Інтегрований урок з української літератури та фізики у 11-А класі
на тему: « Фізика у ліриці Дмитра Павличка»
Мета уроку:проаналізувати ідейно-тематичний зміст поезій Д.Павличка,розкрити сутність алегоричних образів,формувати вміння і навички логічно висловлювати свої думки, робити самостійно висновкизупинитися на улюблених віршах поета, дати можливість заглибитись у художній світ інтимної лірики; розвивати комунікативну (РМ), соціальну (робота в групах), інформаційну (вміння добувати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел) компетенції, аналіз та синтез мислення учнів, їх увагу та уяву, зв'язне мовлення полікультурну(розширення кругозору);виховувати в учнів уміння тонко сприймати поезію, пройнятись настроями ліричного героя, зрозуміти красу поезії митця
Комунальний заклад «Харківська загальноосвітня школа № 74
Харківської міської ради Харківської області»
Інтегрований урок
з української літератури
та фізики
у 11-А класі на тему:
« Фізика у ліриці Дмитра Павличка»
Коваль О.М.
вчитель української мови
та літератури,
Онищенко Л.М.
вчитель фізики
м. Харків
Інтегрований урок з української літератури та фізики у 11-А класі
на тему: « Фізика у ліриці Дмитра Павличка»
Коваль О.М.
вчитель української мови та літератури
Онищенко Л.М.
вчитель фізики
Задачи урока Мета уроку
Образовательная ввести понятия спектр, дисперсия света; ознакомить учащихся с историей открытия данного явления, наглядно продемонстрировать процесс разложение узкого светового луча на составляющие различных цветовых оттенков, выявить различия этих элементов луча света, продолжить формирование научного мировоззрения учащихся. |
Навчальна проаналізувати ідейно-тематичний зміст поезій Д.Павличка, розкрити сутність алегоричних образів, формувати вміння і навички логічно висловлювати свої думки, робити самостійно висновки зупинитися на улюблених віршах поета, дати можливість заглибитись у художній світ інтимної лірики, |
Розвиваюча розвивати комунікативну (РМ), соціальну (робота в групах), інформаційну (вміння добувати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел) компетенції, аналіз та синтез мислення учнів, їх увагу та уяву, зв’язне мовлення полікультурну(розширення кругозору)
|
|
Воспитательная воспитание интереса к предмету; воспитание чувства прекрасного, красоты окружающего мира |
Виховна виховувати в учнів уміння тонко сприймати поезію, пройнятись настроями ліричного героя, зрозуміти красу поезії митця |
Тип уроку: урок вивчення та первинного закріплення нових знань
Методи навчання: бесіда, розповідь, пояснення, експеримент (інформаційно-розвиваючий)
Вимоги до базового рівня підготовки:
1.Уміти робити аналіз поезії, визначати художні засоби.
Обладнання: мультимедійний проектор, відеоматеріали з дисперсії кольору, поурочні картки, портрет Дмитра Павличка, музичне оформлення (пісні на вірші Д.Павличка), «Букет настрою» (мобільний: до та після вивчення теми), зображення калини, трикутної призми.
Випереджувальне завдання:
«Фізикам»: - подготовить материал по преломлению и рассеиванию света;
- опыты Ньютона по преломлению света в треугольной призме;
- найти интересный материал, который описывает многоцветность окружающего нас мира.
«Лірикам»: підготувати матеріали щодо пісенної творчості Дмитра Павличка, зокрема його поезій «Дзвенить у зорях небо чисте» та «Два кольори», теорії літератури ( аналіз ліричного твору) , написання синквейну
Епіграф до уроку: Поезію творить любов, а не злоба
Д.Павличко
Эпиграф к уроку:
Природу нельзя застигнуть
неряшливой и полураздетой, она
всегда прекрасна.
Р. Эмерсон (американский философ XIX в.)
-------------------------------------------Перебіг уроку---------------------------------------
І. Організаційний момент
- Добрий день, дорогі наші учні та присутні гості.
- Ми рады видеть вас сегодня на нашем уроке.
- Тема нашого уроку звучить трохи незвично для вас: « Фізика у ліриці Дмитра Павличка» (слайд 1 Тема.)
1. Перевірка готовності учнів до уроку;
2. Створення оптимально сприятливої атмосфери на уроці:
3. Проведення діагностики «Букет настрою». Кожен учень обирає картку з певним кольором, що співпадає з його настроєм, складається « Букет настрою» (настрій класу на початку уроку)
Учитель літератури Перед тим як почати наш урок, ми хочемо дізнатися з яким настроєм ви завітали до нас? Для цього буде проведено діагностику вашого настрою. У вас у поурочних картах є додаток «Кольористика настрою», у якому описано, якому настроєві який колір відповідає . Також на ваших партах лежать різнокольорові квіти. Візьміть квітку того кольору, що відповідає кольору настрою. Пропонуємо командам «розмалювати» наш букет.
Кольористика настрою
|
4. Ознайомлення з метою уроку
Слайд 2 (мета)
Учитель физики: Сегодня на уроке мы с вами попробуем объяснить, как можно связать такие, казалось бы не совместимые понятие как литература, поэзия и физическое понятие «дисперсия».
Учитель літератури:
Оцінювання (взаємооцінювання) 1 .- Протягом уроку ви повинні оцінити роботу опонентів у картках, що знаходяться у вас у поурочних картах
Ф.И. участника команды |
Взаимооценка |
Самооценка |
Оценка учителя |
|||
|
Література |
Физика |
Література |
Физика |
Література |
Физика |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слайд 3 (епіграф)
- Шановні друзі, зверніть увагу на епіграфи нашого уроку(озвучування епіграфів)
(тихо звучить музика)
Учитель літератури: За десятки століть історичного розвитку людство підкорило чимало висот у різних галузях життя. Та нерозгаданою залишається таємниця душі, в якій незгасним вогнем горить священне і неподоланне почуття любові. Служіння їй є вищим змістом людського існування, адже саме воно спричинило духовний злет всесвітньої цивілізації.
Слайд №4 Любов постає перед нами у різних іпостасях: в усмішці матері, у щебетанні дитячих голосів, у сонячних бризках літньої днини. А в юності — обертається коханням, єдиним, незабутнім, неповторним.
Слайд № 5
Учитель физики: всем известно что без любви мы не могли бы жить. А один очень умный человек сказал: «Без физики нам не прожить!». Это значит, что лирические интимные чувства идут рядом с точными науками, ведь во всех сферах жизнедеятельности человека мы сталкиваемся с проявлениями физики в той или иной форме.
Слайд № 6
Ф.: Як фізику та лірику зв’язати нам в одно
Бо світу без різниці все, бо світу все одно
Л.: Что так красиво по небу летит клин журавлей,
И что подъемной силою их движется крыло.
Слайд № 7
Ф. Як захід сонця і світанок вже мільйони літ
Тепло своє землі дають і нам життя без бід.
Л. Пусть квантами зовут его учёные умы,
Но знаем, обладает он и свойствами волны.
Ф. Как нежных чувств волна даёт душе тепло?
Вдруг боль в груди прошла, и стало хорошо,
Л. І розум твій нестримано бунтує в голові,
Л.+ Ф. І ось на світ з’являються чудеснії вірші
Учитель літератури: справді, здавалось би, ну яке відношення має фізика до такої найбільш не фізичної галузі як література. Література, поезія, усна народна творчість на перший погляд такі далекі від точної науки фізики
Ну, как нам красоту полей, лесов и рек!
И красоту дождя и белый, нежный снег!
И снежных гор - великое творенье!
И птицы в небо вечное стремление!
Одной простой формулой связать? Ну, как?!
Учитель физики:
Человеческой душе подвластна - вечность!
Формулой ты не опишешь бесконечность,
Тех образов, что нам приносят чувства,
Когда рождаются произведения искусства
Учитель физики:
Ребята, сегодня на уроке вы будете оппонентами, будете работать в командах. Команды имеют свои названия. Мы предлагаем вам выложить название своих команд на макетах.
(Ученики предварительно были разделины на две команды «ЛИРИКИ» и «ФИЗИКИ» и на соответствующих рисунках на доске при помощи заранее заготовленных карточек они выкладывают название своих команд).
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
Слайд № 8 (Д.Павличко)
Учитель літератури: Діти, зверніть увагу на епіграф нашого уроку: «Поезію творить любов, а не злоба». Ці слова належать надзвичайно талановитій людині, поету Дмитру Павличку. Його поезія— це глибинні роздуми про загальнолюдські істини: любов і ненависть, добро і зло, правду і кривду, вічність і мить. Любов стояла і стоїть біля витоків життя, робить добро, стверджує у людині людське, вивищує нас перед злом.
Слайд № 9
Саме тому вірші Дмитра Павличка не старіють, невтомно випромінюють любов і щедрість душі..
Поет виявився справжнім майстром інтимної лірики, майстром, який не тільки розуміє усі тонкощі людської душі, а й може звичайними рядками розбудити в серці своїх читачів цілу гаму почуттів. Думаю, для нього найкращими ознаками його визнання були сміх чи сльози шанувальників його слова.
Теми кохання, цієї вічної теми Д. Павличко торкався у багатьох поезіях. Розглянемо деякі з них.
Запрошуємо до слова команду «Лірики»
«Лірики»:
1.Ми пропонуємо вам прослухати ліричну пісню у виконанні Анатолія Мокренка та Лариси Остапенко «Дзвенить у зорях небо чисте»), яка написана на слова Дмитра Павличка
Слайд № 10 (видео «Дзвенить у зорях небо чисте»)
Слайд № 11
1. Ця лірична мініатюра з Павличкової книги “Таємниця твого обличчя” (1974, 1979 рр.) — збірки любовної поезії, гідна стати поруч з Франковим “Зів’ялим листям”. Вірш "Дзвенить у зорях небо чисте...» пройнятий сумними настроями.
У його основі лежить розгорнута метафора: душа ліричного героя то зеленіє серед зими, то цвіте від радості кохання, то стоїть, у снігах, сягнувши піку життя.
Слайд № 12
2. Душа, що в самотності «неначе дерево безлисте», переживає благотворні метаморфози, коли до неї приходять щаслива доля і справжня дружба. Але тільки тоді, коли в ній оселяється довгождане кохання, розквітає по-весняному:
Слайд № 13
Як надійшла любов справдешня,
Хлюпнула пригорщу тепла,
Моя душа, немов черешня,
Понад снігами зацвіла.
Слайд № 14
3. Митець переконаний у животворній силі кохання. Тому Д. Павличко силою свого окриленого слова звеличує прекрасне, вірне, відкрите для добра і радості почуття любові, що сильніше за смерть і муки, заздрощі й лицемірство, віддалі й час. Він закликає нас вслухатися в мелодію власного серця, щоб не пропустити в ній перших мажорних переливів, що передують коханню, оновленню і весні. А це значить, що інтимна лірика Павличка несе і нестиме світло чистих почуттів ще не одному поколінню.
Слайд № 15
4. Відзначаючи філософічність твору, тяжіння до образів-символів і вишуканість форми , літературознавець А. Макаров пише: «Незважаючи на градацію теплих, радісних відтінків, оповідь у цілому справляє трагічне враження. Дерево пробуджується до життя вночі, взимку, серед синьої темряви й снігу. Це символ пізньої любові. Його квіти відчувають своїми пелюстками синій холод часу, в його плодах немає сміливих кольорів сонця».
5. Світ такий багатобарвний, безкінечний, первозданно-чистий, а людина — його часточка — прагне «щасливої долі», «любові справдешньої», «дружби, що живе в літах". Ліричний герой збагачений життєвим досвідом, нагадує то тополю, то черешню, то яблуню — тобто пройшов різні етапи буття, але цей досвід запізні лий, бо душа — «неначе дерево безлисте» серед снігів і холоду, що прозоро співвідноситься із завмиранням, завершенням земного існування.
Учитель физики: Огромное спасибо «Лирикам». Ребята, мы с вами прослушали прекрасное стихотворение Дмитра Павличка «Дзвенить у зорях небо чисте», давайте с вами попробуем объяснить состояние души поэта, какие эмоции
бушевали в душе поэта, ведь недаром говорят, что наше настроение это «зеркало души». Вам слово — «Физики»!
Слайд 16
Постановка проблемной ситуации («Физики» - «Лирикам»):
1. Мы уже знаем, что зеркала бывают плоские, сферические и кривые. Зеркало отражает световые лучи и мы получаем мнимое изображение предмета.
Раз зеркало, это состояние, то давайте вспомним, что такое зеркало?
- Зеркало, это поверхность, отражающая световые лучи.
2. Почему мы с вами видим те или иные предметы?
- Потому, что световые лучи, отразившись от предмета, попадают к нам в органы зрения.
3. Давайте попробуем объяснить с точки зрения цвета такие строки в стихотворении:
Дзвенить у зорях небо чисте,
Палає синім льодом шлях.
Когда мы говорим, что небо чистое, какого оно цвета? А какого цвета лёд? Почему небо голубое?
Слайд № 17
1. Солнце посылает на Землю лучи белого цвета, а воздух прозрачен.
Слайд № 18 Почему же небо, которое мы видим в ясную погоду - голубое?
А дело в том, что лучам Солнца приходится пробиваться через атмосферу - воздушную оболочку Земли. А воздух хоть и прозрачный, но это не пустота. Воздух состоит из различных молекул, содержит водяной пар и частички пыли. Когда свет встречается с этими микроскопическими частичками, они его рассеивают.
Частицы воздуха сильнее всего рассеивают длину волны синего цвета. Потому нам небо кажется голубым.
Слайд № 19
2. Вид земного неба зависит от времени суток, времени года и погоды.
Безоблачные дневные небеса окрашены в голубой цвет. Безоблачные дневные небеса выглядят синими, потому что воздух, а точнее взвешенные частицы рассеивают коротковолновый (синий) свет сильнее длинноволнового (красного). Благодаря этому, если посмотреть на участок небес вне солнца, мы увидим голубой цвет — картинка от смешения малого количества красного, желтого и зеленого цветов и большого количества синего и фиолетового.
Слайд № 20
3. Во время восхода и заката Солнца на небе появляются оттенки жёлтого, оранжевого и красного цветов. Рассеянием света объясняется и красный цвет заката. Во время заката и рассвета световая волна проходит по касательной к земной поверхности гораздо больший путь в атмосфере, нежели днём. Из-за этого большая часть синего и даже зелёного света уходит в стороны, в то время как прямой свет солнца, а также освещаемые им облака и небеса вблизи горизонта, окрашиваются в красные тона. Слайд №21
Слайд № 22
Ночью синий цвет неба сменяется практически чёрным. Могут быть отчётливо видны Луна, звёзды, и прочие астрономические объекты. Звёздное небо — совокупность светил, видимых ночью на небесном своде.
Слайд № 23 (Видео материал «Почему небо голубое»).
Учитель физики: А вы никогда не задумывались над тем, почему мы видим небо голубое, траву зелёную, можем видеть красивые цветы, удивительные картины, а мир, в котором мы живем многоцветный, как часто говорят радужный? Почему мир дарит нам целую гамму различных по красоте и неповторимости пейзажей?
Сегодня на уроке мы рассмотрим очень интересное и необычное явление, благодаря которому можно видеть наш окружающий мир цветным.
Как сказал И. Гете, “Все живое стремится к свету”.
Для начала я предлагаю вспомнить, что происходит со световыми лучами при прохождении их через треугольную призму. Кто из вас поможет востановить в памяти ход лучей в призме
Презентация «Призма»
«Физики»
1. Ученик демонстрирует ход лучей в треугольной призме при помощи модели на доске.
(даёт объяснение по каким законам происходит отклонение световых лучей при прохождении через треугольную призму).
Мы знаем, что в однородной среде свет распространяется прямолинейно, не преломляясь.
Если световая волна переходит из одной среды в другую отличающуюся по плотности, световые лучи преломляются.
Рассмотрим преломления световых лучей в треугольной прозрачной призме.
Слайд 24
Предположим, что световой луч падает под произвольным углом на границу раздела двух сред (воздух – стекло) . Восстанавливаем перпендикуляр в точку падения луча на границу раздела двух сред. Так как луч переходит из оптически менее плотной среды в оптически более плотную среду угол преломления будет меньше угла падения, это связано с изменением скорости распространения световой волны. Преломлённый луч попадает на вторую границу раздела сред и в этом случае, он переходит из оптически более плотной среды в оптически менее плотную среду, скорость распространения световой волны увеличивается и луч преломляется таким образом, что угол преломления становится больше угла падения.
Слайд 25
Основное свойства световых лучей, которые преломились пройдя через треугольную призму, заключается в том, что преломлённый вышедший луч отклоняется к основанию призмы.
2. Дифференцированное задание
Разместить треугольные призмы в черном ящике, зная ход падающих и преломлённых лучей.
Мы уже знаем, что преломлённый вышедший луч в треугольной призме отклоняется к её основанию. В нашем случае:
Команда «ФИЗИКИ» Команда «ЛИРИКИ»
Учитель физики: Уважаемые «Лирики», попробуйте теперь вы разместить призмы, по известному ходу преломлённых лучей. Кто из вас попробует?
Хорошо ребята с этим заданим вы справились, но мы только приблизились к тому, чтобы ответить на вопрос: «Почему мир многоцветен?» Над этим вопросом учёные умы задумывались давно, выдвигая различные гіпотезы. Кому же из них первому удалось ответить на этот вопрос?
Слайд № 26 В 1666 г Ньютон провел ряд опытов и сделал великие предположения. В своем труде “ОПТИКА” он описал свои исследования так:
Слайд № 27
“ Я поместил в очень темной комнате у круглого отверстия около трети дюйма шириной в ставне окна стеклянную призму, благодаря чему пучок солнечного света, входившего в это отверстие, мог преломляться вверх к противоположной стене комнаты и образовывал там цветное изображение солнца…зрелище живых и ярких красок, получившееся при этом, доставляло мне очень приятное удовольствие”
Слайд № 28
Первоначальное закрепление материала на практике.
Учащимся раздают треугольные призмы.
Учитель физики. Что и почему вы видите, рассматривая окрашенные в радужные цвета края призмы?(Ответ физиков)
Слайд № 29
Проходя через треугольную призму световой луч преломляется, так как переходит из оптически менее плотной среды в более плотную, а затем преломляется повторно переходя из оптически более плотной среды в менее.
Мы знаем, что при переходе светового луча из одной среды в другую с различными плотностями меняется скорость света, а скорость света в различных средах связана с показателем преломления среды. Тогда получается, что скорость света и показатель преломления как то связан с цветом.
Слайд № 30 На слайде и в ПК призма через которую проходит белый свет.
Учитель физики: Действительно показатель преломления зависит от длины световой волны, а каждому цвету соответствует определённая длина волны. Это свойство получило название дисперсия.
Какой вывод мы можем сделать? Что такое дисперсия?
Слайд № 31 Ответ физиков:
Белый свет имеет сложный состав, он состоит из световых волн разного цвета
Зависимость показателя преломления света от длины волны наз. дисперсией света.
Слайд № 32
«Физики»-«Лирикам»
Уважаемые «Лирики», вы видите, что на призму попадает белый свет. После преломления в призме Ньютон показал, что белый свет разлагается на семь основных цветов. Чтобы запомнить эти цвета существуют присказки, например:
Красный - каждый
Оранжевый – охотник
Желает – жёлтый
Зелёный – знать
Голубой – где
Синий – сидит
Фиолетовый - фазан
«Лирики» у вас в поурочных картах, напечатана ещё одна подсказка, пожалуйста, озвучьте.
Учитель физики: Ребята, посмотрите внимательно на рисунок и скажите, какие по цвету лучи преломляются больше, а какие меньше?
На рисунке видно, что красный цвет преломляется слабо, а фиолетовый преломляется – сильнее, чем остальные. Это связано с тем, что показатель преломления не зависит от угла падения светового пучка, но он зависит от его цвета. Это было открыто Ньютоном. Это явление мы наблюдали, когда рассматривали радужную окраску краёв треугольной платины.
Учитель физики: Уважаемые «Физики» сформулируйте оппонентам вопрос, исходя, из рисунка и объяснения которое вы услышали.
«Физики » - «Лирикам»
Какой вывод можно сделать о степени преломления лучей?
- Цветовые лучи отличаются между собой по степени преломляемости. А это значит, что каждой цветности соответствует своя длина и частота волны.
«Физики» - «Лирикам»
Где мы встречаемся с явлениями дисперсии?
- Появление радуги (преломление света в капельках воды);
- Радужные мыльные пузыри;
- Северное сияние.
«Физики»-«Лирикам»
Ребята, у нас сегодня необычный урок, мы пытаемся объединить физику и литературу. Про дисперсию тоже можно сказать – поэтически.
Слайд № 33 (стихотворение)
Дисперсия – звучит прекрасно слово,
Прекрасно и явление само
Оно нам с детства близко и знакомо,
Мы наблюдали сотни раз его!
Гром отгремел, стих летний ливень быстрый,
И над умытой свежею землей
Мостом бесплотным радуга повисла,
Пленяя нас своею красотой.
Дисперсия здесь «руку приложила»
Обычный белый лучик световой
Она как будто в призме разложила,
Во встреченной им капле дождевой.
Слайд № 34 (Видео материал «Дисперсия»).
Слайд № 35
Учитель літератури: Не менш прекрасними є рядки Павличкових поезій. Саме про їх ліричність, красу нам повідомить команда «Ліриків». Надамо слово «Лірикам»
Слайд № 36 1.Багато Павличкових текстів покладено на музику. Особливо плідним є співавторство поета з композитором Олександром Білашем. Завдяки їхній співдружності народилися пісні: “Впали роси на покоси”, “Лелеченьки”, “Пісня про Україну”, “Явір і Яворина” (“Я стужився, мила, за тобою...”), “Дзвенить у зорях небо чисте”, “Розплелись, розсипались, розпались...”, а пісня “Два кольори” (1964 р.) стала справді народною.
2.Зі спогадів Дмитра Павличка: Пісню "Два кольори" я написав 29 лютого 1964 року, разом з композитором Олександром Білашем. Нам було нудно на комсомольському зібранні, а переді мною сиділа гарна жінка, у чорній хустці з вишитою на ній червоною трояндою, це нагадало мені мою сорочку, і першу строфу я написав просто на коліні… Я відчув, що це початок пісні, так само як золотошукач відкриває краплину золота.
Ми втекли із засідання, і в той же день разом з Сашком дописали пісню
Пісня прозвучала, і почала співатися повсюди».
Учитель літератури. І ,справді, пісня звучала повсюди, і,навіть, за межами України.
До вашої уваги пісня «Два кольори» у виконанні незабутньої Квітки Цісик, співачки, що все життя мешкала в Америці, але в її серці завжди жила Україна. Перший диск з українськими піснями «Kvitka» або «Songs of Ukraine» («Пісні України») був записаний 1980 року, другий «Two colors» («Два кольори») — 1989 року. За словами самої Квітки, ці альбоми не були бізнес-проектами, а скоріше родинною справою, це був подарунок для всіх українців, хоч би в якій частині світу вони жили, музика для душі, пам'ять про свою батьківщину. Співачка та її перший диск зібрали 1988 року багато нагород на фестивалі в Канаді, а 1990 року обидва альбоми були номіновані на премію «Греммі». Тож слухаємо цю перлину української музики.
Слайд № 37
Слайд № 38 3.Тема кохання нерозривно пов’язана у нього з мотивом безмежної і відданої синівської любові до матері, до Батьківщини. У віршах вимальовується прекрасний жіночій образ – символ вічного відродження життя і материнського начала. Поет схиляється не тільки перед жіночою красою, але й перед мужністю, силою духу, вірністю. Життя кожної людини неповторне, сповнене проблем, та поруч з нами в усіх життєвих негараздах – мати. Саме їй присвячує поет відомий вірш «Два кольори»
Слайд № 39
4. Основний мотив твору — мотив дороги як символу людської долі і її перипетій і колізій, поєднаний із мотивом материнського благословення Поезія «Два кольори» близька до фольклорної традиції і символікою барв та чисел, і філософією життя.
3.Червоне та чорне — найпоширеніше поєднання кольорів в українській вишивці, яке асоціюється з радостями й печалями, злетами і смутками людського життя. У другій строфі пісні поет пояснює цю символіку:
Два кольори мої, два кольори,
Оба на полотні, в душі моїй оба,
Два кольори мої, два кольори:
Червоне — то любов, а чорне — то журба.
Слайд № 40
5. Ліричний герой, пройшовши через життєві випробування, зберіг найдорогоцінніший скарб — "горточок простого полотна". Вишита сорочка як часточка маминої душі, оберіг, "свої пороги" як початок і кінець людської долі, її духовні начала Д. Павличко поетизує за допомогою простих і довершених художніх засобів — народної символіки, нечисленних епітетів і метафор. Для поета важливий не зовнішній словесний візерунок, а глибина думок і почувань. Пісня хвилює, зворушує, бо, оповідаючи про власне життя, вишите матір'ю на шматку полотна, автор проектує його на вселюдські дороги, радощі й печалі.
«Лирики» - «Физикам»:
Визначте :
- жанр твору (ліричний вірш);
--вид лірики (особиста);
- провідний мотив (Основний мотив вірша – мотив дороги як символу людської долі поєднаний із мотивом материнського благословення.
Ліричний герой, пройшов через життєві випробування. Зберіг найдорогоцінніший скарб- «згорточок старого полотна». Вишиту сорочку – як часточку маминої душі, оберіг, «свої пороги» - як початок і кінець людської долі.);
Слайд № 41 - вірш написаний 5-стопний ямбом із пірихієм; римування - перехресне
- епітети мамине шиття,вишите життя
- порівняння переплелись,як мамине шиття
- символ-антитеза червоне-то любов,а чорне-то журба
- метафори життя водило
- рефрен
- повтори кольори
Слайд № 42
6. Висновок підводять “Лірики”
- Вірш "Два кольори" споріднений з відомою "Піснею про рушник" А. Малишка щирістю почуттів, глибоко народними образами, національним колоритом Два кольори — дві тривоги, дві нитки душі, що з’єднують в одному візерунку пам’ять про батьків і турботу про дітей, про сучасне й майбутнє. Вони, як живі джерела, що передають від покоління до покоління скарби й багатство пам’яті свого роду, бо саме вони духовно єднають людину з рідною землею.
«Физики» Два кольори мої, два кольори,
Оба на полотні, в моїй душі оба,
Два кольори мої, два кольори:
Червоне – то любов, а чорне – то журба.
И снова цвета и снова эмоции. Мы уже знаем, что красный цвет это световая волн, которая имеет самый маленький показатель преломления и меньше всего преломляется в призме. Если вы посмотрите на таблички «цвета и эмоции», то увидите, что красному цвету соответствует радость, а значит любовь.
«Физики»- «Физикам»
Слайд № 43
Почему же запрещающий сигнал светофора красного цвета?
- У излучения красного цвета самая короткая длина волны и человеческий глаз замечает красный цвет чуть-чуть раньше любого другого. Раньше замечает - раньше передаёт сигнал в мозг, что даёт возможность человеку отреагировать быстрее.
А поскольку запрещающий сигнал сообщает об опасности - целесообразно минимизировать время его обнаружения человеком.
Учитель фізики: Хорошо, мы с вами разобрали, что такое цвета и как они получаются.
Слайд № 44 Ньютон разноцветную полоску, которая образуется после прохождения света через призму назвал спектром (от лат.spectrum ,что означает видение) , а явление разложения света призмой – дисперсией (от лат. dispersio , что означает рассеяние).
Спектр видимого света – это разложение белого цвета на 7 лучей различной цветности.
А что же такое чёрный цвет и почему мы его видим?
Ответ физиков. На самом деле белого цвета, как и чёрного, в природе не существует.
Мы уже знаем, что белый свет имеет сложную структуру. Если лист бумаги отражает все падающие на него лучи различных цветов, то он будет казаться белым. Трава и листья деревьев кажутся нам зелёными потому, что из всех падающих на них солнечных лучей они отражают лишь световые волны с длиной волны зелёного цвета, а все остальные они поглощают, а мы видим с вами лишь то от чего отражаются световые лучи и попадают к нам в органы зрения.
Значит, поверхность, которую мы видим чёрного цвета поглощает все световые лучи.
Учитель літератури: Нам хочеться познайомити вас із ще одним цікавим фактом.
Учитель физики: Оказывается, имя, данное нам при рождении, обладает своим цветом: каждый звук вибрирует и связан с определенной длиной волны.
Учитель літератури: Можна ефективніше використовувати особисту енергію та захистити себе від багатьох неприємностей, і зі здоров’ям також.
Учитель физики: Составил эту таблицу Э.И. Гоникман.
В ней он приводит девять цветов, классификация которых, по его мнению, охватывает широкий диапазон значений цвета.
Учитель літератури: Ну що, давайте спробуємо «розмалювати» ім’я Дмитра Павличка? Для початку треба знайти у таблиці літери імені та цифри, що з ними співпадають. Числа більше дев’яти потрібно скласти, бо у нашому розпорядженні кількість кольорів обмежена. (Тиха музика)
В это время учитель физики производит записи на доске
Красный |
1 |
А, И, С, Ъ |
Оранжевый |
2 |
Б, Й, Т, Ы |
Желтый |
3 |
В, К, У, Ь |
Зеленый |
4 |
Г, Л, Ф, Э |
Голубой |
5 |
Д, М, Х, Ю |
Синий (индиго) |
6 |
Е, .Н, .Ц, Я |
Фиолетовый |
7 |
Ё, О, Ч |
Розовый |
8 |
Ж, П, Ш |
Золотой |
9 |
З, Р, Щ |
Дмитрий
Д (5), М(5), И(1) Т(2), Р(9), И(1), Й(2)
5 + 5 + 1 + 2 + 9 + 1+2 = 25 = 2 + 5 = 7 – фиолетовый
Значит, что цвет этого имени фиолетовый
Учитель физики: Теперь посмотрим какого цвета в имени не хватает.
Есть – голубой (5), красный (1), оранжевый (2), золотой(9).
Не хватает – жёлтого, зелёного, фиолетового, розового. Для полноценной жизни человеку необходимо дополнять “дефицит” того или иного цвета с помощью покупки одежды, того или иного цвета, интерьера и пищи.
И лишь в случае восполнения недостающих цветов можно понять, почему не всегда удается получить от жизни желаемое.
Учитель літератури: Весь спектр кольорів розповсюджується на кожен рівень організму: свідомий, емоційний та фізичний. Отже, прагніть гармонії в собі та навколо себе, не зволікайте , заповнюйте білі плями. Тепер, діти, спробуйте «розфарбувати» своє ім’я.
Учитель физики: Ну вот, сегодня на уроке мы рассказали вам немного интересных фактов, все они на прямую связаны с цветом.
Учитель літератури: Оказывается, что изучение психологического восприятия цвета положено в основу науки цветологии.
Учитель физики: Сегодня доказано, что каждый цвет испускает свойственную только ему определенную вибрацию.
Вибрации чистых цветов оказывают восстанавливающее действие на те или иные функции организма, нормализуя их деятельность.
Учитель літератури: Сегодня цветотерапия переживает второе рождение – специальная аппаратура позволяет во много раз усилить терапевтический эффект метода. Кстати, цветотерания успешно используется в офтальмологии. Например, если 2-3раза в год проводить лечение воздействием цвета на глаз, то возрастная дальнозоркость отодвинет время своего наступления. Успешно лечится косоглазие, Снимается астенопатия – зрительная утомляемость, которая возникает у тех, кто много работает с компьютером.
Однако, чтобы правильно применять лекарство, то есть цвет, необходимо знать его характеристики. Известно, что цвета делятся на теплые и холодные. К теплым относятся – красный, оранжевый и желтый, к холодным – голубой, синий , фиолетовый. Зеленый занимает промежуточное положение.
Зелений – колір спокійний, і щоб бути спокійними за засвоєння вами цих тем, ми пропонуємо закріпити вивчений матеріал.
ІV. Узагальнення й систематизація знань та умінь
Слайд № 45
1. Учитель літератури проводить вправу «Точка зору»
Учитель физики: Ребята, как итог урока, я хочу вам предложить составить синквейн
Синквейн (от фр. cinquains, англ. cinquain) — пятистрочная стихотворная форма, возникшая в США в начале XX века под влиянием японской поэзии. В дальнейшем стала использоваться в дидактических целях, как эффективный метод развития образной речи, который позволяет быстро получить результат. Синквейны полезны в качестве инструмента для синтезирования сложной информации.
«Лирики», пожалуйста расскажите как составляются синквейн.
Слайд № 46
Слайд № 47
Учитель физики предлагает учащимся составить синквейн ( правила составления синквейна находяться в ПК)
Учитель физики: Уважаемые физики, пожалуйста попробуйте составить синквейн, в котором получите слово – резюме, а лирики тоже могут попробовать свои силы.
Правила составления синквейна вы можете увидеть на слайде и у вас в поурочных картах
Слайд № 48
Диалог между «физиками»
1 строка. – Одно существительное, являющееся темой синквейна.
2 строка. – 2 прилагательных, раскрывающие тему.
3 строка. – 3 глагола, описывающие действия.
4 строка. – Фраза, в конкретной форме.
5 строка. – Слово – резюме, дающее новую интерпретацию слова (темы).
Дисперсия
яркая, спектральная
зависеть, преломляться, изменяться
зависимость показателя преломления среды от частоты световой волны
цвет. (слово выкладывается на призме, которая на доске)
Учитель літератури: Отже, ми можемо підвести попередній підсумок. На уроці вивчена незаперечна істина: у людському житті поєднані воєдино лірична поезія та фізичне явище - колір
V. Підсумок уроку
Учитель физики: Із почутого на уроці, можемо зробити такі висновки: два кольори – дві тривоги, дві нитки душі, що з’єднують в одному візерунку пам’ять про батьків і турботу про дітей, про сучасне й майбутнє. Вони, як живі джерела, що передають від покоління до покоління скарби й багатство пам’яті свого роду, бо саме вони духовно єднають людину з рідною землею.
А матусям велике спасибі за вічну любов, щедру незміряну ласку, за тепло, довгі недоспані ночі, за всю доброту і пісню, сорочку, залишену в спадок
Учитель літератури: Сегодня мы познакомились с удивительным явлением – дисперсия света. С помощью него мы объяснили радугу, цвет предмета, которые нас окружают.
Слайд № 49
VІ . Рефлексія. Вправа «МІКРОФОН»
В конце урока проводится рефлексия.
Упражнение «Микрофон»
Учитель літератури: Кожен учень вибирає для себе записану на картці фразу, яку потрібно продовжити
Каждый ученик выбирает для себя записанную на карточке фразу, которую не обходимо продолжить.
Учитель физики: Ми сьогодні побували в чудовій країні кохання й пісні Д.Павличка, який нам залишив золоті злитки інтимної лірики, неперевершених пісень. Вони хвилюють, змушують радіти й переживати, будять у нас найсвітліші емоції, викликають прагнення осмислити взаємозв’язок людини і природи, з’ясувати, що любов – це великий дар, нею треба дорожити.
Учитель літератури: И мы, зная что такое дисперсия и какие свойства световой волны помогают нам обяснить почему человек воспринимает мир, в котором он живет, разноцветным, можем с такой же любовью друг к другу составить снова наш букет.
Провести діагностику «Букет настроения».
Учитель літератури: Ось ми бачимо на дошці як змінився наш букет. У ньому стало набагато більше яскравих, теплих кольорів, а значить ви поглибили свої знання, а настрій ваш — поліпшився.
Учитель физики: А вот теперь вы понимаете, что наш мир многообразен и многоцветен, что нельзя отделить физику от лирики. Всё в мире взаимосвязано. Мы присоединяемся к вашему, а теперь и нашему букету. (учителя прикрепляют зелёные листики к цветам).
Дети, какого цвета наши листики? Правильно, зелёные. А зелёный цвет — цвет спокойствия. Мы спокойны за вас, темы урока вы знаете на отлично!
Учитель літератури. 1.Оцінювання 2. Самооцінювання
3 Оцінювання вчителем (середній бал — оцінка учня за роботу на уроці)
Слайд № 50 (домашнє завдання)
VІІ Домашнє завдання:
Українська література:
Інтимна лірика Д.Павличка. Вивчити напам’ять один із віршів. За бажанням скласти висловлювання на одну із тем:
- Лист Д.Павличку.
- Читаючи поезії Д.Павличка про кохання…
Физика:
§ 59 выучить. Ответы на вопросы в конце параграфа.
По желанию написать мини -сочинение на тему: «Почему я вижу мир многоцветным»
Синквейн ( Сенкан) - п’ятирядковий вірш, що будується за певними правилами
Структура сенкана
Перший рядок – тема вірша, виражена одним словом, зазвичай іменником
Другий рядок – опис теми двома словами, як правило, прикметниками
Третій рядок – опис дії в рамках даної теми трьома словами, зазвичай дієсловами
Четвертий рядок – фраза з чотирьох слів, що виражає ставлення автора до даної теми
П'ятий рядок – одне слово, синонім до першого, емоційне, образне, філософської узагальнення, що повторює суть теми
Зразок
Учитель.
Душевний, відкритий.
Вчить, турбується, радить.
Багато ідей – мало часу.
Покликання.
Учитель.
Нестриманий, крикливий.
Пояснює, пояснює, чекає.
Коли ж закінчаться ці тортури?
Бідолага.
Синквейни корисні :
учню як інструмент для синтезування складної інформації ;
учителю - як зріз оцінки понятійного і словарного багажу учнів.
Синквейн – підсумовує інформацію, висловлює складні ідеї, відчуття і уявлення в декількох словах.
Використовувати синквейни можна при навчанні будь-якого предмету.
1) Ямб U _ Океан Ельзи – Сосни Ти вийшла заміж за весну, ти вийшла заміж за весну. Мені лишила осінь і запах твоїх сосен. |
U _/ U _/ U _/ U _/ U _ /U _ /U _/U _/ U _ /U _ /U _ /U U _ /U _/ U _ /U
|
2) Хорей _ U Плач Єремії – Вона Завтра прийде до кімнати твоїх друзів небагато, Вип’єте – холодного вина. Хтось принесе білі айстри, скаже хтось: “життя прекрасне”. Так, життя – прекрасне, а вона…
|
_ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ U U/_ U/ U U/ _ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _
|
3) Дактиль _ U U Тартак – Наше літо Сонце пече, річка тече Влітку на вулиці так гаряче Сонце пече, річка тече, Влітку на вулиці так гаряче |
_ U U/ _ U U/ U _ _ U U/ _ U U/ _ U U/ _ _ U U/ _ U U/ U _ _ U U/ _ U U/ _ U U/ _
|
4) Амфібрахій U _ U Океан Ельзи – Все буде добре І все буде добре Для кожного з нас. І все буде добре, Настане наш час |
U _ U / U _ U U _ U/ U _ U _ U / U _ U U _ U/ U _
|
5) Анапест U U _ Друга ріка – Відчиняй Відчиняй я стою на порозі Я вже тут, я вже дома, привіт Не питай де я був позавчора Вчора вранці, сьогодні, торік.
|
U U _/ U U _/ U U _/ U U U _/ U U _/ U U _ U U _/ U U _/ U U _/ U U U _/ U U _/ U U _
|
Запам’ятайте 5 розмірів:
ямб U _, хорей _ U, дактиль _ U U, амфібрахій U _ U, анапест U U _.
Гарної поезії і музики вам!
Красный |
1 |
А, И, С, Ъ |
Оранжевый |
2 |
Б, Й, Т, Ы |
Желтый |
3 |
В, К, У, Ь |
Зеленый |
4 |
Г, Л, Ф, Э |
Голубой |
5 |
Д, М, Х, Ю |
Синий (индиго) |
6 |
Е, .Н, .Ц, Я |
Фиолетовый |
7 |
Ё, О, Ч |
Розовый |
8 |
Ж, П, Ш |
Золотой |
9 |
З, Р, Щ |
Для полноценной жизни человеку необходимо дополнять “дефицит” того или иного цвета с помощью покупки одежды, того или иного цвета, интерьера и пищи.
И лишь в случае восполнения недостающих цветов можно понять, почему не всегда удается получить от жизни желаемое.
Настрій |
Колір |
Квітка |
Гарний
|
Жовтий колір
|
|
Дуже гарний
|
Жовтогарячий
|
|
Радісний
|
Червоний
|
|
Спокійний
|
Зелений
|
|
Сумний
|
Синій
|
|
Тривожний
|
Коричневий |
|
Поганий
|
Чорний
|
|
Байдужий
|
Білий |
|
1