Ліна Костенко. Історико-фольклорна основа історичного роману у віршах «Маруся Чурай». Ліна Костенко. «Маруся Чурай». Духовне життя українців крізь призму нещасливого кохання

Про матеріал
Інтегрований урок (українська література + англійська мова).Урок створений за методикою CLIL, призначений для роботи з учнями 11 класу.
Перегляд файлу

 

 

Ліна Костенко. Історико-фольклорна основа історичного роману у віршах «Маруся Чурай». Ліна Костенко. «Маруся Чурай». Духовне життя українців крізь призму нещасливого кохання ТЛ: роман у віршах.

Мета: (формувати компетентності): предметні: уміння аналізувати зміст твору та його особливості; знаходити й систематизувати інформацію з різних джерел для виконання навчальних завдань; навички дослід­ницько-аналітичної роботи з текстом та виокремлення головного; культура зв'язного усного мовлення; ключові: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення; комунікативну: толерантне став­лення до думок і почуттів оточення та вміння переконливо відсто­ювати власну думку щодо прочитаного і виділяти ключові епізоди; загальнокультурну: свідоме ставлення до моральності, естетичний смак та зацікавлення читанням; виховання почуття відповідальності за свої вчинки, прагнення до розвитку духовних якостей.

Тип уроку : комбінований.

  1.    ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Читання напам'ять поезій Ліни Костенко (за вибором, проаналізувавши їх)

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

 

ПЕРЕБІГ     УРОКУ:

1.  Прочитай.

      У 1979 році Ліна Костенко написала історичний роман у віршах «Маруся Чурай». Його шлях до читачів був нелегким. Рецензенти звинувачували поетесу в тому, що вона насмілилася у творі звеличити історичні постаті, які боролися за українську державність. Вихід роману був під загрозою, та все ж після спеціальної ухвали Президії правління Спілки письменників України твір був випущений у 1979 році «Радянським письменником» восьмитисячним тиражем, а   через три роки стотисячним – і розійшовся блискавично.

       У 1987 році поетесу було відзначено Шевченківською премією за історичний роман у віршах «Маруся Чурай» та  збірку «Неповторність».  «Минуло небагато часу від виходу книги, а вона вже стала раритетом, предметом схвильованих виступів майстрів слова, про неї одразу ж з'явилися відгуки в пресі. Так розпочала свій шлях «Маруся Чурай» Ліни Костенко,» — писав наприкінці 1980 року літературознавець Павло Охріменко.  

        Отже, і ми з вами сьогодні прилучимося до вічності, спробувавши осягнути глибинну суть історичного роману Л.Костенко “Маруся Чурай”.

                                                                          Любов – це,  люди,  діло неосудне                                                                                                                                                                          По всі віки. Во вік віків. Амінь.

 Л. Костенко

Love is, people, a non-judgmental thing

For all ages. For ages. Amen.

 L. Kostenko

2.Оголошення теми і мети уроку

 

ІV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. Переглянь буктрейлер на книгу Ліни Костенко «Маруся Чурай» англійською мовою .https://www.youtube.com/watch?v=rLdwrfe3GtQ

Маруся Чурай. Навіть якби такої не було, то її неодмінно б ...


 

2. Запишіть у зошит  назви розділів (є 12 розділів)  мовою та короткий зміст (тезами) українською та англійською мовою.

3. Прочитайте з підручника  про історичну основу твору. (запишіть  стисло)

В основу свого твору Ліна Костенко поклала відому чи не кожному українцеві, знану в багатьох країнах світу баладу «Ой, не ходи, Грицю...», авторство якої приписується легендарній народній поетесі Марусі Чурай.

 

3. Учні слухають  пісню «Ой, не ходи, Грицю...» у виконанні Раїси Кириченко (Музика Семена Гулак-Артемовського, слова Марусі Чурай) українською мовою

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=ib34IRcOOxA

 

Сама пісня  "Ой не ходи, Грицю…"  перекладена

російською, польською, німецькою, угорською, французькою, англійською мовами.

А тепер прослухайте цю чудову пісню  англійською https://youtu.be/0OiLZv3tSmA?si=LFFhIA51Dwq927V7

Мозковий штурм.

  1.              Поміркуй. Що ж змусило  ще й Ліну Костенко звернутися до такого вже не раз оспіваного матеріалу? (усно) Учні відповідають українською та англійською мовою

 

5.. Співстав власні думки із поданим матеріалом.

Мабуть, зовсім не мотив зради. Поетесу завжди хвилювало питання про можливість   діяльності генія в умовах заблокованої культури, про нерозривність снаги до життя і  творчості. Тому то, читаючи роман Ліни Костенко, розумієш, що  мотив про «піснетворство» Марусі Чурай  витісняє побутово-мелодраматичні моменти.

  Розповідь про трагічне кохання дівчини з Полтави накладається широким пластом на історичні реалії України  ХVІІ століття.   Маруся Чурай  піднімала бойовий дух січового козацтва своєю творчістю, саме з її піснями вояки вирушали в походи,  щоб відстояти українську державність.

Отже, Ліна Костенко у своєму романі “Маруся Чурай”, на відміну від інших письменників, відтворила епоху Хмельниччини, на національному тлі порушила важливі суспільні та філософські проблеми, які є актуальними і на сьогоднішній день.

6. Ознайомтеся  з Інтелект-картою твору,перекладіть на англійську мову та запишіть  у зошит.

https://fs01.vseosvita.ua/0100536o-3bd7/001.jpg

7. Створи, запиши та запам’ятай ПАСПОРТ ТВОРУ.

 

 Проблематику зобразіть схематично (як у мене)

 

D:\ЛІТЕРАТУРА\Ліна Костенко\Презентация Microsoft PowerPoint\Слайд6.JPG

 

Пригадайте теорію літератури та сформулюй це англійською мовою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Види роману

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Types of novel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.Запишіть  та  вивчіть визначення. (є на НМТ)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Розгляньте, запишіть та запам’ятайте місце дії у творі. (є на ЗНО)

D:\ЛІТЕРАТУРА\Ліна Костенко\Презентация Microsoft PowerPoint\Слайд7.JPG

 

10. Проблемне питання. Хто ж така Маруся Чурай?

Ліна Костенко про головну героїню написала ось так: ……

D:\ЛІТЕРАТУРА\Ліна Костенко\Презентация Microsoft PowerPoint\Слайд2.JPG

 

 

  1.      Пригадай теорію літератури.

https://naurok.com.ua/uploads/files/29642/11442/11622_html/images/11442.007.png

  1.       Прослухай аудіозаписи текстів  пісень, автором яких є Маруся Чурай українською та англійською мовою (є на НМТ)

а)  Маруся Чурай «Віють вітри віють буйні» (Blow the wind)-

 

https://www.youtube.com/watch?v=t3kx2uJgfT8

 

б)  Маруся Чурай «Засвіт встали козаченьки» "Cossack girls rose to the light"

 

https://www.youtube.com/watch?v=oKjYYjYDuW4

  1.       Ознайомся із аналізом пісень Марусі Чурай. (є на НМТ)

 

Асоціативне запам’ятовування

https://www.youtube.com/watch?v=4SnLmYgulJM

  1.      Запиши та запам’ятай назви пісень українською та англійською мовою , автором яких є Маруся Чурай.

«Засвіт встали козаченьки"    Маруся Чурай Пісні скачать книгу fb2 txt бесплатно, читать текст ...    «Віють вітри віють буйні»

 

  1.      Створи картку-асоціацію до однієї пісні (на вибір) англійською та українською мовою.

Умови:

-          На 1 окремій сторінці зошита.

-          Використовуй  тільки малюнки, символи, короткі пояснення до них (1-3 слова).

-          Роботу виконуй у кольорі – за допомогою кольорових олівців, фломастерів, фарб, ручок.

 

Розглянь позасюжетні елементи твору.

164

 

Образи твору.

Дві системи морально-етичних 
цінностей у романі Ліни Костенко 
“Маруся Чурай” 
Люди “Людці” 
Чураї, Іван Іскра, Лесько Че...

Маруся Чурай.

  1.     Переглянь ілюстрації до образу Марусі Чурай.

 

Її зображували по-різному….

Marusya Churai.

1) Look at the illustrations for the image of Marusa Churai.

She was portrayed in different ways….

 

 

 

Розгляньте таблички.

пауль схеми хвильовий“Моя любов чолом сягала неба, 
а Гриць ходив ногами по землі” 
Маруся 
Чурай 
Гриць 
Бобренко 
небо земля 
поезія проза 
м...

1.Запиши українською та англійською мовою тезами основне.(коротко)

 

  1.     Охарактеризуйте  образ, використавши 10 цитат.(письмово),2 цитати запиши англійською.

 

  1.     Гриць Бобренко.

