Літера Щ, щ (ща), позначення нею на письмі звукосполучення [шч]. Бесіда на тему «Наша Батьківщина».

Про матеріал
Удосконалення вміння виконувати звуко-буквений аналіз слів,свідомо, правильно та виразно читати. Формувати уявлення про Батьківщину, соціальну, громадянську компетентності.
Перегляд файлу

Приймаченко О.М.

вчитель початкових класів

КЗ «Нікольська ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 імені Якименка А.Д

Нікольської селищної ради, Донецької обл.»опорна школа

 

Українська мова. Навчання грамоти

(читання)

1 клас

Тема:     Літера Щ, щ (ща), позначення нею  на письмі

звукосполучення  [шч].   Бесіда  на  тему «Наша  Батьківщина».

Мета:

     ознайомити учнів з  буквою «ща», звукосполученням [шч] ;       

     удосконалювати  вміння  виконувати  звуко-буквений аналіз слів; навичку  свідомого  і  правильного, виразного читання;

     закріплювати  вміння  зв’язно  висловлювати свої  думки на задану  тему;

     розвивати пам’ять,  увагу;

     формувати уявлення про Батьківщину, соціальну, громадянську компетентності; виховувати уважне ставлення до значення слова, любов до Батьківщини, прагнення більше дізнатися про неї.

Обладнання: Буквар (авт.: Вашуленко М.С.; Вашуленко О.В.),склади -  блискавки ( чи,  ши, щи, ща, ша, ше, ще, жи ),картки із  записаними  завданнями, «Склади  модель слова», «Упіймай  звук»,  «Знайди  літеру», «Запам’ятай  слова», «Прочитай  склади»; мікрофон, карта  України, фішки  для  моделювання  слів, каса  літер, картки  із складами, цеглинки LEGO, долоньки трьох кольорів для рефлексії (зелені, жовті, червоні).

 

Хід  уроку

І.Організація  учнів  до  уроку.

Наш урок читання

Цікавий, незвичайний.

Ледарів у нас немає.

Хто руки не піднімає?

Умощуйтесь зручніше

Працюйте веселіше.

 

II.Мотивація   навчальної   діяльності  учнів.

 Повідомлення  теми і  мети  уроку.

Сьогодні   буквочка нова

До  класу нашого  прийшла,

З  собою  вісточку  вона

Про  край  чудовий  принесла.

У  тім  краю  сіяє  сонце,

Цвіте  калина  під віконцем.

Співає  пісню  соловей-

Розвеселяє   всіх  людей.

І  сповіщає журавель

Про  синь  морів,  красу земель...

 (На  дошці прикріплена  карта України, закрита білими  аркушами , на яких  записанні  завдання.)

-Що  це  за буква? Про  який  край  вона  хоче  нам  розповісти?

-Щоб  дізнатися  про  це  напевне ,ви повинні  виконати  завдання,записані  на  аркушах.

ГРА «Мікрофон».

-Якими  ви  повинні  бути  на  уроці, щоб  правильно  виконати  завдання,  записані на  аркушах?

III. Ознайомлення  з  новою  літерою  та звуками,що  їх  вона  позначає.

 1.Звуко – буквений  аналіз  слова.

-Перше  завдання «Склади  модель  слова» за допомогою цеглинок LEGO . Відгадайте загадку.

Він скрізь: у полі і  в саду,

А в дім не  попаде.

І  я тоді лиш з  дому йду,

Коли  вже він не йде.

(Дощ)

-Послідовно  назвіть  звуки  слова – відгадки. Охарактеризуйте  звуки і  викладіть відповідно цеглинки LEGO (горизонтально –приголосний, вертикально –голосний). Чи  всі  звуки в цьому   слові вам  відомі ?

-Викладіть це слово з  розрізних літер.Увага! В українській мові  для  позначення  сполучення звуків [шч] є  літера «ща».

-Молодці ! З цим  завданням ви  впоралися. Забираємо аркуш, на якому воно  записане.

2.Ознайомлення  з літерою. Конструювання букви (цеглинки LEGO, мотузок, лічильні палички тощо).

-Подивіться ,ось  велика і  маленька літери «ща».  Чим вони подібні ? На яку літеру  подібна   літера «ща»?.

Буква Щ  сказала Ш :

-Ти стрибаєш , як  лоша.

Я на  тебе  дуже  схожа,

Хоч  стрибати  так не  можу.

-А відгадка  тут  проста :

                        Я- з хвостом, ти  - без хвоста.   (І. Січовик)

3. Місце  літери в  касі букв.

- Тепер  друге  завдання  «Знайди  літеру».

-Де у касі «живе» літера «ща»?

- Які  букви є  її сусідами ?

4. Дидактична  гра «Упіймай звук». Якщо  учні  чують у слові заданий   звук , плескають в  долоні.

Щітка  щітці  говорила:

«Я  щоранку  щось робила».

Щітка  щітці  відказала :

« Ти що  ранку міцно  спала».

Щоб  дві  щітки  не  сварились ,

Ми  раненько пробудились.

Одна- вікна промиває,

Інша- килим вичищає.

-Молодці!  Ви уважно слухали і тому  виконали  ще  одне завдання.

5.Гра  «Хто більше  слів  запам’ятає».

- Що заховалось під наступним  завданням?

-Я  читатиму  вірш, а ви повинні запам’ятати  як найбільше  слів зі злиттям  звуків [шч] у  тому  порядку, в  якому  вони  зустрічатимуться  у  вірші.

Щодня  щасливі  наші  діти

Щебечуть , наче пташенята.

 Як любить їх  найкраща в світі

Вкраїнська  Батьківщина- мати.

6. Слуховий диктант.-А зараз я ще раз повторю ці слова, а ви за допомогою цеглинок LEGO покажете, яку букву потрібно писати в цьому слові — велику чи малу (велика буква — цеглинка жовтого кольору, мала буква — цеглинка зеленого кольору).

IV.Робота над текстом «Наша  Батьківщина»

1.Словникова  робота.

-Останнім ви  запам’ятали  слово «Батьківщина».

-Чи знаєте  ви що  воно  означає?Давайте  разом  з’ясуємо.

Для  цього прочитаємо  слова у Букварі на с.128.

-Як  ви  думаєте від  якого слова  походить слово «Батьківщина»?

-Що ми  називаємо Батьківщиною?

— Батьківщина — це земля, на якій ти народився, де народилися твої батьки, усі ми. Батьківщина — це твоє рідне місто чи село, вулиця, де стоїть твій будинок... Батьківщина — це рідна мова, якої навчили тебе мама й тато. Батьківщина у нас єдина, як мати. Батьківщина — це казки, які розповідала тобі бабуся, а їй розповіла її бабуся. Це зелена травичка і блакитна річечка. Це садок біля хати. Це безмежні хлібні лани. Твоя Батьківщина — це Украї­на.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

-А як  називається  наша  Батьківщина ?

-Отже, ми  з’ясували  значення слова  Батьківщина.

-Прочитайте уривок із вірша видатного українського поета Василя Симоненка. Чи згодні ви із його словами?

2.Читання  складів.

 Я  буду  показувати  склади, а  ви  швидко  і  без помилок  їх  читайте.

(Склади- блискавки: чи, щи, ши, ща, ша, ше, ще, жи.)

-А тепер прочитаємо  склади , записані на  дошці.

(кількаразове  читання з  нарощуванням  швидкості  кожного  разу.)

Щи    ши      чи        ше       ша        чо

вщи   ших    чить    пше     шах      чор

-Молодці  і з  цим  завданням  ви  справились.

( Забираю  із  дошки  останній  аркуш  паперу  і  перед  дітьми  відкрилась  карта)

-Що  зображено  на  цій  карті  ? Можете  прочитати.

3. Бесіда  про  Україну.  Робота  з  картою.

-На  цій карті  зображена наша земля,  країна, Батьківщина-Україна.

- Послухайте легенду про те, як же виникла наша країна.

НАША ЗЕМЛЯ

Легенда

 Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося.

От вони й прийшли до Бога, а він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог обернувся, ска­завши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до ньо­го, запропонував їм чорну землю. «Ні, — відповіли наші предки, — там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам'ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні — ворога».

Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогодні­шнього дня. А країну свою назвали Україною.

-Такою ми можемо  її  бачити ,  якщо  будемо  летіти  на  літаку  високо  над  землею.

-Чи  знаєте  ви  що  означають ці кольори  на карті?

Коричневим  кольором  зображені  гори, зеленим  рівнини, а синім... ось ці  стрічки...може,  самі  здогадаєтесь? Допоможе  вам  загадка.

Синя  стрічечка  блищить,

Щось  тихенько   гомонить

 І біжить  собі,біжить,

Не  зупиниться  на мить.

(Річка)

-І  ще.

Навколо  вода, а з питвом  біда. (Море)

-Які ви знаєте найбільші річки України? А моря?

-Які ви знаєте українські  міста?

-На  карті  ви  побачили всю Україну. Чи гарна  наша  країна?

4.  Створення картини рідного куточка

  А зараз ми з вами спробуємо створити картину одного з куточків рідного краю.

Діти на динамічній таблиці "Українська хатинка" по черзі виставляють (в прорізи) предметні малюнки із зображеннями верби, калини, лелеки, соловейка і

коментують. Наприклад: "Це — гніздо. Я кладу його на дах хати. У гніздо посаджу лелеку" і т. д. Учитель біля річки "садить" кущ калини і говорить:

А калина біля броду

Білі квіти розпускає.

На свою чарівну вроду

 Задивляється у воду,

Соловейка виглядає.

Діти "садять"на кущ соловейка.

— На Україні калина завжди росла біля хати. У народі було прийнято садити кущ калини, коли народжувалася в сім'ї дитина.

- Погляньте, діти, яка красива вийшла картина. Така ж багата і кра­сива наша українська земля.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

-А зараз ми прочитаємо про неї текст у підручнику.

5.Читання тексту  «Наша Батьківщина».(Буквар с. 129)

-Перегляньте текст і скажіть, скільки  в  ньому  абзаців.

а) Читання  тексту  учнями. Бесіда. Складання «павутинки».

 

 КРАЙ МОВА

ЗЕМЛЯ ПІСНЯ

 САДИ

 

         БАТЬКІВЩИНА                          ШАХТИ

УКРАЇНА

 ПОЛЯ

 

        ГОРИ ЛАНИ          МОРЕ     РІКИ

 

б ) Напівголосне   читання.

( робота  в  групах )

1 група.    Знайти  в тексті речення , яке  відповідає    цій  моделі.

/_____   ___    /___     ___  ____      /___.

2  група  Підкреслити   в  першому  абзаці   злиття  ПГ  і полічити,  скільки  разів  зустрічається   слово  Батьківщина.

V. Підсумок  уроку.

 Рефлексія. Вправа «Кольорова долонька».

- Найбільше багатство кожної країни її люди, які працюють на її благо, творять майбутнє. Нині саме ви, діти, є майбутнє нашої держави .

На ваших партах — кольорові долоньки.

-Підніміть долоньку зеленого кольору, якщо ви задоволені уроком, він був корисним для вас, ви багато та з користю працювали.

-Підніміть долоньку жовтого кольору, якщо урок був цікавим, здебільшого, корисним, ви брали активну участь у ньому, змогли виконати багато завдань.

-Підніміть долоньку червоного кольору, якщо користі від уроку ви отримали мало, зрозуміли небагато з того, про що йшлося на ньому.

-Я пропоную взяти ваші долоньки і приклеїти навколо карти. Подивіться на неї,-майбутнє нашої країни у ваших руках.

 

 

1

 

docx
Додано
30 січня
Переглядів
229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку