: Лірика збірки «З вершин і низин»,її композиція. Франкова концепція поступу людства, вираз незламного оптимізму («Гімн»), («Сікстинська мадонна») .

Про матеріал

Поглибити знання учнів про Франкову концепцію поступу людства, вираз незламного оптимізму («Гімн»).Ознайомити із творчістю великих майстрів Відродження, символом вічної жіночності, материнства, краси («Сікстинська мадонна»).

Учні знатимуть: зміст поезій «Гімн», «Сікстинська мадонна»; жанрові особливості віршів; римо-ритмічні особливості поезій; значення художніх засобів.

Учні вмітимуть: виразно читати поетичний твір; розкрити образ вічного революціонера як втілення могутності нездоланності трудового народу; висловлювати свої думки; аналізувати поезію.

Перегляд файлу

Тема: Лірика збірки «З вершин і низин»,її композиція. Франкова концепція поступу людства,вираз незламного оптимізму («Гімн»). Творчість великих майстрів Відродження, символ вічної жіночності, материнства, краси («Сікстинська мадонна»)

Цілі: 

Учні повинні знати:

  • зміст поезій «Гімн», «Сікстинська мадонна»;
  • жанрові особливості віршів;
  • римо-ритмічні особливості поезій;
  • значення художніх засобів.

Учні повинні вміти:

  • виразно читати поетичний твір;
  • розкрити образ вічного революціонера як втілення могутності нездоланності трудового народу;
  • висловлювати свої думки;
  • аналізувати поезію.

Хід уроку

І. Визначення емоційної готовності учнів до уроку

  • За допомогою дієслова визначити свій емоційний стан (хвилююся, сподіваюся, тривожуся, радію, очікую, не цікавить)

Я зараз тривожуся, але бачу ваші очі і вам вірю. Він теж багато бачив очей. Та ті очі інколи випромінювали добро, інколи були підступними і зрадливими.

ІІ.Перегляд фільму про І. Франка.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  • Священник мав вплив на формування поглядів малого Івана, а що чи хто ще впливав на формування його світогляду?

Ви вже вивчили біографію І.Франка і тому можете сказати:

  • Під впливом яких чинників формувався світогляд Франка?

IV. Оголошення теми і завдань уроку:

  • Запишіть сьогоднішню тему уроку.

Дивовижна працездатність допомагала Франкові не тільки боротися з обставинами життя, але й реалізувати творчі плани. А його жага творчості, певно не мала меж. Багатогранність обдарувань Франка більше ніж дивовижна. Поет, прозаїк, драматург, перекладач, етнограф, публіцист. Та передовсім Франко – поет. Понад 40 років він віддав поетичній творчості.

  • Назвіть збірки Франка («Балади і розкази», «З вершин і низин», «Зів’яле листя», «Мій Ізмарагд», «Із днів журби», «Давнє й нове», «Із літ моєї молодості»)

У Франковій поезії надзвичайно правдиво і глибоко відбивається психологія людини, українця.

Знати цю поезію – наблизитися до пізнання самих себе.

Спробуємо пізнати самих себе, читаючи й аналізуючи вірші збірки «З вершин і низин» (1887).

Чи мало його поетичних творів не друкувалися в збірках, а лише в періодичній пресі або ж залишалися в рукописах. 1893 року виходить друге доповнене видання збірки.

V. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя: Цікавим є компонування збірки. Поезії в ній розміщені не в хронологічній послідовності, а за розділами, які умовно поділяються на дві нерівні частини. У перших трьох зібрані ліричні твори.

І розділ «De profundis» («З глибини»)

  • «Веснянки»
  • «Осінні думи»
  • «Скорбні пісні»
  • «нічні думи»
  • «Думи пролетарія»
  • «Excelsior» (Вище!)

ІІ розділ «Профілі і маски»

  • - «Поезія»
  • «Поет»
  • «Україна»
  • «Карта любові»
  • «Знайомим і незнайомим»
  • «Зівяле листя»
  • «Оси»

ІІІ розділ «Сонети»

  • «Вольні сонети»
  • «Тюремні сонети»

А в чотирьох останніх — «Галицькі образки», «Із жидівських мелодій»,

«Панські жарти» та «Легенди» - твори епічні.

Розгорнімо збірку.  Її відкриває поезія «Гімн». Вслухайтеся, вдумайтеся, пройміться духом поезії. 

 

Читання вірша «Гімн»

 

Зверніть увагу. Не випадково поезія «Гімн» має підзаголовок «Замість пролога»

Пригадаймо, що таке пролог.

Пролог — композиційний компонент, початковий етап твору.

 

Дослідницький практикум

(Усні відповіді , використовуючи підручник)

  • До якого виду ліричних творів належить поезія «Гімн» (громадської лірики)
  • Який твір ми називаємо гімном? (Гімн — похвальна пісня,урочистий музичний твір вживається як символ держави)
  • Які різновиди гімнів ви знаєте?
  • Кому ж співає гімн ліричний герой Франка (Вічному революціонеру)
  • Що символізує «Вісний революціонер»? (Дух правди; вічний дух неспокою та прагнення свободи, рух уперед до нового щасливого життя: Дух, що тіло рве до бою. Рве за поступ, щастя й волю ...)
  • Який провідний мотив поезії? (Неможливість знищення поривань до свободи та щастя; віра в перемогу людського поступу (розвитку) над світом гніту)
  • У який словах виражена основна думка:

Щезнуть сльози, сум, нещастя.

Сила родиться й завзяття

Не ридать, а добувати,

Хоч синам, а не собі 

Кращу долю в боротьбі.

 

 Дійсно, йдеться у творі про національний дух, який може віками дрімати, щоб, раптово прокинувшись, несподівано порвати кайдани і дати нації довгождану волю.              

 М. Коцюбинський казав, що Франкові вірші просяться часто на музику.

 

 Звучить «Гімн»

Покладений 1905р. Миколою Лисенком на музику, цей вірш став піснею. 

Хоча ні — він став справнім гімном українського національного відродження. А сьогодні ми познайомимося ще з одним гімном - гімном красі, духовності, материнству, жіночності.

 

Метод незакінченого речення.

Закінчіть речення:

Для епохи Відродження характерно:

  • Кого з великих майстрів Відродження ви знаєте? А що ви знаєте про Рафаеля?

Демонстрація репродукції картини.

Перед вами яскравий приклад мистецтва епохи Відродження – картина Рафаеля «Сікстинська мадонна».

  • Спробуйте, споглядаючи її, відчути, побачити, почути.
  • Запишіть у зошити те, що відчули, побачили, почули.(Відповіді учнів)
  • Зачитайте.

Подивіться, уже в тому, як ставна і вродлива жінка тримає своє дитя, і в лініях покривал є щось цнотливе й щемке, наївне і зворушливе, величне й принадне, що властиве лише матерям, незалежно від їхнього віку. Згадайте кадри фільму на початку уроку. Хіба очі Франкової матері не випромінювали таку ж любов і ніжність.

Своє захоплення жінкою-матірю, безсмертним полотном Рафаеля «Сікстинська мадонна» І.Франко висловив у формі сонета.

  • Зясуємо, що таке сонет.

 

 

 

Сонет

(від італійського sonetto – звучати) – ліричний вірш, який складається з 14 рядків п’ятистопного шестистопного ямба: два чотиривірші (катрени) з перехресним римуванням і два тривірші (терцети).

У сонеті має бути пять рим із різними видами римування.

Виникнувши в середньовіччі, сонетна форма розвивалася й вдосконалювалася. Починаючи з Данте, проходить через усю історію світової літ. Він став окрасою творчого доробку Петрарки, Шекспіра, Пушкіна, Міцкевича, Франка.

 

Звучить сонет

  • Сьогодні на уроці ми розглянули дві поезії. На перший погляд зовсім різні. Та все ж, чи об’єднує їх щось? (Розміщені в одній збірці, обидві можна вважати гімном).
  • Визначте тему спільну для збірки? (Болючий стогін від соціальної неправди)
  • Який мотив об’єднує поезії збірки «З вершин і низин»? (Заклик до боротьби за щасливе майбутнє, віра в перемогу світла над темрявою).
  • Розкрийте символічність назви збірки, закінчивши речення «Іван Франко зображує процеси і шляхи…» (що вели людський дух з вершин і низин і навпаки)
  • Свої геніальні поезії Великий Франко написав 100 років тому, і сьогодні, як ніколи ми відчуваємо їх актуальність. Але, щоб збагнути всю їх глибину, нам, як показує історія не вистачило й ста років.
  • Запишіть одним словом, що б ви попросилив матері Божої, мадонни для українського народу? (Розсудливості)

VІ. Домашнє завдання:

  • Зробіть аналіз поезій за схемою.
  • Вивчити поезію «Гімн» напамять.

 

docx
Додав(-ла)
Zapisotska Natalia
Додано
22 грудня 2019
Переглядів
2863
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку