода кругами...
- Дивна людино! Я ж маю крила,
Нащо крилатим ґрунт під ногами?

Словникова робота

Свита – старовинний верхній одяг з домотканого сукна

E:\робота Таня\Відкриті уроки ТАНЮСЯ\Костенко\IMG_0970.JPGБідувати – жити в бідності, нужді, терпіти нестатки.

Рядно – вид простирадла або покривала.

Зачитайте ви ще раз поезію самостійно.

-         Де відбуваються події, описані у вірші? (На річці Орді в м. Щецин)

-         Яка пора описується? (Рання весна)

-         Чому лірична героїня звернула увагу на самотню чайку?(чайка завжди шугає над морем і раптом – такий незвичайний для неї стан - сидить на крижині)

До речі,  чайка – це образ волі, мрії, польоту та простору.

-         Чи можемо ми говорити, що лірична героїня уособлює себе з чайко? (І лірична героїня остаточне зрозуміла, що де б ти не був, але батьківська земля, рідний край для кожної людини є наймилішим, дорогим.)

-         E:\робота Таня\7клас література\костенко\images (1).jpgЯка тема цього твору?

Тема: відтворення роздумів поетеси про сенс життя людини.

Ідея: возвеличення любові до рідного краю, до всього, що з ним пов'я­зано, перебуваючи далеко за його межами.

Основна думка:

а) «Нащо крилатим ґрунт під ногами»?

б) «Для мене ж той край найкращий, де виросли крила мої».

 Жанр: поема.

Вчитель. Композиція.   

   Твір складається з п'яти частин: «Надбережжя», «Крига на Одрі», «Крила», «Ґрунт», «Усміх», кожна з яких має свій зміст, закінчену думку, але в той же час пов'язані з перебуванням Л. Костенко у Польщі, зокрема у порту міста Щецін, та міркуваннями про сенс життя людини, її при­значення на землі, любові до рідного краю.

Отже, ми познайомилися з однією частиною, а  тепер, давайте  попрацюємо над наступною поезією «Крила»

Прослуховування читання напам’ять поезії «Крила» у виконання Б.С.Ступки (відео)

-         Яке загальне враження у вас склалося від віршів Ліни Костенко? Чим вони схожі на інші, чим різняться?( Протиставленням «правди пташиної» та «правди людської», прямим значенням висловлювань (не метафоричним); іншим віршовим розміром)

Розгорніть стор. 188 вашого підручника й перечитаємо ще раз поезію. Юрець Вікторія.

-         Які людські якості, на думку авторки, є найціннішими, найпотрібнішими в житті?(Доброта, любов, людяність…)

-         Доведіть, що вірші  «Чайка на крижині» та «Крила» - диптих.

-         На попередніх уроках ми з вами говорили про таке поняття як дилогія, пригадайте з теорії літератури, що таке дилогія (Дилогія – об’єднані однією темою два прозові твори одного письменника, в яких діють одні й ті ж самі герої.)

-         А що ж таке диптих?

(Диптих – об’єднані однією темою та ідеєю два поетичні твори.)

-         Яка різниця між дилогією і диптихом?

E:\робота Таня\Відкриті уроки ТАНЮСЯ\Костенко\IMG_0973.JPG( тим, що в дилогії об’єднані два твори однією темою, а в диптиху темою та ідеєю поетичні твори, а не прозові…)

-         Два вірші  «Чайка на крижині» та «Крила» складають диптих. Чим вони поєднані?

  1.     Спільним ідейним задумом: людина має крила, але не завжди ними користується;
  2.     Алегоричним образом крил; (Алегорія — це інакомовлення; наділення тварин, птахів, рослин, предметів рисами характеру людини)
  3.     Засобом мовленнєвого зв’язку: перша частина закінчується словами «Нащо крилатим ґрунт під ногами?», а друга розпочинається «А й справді, крилатим ґрунту не треба».

5.  Бесіда про глибоке духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально

Слово вчителя

Читаючи поезію «Крила» Л. Костенко, кожний із вас, мабуть, звернув увагу на символічне значення людських крил. Крила — це символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й впевненості. У греків крила символізували любов і перемогу. Давньогрецький філософ Платон вважав крила символом розуму.

-       G:\костенко\Fotor021903726.png Чим дорослішою стає людина, тим і крила її стають більшими.

-  Назвіть істот в природі, які мають крила. (Птахи, мухи, бджоли, коники...) .

-  Для чого вони їм потрібні? (для життя, існування…)

-         Для чого людині потрібні крила? Хіба вона літає? Так.

-         А чи літали ви уві сні?

-         Пригадайте, що ви відчували в той момент?(піднесення, спокій, окриленість)

Людина літає не тільки уві сні. Крила для кожного є тим глибокий духовним наповненням, що проявляється індивідуально.

-         Чи можемо ми зараз відчути себе окриленим? (отримавши позитивний бал, придбавши нові цінну річ, допомагаючи батькам….)

-         Чому людина має крила, а не може полетіти?( Це залежить у більшій мірі від неї самої, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності.)

Тому кожен повинен прагнути до самоствердження, подолання життєвих труднощів у сучасному житті, а цьому допоможуть наші крила.

  1.     Бесіда

Користуючись підручником скажіть…

- Що потрібно в житті для птаха, а що для людини? (Птасі небо, воля, хмари; для Людини земля, поле, пара)

-         Чому, на ваш погляд,   Л. Костенко зазначає, що людина має крила?

-         Які риси характеру Л. Костенко цінує в людині?

-         А чи має крила сама поетеса? Якщо так, то які?

-         Чим пояснити те, що, на думку поетеси, «... крилатим і ґрунту не треба»?(себе відчути крилатим , означає робити вчинки котрі можуть піднести тебе перед самим собою…)

-         Чи всі мають крила? (досягнувши поставленої мети людські крила ростуть…)

-         Яку людину вважають духовно багатою?

Икар«Пригадай »

-         E:\робота Таня\7клас література\костенко\247160.jpgПригадай, з чого Дедал виготовив крила для Ікара (маючи крила Ікар не скористувався тим шансом, яким йому подарував батько, нехтуючи усім, хлопець захопився й полетів вище неба обпаливши крила… )

Дійсно, діти, маючи все, інколи ми не думаючи про наслідками, можемо зробити хибний крок, як зробив це Ікар.

- А як би ви скористалися крилами, якщо мали б їх?

E:\робота Таня\7клас література\костенко\yak-zrobiti-krila-do-kostyuma.jpgПригадайте у природі для чого потрібні крила птахам, комахам.                              

                                      рівновага;

  захист від негоди;

  засіб для здобування їжі;

  міграція.

«Гронування»

-    Складіть інформаційне гроно про людські крила.          


 

 

 

 

 

 

 

E:\робота Таня\Відкриті уроки ТАНЮСЯ\Костенко\IMG_0974.JPG

 Людські крила: Правда. Чесність.  Довір'я.  Вірність у коханні. Вічне поривання. Щирість до роботи. Щедрість на турботи. Пісні, надії, поезії, мрії.)

Людські крила – це алегоричний образ

Образ крил у віршах Ліни Костенко «Чайка на крижині» й «Крила» — алегоричний.

-   Пригадай, що таке алегорія. Алегорія — це інакомовлення; наділення тварин, птахів, рослин, предметів рисами характеру людини. Із цим визначенням ми ознайомилися в 6 класі, коли з'ясовували, які жанрові особливості має байка. Проте таке визначення алегорії вузьке. У ширшому розумінні алегорія — це спосіб двопланового  художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями. У вірші Ліни Костенко «Крила» конкретним художнім образом є крила (один план художнього зображення), а прихованим реальним явищем є такі людські якості, як піднесення, натхнення, упевненість, незалежність (другий план художнього зображення). Отже, образ крил в однойменному творі Ліни Костенко алегоричний.

  1.     Фразеологічний калейдоскоп

В українській мові є чимало фразеологізмів зі словами крила:

•    ростуть (виростають) крила — хто-небудь відчуває приплив сили, енергії, натхнення;

•    як на крилах — у доброму настрої, на піднесенні; дуже швидко;

•    під своє крило — для захисту, опікування;

•    давати крила — викликати в кого-небудь піднесення, натхнення, почуття впевненості у собі, у своїх силах, здібностях;

G:\костенко\Fotor021904325.png•    обламувати крила — позбавити кого-небудь високих прагнень, поривань, мрій;

•    опустити крила — утратити впевненість у собі, примиритися з чимось, зневіритися у своїх силах;

•    обпалювати собі крила — зазнавати невдачі в чому-небудь; не досягати чогось бажаного;

•    складати крильця — відмовлятися від будь-яких дій, від боротьби; скорятися;

•    підрізати крила — позбавити кого-небудь можливості здійснювати щось;  підірвати міць, знесилити когось або обмежити поле діяльності.

Робота в парах

Визначте, які художні засоби використані поетесою в даних поетичних рядках:

Як колись лютувала, стелила рядно ожеледиць.

Метафора, персоніфікація

Крига буйно ломилась у відкриті двері протоки.

Метафора

І, нарешті, по Одрі – темній, широкій – на останній крижині самотня чайка пливе

 

Епітети

-      Нащо крилатим грунт під ногами?

Риторичне питання

Землі немає,

то буде небо.

Антоніми, антитеза, протиставлення

А крила має.

А крила має!

Повтор; анафора; окличне речення

Рефлексія

-         E:\робота Таня\Відкриті уроки ТАНЮСЯ\Костенко\IMG_0964.JPGКожен з нас повинен прагнути до самоствердження, подолання життєвих труднощів у сучасному житті, а цьому допоможуть наші крила.

У кожного із вас є, попередньо заготовлені, крила , які допоможуть нам створити людські крила. Для цього напишіть на звороті з чого ви б хотіли щоб складалися ваші крила, і відірвавши наліпку прикріпіть до дошки.

ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ

G:\костенко\Fotor021904447.png

А що на завершення можна сказати,

Людей на Землі багато крилатих.

У когось вони - натхнення і сила,

У когось у творчість несуть, мов вітрила.

І ми країною знань літаєм,

Бо крила маєм, бо крила маєм.

Вершин найвищих в знаннях сягаєм,

Бо крила маєм, бо крила маєм.

Цікаво, людина б світи відкрила,

Аби не крила, аби не крила.

О.В.Самаруха

Домашнє завдання:

     вивчити вірш (на вибір), вміти його аналізувати;      підготувати усний  міні-твір на тему «Людські крила».

 

 

 

docx
Додано
31 грудня 2023
Переглядів
2448
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку