Література рідного краю

Про матеріал
Тема: Література рідного краю. Стежками рідного краю. Т. Шевченко у творчості Марії Прокопець. Мета: ознайомити учнів з творчістю місцевої письменниці М. Прокопець; викликати захоплення талановитою землячкою; розвивати навички аналізу літературного твору, самостійного визначення художньої вартості твору; виховувати любов до книги, повагу до історичної памяті та митців, які прославляють рідний край. Обладнання: книжкова виставка, портрети письменників, текст оповідання. Тип уроку: бесіда з позакласного читання.
Перегляд файлу

Тема: Література рідного краю. Стежками рідного краю.

             Т. Шевченко у творчості Марії Прокопець.

Мета: ознайомити учнів з творчістю місцевої письменниці М. Прокопець;     викликати захоплення талановитою землячкою; розвивати навички аналізу літературного твору, самостійного визначення художньої вартості твору; виховувати любов до книги, повагу до історичної памяті та митців, які прославляють рідний край.

Обладнання: книжкова виставка, портрети письменників, текст оповідання.

Тип уроку: бесіда з позакласного читання.

                                        Хід уроку

                                                                                       Це наш пророк

                                                                 І наша совість,

Це волі спів,

Й борні готовність,

Це мужність

І любов жива.

                     М. Прокопець

І. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Слайд 1.

- Дорогі діти! Я запрошую вас на урок, що збагатить вас новими знаннями, вміннями, враженнями. І сьогоднішній наш урок – це урок, на якому ми будемо:

1. мандрувати стежками рідного краю;

2. знайомитись із письменниками нашого краю;

3. працювати над твором М. Прокопець;

4.думати,висловлюватися,узагальнювати.

Слайд 2.

- Маркіян  Шашкевич зазначав: «Література будь-якого народу є відображенням його життя,його способу мислення,його душі». Так само література певного регіону несе в собі потужний дух рідного. Кожен куточок нашого краю багатий на поетичні таланти. Так і наша Старосамбірщина має своїх митців слова. Скажіть, будь ласка, які письменники нашого краю вам відомі.  (Любов Долик,  Іван Фідик, Ольга Яворська, Стефанія Пахольчук, Марія Деленко, Богдан Фідик, Василь Сигерич, Василь Чубик, Ігор Новацький, Марія Прокопець.)

Слайди 3,4,5,6,7.

ІІ.Отримання нових знань,умінь та навичок.

 -Образ Т. Шевченка вічний в українській літературі, а його творчістю та ідеями захоплюються майже усі письменники. Не залишився він і поза увагою нашої землячки, майстрині слова М.Прокопець. і на сьогоднішній урок Марійка підготувала вірш М.Прокопець « Йду з Кобзарем».

Учениця читає вірш.

- Зверніть увагу на те,що саме вислів із даного вірша буде епіграфом нашого уроку.

Ви, мабуть, здогадалися про що беде йти мова на уроці. А тема нашого уроку…(запис у зошитах).

 Коли ми з вами вивчаємо творчість того чи іншого письменника, то можемо сказати, що в кожного свій складний  життєвий  і творчий шлях та свої цікаві сторінки з біографії. Про М. Прокопець, уродженку м. Хирова, письменницю, громадського діяча,вихователя,також можна багато говорити. Але я пропоную вам переглянути відео, в якому сама письменниця розповідає дещо про свій творчий шлях.

Перегляд відео « М.Прокопець про себе».

Все пережите, всі свої болі і тривоги, надії і радості оспівує  Марія Андріївна у поезії та прозі. З-під її пера зявилися такі книжки…

Виставка книжок

-Оскільки  тема нашого уроку «Т.Шевченко у творчості М.Прокопець», то пропоную вам ознайомитися із ще одним твором авторки «З любовю та пересторогою».

1.Читання твору підготовленими учнями.

2.Чи є у творі слова,які вам незрозумілі? (пополудні, віко, облюбував місце, зайда, куркуль,багнет,реставрація)

3.А зараз ми пригадаємо деякі ключові моменти з твору.

- Яка трагедія сталася у родині Степана?

-Чому така подія сталася?

-Знайдіть у творі уривок,який свідчить про страшні часи.

 

Перша половина хх ст. для України була надзвичайно трагічною. Нашому народу довелося пережити жахіття голодомору,нищення всього українського:мови,звичаїв,господарства. За приналежністю до українського народу людей кидали в тюрми,засилали в Сибір,оголошували ворогами.

 -Яку ідею сповідував дядько Степан? Зачитайте.

-Скажіть, будь ласка, чи випадково герої обидва називалися Степанами? Що між ними спільного?

- Як ви думаєте,що стало поштовхом для того,щоб внук реставрував портрет Шевченка?

- А чому Степан запропонував подарувати даний портрет до школи,в якій навчався його дядько? Підтвердіть словами з тексту.

-Зачитайте,що бабуся берегла як пам'ять.

4.А тепер пригадаємо теорію літератури.

-Скажіть,який за жанром це твір?(оповідання)

-Що таке оповідання? Доведіть,що даний твір є оповіданням.

- З яких частин складається сюжет?( зав’язка, кульмінація, розвязка)

 Робота в парах

Зараз попрацюємо в парах. Знайдіть частини сюжету. Хто швидше.

Гра «Ти мені я тобі»

-Складіть по 2 запитання до тексту і задайте їх один одному.

Проблемне питання

Чому твір має таку назву?

Звернімося до тлумачного словника укр.мови та знайдемо значення слова «пересторога».

Доберіть синоніми.(засторога, осторога,попередження,остереження,заувага)

 -Подумайте,а яку б назву цьому твору ви дали?

А зараз зробимо творче завдання. Ми вже вміємо складати сенкан. Тому я пропоную вам скласти сенкан до слова Шевченко.

Слайд 8.

ІІІ. Підсумок.

 Метод «Рюкзак»

Учні беруть із барвистого рюкзака аркуш із незакінченим реченням і доповнюють написане.

  •      Мене здивувало…
  •      Мій настрій…
  •      Сьогодні я дізнався(дізналась)…
  •      Мені було цікаво…
  •      Я зрозумів (зрозуміла)…
  •      Урок дав мені для життя…
  •      Мені захотілося…

ІV. Оцінювання.

V.  Домашнє завдання. Слайд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Крупа Ірина
Додано
2 січня
Переглядів
19
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку