Ліплення. «Чудова ваза»
Мета. Розповісти учням про способи виготовлення традиційного керамічного посуду в Україні; розвивати почуття гармонії, краси, пропорційності, тонове відчуття, просторову уяву, фантазію, навички роботи з пластиліном; використовувати народні мотиви в декоративних композиціях; виховувати повагу і бережливе ставлення до творів народних майстрів, народного мистецтва.
Завдання до уроку. Спостереження та сприйняття нового матеріалу; ознайомитись з новими поняттями і термінами; виліпити вазу і розписати її.
Обладнання. Керамічні виробки майстрів народного декоративно-прикладного мистецтва, таблиці, малюнки із зображенням посуду, демонстраційна таблиця «Прийоми роботи з пластиліном», зразки виробів, аудіозапис українських народних мелодій; пластилін, стеки, дощечка, серветка, фарби, пензлі, зошит-словник.
Тип уроку. Комбінований.
Техніка виконання. Дрібна пластика.
Девіз уроку. Щоб помилок уникати,
Треба розум розвивати.
Гостре око, слух, терпіння-
І тоді прийде уміння!
Хід уроку
Школа двері відчинила,
В класи всіх нас запросила.
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Робота з роздатковим матеріалом (картками «Види образотворчого мистецтва»).
III. Робота над темою уроку
А) Гра «Морський бій»
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
А |
г |
К |
Х |
Ж |
Й |
Я |
Ф |
Д |
І |
В |
Б |
С |
У |
Ю |
о |
Ф |
Ч |
І |
Ж |
А |
Е |
В |
М |
н |
И |
Ь |
К |
С |
І |
Є |
П |
Г |
Г |
И |
І |
ч |
К |
З |
М |
С |
О |
Д |
Л |
Д |
Я |
К |
Ь |
Р |
а |
И |
П |
С |
Щ |
Ч |
Е |
І |
Й |
Б |
З |
П |
Т |
О |
С |
р |
В |
Є |
Ц |
У |
Ю |
І |
О |
Ь |
Ж |
с |
К |
Г |
Ж |
Ф |
Ш |
Д |
А |
Р |
Б |
т |
Л |
О |
У |
З |
В |
З |
Ї |
Є |
в |
Ю |
Е |
Д |
Н |
Щ |
І |
А |
Х |
К |
Ь |
Ж |
о |
З |
Ї |
В |
У |
(гончарство)
А -1, Б -4, В - 2, Г – 3, Д – 5, Е -9, Є -8, Ж – 7, З -5, І -6.
Б) Загадка
Глина в кого ожива?
Творить з неї хто дива?
В кого посуд ніби жар?
Ну, звичайно, це …(Гончар.)
2. Діагностика знань
Використати таблицю
ЩО МИ ЗНАЄМО? |
ЩО ХОЧЕМО ЗНАТИ? |
|
|
3.Вступна бесіда
Швидко, безупинно обертається гончарний круг. Під сильними, чутливими руками майстра з безформної маси глини народжується виріб. Як
тільки вогонь завершить роботу гончаря, перетворить крихку глину на
стійкий каменеподібний матеріал, починається розписування. Кому хоч
раз довелося спостерігати за працею гончаря, той ніколи не перестане дивуватися його віртуозній майстерності. Гончарний виріб – результат довготривалої кропіткої праці. Нагромадженого упродовж багатьох років досвіду.
Гончарство – одне з найскладніших, до того ж дуже примхливих ремесел.
Перші керамічні вироби на території нашої держави зявились приблизно п’ять тисяч років тому. Горщиком, який можна назвати геніальним винаходом людства, користувалося багато народів, та чи не найпоширенішим він був у нас, в Україні.
Професію гончара з давніх-давен шанували в Україні. Цінувався також практичний і гарний глиняний посуд, його здатність довго зберігати прохолоду води, свіжість молока, надавати особливого смаку стравам, що готувалися в ньому. Гончарі виготовляли не тільки посуд, а й чудові вази. Розмальовані , яскраво оздоблені вази широко використовували для прикрашання оселі.
4.Словникова робота
Кераміка – вироби з глини.
Декоративний розпис – розпис дерева, посуду, тканини, кераміки.
5. Прослуховування та аналіз казки В.Сухомлинського «Чорні руки»
Бабуся місила тісто. Воно було пишне, м'яке.
- Спечіть мені голуба з тіста, - попросив Юрко.
Бабусині руки почали ліпити голуба. Ось виліпилися крила, тонкі, ніжні, видно кожну пір'їнку. А руки в бабусі чорні, зморщені, з тонкими сухими пальцями. Не може онук одірвати очей від них - наче вперше побачив. От дістала бабуся голуба з печі - поставила перед онуком. А його і їсти жаль: білий, питний, наче ось - ось полетить.
- Бабусю,- питає Юрко, - чому руки у нас чорні-чорні, а голуб білий-білий?
- Якби в мене були руки білі, не було б ні тіста, ні голуба.
6. Пальчикова гімнастика «Білка»
Сидить білка на доріжці —
Дитина підносить ліву руку долонею до себе.
Роздає вона горішки:
Лисичці-сестричці —
загинає великий палець,
Горобцю, синичці—
загинає вказівний, середній.
Ведмедику товстоп'ятому, —
загинає безіменний,
Зайчику вусатому—
загинає мізинець.
У ліпленні найважливіше передати загальний характер форми. При цьому не варто захоплюватися дрібними натуралістичними деталями, оскільки вони можуть зруйнувати загальну характерну форму. Деталі формують, прикріплюючи їх до більшої маси виробу. Розпочинають ліпити з великих деталей. Беруть шматок пластиліну й старанно розминають його в руках, намагаючись одержати однорідну пластичну масу. З цілого шматка глини можна виліпити кролика, котика, качечку чи сову. Для відтворення деталей користуються паличками — стеками .
7. Послідовність виготовлення вази
Щоб виліпити вазочку для квітів чи підставку для олівців, треба насамперед зробити з розім'ятого однорідного шматка пластиліну кілька качалочок. Потім кульки розплескують у кругленький «млинець». Це буде дно глечика. Тепер, згинаючи качалочку в кільце, нарощують стінки посудини. Наступну качалочку так само згинають, притискують до нижньої, старанно загладжують як ззовні, так і зсередини. При потребі розширюють чи звужують у горловині, весь час загладжуючи стінки посудини. Паличкою, трубочкою чи ланцюжком роблять декоративний рядочок біля горловини чи денця. Коли готова річ готова, її розписують за виконаним раніше ескізом.
8 . Правила техніки безпеки та культури праці
1. Не розмахувати стеками, щоб не поранитись.
2. Ліпити тільки на підкладній дощечці.
3. Не залишати шматочки пластиліну на парті, не кидати їх на підлогу.
4. Після роботи руки треба витерти серветкою і добре вимити.
Перед виконанням практичної роботи слід нагадати дітям прийоми роботи з пластиліном. (Використовуються демонстраційні таблиці «Прийоми роботи з пластиліном»).
9. Пальчикова гімнастика «Братики–лінивці»
Дитяча долоня лежить на столі, спочатку «прокидається» великий палець і будить вказівного: «Час вставати!» піднімається над столом, потягується вказівний (а великий знову ліг спати). Потім вказівний будить середнього, середній безіменного, безіменний мізинця. При цьому долоня весь час міцно притиснута до столу, а кожен палець по черзі тягнеться вгору, прогинається, і знову лягає на стіл. Лише після того, як мізинець крикне: « Прокидайтесь, дітвора! Ранок, до школи пора!» - всі 5 пальців одночасно піднімаються над столом.
ІV. Практична робота учнів
Під час самостійної роботи учнів вчитель надає індивідуальну теоретичну і практичну допомогу. (Звучить аудіозапис).
Динамічна пауза
Щось не хочеться сидіти,
Треба трошки відпочити.
Руки — вгору, руки — вниз,
На сусіда подивись.
Руки — вгору, руки — в боки,
І зроби чотири скоки.
Руки вище підніми,
Розведи їх в боки,
Гучно плесни кілька раз,
За роботу — все гаразд!
Продовження практичної роботи учнів.
VІ. Підсумок уроку. Саморефлексія
Я, учень (учениця) 3 –го класу…
Знаю про….
Вмію…..
Ціную….
Аналіз учнівських робіт.
Демонстрування дитячих виробів.
Всі ви, діти – молодці,
Гарно працювали!
Уже дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати!