Алгебра 9 клас
Методичні рекомендації до уроку
Тема уроку. Лінійні нерівності з однією змінноюМета уроку: домогтися засвоєння учнями змісту понять
Алгебра 9 клас
Методичні рекомендації до уроку
Тема уроку. Лінійні нерівності з однією змінною
Мета уроку: домогтися засвоєння учнями змісту понять: лінійна нерівність з однією змінною, рівносильні нерівності, рівносильні перетворення нерівності та способів рівносильних перетворень нерівностей; схеми розв’язання лінійних нерівностей з однією змінною.
Виробити вміння: відтворювати зміст вивчених понять та алгоритмів; виконувати дії відповідно до схеми розв’язування лінійних нерівностей з однією змінною і найпростіші рівносильні перетворення нерівностей і з застосуванням властивостей числових нерівностей та наслідків із них.
Тип уроку: формування знань, вироблення первинних умінь.
Наочність та обладнання: опорний конспект.
Хід уроку
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.
Оскільки вправи домашнього завдання є вправами репродуктивного (в основному) характеру то перевірку домашнього завдання можна здійснити або частково( тільки в учнів що потребують додаткової педагогічної уваги), або можна запропонувати учням перевірити відповіді (правильні відповіді заздалегідь записані за дошкою, або роздані як картки для самостійного опрацювання), або провести математичний диктант з наступною перевіркою.
Математичний диктант
-2≤х ≤ 5 -3≤х≤4?
2. Яке найменше натуральне число є розв’язком нерівності:
х ≤ 9 х≥9?
3.Зобразіть на координатній прямій проміжок:
(2;+∞) (-∞;-2)
4.Запишіть усі цілі числа, що належать проміжку:
(-2;6) (-4;3)
5. Користуючись координатною прямою, знайдіть переріз проміжків:
(2;6) і (4;10) (3;+∞) і (5;+∞)
6.Користуючись координатною прямою, знайдіть об'єднання проміжків:
(-∞;3) і (1;+∞) (-∞;4) і (-∞;8).
Мотивація навчальної діяльності учнів
Для усвідомлення учнями необхідності вивчення нового матеріалу можна певним чином створити проблемну ситуацію: запропонувати учням спочатку виконати завдання на перевірку того, чи є дане число розв’язком нерівності з однією змінною, а потім розв’язати ту саму нерівність (нагадавши попередньо, що розв’язати нерівність означає знайти всі її розв’язки або довести , що їх немає). Усвідомлення учнями неможливості розв’язання конкретної задачі із застосування тих знань і вмінь, які вони володіють, створює мотивацію до вивчення питання про види та способи розв’язання найпростіших нерівностей з однією змінною. Таким чином формулюється дидактична мета уроку, а також виділяються завдання для учнів на урок.
Усні вправи
План вивчення нового матеріалу
Приклади.
Методичний коментар
Відповідно до даного плану викладання матеріалу формування знань учнів на даному уроці розпочинається з вивчення означення рівносильних нерівностей з однією змінною і продовжується вивченням формулювання основних теорем рівносильності (які даються без доведення та пояснюються на прикладах). Для кращого розуміння учнями цього фрагменту матеріалу уроку можна запропонувати їм порівняти властивості числових рівностей та нерівностей і таким чином виявити як схожі, так і відмінні їхні риси. Результатом такого порівняння буде усвідомлення учнями існування певних аналогій між поняттями «рівняння та його розв’язання» і « нерівність та її розв’язання» та засобів розв’язування як одних, так і інших (та акцентувати увагу на відмінностях – при множенні або діленні обох частин нерівності на від’ємне число).
Звернемо увагу, що в різних джерелах означення лінійної нерівності з однією змінною додаються дещо по-різному: у традиційних підручниках останніх років це нерівність виду ax>b(ax<b,ax≥b,ax≤b) ,а, наприклад, у таблицях з алгебри 7-11класів це нерівність виду ax+b>0 (ax+b<0, ax+b≤0, ax+b≥0).Учням можна продемонструвати обидва означення і показати, що відмінність першого полягає тільки в тому, що описувану нерівність уже зведено до виду, аналогічного виду лінійних рівнянь з однією змінною (ax=b).
Порівнюючи лінійні нерівності з однією змінною та лінійні рівняння з однією змінною, слід зауважити, що з огляду на існуючу відмінність рівносильної властивості (див. множення або ділення обох частин нерівності на те саме від’ємне число), залежне від знака нерівності, можна скласти одну схему розв’язування лінійної нерівності з однією змінною ( особливо це стосується випадку , коли число a=0), тому акцент треба робити не на заучуванні схем, а на розумінні дій, які скриті за цими схемами).
Завершальний етап нового матеріалу є практичною частиною (яка може бути подана як відповідь на запитання, поставлена на початку уроку): на прикладі нерівності з однією змінною під час коментування складається орієнтовна схема дій при розв’язуванні рівності з однією змінною, що зводиться до лінійної. Під час коментування також доречним буде проведення паралелей з розв’язуванням відповідного рівняння з однією змінною.
Опорний конспект
Дві нерівності називають рівносильними, якщо вони мають ті самі розв’язки . Деякі рівносильні перетворення нерівностей
Наприклад: 2х – 3 >6 і 2х > 9 – рівносильні нерівності.
Наприклад: 2х > 6; х >3; ; х > 12 – рівносильні нерівності.
Наприклад: - 3х > 6; х < -2; - ; х < -18 – рівносильні нерівності. Лінійна нерівність з однією змінною – нерівність виду ах>b; або ax<b; ax≥b; ax≤b, де a, b – дані числа, а х – змінна. Наприклад: 3х>1; -х<-3; 0х>3; 0х≤0 – лінійні нерівності. Схема розв’язування лінійної нерівності
a>0 a<0 а = 0
b ≥ 0 b <0
Приклади розв’язування нерівності, що зводиться до лінійної:
|
Усні вправи
Письмові вправи
Для реалізації дидактичної мети уроку слід розв’язати вправи такого змісту:
Методичний коментар
Розв’язання вправ на цьому етап уроку слід розпочати з вправ, що сприяють закріпленню учнями змісту понять «рівносильні нерівності» та «рівносильні перетворення нерівностей».
При цьому в процесі розв’язування таких вправ слід вимагати від учнів свідомого коментування своїх дій з використанням вивченої термінології.
Наступна група завдань має на меті сприяти закріпленню учнів знань , щодо схем розв’язування лінійних нерівностей з однією змінною та виробленню учнів сталих вмінь як розв’язувати лінійні нерівності з однією змінною, так і виконувати рівносильні перетворення нерівностей з однією змінною.
Тільки переконавшись в тому, що основні навички розв’язування найпростіших нерівностей з однією змінною в учнів вироблено, можна переходити до більш складних прикладів, які сприяють вдосконаленню навичок тотожних перетворень.
Щоб підготувати учнів до сприйняття матеріалу наступного уроку (розв’язування нерівностей, що містять дроби з числовими знаменниками), на даному уроці учням пропонується кілька прикладів на повторення: на розв’язування рівнянь відповідного виду.
Контрольні питання
1) а>0; 2) а<0; 3) а=0, b≥0; 4) a=0, b<0?