Урок розвиває навички цілісного сприйняття великого за обсягом художнього твору, виділення ключових епізодів, висловлення власної думки щодо прочитаного; виховує почуття відповідальності за свої вчинки, прагнення до розвитку духовних якостей.
Урок української літератури
в 11му класі витель - Рибак Н.А.
Ліна Костенко. Історико-фольклорна основа твору. Показ духовного життя нації в історичному романі
у віршах «Маруся Чурай».
Мета уроку:
ü допомогти учням усвідомлювати ідейно-художній зміст та особливості твору;
ü розвивати навички цілісного сприйняття великого за обсягом художнього твору, виділення ключових епізодів, висловлення власної думки щодо прочитаного;
ü виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, прагнення до розвитку духовних якостей.
Перебіг уроку
І. Орієнтація, мотивація діяльності |
У нашому житті є одвічні питання, які протягом тисячоліть хвилюють людство. Кожна мисляча людина звертається до них. Одним із таких важливих філософських питань є питання протистояння неповторного та буденного, творчого підходу й банальності, духовності й бездуховності. Зрозуміло, навряд чи хтось із нас може дати остаточну відповідь на них. Але ж ми маємо скласти власну думку, особисте ставлення й керуватися ними у своїх вчинках. |
|
ІІ. Цілепокладання. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
|
Ви опрацювали біографію Ліни Костенко, прочитали твір "Маруся Чурай". Ці знання допоможуть нам розкрити тему уроку "Ліна Костенко. Історико-фольклорна основа твору. Показ духовного життя народув історичному романі у віршах «Маруся Чурай». Спробуйте визначити ключові слова теми. Роберт Бернс свого часу дуже мудро сказав: "Метою життя є життя з метою". А оскільки урок – це своєрідна школа життя, то давайте визначимо його мету та цілі. |
|
|
Сформулюйте мету нашої діяльності на уроці. |
|
||||||||||||||||
Індивідуальне завдання
|
1. Розповідь про Ліну Костенко «Формування світоглядної позиції Ліни Костенко» (кластер) 2. Установіть чому Ліна Костенка визначила жанр твору «Маруся Чурай» як історичний роман у віршах?
Доведіть, що це роман:………, роман у віршах:…….., історичний……….. ***Які різновиди роману як жанру ми вже з вами розглядали? ( Роман у новелах «Вершники» (Ю.Яновський), урбаністичний роман (В.Підмогильний «Місто», пригодницький роман «Тигролови») 3. Розташувати ілюстрації відповідно до сюжетної дії |
|
Евристична бесіда/перевір ка виконання інд-них завдань |
- Епіграфом нашого уроку є слова Ліни Костенко: Я сповідую віру, В якій оточують німбом не святих, Не пророків, а просто… людей. - Як ви розумієте значення епіграфу?
- Ліна Костенко назвала свій твір «Маруся Чурай» . Що, на вашу думку, відображає назва тему або основну думку? (зображення нещасливого кохання Марусі та Грицька в поєднанні з широкою картиною життя України 17ст.) - Що вам відомо про цю українську дівчину? - - А про час у який вона жила? - Любов, зрада і помста - саме ця колізія лежить в основі пісні “Ой не ходи, Грицю...”, що приписуються легендарній Марусі Чурай (перекладена російською, польською, німецькою, угорською, французькою, англійською мовами) - Хто з письменників в українській літературі розробляв цю легенду? ü Степана Руданського«Розмай» (балада ): ü Марко Кропивницький«Дай серцю волю, заведе в неволю»(п’єса) ü Михайло Старицький«Ой, не ходи, Грицю, та й на вечорниці» (драма). ü Володимир Самійленко «Маруся Чураївна»( драма). ü Ольга Кобилянська «В неділю рано зілля копала» (повість) . |
Маруся і Україна !! Чим твір відрізн яється від пісні? |
|
- Одним із ключових словосполучень нашої теми є «духовне життя». Яке значення особисто ви вкладаєте в це поєднання слів? М. Хвильовий на початку ХХ століття писав: «Духовність – це той фундамент, який дає можливість людину називати Людиною, народ - Народом». - Спробуємо розібратися чи співпадає наше бачення з поглядами Ліни Костенко. |
|
Літературний диктант |
Роман «Маруся Чурай» називають енциклопедією життя українського народу 17 століття. Представниками народу є головні |
|
|
герої роману, а саме вихідці з чотирьох сімей: Чураї Бобренки Вишняки Яків Остряниця Про яку сім’ю йдеться? 1. «Звела їх доля, наче в нагороду за те, що мали незглибимі душі» 2. «Добрий гетьман» 3. «Рід у вас гучний. Таки родів не густо у Полтаві…Йому добро саме іде у двір» 4. «Але й жили! Душили копійчину. У двідушіробили без спочину. Як тих людей двох доля спарувала? Там завжди сварка висіла, як чад». Бобренки - Що народ відрізняє від юрми? (збереження звичаїв , традицій, почуття патріотизму, гідність, збереження історичної пам’яті, обов’язок перед народом, збереження моральних цінностей, толерантність) - Сім’ї різні, належать до різних соціальних прошарків. Але що їх об’єднує? |
|
«Впізнай літературного героя». (Прочитати цитату з роману, вказати ім’я персонажа, про якого йдеться у тих рядках). Біля дошки створити модель «Система образів роману «Маруся Чурай»
БАТЬКИ
ДІТИ
|
1. «Вона ж співала, наче голосила, на себе кари божої просила. Співала так, як лиш вона уміла! А потім враз - неначезаніміла».
2. «Як вінуміє красно говорить! Які у нього займища і луки! Вся Українаполум'ямгорить, він і на цьомутежнагріє руки». 3. «Глуха до пісні, завждищосьспотворить. Все вишиваєпрошвиподушок.Ще як мовчить, - нічого. Заговорить, гостренькізуби - чисто ховрашок». 4. «В нас на кутку його не люблятьнаші. Шляхетнийдуже і чолом не б'є. Він, - каже, - гордий. З ним не зваришкаші. Він і мовчить, бо дума щосьсвоє». 5. «Та й став домашніххоругов хорунжим. Не піднімав очей на Чурая. Пішовби з військом у похід, - так грунт же. Струснувби з себе той хомут, - сім'я». 6. «Вінгордийбув, Гордіємвін і звався. Вінлицарбув, дарма щопостоли. Стояв на смерть. Ніколи не здавався. Йому скрутили руки і здали». 7. «Поганеліто, не буловрожаю. Та ще ж тягтись на чоботи й кожух. А я такий, я матірповажаю. Я впоперекїй слова не скажу». 8. «Було, не вип'є, бідна, і не з'їсть, - усяпішла в роботу і у злість. Така |
Маруся
Вишняк
Галя
Іван Іскра
Батько Гриця
Гордій Чурай
Гриць |
|
уже зробилась, як Яга. Все на курей накрикує: "Гай-га!"». 9. «Вона у мене, як була молодша, була предивна, як на людський глузд.Було, сльозами набрякають очі, вона ж сміється кутиками вуст»
10. «А господиня пишна і огрядна…йшла ушир усе та вшир…» - Що молоде покоління успадкувало від своїх батьків? - Яка хата-такий тин,
|
Бобрен чиха
Мати Марусі Чурай
Мати Галі Вишняк івни |
|
- Кого з молодого покоління ми можемо назвати гідними синами своєї крани? - МОНОЛОГ (виразне читання напам’ять) Я прошу, люди, вислухать мене. Багато слів страшних тут наговорено. Ніхто не говорив про головне. Я, може, божевільним тут здаюся. Ми з вами люди різного коша. Ця дівчина не просто так, Маруся. Це - голос наш. Це - пісня. Це - душа. Коли в похід виходила батава,- її піснями плакала Полтава. Що нам було потрібно на війні? Шаблі, знамена і її пісні. Звитяги наші, муки і руїни безсмертні будуть у її словах. Вона ж була як голос України, що клекотів у наших корогвах! А ви тепер шукаєте їй кару. Вона ж стоїть німа од самоти. Людей такого рідкісного дару хоч трохи, люди, треба берегти! Важкий закон. І я його не зрушу. |
|
|
До цього болю що і ще додам? Вона піснями виспівала душу. Вона пісні ці залишає нам. Ще тільки вирок - і скінчиться справа. І славний рід скінчиться - Чураї. А як тоді співатиме Полтава? Чи сльози не душитимуть її?
- Що Ліна Костенко підкреслює в своїй героїні? Який рідкісний дар вона мала?(вміє щиро кохати, почуття власної гідності, не показує власних почуттів на людях, чутлива душа, правильні моральні орієнтири, повага до батьків) - Чому на перший план історичного роману виходить дівчина з народу? - Роман читають протягом 35 років. Але він і досі залишається сучасним? Чому?
|
|
Рефлексія |
- Над чим роман вас примусив задуматися? - Спробуйте скласти сенкан «Маруся-душа народу» |
|
|
Фінал сумний, проте роман залишає у читача світлі почуття? Чому? |
|
Самостійна робота |
Самостійна робота |
І варіант |
ІІ варіант |
1.На фоніякогоісторичногоперіодурозгортаютьсяподіїтвору Л. Костенко «Маруся Чурай»? а) доби Руїни в) доби гайдамаччини б) доби Хмельниччини г) доби козаччини |
1. Маруся Чурай, героїняоднойменного роману Л. Костенко, - А) історична особа в) вигаданий персонаж Б) легендарна особа г) узагальнений образ |
2. Визначвіршовийрозміррядківтвору: Усівіки ми чуємбрязкітзброї, Були боги в нас і булигерої, Який нас ворог тільки не терзав! А) хорей в) дактиль Б) ямб г) анапест |
2. Визнач художні засоби мови у поетичних рядках(3 правильних): … Чурай Марусю, у такій ганьбі! – До зашморгу вестимуть у юрбі. І не здригнеться наш пісенний край… І море гнівом не хлюпне на сушу… І попелом розвіяний Чурай Безсмертним болем дивиться у душу. А) анафора в) порівняння д) гіпербола Б) епітет г) метафора |
Завдання має п’ять варіантів відповіді, оберіть ТРИ правильних 4. Які проблеми порушені у творі «Маруся Чурай»? А) духовного життя нації в) кохання і зради д) війни і миру Б) індивідуальної свободи людини г) дійсності і мрії |
|
Завдання має п’ять варіантів відповіді, оберіть ТРИ правильних 5. Визнач мистецьке кредо Л. Костенко за її афоризмами: А) «Поети – це біографи народу» в) «Я вибрала Долю собі сама» Б) «Моя свобода завжди при мені» г) «»Поезія – це завжди неповторність» Д) «Митцю не треба нагород, його судьба нагородила» |
|||||
ІУ. На послідовність (2 бали). Установи послідовні розгортання подій у романі «Маруся Чурай» Л. Костенко: А) облога Полтави Г) Маруся іде на прощу в Київ |
сть |
1. Розставте послідовно розділи роману «Маруся Чурай»: а) «Страта» б) «Полтавський полк виходить на зорі»; в) «Гінець до гетьмана» |
|||||
Б) страта Марусі Д) сповідь Марусі В) гонець їде до гетьмана Е) суд над Марусею Чурай |
1 |
|
|
г) «Якби знайшлася неопалима книга…»; д) «Сповідь» е) «Проща» |
1 |
|
|
2 |
|
2 |
|
||||
3 |
|
3 |
|
||||
4 |
|
4 |
|
||||
5 |
|
5 |
|
||||
6 |
|
6 |
|