Тема: Лінійна функція. Графік лінійної функції та її властивості
Формування ключових компетентностей:
формувати вміння будувати графік лінійної функції, виділяти основні властивості лінійної функції. Побудова графіків з використанням програми Geogebra.
висловлюватися рідною мовою, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку;
і вмінь; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; аналізувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності, прагнути до самовдосконалення.
слухати і чути інших; співпрацювати в команді. Виділяти та виконувати власну роль у командній роботі
Ініціативність і підприємливість – генерувати нові ідеї, використовувати критерії раціональності, практичності.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання та наочність: ноутбук; програма Geogebra; презентація
Хід уроку:
І. Організаційний момент:
Доброго дня діти .
Які асоціації викликає у вас слово «урок»? Давайте розкладем його по літерах: У-увага, успіх; Р – розв’язування завдань, радість, результат; О-очікування, обдарованість, К –команда, кмітливість.
Сьогодні на уроці, я бажаю продемонструвати свою увагу, отримати результат при розв’язуванні завдань, проявити кмітливість , відчути підтримку в команді і обов’язково отримати радість і задоволення від виконаної роботи.
Тож перевіряємо домашнє завдання. Сьогодні про виконання завдання нам повідомляє…
Перевірка домашньої роботи: виконані роботи учні закріплюють в гугол презентації.
Герб:
1. (0;20);(-2;18);(-2;16);(1;15);9(-1;7);(-2;4);(-3;3);(-4;0);(-4;-2);(0;-5).
2. (0;-2);(-8;-2);(-8;17);(-7;15);(-5;13);(-4;6);(-6;5);(-3;3);(0;0).
Карта України: синій колір (10;0); (11;1); (10;2); (11;3); (7;4); (6;5); (4;4); (3;6); (2;6); (2;7); (0;8); (-1;8);(-3;7); (-4;5); (-6;6); (-11;6); (-13:5); (-13;2); (-14;0);
Жовтий колір: (-16;-2); (-14;-3); (-11;-3); (-10;-4); (-7;-2); (-5;-3); (-5;-4);
(-3;-5); (-5;-5); (-5;-7); (-6; -8); (-5;-9); (-3;-8); (-2;-6); (0;-5); (1;-6);
(2;-6); (1;-7); (2;-8); (3;-8); (3;-10); (4;-10); (5;-8); (6;-8); (7;-7); (5;-7); (3;-6); (5;-5);
(9;-2); (9;-1); (10;0).
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Фронтальне опитування учнів
Яке правило називають функцією?
ку залежність однієї змінної від другої називають функціональною
Як читають запис y = f (x)
Що називають аргументом функції?
Що таке область визначення функції?
Що називають значенням функції?
Що означає запис f (а) = b?
Що таке область значень функції?
Які є способи задання функції?
Сформулюйте означення графіка функції.
Що таке нулі функції
Пропоную вашій увазі ребус, розв’язавши який ви дізнаєтесь тему сьогоднішнього уроку:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:
Джордж Бернард Шоу, ірландський драматург і публіцист писав , Єдиний шлях, що веде до знань, – це діяльність. Тому сьогодні на уроці ми будемо практично застосовувати набуті раніше знання про функцію та вміння будувати та читати графіки лінійних функцій, а також розглянемо на яких предметах поряд з алгеброю ми використовуємо лінійну функцію при розв’язуванні задач.
Пояснення нового матеріалу на прикладах з підручника
П р и к л а д 1. У басейні було 200 л води. Протягом t хв до басейну наливається щохвилини 80 л води. Запишіть формулу функціональної залежності змінної V від t. Так об’єм V води в басейні до його заповнення можна обчислити за формулою V = 80t + 200, де t ≥0. Ця формула задає функціональну залежність змінної V від змінної t.
Уважно подивіться задача №2, на якому уроці ви виконуєте дані задачі?
П р и к л а д 2 Сучасний український літак АН – 158, рухаючись рівномірно, подолав 400 км за 30 хв., а літак – винищувач Су-27, має максимальну швидкість на висоті, 1250 км, а над землею 700 км за той же час.
Побудуйте на одній координатній площині графік залежності шляху, що долають літаки, від часу.
Отже, розв’язуємо задачу: знаходимо швидкості руху, літака АН-158; Су-27 на висоті та над землею; записуємо рівняння руху, будуємо графіки шляху.
О з н а ч е н н я. Функцію, яку можна задати формулою виду ,
де і - деякі числа, - незалежна змінна, називають лінійною.
Розглядаємо графік функції: .
Складаємо таблицю значень функції
х |
-1 |
0 |
1 |
2 |
-2 |
у |
1 |
3 |
5 |
7 |
-1 |
В програмі Geogebra виконуємо побудову графіка.
Завдання для роботи в групах
Група 1 |
Група 2 |
Група 3 |
|
y = 4 |
y = |
|
y = - 4 |
|
|
y = 0 |
|
Аналогічно розглядаємо графіки
Висновок, якщо в=0, то всі графіки пройдуть через початок координат , якщо К додатне число, то кут . що утворює пряма з віссю Ох гострий, якщо к від’ємне то кут тупий.
Якщо к=0, то прямі паралельні до ОХ і проходять через точки у=0; у=4; у=-2.
Узагальнення властивостей лінійної функції
значення
розміщується в (І,ІІІ координатних четвертях), якщо к від’ємне , то пряма утворює тупий кут з віссю ОХ (графік функції розміщується в ІІ та ІV координатних четвертях).
Працюємо далі в групах, але виконуємо більш складні завдання:
Задача №1
Маршрут руху корабля описується формулою y = 3x - 2. Наш корабель отримав сигнал про знаходження кораблів противника за координатами: (0; 0), (4; 10), (2; 4), (1;1), (-2; -1). Визначити скільки кораблів ми знищимо під час руху при зустрічі? Як розв’язати цю задачу не виконуючи побудови графіка?
Відповідь: три кораблі противника буде знищено.
Знаходимо невідомі коефіцієнти:
Перша група |
Друга група |
Третя група |
y=3х+b |
у=-kx+12 |
у=-х+b |
А(3;3) |
Відповіді: у=3х-6; у=-3х+12; у=-х+6
Колективна робота
Залучаються сильніші учні
Побудувати графік функції: ;
Побудуємо графік функції
V. Підсумок уроку
1) Рух корабля задано формулою у = 4х, а рух катера задано формулою у = -5х.
Чи зустрінуться корабель і катер? Якщо зустрінуться, то в якій точці?
Відповідь обгрунтуйте.
2) Рух пасажирського потяга задано формулою у = 2х - 1, а рух вантажного потяга описує формула у = 2х + 2. Чи вірно диспетчер зробив розрахунки для потягів, чи можливо щось загрожує їхньому рухові?
Відповідь: кутові коефіцієнти одинакові, графіки розміщуються паралельно, а отже прямі не перетинаються.
Наш з вами урок добігає логічного завершення. І готуючись до сьогоднішнього уроку мені трапилась цікава
Притча про трьох каменярів
В середні віки у французькому місті Шарті будували собор. Якось трьох каменярів, які виконували однакову роботу — добували камінь, запитали:
— Що ви робите?
Перший робітник похмуро глянув і роздратовано відповів: «Тобі що, повилазило? Не бачиш – камінь лупаю, хай йому грець».
Другий спокійно відповів: "Що я роблю? Заробляю на кусень хліба для своєї родини.
А третій розігнувся, витер спітніле чоло, усміхнувся, і з гордістю сказав: "Я будую Шартський собор"!
Підніміть руку, хто сьогодні на уроці почувався як перший каменяр, і не міг дочекатись , коли вже закінчиться урок, в чому були складності? А хто почував себе, як другий каменяр? Треба батьки заставляють, вчителі вимагають, добре вже спробую хай всі заспокоються… чи з'явилось бажання, хоч на кінець уроку щось зробить самому?
А чи були сьогодні на уроці учні, які почувалися як третій каменяр? Які відчули радість від роботи і отримали задоволення
Що вам сподобалось на уроці?
Що нового ви дізнались …
Що спробували вперше…
Що було важко…
Чи отримали ви задоволення від уроку?
Виразіть свої почуття смайликами .
Вчитель підводить підсумки уроку , оцінює навчальні досягнення учнів.
Домашнє завдання.
Відповіді на питання п. 23:1-7 ст 163,
Виконати завдання розмістити в гугол презентації № 865; №869; №881; №895
А ще діти я вам даю посилання на вебквест
Розслідування . Лінійна функція
https://vseosvita.ua/webquest/start?id=13770&id_user=37570&hash=6b15befe
Література:
загальноосвітніх.закладів.- Х. : Гімназія, 2016.
роки
grafik-ta-vlastivosti-rozv-yazuvannya-zadach-111614.html
Анатоліївна Координатна площина . Герб України