Ліна Костенко. Історико-фольклорна основа історичного роману у віршах «Маруся Чурай». Ліна Костенко. «Маруся Чурай». Духовне життя українців крізь призму нещасливого кохання ТЛ: роман у віршах.
Мета: (формувати компетентності): предметні: уміння аналізувати зміст твору та його особливості; знаходити й систематизувати інформацію з різних джерел для виконання навчальних завдань; навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом та виокремлення головного; культура зв'язного усного мовлення; ключові: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення; комунікативну: толерантне ставлення до думок і почуттів оточення та вміння переконливо відстоювати власну думку щодо прочитаного і виділяти ключові епізоди; загальнокультурну: свідоме ставлення до моральності, естетичний смак та зацікавлення читанням; виховання почуття відповідальності за свої вчинки, прагнення до розвитку духовних якостей.
Тип уроку : комбінований.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
ПЕРЕБІГ УРОКУ:
1. Прочитай.
У 1979 році Ліна Костенко написала історичний роман у віршах «Маруся Чурай». Його шлях до читачів був нелегким. Рецензенти звинувачували поетесу в тому, що вона насмілилася у творі звеличити історичні постаті, які боролися за українську державність. Вихід роману був під загрозою, та все ж після спеціальної ухвали Президії правління Спілки письменників України твір був випущений у 1979 році «Радянським письменником» восьмитисячним тиражем, а через три роки стотисячним – і розійшовся блискавично.
У 1987 році поетесу було відзначено Шевченківською премією за історичний роман у віршах «Маруся Чурай» та збірку «Неповторність». «Минуло небагато часу від виходу книги, а вона вже стала раритетом, предметом схвильованих виступів майстрів слова, про неї одразу ж з'явилися відгуки в пресі. Так розпочала свій шлях «Маруся Чурай» Ліни Костенко,» — писав наприкінці 1980 року літературознавець Павло Охріменко.
Отже, і ми з вами сьогодні прилучимося до вічності, спробувавши осягнути глибинну суть історичного роману Л.Костенко “Маруся Чурай”.
Любов – це, люди, діло неосудне По всі віки. Во вік віків. Амінь.
Л. Костенко
Love is, people, a non-judgmental thing
For all ages. For ages. Amen.
L. Kostenko
2.Оголошення теми і мети уроку
ІV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Переглянь буктрейлер на книгу Ліни Костенко «Маруся Чурай» англійською мовою .https://www.youtube.com/watch?v=rLdwrfe3GtQ
2. Запишіть у зошит назви розділів (є 12 розділів) мовою та короткий зміст (тезами) українською та англійською мовою.
3. Прочитайте з підручника про історичну основу твору. (запишіть стисло)
В основу свого твору Ліна Костенко поклала відому чи не кожному українцеві, знану в багатьох країнах світу баладу «Ой, не ходи, Грицю...», авторство якої приписується легендарній народній поетесі Марусі Чурай.
3. Учні слухають пісню «Ой, не ходи, Грицю...» у виконанні Раїси Кириченко (Музика Семена Гулак-Артемовського, слова Марусі Чурай) українською мовою
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=ib34IRcOOxA
Сама пісня "Ой не ходи, Грицю…" перекладена
російською, польською, німецькою, угорською, французькою, англійською мовами.
А тепер прослухайте цю чудову пісню англійською https://youtu.be/0OiLZv3tSmA?si=LFFhIA51Dwq927V7
Мозковий штурм.
5.. Співстав власні думки із поданим матеріалом.
Мабуть, зовсім не мотив зради. Поетесу завжди хвилювало питання про можливість діяльності генія в умовах заблокованої культури, про нерозривність снаги до життя і творчості. Тому то, читаючи роман Ліни Костенко, розумієш, що мотив про «піснетворство» Марусі Чурай витісняє побутово-мелодраматичні моменти.
Розповідь про трагічне кохання дівчини з Полтави накладається широким пластом на історичні реалії України ХVІІ століття. Маруся Чурай піднімала бойовий дух січового козацтва своєю творчістю, саме з її піснями вояки вирушали в походи, щоб відстояти українську державність.
Отже, Ліна Костенко у своєму романі “Маруся Чурай”, на відміну від інших письменників, відтворила епоху Хмельниччини, на національному тлі порушила важливі суспільні та філософські проблеми, які є актуальними і на сьогоднішній день.
6. Ознайомтеся з Інтелект-картою твору,перекладіть на англійську мову та запишіть у зошит.
7. Створи, запиши та запам’ятай ПАСПОРТ ТВОРУ.
Проблематику зобразіть схематично (як у мене)
Пригадайте теорію літератури та сформулюй це англійською мовою.
Види роману
Types of novel
8.Запишіть та вивчіть визначення. (є на НМТ)
9. Розгляньте, запишіть та запам’ятайте місце дії у творі. (є на ЗНО)
10. Проблемне питання. Хто ж така Маруся Чурай?
Ліна Костенко про головну героїню написала ось так: ……
а) Маруся Чурай «Віють вітри віють буйні» (Blow the wind)-
https://www.youtube.com/watch?v=t3kx2uJgfT8
б) Маруся Чурай «Засвіт встали козаченьки» "Cossack girls rose to the light"
https://www.youtube.com/watch?v=oKjYYjYDuW4
Асоціативне запам’ятовування
https://www.youtube.com/watch?v=4SnLmYgulJM
«Засвіт встали козаченьки" «Віють вітри віють буйні»
Умови:
- На 1 окремій сторінці зошита.
- Використовуй тільки малюнки, символи, короткі пояснення до них (1-3 слова).
- Роботу виконуй у кольорі – за допомогою кольорових олівців, фломастерів, фарб, ручок.
Розглянь позасюжетні елементи твору.
Образи твору.
Маруся Чурай.
Її зображували по-різному….
Marusya Churai.
1) Look at the illustrations for the image of Marusa Churai.
She was portrayed in different ways….
Розгляньте таблички.
1.Запиши українською та англійською мовою тезами основне.(коротко)
"Hryts Bobrenko"
Іван Іскра.
Розглянь фотографію
Прочитай.
Іван Іскра — звернімо увагу вже на промовисте прізвище — ніби узагальнений образ, що бере свій родовід ще від козаччини, він уособлення мужність духу, це людина з гарячим відданим серцем, здатним на все задля справедливо добробуту близьких та своєї країн
Іван Іскра — вірний друг Марусі, Ліна Костенко кількаразово «натякає» читачеві, що й Іван закоханий у Марусю, але цей гордий кароокий козак, нащадок своїх славних прадідів, не висловлює своїх почуттів жодним чином, окрім дружби та відданості, він не раз підтримує Марусю у важкі для неї хвилини.
1) Read it.
Ivan Iskra - let's pay attention to the telling surname - it's like a generalized image that takes its origin from the Cossacks, he is the personification of the courage of the spirit, he is a man with a warm devoted heart, capable of everything for the well-being of loved ones and his country
Ivan Iskra is a faithful friend of Marusya, Lina Kostenko repeatedly "hints" to the reader that Ivan is also in love with Marusya, but this proud brown-eyed Cossack, a descendant of his glorious great-grandfathers, does not express his feelings in any way, except friendship and loyalty, he supports Marusya more than once in difficult moments for her.
Склади та запиши «Інформаційне rроно «Іван Іскра»».
Ivan Iskra
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Розгляньте, якою любов’ю Ліна Костенко наділила головних героїв твору.
Розгляньте хмари слів. З’ясуйте, як те чи інше слово пов’язане із текстом роману. (усно).Відповідь дай англійською мовою.
Хмари слів.
Ліна Костенко
з великою художньою і психологічною переконливістю
довела,
що будь-яка зрада, навіть особиста, є великим соціальним злом.
Тим страшнішою є зрада суспільна, від якої страждає народ,
адже нерідко на карту ставиться й майбутнє нації.
Lina Kostenko
with great artistic and psychological persuasiveness
proved
that any betrayal, even personal, is a great social evil.
All the more terrible is the public betrayal from which the people suffer,
after all, the future of the nation is often at stake.
ПІДСУМОК УРОКУ
1.Гра «Мікрофон»
- Найбільше у творі мені запам’яталося...
- Найбільше з уроку мене вразило...
2.Творче завдання. Розглянь та ідентифікуй ілюстрації українською та англійською мовою. (письмово)
Послідовність виконання завдання:
А) Запиши № ілюстрацій, поданої перед цим.
Б) Пригадай, згідноз текстом, відповідний № розділу.
В) Поясни зображений епізод.
Наприклад, 1) ІІІ розділ: зустріч Марусі з Грицем.
2) …….
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Створіть для сторінки мережі "Інстаграм" історію кохання сучасних Марусі та Грицька українською та англійською мовою.(використати 1-2 афоризми з твору). Поміркуйте, чи можуть мрії статиреальністю? Що для цього треба? (обов'язково)
2.Знайдіть у творах Ліни Костенко афористичні вислови та випишіть їх (8-10 афоризмів).Виберіть афоризм який міг би стати вашим життєвим кредо, виділіть його та запишіть англійською та українською мовою.