 

Сонник: к чему снится Хитрый, видеть во сне Хитрый что означает

 

  1.              Склади та запиши «Інформаційне rроно «Гриць Бобренко»».

D:\А--ПРОДАЮ\Дистанційне навчання\11\л\Новая папка\ш\Слайд14.JPG"Hryts Bobrenko"

 

 

Іван Іскра.

Розглянь фотографію

Прочитай.

           Іван Іскра — звернімо увагу вже на промовисте прізвище — ніби узагальнений образ, що бере свій родовід ще від козаччини, він уособлення мужність духу, це людина з гарячим відданим серцем,  здатним на все задля справедливо добробуту близьких та своєї країн

Іван Іскра — вірний друг Марусі, Ліна Костенко кількаразово «натякає» читачеві, що й Іван закоханий у Марусю, але цей гордий кароокий козак, нащадок своїх славних прадідів, не висловлює своїх почуттів жодним чином, окрім дружби та відданості, він не раз підтримує Марусю у важкі для неї хвилини.

1) Read it.

           Ivan Iskra - let's pay attention to the telling surname - it's like a generalized image that takes its origin from the Cossacks, he is the personification of the courage of the spirit, he is a man with a warm devoted heart, capable of everything for the well-being of loved ones and his country

Ivan Iskra is a faithful friend of Marusya, Lina Kostenko repeatedly "hints" to the reader that Ivan is also in love with Marusya, but this proud brown-eyed Cossack, a descendant of his glorious great-grandfathers, does not express his feelings in any way, except friendship and loyalty, he supports Marusya more than once in difficult moments for her.

 

Склади та запиши «Інформаційне rроно «Іван Іскра»».

D:\А--ПРОДАЮ\Дистанційне навчання\11\л\Новая папка\ш\Слайд13.JPGIvan Iskra

   

 

 

 

 

 

 

  V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

Розгляньте, якою любов’ю Ліна Костенко наділила головних героїв твору.

D:\А--ПРОДАЮ\Дистанційне навчання\11\л\Новая папка\Презентация Microsoft PowerPoint\Слайд7.JPG

D:\А--ПРОДАЮ\Дистанційне навчання\11\л\Новая папка\Презентация Microsoft PowerPoint\Слайд8.JPG

D:\А--ПРОДАЮ\Дистанційне навчання\11\л\Новая папка\Презентация Microsoft PowerPoint\Слайд9.JPG

 

Розгляньте хмари слів. З’ясуйте, як те чи інше слово пов’язане із текстом роману. (усно).Відповідь дай англійською мовою.

  1.       

Хмари слів. Шлях до самовдосконалення сучасного педагога: "Хмарки слів" за ...

 C:\Users\Наташа\Desktop\0.png

 

Ліна Костенко

з великою художньою і психологічною переконливістю

 довела,

 що будь-яка зрада, навіть особиста, є великим соціальним злом.

Тим страшнішою є зрада суспільна, від якої страждає народ,

 адже нерідко на карту ставиться й майбутнє нації.

Lina Kostenko

with great artistic and psychological persuasiveness

 proved

 that any betrayal, even personal, is a great social evil.

All the more terrible is the public betrayal from which the people suffer,

 after all, the future of the nation is often at stake.

 

ПІДСУМОК УРОКУ

1.Гра «Мікрофон»

-                      Найбільше у творі мені запам’яталося...

-                      Найбільше з уроку мене вразило...

 

2.Творче  завдання. Розглянь та ідентифікуй ілюстрації українською та англійською мовою.  (письмово)

D:\А--ПРОДАЮ\Дистанційне навчання\11\л\Новая папка\7.jpg

Послідовність виконання завдання:

А) Запиши  № ілюстрацій, поданої перед цим.

Б)  Пригадай, згідноз  текстом, відповідний № розділу.

В) Поясни зображений епізод.

Наприклад, 1) ІІІ розділ: зустріч Марусі з Грицем.

                     2) …….

 

 

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Створіть для сторінки мережі "Інстаграм"  історію кохання сучасних Марусі та Грицька українською та англійською мовою.(використати 1-2 афоризми з твору). Поміркуйте, чи можуть мрії статиреальністю? Що для цього треба? (обов'язково)

 2.Знайдіть  у творах  Ліни Костенко афористичні вислови та випишіть їх (8-10 афоризмів).Виберіть афоризм який  міг би стати вашим життєвим кредо, виділіть його та запишіть англійською та українською мовою.

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
26 червня
Переглядів
189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку