ЛІНГВІСТИЧНІ ІГРИ "іМЕННИК"

Про матеріал

Лінгвістичні ігри до теми "Іменник як частина мови" можна використовувати при вивченні теми, а також при підготовці старшокласників до ЗНО.

Перегляд файлу

ЛІНГВІСТИЧНІ ІГРИ «ІМЕННИК»

Розгадай кросворд

 

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

  1.                    Шостий день тижня. 2. Країна стосовно до людей, які народилися в ній, вітчизна. 3.Особи, зв’язані з ким – небудь дружбою, довір’ям; товариші, приятелі. 4. Стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості.5. Де стоїть тепер наш …, там була сама гора, жив там першим Кий з Хоривом, Щек і Либідь – їх сестра. (О. Олесь) 6.Маю жовтий вусок, запашний колосок. Буде в мене мука й паляниця м'яка. 7. Річ, призначена дітям для гри. Ключове слово: Україна.

Відповідь: 1.Субота. 2. Батьківщина. 3. Друзі. 4. Щастя. 5. Київ.6. Пшениця.    7. Іграшка.

«Хто більше?»

Записати якнайбільше: а) іменників спільного роду (сирота, хитрюга, …), б) іменників чоловічого роду на –е (ножище, ручище, …), в) іменників чоловічого роду на –а, -я (тесля, суддя,…).

Лінгвістична гра «Хто перший?»

Заповніть квадратики першими літерами іменників, погрупувавши їх за родами. Вибирайте тільки ті іменники, в яких можна визначити рід.

Омела, какао, ябеда, олень, сонце, сирота, дефіс, крига, ворота, таксі, напис, табло, річка, екран, озеро, альфа, ножиці, двері, лиман, зерно, щучка, ідеал, кипарис, емаль, олія, текст, акація, ягода, місце, ананас.

                             Іменники чоловічого роду

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                Іменники жіночого роду

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       Іменники середнього роду

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ключ. Якщо ви правильно визначите рід іменників і вставите у клітинки по порядку, то прочитаєте українське прислів’я. У клітинки записувати слова, які мають 5 букв.     Відповідь.  Одне літо краще, як сто зим.

Лінгвістична гра  «Знайди «порушника»»

Уважно прочитайте слова, визначте «порушника», вкажіть за якими ознаками ви визначили.

    1. Іграшка, лаконічний, іменник, журба.

    2. Лагідний, мавка, лан, ілюзія.

    3. Кабінет, каверзувати, їжак, камінь.

    4. Магазин, маєток, левада, мити.

    5. Лити, залізо, злізти, сидіти.

«Склад за складом»

Скласти ланцюжок слів (іменників І відміни) так, щоб останній склад попереднього слова був першим складом наступного  (мама, машина, насадка, калина….).

Лінгвістична гра  «Хто швидше?»

  Скласти і записати із поданих букв слова, розташувавши їх у алфавітному порядку.

    К, О, Е, Ш, В, Ч, Е, Н;   О, Ч, Р, Н, Г, А;   Н, О, Ф, А, Р, К;  И, И, Р, М, Й;      К, А, А, , Ї, К, Р, У, Н.

 

 

Лінгвістична гра «Поміркуй!»

Знайшовши ключ розгадки, прочитаєте іменники, що вживаються лише в однині.

1

2

3

4

5

6

7

8

2

А

Б

В

Г

Ґ

Д

Е

3

Є

Ж

З

И

І

Ї

Й

4

К

Л

М

Н

О

П

Р

5

С

Т

У

Ф

Х

Ц

Ч

6

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

 

 

  1. 44; 64; 34; 64; 24; 64; 
  2.  33; 45; 84; 32; 22; 
  3.  44; 53; 25; 34; 82; 54; 54; 46;  

4. 25; 44;  63;  34;  53; 42; 63; 25; 35; 46.

«Склад за складом»

Скласти ланцюжок слів (іменників І відміни) так, щоб останній склад попереднього слова був першим складом наступного  (мама, машина, насадка, калина….).

Лінгвістична гра «Хто уважніший?»

  Уважно подивіться на слова в наведеній групі і визначте, чому підкреслене слово «зайве»?

1. Костюм, капелюшок, сюрприз, юнак.

2. Акула, короп, казка, щука.

3. Дівчина, весна, доля, щастя.

4. Карась, окунь, сом, риба.

 

 

 

 

Лінгвістична гра «Промінчик»

Записати іменники І відміни, щоб слова починались на різні літери, які записані у кружечках зовні, а закінчувались на літеру А.

«Відгадай слово»

Записати іменники спільного роду, користуючись прослуханим визначенням:  той, хто боїться важкої роботи (білоручка); той, хто багато говорить (базіка); той, хто втратив батьків (сирота); дитина, яка не слухається (неслух); той, хто часто плаче (плакса); той, хто любить хвалитися (хвалько); той, хто дуже неохайний (замазура); той, хто нічого не хоче робити (нероба).

Лінгвістична гра «Східці»

 Спускаючись східцями, впишіть в ряди клітинок іменники, визначте рід, число слова.

  1. Антонім іменника експорт.
  2. Розмова двох або кількох осіб.
  3. Постійний відвідувач, покупець, замовник.
  4. Морфема, що є частиною основи слова.
  5. Ім’я німецького поета Гейне.
  6. Музична п’єса, в якій чергуються популярні мотиви з різних пісень. 

1. І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

І

 

 

 

 

 

3.

 

І

 

 

 

 

4.

 

 

І

 

 

5.

 

 

 

І

 

 

6.

 

 

 

 

І

 

 

Лінгвістична гра «Знайти четверте зайве»

У кожному рядку визначити четверте «зайве» слово.

  1. Голова, дітвора, син, нога.
  2. Учитель, космонавт, суддя, токар.
  3. Нероба, коник, лівша, непосида.
  4. Місіс, мадам, леді, маестро.

 

«Нові слова»

Із літер запропонованого слова утворити іменники та визначити в них відміну: гелікоптер (пілот,  Петро, реле, регіт, колір, літр, покер, тіло), аргонавт (вагон, авто, гора, тара, нога, вата, товар, рот).

Лінгвістична гра «Промінчик»

Записати іменники ІІ відміни.

 

«Ланцюжок»

Скласти ланцюжок слів (іменників ІІ відміни) так, щоб останній звук попереднього слова був першим наступного (клас, супутник, Київ, Вишгород, Дніпро, оазис, слон, носоріг, грім).

Лінгвістична гра «Поміркуй!»

Знайшовши ключ розгадки, прочитаєте іменники, що належать до  ІІ відміни м’якої групи..

1

2

3

4

5

6

7

8

2

А

Б

В

Г

Ґ

Д

Е

3

Є

Ж

З

И

І

Ї

Й

4

К

Л

М

Н

О

П

Р

5

С

Т

У

Ф

Х

Ц

Ч

6

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

 

 

 

  1. 34; 63; 24; 22; 84;
  2. 24; 64; 32; 43; 22; 84;
  3. 74; 64; 42; 64; 72; 83; 84;
  4. 74; 45; 25; 35; 53; 84;
  5. 32; 63; 32; 34; 63; 64; 35; 82; 24; 22; 84.

 

Лінгвістична гра «Хто швидше?»

     Визначити рід поданих іменників, дібравши до них прикметники.

   Шимпанзе, меню, фламінго, журі,  какаду, поні, маестро, Сочі, бюро, кашне, кіно, івасі, цеце, зебу.

«Словничок-римовичок»

Дібрати до слова якнайбільше іменників, щоб римувалися. Поставити їх в орудному відмінку: калина – малина, Ніна, Поліна, Аліна, ангіна …; тополя – Оля, бараболя, квасоля…;  карти – жарти, парти, нарти, брати …; сир – мир, вир, жир, пузир; вежа – пожежа …; село – коло, воло…; ніч – річ, піч…, схід – дід, гід… .

