Література рідного краю. Богдан Бастюк - майстер веселого жанру Тернопілля.

Про матеріал
Цей конспект уроку допоможе ознайомити учнів з творчістю письменника рідного краю - Богдана Бастюка.
Перегляд файлу

Тема: Література рідного краю. Богдан Бастюк – майстер веселого жанру Тернопілля

Мета:

  • ознайомити учнів з творчістю письменника рідного краю;
  • удосконалювати навички виразного читання, вміння виступати перед аудиторією, вести бесіду;
  •     формувати предметні (літературознавчу й мовленнєву), а також

           комунікативну й соціальну компетентності;

  •     розвивати інтерес до літератури рідного краю;
  • виховувати гордість за земляків, які своєю творчістю зробили вагомий внесок у розвиток культури України; відповідальність за свої вчинки, повагу до людини.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: виставка збірок Б.Бастюка; дидактичні мультимедійні матеріали (тематичні презентації), фотовиставка, фотопортрет письменника; районні та обласні газети з публікаціями  творів  письменника. 

Епіграфи:                            Гумор твориться найважче…

            Писати гумор можуть лише нечисленні автори.

    Джек Лондон

  Сміятися не гріх над тим,

                                         що видається нам смішним.

    П. Глазовий

                              Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Звучить запис пісні Р. Кириченко «Сік землі».

2. Вступне слово вчителя.

Дорогі діти! Вслухаючись у слова пісні, ви, напевно, відчули, що все має свій початок, своє коріння, той відлік, з якого починається ріст дерева, течія річки, звідки продовжується життя людини, тобто початок її життєвої дороги. У кожного з нас є своя маленька Батьківщина.

IІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Метод «Мозковий штурм»

  • Що таке Батьківщина?
  • З чим у вас асоціюється це поняття?

2. Слово вчителя

Про український народ ми кажемо: «народ-страдник», «народ-борець», «народ-трудівник» і «народ-співець». Але є ще одна риса, яка допомогла долати труднощі, подвоювала сили, додавала оптимізму. Це іскрометний, самобутній, а подекуди і дошкульний гумор. Народ-гуморист черпав з життєвої криниці дотепів та жартів наснагу і надію. Адже ліпше сміх, аніж загубленість, зневіра і відчай.

 

- Кого з відомих гумористів ви знаєте?( Відповіді учнів)

3. Бесіда

  • Що таке гумор?
  • Як ви його сприймаєте?
  • Яка відмінність між гумором і сатирою?
  • Згадайте основні жанри гумору. (Гумор – співомовка, усмішка, анекдот, байка, гумореска).

Упродовж уроку доповнити таблицю новими жанрами, про які дізнаєтеся.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Робота із картками

На картці написано літературні терміни справа під номерами, а    зліва - неправильні завдання до них. Знайди пару, отримай правильну відповідь.

  1.  Комічне      Гостре висміювання, критика когось або чогось, його поведінки.

   2.Гумор          Тонка, прихована насмішка.

  3.Сатира          Доброзичливе, співчутливе зображення смішного.

   4.Іронія          Те, що здається нам не таким, яким на нашу думку має бути.

  5.Співомовка      Невеликий за обсягом художній твір, у якому  зображено       

                               комічні події та персонажі у смішному вигляді.

  6.Гумореска        Гумористичний вірш, створений на основі фольклорних

                              сюжетів, запозичених із анекдотів, бувальщин,  казок, у яких

                              відтворено комічні життєві ситуації.

 (  Правильні відповіді:  3, 4, 2, 1, 6, 5.

Чи легко, на ваш погляд, бути письменником-гумористом?  

Ми  народилися і живемо в чудовому краї – найкращому куточку України. Тернопілля – це земля, овіяна легендами, край неповторної краси, з мальовничими селами, родючими землями, повноводними річками, пишними лісами й гаями. Жили й живуть тут талановиті люди представники красного письменства.  Ми маємо знати їхні імена, їхню творчість, щоб мати повніше уявлення про свою малу батьківщину, аби більше цінувати її, трепетніше любити. Ви вже знайомі з творчістю письменників-гумористів рідного краю.

  • Творчість яких гумористів Тернопільщини ви уже вивчали?

5. Слово вчителя

Рясніє іменами сподвижників мапа літературного Тернопілля. З когорти письменників і поетів вирізняється декілька постатей гумористів. Чому лише декілька? Відповісти на це запитання допоможуть епіграфи уроку.

Сьогодні ми поговоримо про іскрометного сміхотворця нашого краю Богдана Бастюка.

6. «Асоціативне гроно»    

Важливими ключовими словами нашого уроку будуть такі:

 

 

 

Використовуючи подані слова, в кінці уроку  напишете висновок і свої враження  словами і кольорами, які ви вважаєте найбільш вдалими, найбільш актуальними.

ІІІ. Повідомлення  теми, мети  уроку.

Робота із QR кодом

Вчитель звертає увагу учнів на  портрет Б. Бастюка.

 Можливо, комусь із вас знайома ця постать. Якщо ні, то за допомогою сканеру QR кодів, дізнайтеся хто це.

Посилання: http://qrcoder.ru/code/?%C1%EE%E3%E4%E0%ED+%C1%E0%F1%F2%FE%EA&4&0

Вчитель звертає увагу учнів на виставку книг Богдана Бастюка.

       Ці книги написав  літератор  Тернопільщини Богдан Бастюк, який посіяв на ниві красного  письменства творчу квітку, один листок якої – поезія, другий – проза, а третій – гумор.

На сьогоднішньому уроці  літератури рідного краю ми познайомимося із життєвим і творчим шляхом Богдана Бастюка, доторкнемося серцем до його творчості,  з’ясуємо роль митця-гумориста  в житті людей.

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Робота із ребусом

Ребус створений у сервісі http://rebus1.com.

Посилання:http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=1&slovo=%C3%D3%CC%CE%D0%C8%D1%D2

 

ребусиребуси
 

ребуси 1  = Г Ñ€ÐµÐ±ÑƒÑÐ¸ 1  = Р

  • Ким був Богдан Бастюк?

2.Робота із сервісом thinglink.com

Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Богдана Бастюка за допомогою сервісу thinglink.com.

Посилання: https://www.thinglink.com/media/1047082395901100033/editor

 

 

3. Робота з картками.

Вчитель: У кожного на парті лежать картки. Вам потрібно за 2 хвилини заповнити анкету письменника.

Анкета письменника

Справжнє ім’я            -            

Дата народження        -            

Дата смерті                  -            

Місце смерті                -            

Громадянство              -            

Рід діяльності              -           

Роки творчості            -           

Жанри творів              -           

Для виконання випереджувального домашнього завдання ви обєдналися в групи. Під час уроку свою роботу презентують учасники творчих груп.

4. Робота в групах

І група (презентація)

Учні групи дають загальну характеристику гумористичних збірок Богдана Басюка.

  1. Бастюк. Б.. І.. Для дорогої родини: сатира та гумор. Випуск 1 / Тернопіль: Джура, 1999. — 48 с.
    До цієї невеличкої гумористично-сатиричної книжечки увійшли твори, у яких автор об'єктами критичного розвінчування обирає ті недоліки і явища, що заважають нам у житті: байдужість, пасивність, бездіяльність, брак єдності, теледурман, на який більшість із нас витрачають дорогоцінний час, безхребетність і захланність, схиляння перед чужими сумнівними цінностями.
  2. Бастюк. Б.. І.. Сміхомаргіналії. - Тернопіль: Джура, 2001.—312с.
    До вибраного віршованого гумору й сатири відомого в Україні (і не тільки) сміхованця Богдана Бастюка увійшли кращі твори з попередніх книжок: «Сільська аеробіка», «Сто мініатюр», «На кривому цвяшку», «Для дорогої родини», «Сертифікат на... кріп».
    Від сатиричної мініатюри до літературної пародії, через байку, переспів, коломийку — такий творчий діапазон талановитого автора, який у переважній більшості своїх творів живиться невичерпними жартами неповторного галицького сміху.
  3. Бастюк. Б.. І.. Любі сусіди або Сидимо собі з Янтошком...- Тернопіль : Терно-граф, 2007. - 80 с.

У цій книжці зустрічаємося з уже відомим Янтошком Процівим, його друзями і сусідами. Комусь він подобається, комусь – не дуже, але що Янтошко є, як колись казали, героєм нашого часу, то це факт…

Особливістю цього видання є те, що проілюстрував його відомий не лише в Україні художник-карикатурист, переможець і дипломант євро конкурсів Микола Дмітрух.

  1. Бастюк. Б.. І.. Між пірначем і … товкачем. Тернопіль: Астон, 2009. – 88 с.

Ця сатирично-гумористична книжечка знаного в Україні майстра веселого жанру, лауреата літературно-мистецьких премій ім.. Степана Руданського та Степана Олійника Богдана Бастюка містить віршовані усмішки та гуморески різних років написання, які не залишать байдужими і змусять усміхнутися кожного, хто її прочитає.

Окремим розділом подаються смішинки-переспіви, написані за мотивами польського гумору.

Видання проілюстрував відомий не лише в Україні художник, карикатурист, переможець і дипломант євроконкурсів Микола Дмітрух.

Слово вчителя

Гумор Богдана Бастюка має ту рідкісну якість, що змушує нас не тільки реготати, а й замислюватися над тим, що викликало сміх чи бодай усмішку. Бо розсмішити людину неважко, досить розказати якусь комічну історію чи анекдот, але змусити глянути на себе критично, побачити у світлі сміху власні чи суспільні вади – це під силу далеко не кожному.
А ще цей гумор має чисто галицьке забарвлення. Центральний персонаж більшості гумористичних збірок поета Антошко Проців – це корінний галичанин з характерною зовнішністю, хитринкою в примружених очах, трішки лукавий, але безмежно добродушний, словоохочий і ущипливий, нібито простакуватий, але насправді метикуватий. До всього має діло, скрізь устромить свого довгого носа, кожному дасть пораду і всяку неправду та зло виведе на чисту воду. Проців живе весело. Він з тої породи, що безсмертні Швейк, Тіль Уленшпігель, Кандід і Рудий Панько, то його брати духовні, а рідний старший брат – січовий стрілець Цяпка. Сам Антошко, мабуть, про це й не відає, хоча, як знати, бо хто спроможний достеменно сказати, що мудрий галичанин знає, а чого ні. Сам автор збірки вважав, що в образі Антошка Проціва вивів героя нашого часу, так би мовити, в усій його красі й силі. І, здається, вважав правильно.

ІІ група

Учні, які працювали в групі з метою повторення засобів виразного читання гумористичних творів, презентують свою роботу.

Повторення основних відомостей про виразне читання.

Виразне читання гумористичних творів має свої особливості.

  • Треба врахувати, що гумористичні твори різноманітні за жанрами: усмішки, байки, співомовки, анекдоти, гуморески.
  • Одні з них написані віршованою мовою , а інші — прозовою. Тому, щоб правильно, виразно прочитати той чи інший гумористичний твір, треба пригадати основні правила виразного читання та визначити виконавське завдання: це допоможе знайти відповідні інтонації і темп читання, а також інші засоби виразності.

Виразне читання гуморесок Б. Бастюка

«Напросився», «Маєток», «Безробіття», «Ненаситне», «Бажане й реальне», «Синок», Не співачка».

 

5. Бесіда

  1. Які життєві явища  стали предметом критики в гуморесках Б.Бастюка?
  2. Які людські вади, на  вашу думку, висміяно в гуморесках?
  3. Як ставиться  автор до героїв  своїх творів?
  4. Від чийого імені ведеться розповідь в гуморесках?
  5. Чому саме такий вибір зробив автор?

6.Усне малювання.

  • Якими уявляєте образи героїв прослуханих гуморесок?
  • Наскільки актуальними є порушені у творах проблеми?
  • Доведіть, що вивчений твір «Напросився» - гумореска.

V. Рефлексія.

1.Слово вчителя

Ось і пробігло перед нами життя людини. Гумориста, патріота, правдошукача.. Прожиті роки були для митця вщерть виповнені важкою невтомною працею і щедрим творчим ужинком.

Колись на один із днів  народження поет присвятив собі такі рядки:

З розвітрених вертаючись доріг,

Мені, коли обляже серце втома,

Ступити б на споришевий  поріг,

Знайти себе і… не застати вдома.

15.11. 2014 року  серце Богдана Бастюка зупинилося. Людина, на жаль, смертна… Але вічна душа. І невмируще талановите слово, осяяне світлом любові.

2.Виконання вправи у сервісі learningapps.org.

Посилання: https://learningapps.org/5077762

Тести на урок за посиланням: https://naurok.com.ua/test/testing/c9dc8830-19c0-4965-9d2b-50ab111ce767

3. Складання сенкану

Гуморист

Веселий, жвавий

Сміється, пише, працює

Залишив щедрий творчий ужинок

Правдошукач

4. Метод «Незакінчене речення»

Слухаючи ці поезії, я зрозумів/зрозуміла…

Ці вірші є для мене близькими, тому що …

У чому секрет популярності творів Богдана Бастюка?

Цей урок навчив мене 

5.Саморефлексія діяльності

Як ви оцінюєте власну роботу на уроці?

Як ви оцінюєте роботу своїх товаришів?

Чи досягнуто цілі нашого уроку?

Чи задоволені ви результатом діяльності?

Взаємооцінювання (робота в парах).

VI. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

Вивчити напам’ять одну з гуморесок Б.Бастюка (бути готовим обґрунтувати свій вибір);

Написати есе « Сміх – це і здоровя, і зброя» (за бажанням).

1

 

doc
Додано
24 квітня 2020
Переглядів
1188
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку