Поглибити знання учнів про Франкову концепцію поступу людства, вираз незламного оптимізму («Гімн»).Ознайомити із творчістю великих майстрів Відродження, символом вічної жіночності, материнства, краси («Сікстинська мадонна»).
Учні знатимуть: зміст поезій «Гімн», «Сікстинська мадонна»; жанрові особливості віршів; римо-ритмічні особливості поезій; значення художніх засобів.
Учні вмітимуть: виразно читати поетичний твір; розкрити образ вічного революціонера як втілення могутності нездоланності трудового народу; висловлювати свої думки; аналізувати поезію.
Тема: Лірика збірки «З вершин і низин»,її композиція. Франкова концепція поступу людства,вираз незламного оптимізму («Гімн»). Творчість великих майстрів Відродження, символ вічної жіночності, материнства, краси («Сікстинська мадонна»)
Цілі:
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
Хід уроку
І. Визначення емоційної готовності учнів до уроку
Я зараз тривожуся, але бачу ваші очі і вам вірю. Він теж багато бачив очей. Та ті очі інколи випромінювали добро, інколи були підступними і зрадливими.
ІІ.Перегляд фільму про І. Франка.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Ви вже вивчили біографію І.Франка і тому можете сказати:
IV. Оголошення теми і завдань уроку:
Дивовижна працездатність допомагала Франкові не тільки боротися з обставинами життя, але й реалізувати творчі плани. А його жага творчості, певно не мала меж. Багатогранність обдарувань Франка більше ніж дивовижна. Поет, прозаїк, драматург, перекладач, етнограф, публіцист. Та передовсім Франко – поет. Понад 40 років він віддав поетичній творчості.
У Франковій поезії надзвичайно правдиво і глибоко відбивається психологія людини, українця.
Знати цю поезію – наблизитися до пізнання самих себе.
Спробуємо пізнати самих себе, читаючи й аналізуючи вірші збірки «З вершин і низин» (1887).
Чи мало його поетичних творів не друкувалися в збірках, а лише в періодичній пресі або ж залишалися в рукописах. 1893 року виходить друге доповнене видання збірки.
V. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя: Цікавим є компонування збірки. Поезії в ній розміщені не в хронологічній послідовності, а за розділами, які умовно поділяються на дві нерівні частини. У перших трьох зібрані ліричні твори.
І розділ «De profundis» («З глибини»)
ІІ розділ «Профілі і маски»
ІІІ розділ «Сонети»
А в чотирьох останніх — «Галицькі образки», «Із жидівських мелодій»,
«Панські жарти» та «Легенди» - твори епічні.
Розгорнімо збірку. Її відкриває поезія «Гімн». Вслухайтеся, вдумайтеся, пройміться духом поезії.
Читання вірша «Гімн»
Зверніть увагу. Не випадково поезія «Гімн» має підзаголовок «Замість пролога»
Пригадаймо, що таке пролог.
Пролог — композиційний компонент, початковий етап твору.
Дослідницький практикум
(Усні відповіді , використовуючи підручник)
Щезнуть сльози, сум, нещастя.
Сила родиться й завзяття
Не ридать, а добувати,
Хоч синам, а не собі
Кращу долю в боротьбі.
Дійсно, йдеться у творі про національний дух, який може віками дрімати, щоб, раптово прокинувшись, несподівано порвати кайдани і дати нації довгождану волю.
М. Коцюбинський казав, що Франкові вірші просяться часто на музику.
Звучить «Гімн»
Покладений 1905р. Миколою Лисенком на музику, цей вірш став піснею.
Хоча ні — він став справнім гімном українського національного відродження. А сьогодні ми познайомимося ще з одним гімном - гімном красі, духовності, материнству, жіночності.
Метод незакінченого речення.
Закінчіть речення:
Для епохи Відродження характерно:
Демонстрація репродукції картини.
Перед вами яскравий приклад мистецтва епохи Відродження – картина Рафаеля «Сікстинська мадонна».
Подивіться, уже в тому, як ставна і вродлива жінка тримає своє дитя, і в лініях покривал є щось цнотливе й щемке, наївне і зворушливе, величне й принадне, що властиве лише матерям, незалежно від їхнього віку. Згадайте кадри фільму на початку уроку. Хіба очі Франкової матері не випромінювали таку ж любов і ніжність.
Своє захоплення жінкою-матір’ю, безсмертним полотном Рафаеля «Сікстинська мадонна» І.Франко висловив у формі сонета.
Сонет
(від італійського sonetto – звучати) – ліричний вірш, який складається з 14 рядків п’ятистопного шестистопного ямба: два чотиривірші (катрени) з перехресним римуванням і два тривірші (терцети).
У сонеті має бути п’ять рим із різними видами римування.
Виникнувши в середньовіччі, сонетна форма розвивалася й вдосконалювалася. Починаючи з Данте, проходить через усю історію світової літ. Він став окрасою творчого доробку Петрарки, Шекспіра, Пушкіна, Міцкевича, Франка.
Звучить сонет
VІ. Домашнє завдання: