Урок 9 клас
Тема: Лінзи. Оптична сила лінзи
Мета:розширити та поглибити знання учні про явище заломлення світла та використання явища в оптичних системах, формувати поняття про типи лінз, її оптичні властивості, формули тонкої лінзи; розвиток творчого мислення.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку |
1. Організаційна частина
Перевірка відвідування учнями уроку, перевірка наявності зошитів, підручників тощо. Оголошення теми та плану уроку.
2.Перевірка домашнього завдання
2.1. Перевірка засвоєння теоретичного матеріалу.
Рис.1
?- Чому виникає заломлення світла?
?- У чому полягає закон заломлення світла?
3. Актуалізація опорних знань учнів
3.1.Фронтальна бесіда.
?- Що таке світловий промінь? Як він позначається графічно?
?- Що таке світловий пучок?
* За даними рис.2 охарактеризувати світлові пучки та середовище, в якому поширюється світло.
Рис.2
?- Який варіант ходу променя є правильним? (Див. рис.3)
Рис.3
3.2. * Кросворд
В одному з горизонтальних рядків слід знай ти ключове слово – «ЛІНЗА»
3.3. Формування мотивації до вивчення нової теми.
Подивіться уважно на дошку, що ви помітили? (Вийшло слово «лінза»)Як ви вже здогадалися, темою нашого уроку «Лінза. Оптична сила і фокус лінзи»
?- Пригадайте, чи зустрічали ви термін «лінза»? Чи знаєте, навіщо нам потрібні лінзи?
Я бачу ви трошки розумієтеся на лінзах. ?!- А чи хотіли ви дізнатися про лінзи більше? Що саме?
4. Вивчення нового матеріалу
Ми щодня користуємося різними оптичними приладами: окулярами, фотоапаратом, відеокамерою (демонструю прилади)
? Скажіть, на вашу думку, що є основною частиною цих приладів? (...лінзи)
? А що дає нам лінза? …….
? А чи можемо ми виготовити лінзу самостійно? (ні). Складно? То не будемо й пробувати? (будемо). То давайте спробуємо !
▓ Фронтальний експеримент: Пропоную вам відчути себе чарівниками і виготовити найпростішу лінзу у вигляді крапель води і гліцерину, нанесених на жирну поверхню скла. Інструкція №1 до виконання лежить у вас на столі. Прошу дотримуватися правил безпечної праці
? Ну як справилися з роботою?виготовили лінзи?...Доти не спробуємо – не навчимося!
? Які висновки ви зробили зі своїх спостережень?.......
? А чи зручно вам було користуватися ось такими крапельками?... Саме тому в лінзах використовують скло. Лінзи можуть досить сильно розрізнятися за формою.
У нас на столі є лінзи. Розгляньте їх, зверніть увагу на форму..
? Що ж таке лінза в загальному вигляді?
? Та якої форми вони бувають?
Лінза –прозоре тіло, обмежене опуклими або ввігнутими (найчастіше сферичними) поверхнями Лінзи, які всередині товщі, ніж біля країв, називають опуклими. Лінзи, які всередині тонші, ніж біля країв, називають увігнутими.
Лінза – це прозоре тіло, обмежене сферичними поверхнями.
Лінзи бувають опуклими та увігнутими.
Лінза є тонкою, якщо її товщина << R.
Рис. 4
* Пояснення дії лінз як системи двох призм ( Бесіда із застосування динамічної моделі)
Лінза бувають збиральними та розсіювальними.
Збиральна лінза перетворює II пучок у збіжний, а розсіювальна – у розбіжний.
4.2. Основні лінії та точки лінзи.
* Ознайомлення учнів з основними лініями та точками лінзи (слайди)
фокусна фокусна
відстань відстань
Рис. 7
4.3. Побудова зображень в лінзі.
* Пояснення принципу побудови зображень в лінзі із застосуванням динамічної моделі.
Рис. 8
Рис. 9
4.4. Оптична сила лінзи. Формула тонкої лінзи.
* До конспекту учнів
Фокусна відстань позначається літерою F.
Для збиральної лінзи F>0, для розсіювальної - F<0.
Оптична сила лінзи – це величина D, обернена до фокусної відстані.
Формула тонкої лінзи:
d – відстань від лінзи до предмету;
f – відстань від лінзи до зображення.
Діти, а подивіться однин на одного. Ви подобаєтесь один одному? Всі ми різні, але у нас є багато спільного. Чи не помічаєте ви нічого дивного в очах друга?... (Так, дійсно в наших очах теж є лінзи, і їх потрібно берегти. Пропоную вам виконати зарядку для очей, яку підготувала для вас …. Текст цієї зарядки є в ваших опорних конспектах
Перед виконанням вправ прийміть зручну позу, голову тримайте прямо, дивіться прямо перед собою. Виконуйте кожну вправу по 5 разів..
Виконуйте повільний рух очима по горизонталі: спочатку відведіть очі максимально вправо, затримайте так на 5 секунд, потім розслабте і повільно відведіть вліво, також затримавши на 5 секунд.
Сильно заплющує очі і відкривайте. Виконувати вправу потрібно в швидкому темпі.
«Малюйте» очима круги спочатку за годинниковою стрілкою, а потім проти годинникової стрілки.
Переміщайте погляд по діагоналі: спочатку відведіть очі вправо вгору, затримайтеся так на 5 секунд, потім повільно переведіть вліво вниз і знову затримаєтеся на 5 секунд. Потім повторіть в іншу сторону.
Подивіться обома очима на кінчик носа, затримайтеся на 5 секунд, а потім розслабте очі.
?. А як ще можна запалити вогонь, якщо у вас немає сірників?.......
Серед учнів вашого класу теж є чарівники. Це …. і …. Вони вміють виготовляти лінзи з різноманітних матеріалів.
? Яка оптична сила лінзи (запалювального скла), котру при випалюванні по дереву тримають на відстані 10см від поверхні дощечки?
Дано | СІ | Формула | Розв'язок |
F=10см | 0,1м | ||
Знайти | |||
6. Підсумок уроку. Оцінювання
Наш урок підходить до закінчення. А чи був він результативним? Повернемось до наших завдань. Хочу почути від вас, що корисного для себе ви дізналися?
Зворотній зв'язок: На уроці я:
I. Дізнався:
II. Зрозумів:
III. Навчився:
?А для чого нам це все потрібно? В якій професії можуть знадобитися знання про лінзи?
Домашнє завдання:
1.
На останок, хочу продемонструвати вам сферичний акваріум. Ви скажете до чого тут лінза? ….Поспостерігайте за рибкою. Зверніть увагу на те, що розмір рибки дуже сильно залежить від її положення в акваріумі. Іноді рибку видно повністю, а іноді лише голову чи хвіст. Все залежить, зліва чи справа по відношенню до вашого погляду вона розташована. Дякую всім за урок. До побачення.
1
Урок 9 клас
Тема: Лінзи. Оптична сила лінзи
Мета:розширити та поглибити знання учні про явище заломлення світла та використання явища в оптичних системах, формувати поняття про типи лінз, її оптичні властивості, формули тонкої лінзи; розвиток творчого мислення.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку |
1. Організаційна частина
Перевірка відвідування учнями уроку, перевірка наявності зошитів, підручників тощо. Оголошення теми та плану уроку.
2.Перевірка домашнього завдання
2.1. Перевірка засвоєння теоретичного матеріалу.
Рис.1
?- Чому виникає заломлення світла?
?- У чому полягає закон заломлення світла?
3. Актуалізація опорних знань учнів
3.1.Фронтальна бесіда.
?- Що таке світловий промінь? Як він позначається графічно?
?- Що таке світловий пучок?
* За даними рис.2 охарактеризувати світлові пучки та середовище, в якому поширюється світло.
Рис.2
?- Який варіант ходу променя є правильним? (Див. рис.3)
Рис.3
3.2. * Кросворд
В одному з горизонтальних рядків слід знай ти ключове слово – «ЛІНЗА»
3.3. Формування мотивації до вивчення нової теми.
Подивіться уважно на дошку, що ви помітили? (Вийшло слово «лінза»)Як ви вже здогадалися, темою нашого уроку «Лінза. Оптична сила і фокус лінзи»
?- Пригадайте, чи зустрічали ви термін «лінза»? Чи знаєте, навіщо нам потрібні лінзи?
Я бачу ви трошки розумієтеся на лінзах. ?!- А чи хотіли ви дізнатися про лінзи більше? Що саме?
4. Вивчення нового матеріалу
Ми щодня користуємося різними оптичними приладами: окулярами, фотоапаратом, відеокамерою (демонструю прилади)
? Скажіть, на вашу думку, що є основною частиною цих приладів? (...лінзи)
? А що дає нам лінза? …….
? А чи можемо ми виготовити лінзу самостійно? (ні). Складно? То не будемо й пробувати? (будемо). То давайте спробуємо !
▓ Фронтальний експеримент: Пропоную вам відчути себе чарівниками і виготовити найпростішу лінзу у вигляді крапель води і гліцерину, нанесених на жирну поверхню скла. Інструкція №1 до виконання лежить у вас на столі. Прошу дотримуватися правил безпечної праці
? Ну як справилися з роботою?виготовили лінзи?...Доти не спробуємо – не навчимося!
? Які висновки ви зробили зі своїх спостережень?.......
? А чи зручно вам було користуватися ось такими крапельками?... Саме тому в лінзах використовують скло. Лінзи можуть досить сильно розрізнятися за формою.
У нас на столі є лінзи. Розгляньте їх, зверніть увагу на форму..
? Що ж таке лінза в загальному вигляді?
? Та якої форми вони бувають?
Лінза –прозоре тіло, обмежене опуклими або ввігнутими (найчастіше сферичними) поверхнями Лінзи, які всередині товщі, ніж біля країв, називають опуклими. Лінзи, які всередині тонші, ніж біля країв, називають увігнутими.
Лінза – це прозоре тіло, обмежене сферичними поверхнями.
Лінзи бувають опуклими та увігнутими.
Лінза є тонкою, якщо її товщина << R.
Рис. 4
* Пояснення дії лінз як системи двох призм ( Бесіда із застосування динамічної моделі)
Лінза бувають збиральними та розсіювальними.
Збиральна лінза перетворює II пучок у збіжний, а розсіювальна – у розбіжний.
4.2. Основні лінії та точки лінзи.
* Ознайомлення учнів з основними лініями та точками лінзи (слайди)
фокусна фокусна
відстань відстань
Рис. 7
4.3. Побудова зображень в лінзі.
* Пояснення принципу побудови зображень в лінзі із застосуванням динамічної моделі.
Рис. 8
Рис. 9
4.4. Оптична сила лінзи. Формула тонкої лінзи.
* До конспекту учнів
Фокусна відстань позначається літерою F.
Для збиральної лінзи F>0, для розсіювальної - F<0.
Оптична сила лінзи – це величина D, обернена до фокусної відстані.
Формула тонкої лінзи:
d – відстань від лінзи до предмету;
f – відстань від лінзи до зображення.
Діти, а подивіться однин на одного. Ви подобаєтесь один одному? Всі ми різні, але у нас є багато спільного. Чи не помічаєте ви нічого дивного в очах друга?... (Так, дійсно в наших очах теж є лінзи, і їх потрібно берегти. Пропоную вам виконати зарядку для очей, яку підготувала для вас …. Текст цієї зарядки є в ваших опорних конспектах
Перед виконанням вправ прийміть зручну позу, голову тримайте прямо, дивіться прямо перед собою. Виконуйте кожну вправу по 5 разів..
Виконуйте повільний рух очима по горизонталі: спочатку відведіть очі максимально вправо, затримайте так на 5 секунд, потім розслабте і повільно відведіть вліво, також затримавши на 5 секунд.
Сильно заплющує очі і відкривайте. Виконувати вправу потрібно в швидкому темпі.
«Малюйте» очима круги спочатку за годинниковою стрілкою, а потім проти годинникової стрілки.
Переміщайте погляд по діагоналі: спочатку відведіть очі вправо вгору, затримайтеся так на 5 секунд, потім повільно переведіть вліво вниз і знову затримаєтеся на 5 секунд. Потім повторіть в іншу сторону.
Подивіться обома очима на кінчик носа, затримайтеся на 5 секунд, а потім розслабте очі.
?. А як ще можна запалити вогонь, якщо у вас немає сірників?.......
Серед учнів вашого класу теж є чарівники. Це …. і …. Вони вміють виготовляти лінзи з різноманітних матеріалів.
? Яка оптична сила лінзи (запалювального скла), котру при випалюванні по дереву тримають на відстані 10см від поверхні дощечки?
Дано |
СІ |
Формула |
Розв’язок |
F=10см |
0,1м |
|
|
Знайти |
|
|
|
|
|
|
|
6. Підсумок уроку. Оцінювання
Наш урок підходить до закінчення. А чи був він результативним? Повернемось до наших завдань. Хочу почути від вас, що корисного для себе ви дізналися?
Зворотній зв'язок: На уроці я:
I. Дізнався:
II. Зрозумів:
III. Навчився:
?А для чого нам це все потрібно? В якій професії можуть знадобитися знання про лінзи?
Домашнє завдання:
1.
На останок, хочу продемонструвати вам сферичний акваріум. Ви скажете до чого тут лінза? ….Поспостерігайте за рибкою. Зверніть увагу на те, що розмір рибки дуже сильно залежить від її положення в акваріумі. Іноді рибку видно повністю, а іноді лише голову чи хвіст. Все залежить, зліва чи справа по відношенню до вашого погляду вона розташована. Дякую всім за урок. До побачення.