 

«Хто перший?»

Поділити учнів класу на дві команди. Записати на дошці у дві колонки іменники за алфавітом, які треба поставити в родовому відмінку. Кожен учень повинен записати по одному слову.

Слова для І команди: сани, терези, консерви, граблі, ножиці, обценьки, ляси, вила, шахи, ворота.

Слова для ІІ команди: окуляри, абзаци, дебати, макарони, штори, гримаси, жнива, канікули, сіни, бриджі, перегони.

Лінгвістична гра «Знайди іменники»

   У таблиці знайти якнайшвидше всі заховані іменників, що вживаються тільки у множині. Читати справа наліво і зліва направо, згори вниз і навпаки.

К

А

В

Е

Р

Ш

К

И

А

Т

О

Р

О

В

А

Р

Р

Н

О

Ж

И

Ц

І

Я

П

А

С

І 

Н

И

В

Л

А

Ш

А

Ш

К

И

И

У

Т

И

Н

А

Т

Ш

Л

К

И

А

И

П

Ь

Л

А

О

 

Варіанти відповіді: штани, ворота, Карпати, ножиці, окуляри, сани, вершки, Альпи, шашки, вила, сіни.

 

Лінгвістична гра «Хто кмітливіший?»

    Запишіть в таблицю іменники так, щоб не співпадали по вертикалі однакові букви – друга буква А.

 

А

 

 

 

 

А

 

 

 

 

А

 

 

 

 

А

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

Лінгвістична гра «Хто швидше?»

Утворіть від поданих слів іменники з відтінком у значенні. Визначте суфікси, за допомогою яких вони утворені.

Нога, мішок, вухо, черешня, стежка, вовк, курча, чайка, хліб, дощ, ключ, дід, хлопець, двір, батько, дочка.

 

 

 

Лінгвістична гра «Хто перший?»

Заповніть квадратики іменниками відповідної відміни. Записувати потрібно іменники по порядку і  вибирати тільки ті іменники, в яких можна визначити відміну.

Облуда, сани, очерет, якість, журі, дитина, пальто,  ТСН, негода, очіпок, галузь,  колібрі,  леді, ожеледь, Сочі, октава, лакмус, яблуко, гребля, рагу, деталь, Черкаси, артіль.

                                        Іменники першої відміни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             Іменники другої відміни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Іменники третьої відміни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ключ. Якщо із завданням справились правильно, то прочитаєте  фразеологізм із перших букв, які записані у відповідну відміну. Пояснити його значення.

Відповідь. Одного поля ягода.

Лінгвістична гра «Закодуй»

               Визначте у кожному іменнику рід і запишіть у таблицю у вигляді цифр: 1 , 2, 3…

Спільний

Чоловічий

Жіночий

Середній

 

 

 

 

 

       1. Рукопис.    2. Шампунь. 3. Туш.   4. Сибір. 5. Біль.   6. Дніпро.   7.    Путь.

  8. Собака.9. Сирота. 10. Лікар. 11. Тюль. 12. Кімоно.

Лінгвістична гра «Хто більше?»

Записати за дві хвилини порівно іменники чоловічого, жіночого і середнього роду, які починаються  на одну літеру.

 

Лінгвістична гра «Встанови відповідність»

    Встановити відповідність між поданими іменниками і родом.

1. чол. рід                 — сирота;

2. сер. рід                 — ножиці;

3. жін. рід                  — вінок ;

4. спільний рід           — волошка;

                                  — зілля .

 

Лінгвістична гра «Знайди помилку»

 В кожному рядку підкреслити слово чи слова, в яких допущено помилку при відмінюванні.

1. Радістю, душою, дощем, сіллю;

2. Кущем, пічью, верфю, кулею;

3. Матірю, тишею, памятю, щирісттю.

4. Сіллю, гордістю, листям, нічю.

Лінгвістична гра «Закодуйте»

    У кожній групі виділіть слово, яке відрізняється від двох інших за поділом на відміни. Запишіть це слово і занесіть у схему його порядковий номер (1, 2… ) у групі.

    Зразок ілюструється четвертою групою слів.

        1. Пень, червячок, підошва.

  2. Ведмідь, свято, рюкзак.

3. Марина, ромашка, дух.

4. Морква, соловей, дятел.

 5. Язик, мавпа, Лука.

     6. Лоша, порося, курчатко.

     7. Підвал, північ, піч.

     8. Тінь, єнот, мідь.

 

Номер групи

1

2

3

4

5

6

7

8

Порядок у групі

 

 

 

1

 

 

 

 

 

Лінгвістична гра «Хто перший?»

Запишіть подані іменники у чотири колонки: а) назви осіб; б) назви абстрактних понять; в) назви конкретних предметів; г) збірні назви. Визначте суфікси, за допомогою яких утворюються іменники з новим значенням, поясніть їх написання.

Знання, вудлище, економіст, пейзажист, рішення, удосконалення, Київщина, полтавець, картоплиння, свіжість, альпініст, неповторність, холодильник, змагання, формувальниця, англієць, кіннота, жовтизна, гороховиння, городина, вінничанин, романтизм, довідник, знавець.

Лінгвістична гра «Поміркуй!»

Придумай і запиши такі «музичні» слова, у сполученнях яких є букви, що відповідають назвам нот. Добирай іменники чоловічого роду і постав у родовому та орудному відмінках.

Напр.: ведмідь, вересень, помідор…

 

Прочитай анаграми-приказки

 1. Мена єтії рабдини, щоб до бане даліста.

 2. На зиньке вередо і зоки сачкуть.

 

                                                       Розгадай кросворд

Запишіть у клітинки іменники, що відповідають таким значенням.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                    Птах, що полюбляє стояти на одній нозі. (Чапля)
  2.                    Прийняття їжі ввечері. (Вечеря)
  3.                    Природне явище з громом і блискавками. (Гроза)
  4.                    Назва фрукту, який росте на дереві. (Груша)
  5.                    Військовий чин. (Старшина)

 

Чайнворд «Іменники І та ІІ відміни»

    У подані клітинки вписати іменники І та ІІ відміни, визначивши їхнє значення. Наступне слово починається тією літерою, що закінчилось перше.

    1. Акція… – цінний папір,який свідчить про те,що його власник вніс певний пай у підприємство та має право на участь у справах та прибутках цього підприємства.

    2. Ялина… – вічнозелене дерево в лісі, яке прикрашають на свята.

    3. Апельсин… – солодкий тропічний фрукт, який найбільше полюбляють діти.

    4. Носоріг ….– тварина, у якої найбільший ніс.

    5. Горобці …– птахи нашої місцевості, які не відлітають в теплі краї.

    6. Іній… -  крижані кристали, що утворюються на поверхні Землі і земних предметів в холодні, ясні і тихі ночі. За формою частинки  нагадують сніжинки.

    7. Йорж… – ставкова колюча риба.

    8. Жук … – комаха, у якої є роги.

1.

 

 

 

2.

 

 

 

5. 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

7.

 

 

 

3.

 

 

 

6.

 

 

4.

 

 

 

 

 


 

 

Лінгвістична гра «Поміркуй»

Відгадай загадки, визнач групу іменників.

          Літнім людям я в пригоді,

Помічниця у поході.

З «о» ти можеш, не перечу,

Скласти  на мене речі.

  (Палиця – полиця)

          Перше – китайське імя,

Друге – прізвище українського письменника,

Третє – особовий займенник,

А в цілому – назва твору Т. Шевченка, і це слово – іменник мякої групи першої відміни.

  («Лілея»)

Лінгвістична гра «Промінчик»

Записати іменники ІІІ відміни.

Лінгвістична гра «Незвичайна математика»

  Додаючи чи віднімаючи склади, утворити і записати іменники ІІ відміни.

 1. Кни - и + яма - ма + зь = ... (КНЯЗЬ)

 2. Вона - на + лод + ила - ла + мир = ... (ВОЛОДИМИР)

 3. Ва + зал - ал + он = ... (ВАЗОН)

 

Лінгвістична гра «Склади слово»

Із поданих букв склади слово, визнач його відміну та групу.

Д

Р

О

 И

В 

И

 О

М

Л

 

Відповідь. Володимир

Лінгвістична гра «Об'єднай синоніми»

Ведучий диктує ряд іменників і пропонує учням об'єднати їх у синонімічні ряди, записавши кожний такий ряд в окрему колонку. Переможе той, хто зробить це швидше і правильно.

Вітер, зал, робота, потомки, Батьківщина, товариш, договір, вихор, нащадки, кімната, праця, Вітчизна, пиятель, умова, труд, ворог, ураган, друг, буря, приміщення. 

Розгадай кросворд

Правильно відповівши, у виділених клітинках ви прочитаєте, до якої групи відносяться іменники-відповіді.

 

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

  1. Людина, яка грає на дудці. (Дудар)
  2. Місце, де ремонтують кораблі. (Верф)
  3. Їжа, яку заготовляють для худоби. (Фураж)
  4. Будівник, який під час роботи має справу з цеглою.(Цегляр)
  5. Людина, яка грає на кобзі. (Кобзар)

Лінгвістична  гри «Відгадай слова»

1. Назва неістоти, жіночий рід, однина, спільнокореневе до слова «читати». /Читанка/

2. Назва неістоти, середній рід, однина, спільнокореневе до слова «морський». /Море/.

3. Назва істоти, чоловічий рід, однина, спільнокореневе до слова «медаль». /Медаліст/

 

Лінгвістичні шаради

1. Назва ноти і приголосний носовий звук складають назву ріки, де теж жили козаки.  ( До + «н» – Дон). Відшукайте іменник, що означає геометричну фігуру. Якщо прочитати його з кінця, одержите назву рослини, від яких утворена назва частини західноукраїнських земель. (Куб – бук).

2. В іменнику, що означає назву пори року, потрібно змінити один голосний звук, щоб вийшла назва відомої гри. (Літо – лото)

3. Перше – префікс, друге – літній будинок, а разом, те що часом важко   розв’язати. І слово це – іменник І відміни мішаної групи. (Задача)

4. В іменнику І відміни, що означає вид печеного хліба, букву «у» замініть на «і» й одержите іменник, що означає назву лісової тварини. А слово це – іменник І відміни твердої групи.  (Булка – білка).

Лінгвістична гра «Хто порушник?»

 Серед поданих слів вказати слово, яке не відповідає певній орфограмі.

  1.        Гілля, знання, навчання, листя.
  2.        Рілля, насіння, говоріння, гарбузиння.
  3.        Сіллю, радістю, міддю, ніччю.
  4.        Щедрістю, щастя, гордістю, милістю.

Лінгвістична гра «Склади слово»

Із поданих букв склади слово, визнач його відміну та групу.

 

 И

Л  

Н 

  И

О 

В

  К

Д 

 О 

 

Відповідь. Видолинок.

Лінгвістична гра «Складіть слова»

    Із поданих літер утворити слова, пояснити написання  чи відсутність подовження.

    В, Ю, Б,Л, О;   Р, І, А, С, Т, Ь, Д;   М, С, Л, Т, О, О, І, Д, Ь;   Ь, І, С, Л.

 

Лінгвістична гра «Уточни слово»

    У іменниках жіночого роду ІІІ відміни букви подвоюються лише в орудному відмінку однини. Запишіть такі іменники в орудному відмінку, додаючи випущені букви у клітинках.

В

Е

Л

И

 

 

 

С

У

М

І

 

 

 

У

П

Р

Я

 

 

 

     Відповідь: величчю, сумішшю, упряжжю.

Лінгвістична гра «Естафета»

Запишіть якнайбільше іменників ІІІ-ої відміни, які називають позитивні риси характеру людини (чесність, працьовитість, вірність, любов…).

Лінгвістична гра «Четвертий зайвий»

У кожному рядку знайти четверте «зайве» слово.

1. Карпати, штани, сани, гриби.

2. Вечори, ножиці, граблі, дріжджі, гроші.

3. Сонце, зерно, смерека, щастя.

4.Вечори, числа, плечі, ворота.

5. Молоко, масло, солома, корова.

 

Лінгвістична гра «Склади слово»

Із поданих букв прочитайте іменник та визначте його відміну.

 

Н

К

Е

Т

Л

Я

С

О

И

 

Відповідь. Лисенятко.

Лінгвістична гра «Незвичайна математика»

    Виконуючи звичайні математичні дії, віднімаючи чи додаючи склади, букви, утворити іменники ІV відміни.

    1.  Вежа – жа + дме – ме + жало – ло  = ведмежа

    2. Поріг – ріг + роса – са + ся = порося

    3.  Коза – за + зебра – бра + няня – ня = козеня.

 

Розгадай кросворд

Розгадавши кросворд, знайдеш відповідь, до якої відміни відносяться іменники-відповіді.

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

1. Силует, який з’являється на поверхні, коли на предмет направлене світло. (Тінь)

2. Піднесений стан людини.(Радість)

3. Пригнічений стан людини. (Печаль)

4. Інформація, почута звідкись. (Вість)

5. Здатність людини утримувати певну інформацію. (Пам’ять)

Лінгвістична гра «Добери антонім»

Учитель  по черзі називає іменники, а учні повинні дібрати антоніми до цих іменників. Якщо учень не може назвати антонім, то вибуває із гри. 

День, ранок, зима, північ, любов, правда, мир, холод, радість, воля, загадка, галас, життя, сила, щастя, перемога, початок, минуле, озброєння.

Лінгвістична гра «Встанови відповідність»

Між поданим іменниками і відміною поставити правильно стрілочки.

1.  І відміна                 — сани ;

2. ІІ відміна                — село;

3. ІІІ відміна              — цуценя

4. ІV відміна              — країна

                                    — радість .

 

 

Розгадай кросворд

 У виділених клітинках дізнаєшся до якої групи належать іменники-відповіді.

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

Як називаються малята цих птахів і тварин?

1.Свійська водоплавна птиця. (Каченя)

2.Цар звірів. (Левеня)

3.Великий хижак із родини котячих. (Тигреня)

4.Персонаж багатьох казок. (Вовченя)

5.Птах, один з персонажів байки І.Крилова. (Лебеденя)

6.Цар птахів. (Орля)

7.Корова. (Теля)

8.Назва якого птаха суголосна з ім’ям дівчини. (Галченя)

Відповідь: четверта.

Лінгвістична гра «Розсортуй слова»

    Перебираючи слова, запиши в перший рядок іменники І відміни, у другий рядок іменники ІІ відміни і т.д.

   1.  Місце, вода, земля, ніч.

    2. Дощ, сапа, теля, ім’я.

    3. Радість, озеро, тінь, кошеня.

    4. Лоша, ведмежатко, наука, мудрість.

    Відповідь:

1. Вода, земля, книжка, наука.

 2.  Місце, дощ, озеро, ведмежатко.

 3. Ніч, радість, тінь, мудрість.

      4. Теля, ім’я,  кошеня, лоша.

Лінгвістична гра «Так чи ні»

1. Іменник — це самостійна частина мови, що означає предмет.(Так)

2. Іменник змінюється за родами.  (Ні)

3. На питання хто? відповідають іменники, що означають назви істот.  (Так)

4. Іменники можуть мати конкретне й абстрактне значення. (Так)

5. Іменник мати належить до ІІ відміни. (Ні)

6. В іменнику сіль в Ор. в. відбувається подовження. (Так)

7. В іменнику радість в Ор. в. відбувається подовження. (Ні)

8. Іменники спільного роду із закінченням -а(-я) належать до І відміни. (Так)

9. Іменники ножиці, кошти вживаються лише в множині. (Так)

10. Іменник ІІІ відміни мають групи: тверду, м’яку, мішану. (Ні)

11. Іменники теля, цуценя належать до IV відміни . (Так)

12. Найчастіше іменник у реченні виступає підметом і додатком. (Так)

 

Лінгвістична гра «Хто швидше?»

 У таблиці знайти якнайшвидше всі заховані незмінювані іменники. Читати справа наліво і зліва направо, згори вниз і навпаки.

Я

Ч

В

Г

А

Л

І

Ф

Е

Ц

О

П

Ю 

Р 

Е

П

Л

С

У

Р

П

І

С

К

А

Т

К

 Г

Т

О

А

К

А

К

Л

І

А

И

Н

Ц

Р

Ю

Н

Е

М

Р

С

І

А

Е

С

О

Ш 

О

 

Відповідь: галіфе, кафе, поні,  таксі, меню,  ситро, какао, рагу, пюре, ескімо, шосе.

 

Головоломка

    Знайшовши ключ розгадки, відгадати і записати всі іменники, що вживаються лише в множині.

Н

О

Ж

Т

Ц

Т

В

М

А

П

Н

Ц

Ш

О

С

Д

І

О

А

И

А

І

Ш

О

С

И

И

Х

І

Р

Ч

Ж

Відповідь: ножиці, ворота, спиці, штани.

Розгадай кросворд

Розгадавши кросворд, дізнаєшся іменник, який вжитий в множині.

1. Плоди городніх рослин. (Овочі)

2.Частина одягу у формі мішечка для дрібних речей. (Кишеня)

3.Стоять коні на припоні, вузлики зняти, та не можна розв’язати. (Огірок)

 4.Влітку в шубі, а взимку голі. (Дерево)

5. Людина, яка спільно з ким-небудь виконує якусь справу. (Товариш)

6. Що то за голова, що лиш зуби і борода? (Часник)

7. Не …, а з листочками; не сорочка, а зшита; не людина, а навчає. (Кущ)

8. Тонкі, звичайно зелені пластинки, які вкривають рослину. (Листя)

Ключове слово: черевики.

 

1

 

 

Ч

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

Лінгвістична гра «Підкресли зайвий»

У кожному із запропонованих рядків визначити за якою орфограмою вжитий зайвий іменник, знайшовши його.

 1. Катерина, Ігор, молодість, гончар

 2. Олекса, пастух, вітер, студент, співачка.

3. Іван, друг, земля, неня, Дарина.

 4. Олеся, ліхтар, Мирослава, юнак.

Лінгвістична гра «Склади слово»

Із поданих букв склади слово, визнач його відміну.

 

К

 Т

Д

 И

В 

С 

Ь  

Ш 

І

 

 Відповідь. Швидкість.

 

Лінгвістична гра «Склади слово»

Із поданих букв склади слово, визнач його відміну та групу.

 

Д

 Ь

О

 С

І  

Т 

 О

М

Л

 

 Відповідь. Молодість.

Лінгвістична гра «Знайди порушника»

У поданих рядках підкреслити ім’я по батькові, яке утворено неправильно.

1. Васильович, Миколайовна, Захарович, Вікторович.

2. Андрійовна, Євгенівна, Денисівна, Ілліч.

3. Савівна, Спиридонович, Геннадіївна, Леонідовна.

4. Васильовна, Іванівна, Григорівна,  Петрівна.

 

Лінгвістична гра «Хто швидше?»

 У таблиці знайти якнайшвидше всі заховані іменники, що без не вживаються. Читати справа наліво і зліва направо, згори вниз і навпаки.

О

О

У

К

Р

А

Ї

Н

А

З

Н  

Л

Р

Н 

Е 

В 

О 

Л 

Я 

Н 

Е 

Ь

Х

І

В

А

Н

О

В

Е 

Р

У

Ф

Л

Я

Д

Л

С

Й

Г 

О

О

Л

С

У

М

И

І

Ц

О 

Б

Н

Е 

Н 

А

Ж 

Е 

Р

А 

Д 

А

Д

О 

Г

З

Е

Н 

Д

Г

А 

Т

Ж

Й

Н 

Е 

У 

К 

Ї

И

К

Ь 

Т 

С 

И 

В

А 

Н 

Е

Н 

О

І

Є

Б

Н 

Е 

В

Д 

А 

Х 

А 

Відповідь: Негода, нероба, неук, ненависть, невдаха, незгода, ненажера.

Лінгвістична гра «Хто більше?»

 У таблиці знайти якнайшвидше всі заховані іменників, що означають власні назви за 2 хвилини. Читати справа наліво і зліва направо, згори вниз і навпаки.

О

О

У

К

Р

А

Ї

Н

А

З

У 

Л

Р

Ж

Є

З

Ї

Р

Ф

Ф

К

Ь

Х

І

В

А

Н

О

В

А

А

У

Ф

Л

Я

Д

Л

С

Й

А

Р

О

Л

С

У

М

И

І

Ц

Н

П

Л

А

Е

А

О

Л

Я

Щ

А

А

Д

К

Р

А

Ч

Л

Д

Г

С

Т

Ж

Й

Ф

А

Р

В

Ї

И

К

И

С

А

К

Р

Е

Ч

Г

Л

О

І

Є

Б

Я

Ю

К

Б

И

Б

Х

 

Відповідь: Карпати, Суми, Іван, Черкаси, Київ, Оксана, Керч, Росія, Байкал,  Україна..

Лінгвістична гра «Утвори слова»

Із поданих букв скласти імена, а потім записати чоловічі і жіночі імена по батькові.

О, П, Т, Р, Е;     А, Ь, В, С, И, Л;   С, Е, Н, Т, А, П;  А, Д, Й, Н, І, Р;          А, О, К, П, Р;  Н, Р, З, А, А.

Лінгвістична гра «Склад за складом»

Скласти якнайдовший ланцюжок із іменників І відміни так, щоб наступне слово починалось на такий же склад. Напр.: Зимамама -…

Лінгвістична гра «Подумай! Не спіши!»

Учасникам гри пропонуються слова, у яких вони можуть змінити, додати чи відняти одну букву, утворивши нове слово. Гру можна використати при вивченні роду іменників. В усіх словах учні визначають рід. Іменники можуть бути і одного роду.

Наприклад: Ворон (ч.р.) – ворона (ж.р.)

Палка, коза, кора, сон, робот, весна, мир, мило, масло, поле, річка, кома,   база, фазан, гриби, клин, граб.

Лінгвістична гра  «Хто більше?»

Умови гри: учні називають іменники на запропоновану літеру в такій послідовності: назву рослини, ім’я, назву міста, назву країни, назву річки, назву будь-якого предмета. Учні змагаються до того часу, поки один із учасників не може назвати одну із категорій. Той, хто не називає, виходить із гри. Переможець той, хто назвав більше слів. Наступний ряд іменників на букву Б і т.д.

Наприклад: ананас, Аліса, Алжир, Албанія, Амур, аркуш.

Лінгвістична гра  «Хто перший?»

Умови гри: дібрати на одну літеру 5 власних назв (імена, міста, рослини, предмети тощо).

Наприклад: Алла, Анастасія, Анна, Андрій, Антон;

Алушта, Амстердам, Афіни, А

Апельсин, ананас, акація, абрикос, а.

 

doc
Додано
27 жовтня 2018
Переглядів
6218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку