18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Література рідного краю. Любов Геньба. Патріотичні мотиви у творчості .

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю Л.Геньби, патріотичними мотивами її ліричних творів;розвивати в учнів почуття патріотизму; виховувати любов до рідної землі, до рідного слова.
Перегляд файлу

10 клас

Тема:  Література рідного краю. Любов Геньба. Патріотичні мотиви у творчості .

Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю Л.Геньби, патріотичними мотивами її ліричних творів;розвивати в учнів почуття патріотизму; виховувати любов до рідної землі, до рідного слова.

Ключові компетентності:

 уміння вчитися: формувати в учнів вміння,  навички спілкування в колективі, уміння висловлювати судження, усвідомлення важливості шанобливого ставлення до митців свого краю.

емоційно-ціннісна: виявлення особистого ставлення до поезій, уміння передавати настрій, враження висловлювати власні судження; загальнокультурна:формування естетичного смаку, світогляду

 творча: розвивати творчу уяву, викликати бажання самим писати;

Предметні компетентності:

читацька: поглиблення знань про літературу рідного краю і зокрема творчість Л.Геньби; емоційно-ціннісна: виявлення особистого ставлення до поезій, уміння передавати настрій, враження висловлювати власні судження; творча: розвивати творчу уяву, викликати бажання самим писати

Наскрізні лінії:

«Громадянська відповідальність», історія

Міжпредметні звязки: музичне мистецтво

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь на уроці літератури рідного краю.

Обладнання: портрет Л. Геньби, книжкова виставка її творів, пам’ятки, презентація, фонограма.

 

ХІД УРОКУ

   «Буть українцем – це з вірою непорушною

                                                               Честь українця нести, як діди-козаки!»

                                                                                             Л. Геньба

 I. Організаційний момент

II. Актуалізація навчальної діяльності учнів

Перегляд відео https://youtu.be/LP93rvwmkVc

Бесіда:

Чи сподобалася вам пісня?

Чи хотіли б ви дізнатися більше про автора?

III. Повідомлення теми й мети уроку

    Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Література рідного краю дає чітке уявлення про тих людей, хто на прудких гуляйпільських вітрах плекав свій талант, творив у силу своїх можливостей українську художню літературу. Гуляйпільські літературні джерела не міліють, підтвердженням цього є творчість нашої землячки , поетеси від Бога, прекрасної людини Любові Григорівни Геньби. Про себе вона говорить так: «Я живу із зовнішністю аристократки, але з душею степовички».  Вірші Л. Геньби прості, відкриті, як і її обличчя, у них вона вклала душу,щоб її поезія світила й нам, читачам.

Перегляд презентації:

https://1.bp.blogspot.com/-LhWJgsi3dVU/XcGfsErHixI/AAAAAAAABF8/gWP78YZdfQgwZgrDN6q38JeL5WOr44NFwCEwYBhgL/s320/viptalisman_124563.jpg

ПІБ: Геньба Любов Григорівна
Дата народження: 28.02.1960
Місце народження: с. Грушеве Гуляйпільського району
Місце проживання: м. Гуляйполе
Мова творів: українська
 

 

 

Біографія 

Народилася у сім’ї хліборобів. Батько - Григорій Юхимович. Мати - Леся Миколаївна. 

Закінчила з відзнакою Мелітопольське училище культури у 1996р. ; за фахом - режисер масових заходів. У 2006 р. отримала  червоний диплом філологічного факультету Запорізького  національного університету зі спеціальності «Українська мова та література». 

З 1987 працює у системі Гуляйпілського відділу культури: 1998–99 – директорка Будинку культури. 

З 2003 – директорка Гуляйпілського краєзнавчого музею. 

Любов Геньба очолює районне літературне об’єднання. Двері її кабінету не зачиняються для відвідувачів, молодих талантів. 

1992 — вступає до Мелітопольського культосвітнього закладу, багато читає, вчить напам'ять, декламує, бере участь у конкурсах декламаторів, поетичних турнірах.

 

Літературна творчість 

 

 Почала писати з 1977. Друкувалася в обласних газетах, у колективних збірниках «Кроки», «Вітрила», «Великий Луг», альманасі «Хортиця».

На обласному горизонті Любу помітили іще в 1977 році. Гарно відгукнулися про неї Микола Лиходід, Анатолій Рекубрацький, Генадій Літневський. Її вірші все частіше стали потрапляти на шпальти обласних газет.

З 1992 року починається злет творчої діяльності Любові Геньби. Одна за одною виходять у світ поетичні збірки: «Грушеве» (1992 р.); «Іменем твоїм» (1995 р.); «Паралель» (1999 р.); «Повези мене у Красиве…» (2006 р.); «Душа іде на сповідь» (2006 р.); «Обвітрені сувої половчанки»(2012 р.); «Вальс бажань» (2012 р.) Ліричні вірші Геньби про кохання вирізняються музикальністю й пісенністю.

З виходом другої збірки прийнята до лав НСПУ — 1997 рік. На Запорізькому обласному телебаченні про Геньбу Л.Г. знято музично-документальні фільми «Жінка по імені Любов» (1999), «Голосом віків землі своїй молюсь» (2004). У 2003 вийшов лазерний компакт-диск «Трояндовий гріх» з піснями на вірші Геньби Л.Г.

 

Музика

На вірші Л. Геньби створено низку пісень у співавторстві з композитором-піснярем, Заслуженим діячем мистецтв України Анатолієм Сердюком, зокрема «Весняний вальс», «Оксаночка», «Планета віршів» та ін.  «Весняний вальс» став окрасою багатьох концертів, радіо і телепередач 

У 2003 р. разом із самодіяльним композитором Тетяною Бекіровою випустила компакт-диск «Трояндовий гріх».

 

 

Громадська діяльність

 

Активна учасниця літературно-мистецького життя району та області. Бере активну участь у виступах для воїнів ССО.

 

Відзнаки 

1998 рік — Дипломант Всеукраїнського конкурсу читців ім. Т.Г. Шевченка у м. Києві;

2002, 2003, 2004 рік — Лауреат районного конкурсу «Людина року»;

2003 — нагороджена регіональною медаллю «За заслуги перед Гуляйпільським районом»;

2005 — Дипломант Всеукраїнського фестивалю ім. Нестора Махна;

2006 — ім’я Л. Геньби внесене до енциклопедії сучасної України; том №5;

2007 — Лауреат VI обласного конкурсу «Господиня свого краю»;

2007 — Лауреат обласної премії за досягнення у розвитку культури Запорізького краю;

2008 — нагороджена Почесною грамотою обласної ради за значний особистий внесок у розвиток культури;

2009 — внесена до енциклопедії «Відомі люди України»;

2009 — нагороджена Почесною грамотою Міністерства культури і туризму України, Почесною грамотою Міністерства культури і туризму та Центрального комітету профспілки працівників культури України за;

2009 — нагороджена Почесною грамотою Міністерства культури і туризму України за розвиток туристичної діяльності;

2010 — нагороджена Почесними грамотами Запорізької обласної державної адміністрації та Запорізької обласної ради за великий внесок у розвиток культури та духовності запорізького краю;

2012 — нагороджена ювілейною медаллю «90 років Гуляйпільському району»;

2013 — нагороджена грамотою обласної державної адміністрації за розвиток культури і духовності;

2014 — нагороджена грамотою районної державної адміністрації за особистий внесок у соціально-економічний і культурний розвиток району, активну життєву та громадську позицію. Занесена на районну дошку пошани;

2019 - нагороджена орденом "За розвиток Гуляйпільського краю".

 

Учитель: У поезіях життєвих почуттів чуються глибоко патріотичні мотиви, бо ми – українці, нащадки того народу , який має глибоке коріння, яке живить нас сьогодні.

   

 Я звідси починаюсь як народ…

  На цій землі не оскверни мене,

   Бо тут дідів моїх живе коріння,

  Тут досі ще живуть їх білі тіні

  І дихають,як визрілий ранет.

 Над грушею знайомий молодик

  Колише голубий туману голос.

Тут ми споконвіків піснями молимось,

Поглянь, у травах їх живі сліди!

   Сюди лиш з чистим помислом ввійди,

Душею й тілом так, як на причастя.

І степ розстелить рушники квітчасті,

 Зайди на них – і станеш молодий.

 Я звідси починаюсь як народ,

Земля моя свята – жива ікона,

Тут все про мене зна сусідський сонях,

А він ясний, як сонце й сам Господь.

 

Словникова робота. «Будь уважний до слова».

Осквернити – порушити чистоту святості когось чи чогось, опоганювати, глумитися над високим, чистим.

Ранет – південний високоякісний сорт яблунь.

Причастя – християнський обряд , під час якого віруючі , уживаючи хліб і вино. Стають причетними до вічного життя.

Пошуково-дослідницька робота в групах.

   Визначити художні засоби в поезії «На цій землі не оскверни мене».

1 група визначає порівняння.

2 група визначає метафоричні вислови.

3 група визначає епітети.

 

Учитель: Батьківщина… Немає такої людини, яка б не любила свій рідний край, ту землю, де вона народилася, де живе бабусина казка, де й досі лунає мамина пісня, де бере початок зрадлива і щаслива, нещасна і прекрасна доля. Підтведженням цього є поезія «Земле рідна моя…».

      Земле рідна моя, діда-прадіда пам’ять,

      За тобою – роки, за тобою – віки!

      Це про тебе рядки душу відчаєм палять,

     Бо до бою стають козаки.

    І болиш ти мені і сусіду Івану,

     На Вебівському кряжі, бочанцям болиш

     І солдату АТО, що ніколи не скаже,

     Як у вічність пішов , щоб лишитися жить.

     Земле, з рук твоїх п’ю материнське причастя,

     Що везуть волонтери крізь кулі і дим!

     Ми з тобою єдині і в горі, і в щасті,

    Бо одна ти – з роси і води.

( фото м. Гуляйполе з висоти пташиного польоту)

  Словникова робота. «Будь уважним до слова».

Вербівський кряж – узвишшя на західній околиці м. Гуляйполе, однойменну назву носить Вербівська сотня з часів заснування міста.

Бочанці – похідне від назви Бочанська сотня.

Проаналізуйте вірш за схемою

Тема

 

 

Ідея

 

Художні засоби

 

Учитель: 2014 рік… Події на Донбасі назвуть антитерористичною операцією. Не залишать вони байдужою Любов Григорівну,бо син пішов на Схід військовим лікарем, тож материнське серце боліло за сина і пишалося ним. І як наслідок – її  поезія, яка увійшла до зірки «На гостинах у долі», переповнена любов’ю і тривогою, надією і сподіваннями, страхом і гордістю за вчинок сина.

- Сину, іде війна!

Стогне земля з яворами.

Сину, що буде з нами?

-Мамо, ніхто не зна!

 

-Сину, летять літаки,

З неба летять у вічність…

-Мамо, ще буде січа

І обеліски й горбки…

-Сину, моє дитя!

Мріє моя єдина!

-Мамо, ти в мене одна!

Ти – це моя Україна!

Мамо, іду… Прости…

- Сину, на хрестик до тіла…

-МАмо, все краще – ти,

Світ, що любити навчила!

-Сину, моє дитя!

Боже святий, відпускаю…

Бо Україна одна

В серці із краю й до краю.

                   У війни немає обличчя,

                   А тільки очі і губи, перепалені болем.

                  У війни немає обличчя,

                   Тільки зморене тіло і скалічена доля.

                     У війни немає обличчя,

                  Лише дим і пилюка у жилах.

                 Ця війна 21 сторіччя собою накрила…

Він був там, куди не доходили мої СМС,

Він був там, куди долітали тільки молитви матерів…

Проводжала хлопчика… Повернувся воїн, мужчина…

Це  - не сон, це  - не сон, син прийшов із війни!

Я ж години чекання у серці носила

І у бога високого долі просила:

«Повертайтесь живими, синочки, сини!»

Обмін враженнями від почутих поезій.

  1. До якого виду лірики належать ці уривки? Свою думку обгрунтуйте.
  2. Які почуття, настрої переважають у поезіях?
  3. Які образи й деталі в поезіях найвиразніші, швидко запам’ятовуються?

 

IV. Підсумок уроку.

1. Поясніть значення епіграфа нашого уроку: 

 «Буть українцем – це з вірою непорушною

Честь українця нести, як діди-козаки!»

3. Рефлексія.

   - мені сподобалося…

   - мене захопило…

   - я спрбую…

   - поезія Л.Геньби – це…

Учитель: Сьогодні ми побували в чарівному світі поезій, які примушують нас задуматися над життям, тамують біль, вселяють надію. Я сподіваюся, що ваші серця наповнилися щедрістю, любов’ю до рідного краю, гордістю за свій народ.

V.  Оцінки за урок

 VI. Домашнє завдання

Ознайомитися з поетичними творами Л.Геньби.

Вивчити 1 поезію напам`ять

 

Список використаних джерел

1. Лютий Г. Проколи своїм зойком тишу // Запороз. Січ. 1996, 4 січ.;

2. Г. І. Лютий.   Сучасна енциклопедія України. Т. 5, с. 473

3. Рекубрацький А. Слова весни, слова любові // Запоріз. правда. 1997, 12 берез.     

4.     Грушеве: Поезії / Любов Геньба. – Гуляй-Поле Зап.обл. : Райдрукарня, 1992. – 32 с. 

5.      Іменем твоїм: : Лірика / Любов Геньба. – Гуляй-Поле Зап.обл.: Райдрукарня, 1995. – 68 с. 

 6.  Паралель:  Лірика / Л.Г. Геньба. – Запоріжжя : Дике поле, 1998. – 64 с. – (Іл.). 

7. Повези мене у Красиве… : поезія / Любов Геньба. – Запоріжжя : Поліграф, 2006. – 156 с. – (портр., іл.). 

8.Душа іде на сповідь : Поезії / Л.Г. Геньба. – Запоріжжя : Дніпровський металург, 2006. – 244 с.

9. Обвітрені сувої половчанки : лірика / Любов Геньба. – Мелітополь : ВБ ММД, 2012. – 244 с. 

10. Вальс бажань лірика / Любов Геньба. – Мелітополь : ВБ ММД, 2012. – 152 с.

11.На гостинах у долі : [вірші] / Любов Геньба. – Запоріжжя : Дике Поле, 2017. – 160 с. 

12.     Геньба Л. І болить мені Україна, так болить, що не можна більш… [Електронний ресурс] / Л. Геньба // Жінка-українка. – Режим доступу :

http://ukrainka.org.ua/node/7195. – Назва з екрана.

13.     Геньба Л. Очима війни : [подорож гуляйпільської поетеси до м. Донецьк] / Л. Геньба // Хортиця. – 2014. – № 4. – С. 24-27.

14.     Геньба Л. Родина Махнів // Геньба Л. Обвітрені сувої полотна. – Мелітополь, 2012 . – С.60 - 61.

15.     Геньба Л. Легендарний "батько" //  Легендарний син Гуляйпілля : до 125-річчя від дня народження Н.І. Махна: біобібліографічний покажчик. - вид. 2 - е доп. і перероб. – Запоріжжя :  Комунальний заклад  "Обласна універсальна наукова бібліотека імені О. М. Горького" Запорізької обласної ради , 2013. – С. 10.

16. Вірші Геньби Л.Г. публікувались в колективних збірниках «Кроки», «Вітрила», «Великий Луг», альманасі «Хортиця».

17.відео https://youtu.be/LP93rvwmkVc

18. “Літературно-методична самоосвіта вчителя” https://www.facebook.com/groups/555784818183394.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Титенко Марія Миколаївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 листопада 2020
Переглядів
202
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку