Література рідного краю. Музейний урок. «Любить свій край – лиш для народу жити» за творами громадянської лірики В.М.Сосюри
Мета: поглибити знання учнів про життєтворчість поета В.М.Сосюри , розвивати пам'ять, культуру усного мовлення; удосконалювати вміння з виразного декламування віршів В.Сосюри; допомогти усвідомити красу та ідейно – художню цінність його поезій; виховувати почуття патріотизму, любові до рідного краю, прагнення до самореалізації.
Обладнання: портрет В.М.Сосюри, збірки поезій ,виставка ілюстрацій та творчих робіт учнів до творів поета – земляка, роздатковий матеріал, вірші з завданням «Ейдетика», анкети поета, квітка «Васильок», кросворд, мультимедійна презентація, відео сюжети до пісень.
ХІД УРОКУ:
- У кожної людини є своя Батьківщина. Саме вона дарує нам перші слова мами, пісню бабусі, красу природи. І кожному, хто любить свою рідну землю, хочеться оспівати її красу в прекрасних віршах, як це робив наш земляк Володимир Сосюра.
Шахти, терикони, заводські вогні...
Місяць в травах тоне...І пісні,пісні...
Доля ти піснярська, доленька моя!
Сторона шахтарська, син твій, син твій я!
- Володимир Сосюра жив у нашому місті довгий час. І в молоді роки, і в зрілому віці – ніколи не забував він про Третю Роту, про Лисичанськ.
Лисиче над Дінцем, де висне дим заводу,
Музика у садку та потяг в сім годин…
Вас не забуть мені, як рідну Третю Роту…
Про вас мої пісні під сивий біг хвилин.
- Володимир Миколайович Сосюра ніколи не забував, хто він і звідки пішов, теплими словами згадував рідну землю. Він поетизує Донеччину, говорить про неї і у віршах, і в автобіографічному романі «Третя рота». Душа поета була відкритою і широкою, як донецькі степи, серед яких він отримував перші уроки життя, де спробував свої сили в поезії.
- Увага, звучить вірш «Такий я ніжний, такий тривожний» у виконанні Володимира Миколайовича Сосюри.
- Члени секції «Екскурсійна» Клубу «Білі акації» приготували оглядову екскурсію за життям та творчістю поета – земляка. Ваше завдання: протягом нашого уроку, слухаючи повідомлення учнів та працюючи в групах, заповнити біографічну анкету В.М.Сосюри.
1 екскурсовод:
- В. М. Сосюра народився 6 січня 1898р. на станції Дебальцеве Донецької області. Мати поета, Марія Данилівна Локотош, робітниця з Луганського патронного заводу, працювала в домашньому господарстві, З великою теплотою і гарячою любов´ю говорить поет про свою матір в біографічних та художніх творах. Природа наділила її рідкісним даром краси. У романі «Третя Рота» поет писав : «Була вона чорна, немов циганка. Ну просто красуня. Її смагляві, тонкі риси, темно – карі очі, чорні, ніби розпростерті крила птахів, гарно загнуті брови. Маючи поетичну натуру, вона пристрасно любила співати пісні, сама була, як зоряна і пристрасна пісня».
Батько, Микола Володимирович, за фахом кресляр, був людиною непосидющою, перемінив багато професій: вчителював по селах, був сільським адвокатом, креслярем, шахтарем, добре малював, грав на гітарі й співав.
2 екскурсовод:
- Дитинство поета минає на Донбасі. Родина Сосюр оселяється в старій хаті - хворостянці над берегом Дінця на вулиці Червоній, в єдиній кімнаті якої туляться восьмеро дітей і батьки. Від одинадцяти років хлопець іде працювати — спершу до бондарного цеху содового заводу, потім телефоністом, чорноробом, не цурається випадкового заробітку. Початкову освіту здобуває під наглядом батька, зачитується пригодницькою літературою Жюля Верна, Ф. Купера. Від 1911р. в с. Третя Рота (нині м. Верхнє) навчається в міністерському двокласному училищі. Маючи блискучу пам'ять, легко виходить у кращі учні, захоплюється співом і художньою літературою, сам пробує писати вірші російською мовою. Продовжує навчання в Кам'янській сільськогосподарській школі, після смерті батька йде працювати на шахту, потім знову повертається до школи.
3 екскурсовод:
- У червні 1917 року Володимир Сосюра стає дружинником содового заводу і бере участь у боротьбі з калединцями. Пізніше, як багато інших молодих людей, бере участь у боротьбі з петлюрівцями, білополяками, махновцями., восени 1919р. опиняється в полоні денікінців. Його розстрілювали денікінці, він стояв перед трибуналом, але мудрість голови трибуналу врятувала йому життя, бо йому сподобалися вірші Володимира.
Війна застає В. Сосюру в Кисловодську. Він повертається до Києва і за рішенням урядових інстанцій разом з іншими письменниками старшого віку виїздить до Уфи. Тут пише поему «Син України» (1942), видає поетичні збірки «В годину гніву» і «Під гул кривавий».У грудні 1942 року Володимир Сосюра виїжджає в діючу армію, працює військовим кореспондентом газети «За честь Батьківщини». Володимир Миколайович Сосюра як воїн і поет брав участь у розгромі ненависних фашистів. Уряд і командування високо оцінили його труд і воєнну доблесть, нагородивши орденом Бойового Червоного Прапора.
4 екскурсовод:
- 1921p. виходить у світ перша збірка В. Сосюри «Поезії». 1921 р. також виходить у світ поема «Червона зима». Протягом десятиріччя поет побував у багатьох літературних організаціях, наприклад, у «Плузі», «Гарті», ВАПЛІТЕ та інших.
Навчався в Харківського інституті народної освіти .В 30-х роках поет багато працює в галузі художнього перекладу поезій О. Пушкіна, М. Лєрмонтова, О. Блока. Збірка поезій «Щоб сади шуміли», відзначена в 1948p. Державною премією І ступеня. За збірки поезії «Ластівки на сонці» і «Щастя сім'ї трудової» В. Сосюра 1963р. удостоюється звання лауреата Державної премії ім. Т. Г. Шевченка.Лірика В. Сосюри сповнена гармонії людини і природи , наприклад. Численні вірші збірок «Солов'їні далі» і «Біля шахти старої» присвячує В. Сосюра рідному краю.
Розгадування кросворду «Васильки»:
Одна з поезій В.М.Сосюри написана про вічну красу життя під впливом відомої однойменної народної пісні. ЇЇ назва символізує одну з улюблених квіток Володимира Миколайовича. У цьому творі автор пише про те, що треба цінувати кожну його мить, бачити прекрасне навкруги.
В Е Р Х Н Є
Ш А Х И
С Л Ю С А Р
Л И С И Ч Е
Г О Л У Б И Й
К І Н Ь
К О З Е Р І Г
К И Ї В
1) Назва частина міста Лисичанська , де проживала родина Сосюр
2) Назва виду спорту, яким дуже захоплювався В.Сосюра
3) Як у перекладі з угорської звучить дівоче прізвище матері Локотош А.Д.
4) Яким ласкавим словом називав В.Сосюра наше місто?
5) Улюблений колір поета
6) Яка тварина в одному з творів показана у незвичному червоному кольорі?
7) Хто за гороскопом В.М.Сосюра?
8) У якому місті України останнім часом мешкала родина Володимира Миколайовича?
- Цікаво знати, що ВАСИЛЬКИ або ВОЛОШКИ — символ ніжної і тонкої душевної краси, праведності й святості, душевної чистоти, скромності й привітності. Назва квітки, каже легенда, походить від імені хлопчика Василька, якого русалки на Зелені свята заманили в поле й залоскотали — і він перетворився на квітку, звідси її назва.
Вважається, що васильки мають значну магічну силу як оберіг від злих духів, лихої долі та всіляких напастей — витівок лукавого. Тому їх навіть вирощують при садибах, освячують на Маковея та Великого Спаса. Вінки з васильків, сплетені на Зелені свята, протягом року зберігають у домівці. Особливу силу мають васильки для молодих: пучком васильків кроплять наречених на весіллі; настоєм з васильків окроплюють галявини, де гуляють хлопці та дівчата Купальської ночі; таким же настоєм дівчата вмиваються — і їх краса стає недоступною злим чарам.
Васильки у полі, васильки у полі,
і у тебе, мила, васильки з-під вій,
і гаї синіють ген на видноколі,
і синіє щасті у душі моїй.
Одсіяють роки, мов хмарки над нами,
і ось так же в полі будуть двоє йти,
але нас не буде. Може, ми квітками,
може, васильками станем — я і ти.
Так же буде поле, як тепер, синіти,
і хмарки летіти в невідомий час,
і другий, далекий, сповнений привіту,
з рідними очима порівняє нас.
- Коли згадуєш ім’я Володимира Миколайовича Сосюри, відразу постає в уяві білопінне цвітіння садів, «солодкий дух акацій», «золоті поля», «васильки у полі», дроти, що линуть у степову далину, заграви домен, димарі у небі, - і вся, вся наша запашна, вишнева, сонячно усміхнена Україна. Її безмежно любив, голубив і ніжив у своїх піснях незабутній поет.
Як не любить той край, де вперше ти побачив
Солодкий дивний світ, що ми звемо життям,
Де вперше став ходить і квіткою неначе
В його теплі зростав і усміхавсь квіткам!
- Ліричний герой віршів Сосюри - полум’яний патріот, людина з глибокими почуттями. Він заповідав нам любити свою Батьківщину.
Про все ти писав нам: про сльози і сміх,
Про молодість, битвами грізну…
Та що буде вічно у співах твоїх? –
Любов до своєї Вітчизни.
Асоціативне гроно «Патріотизм»
- Життєлюбом був наш поет. Він душею був завжди молодим і ніжно оспівував молодість, заповідав нам жити на цій прекрасній землі.
Звучить пісня «Солов’їні далі» у виконанні вокальної групи 8 класу, членів секції «Солов’їна пісня» Клубу «Білі акації»
- Володимир Миколайович Сосюра проніс любов і повагу до рідної землі, до своєї маленької батьківщини крізь усе життя. Він пишався своїм походженням, тим, що вийшов з краю працелюбних і загартованих людей. І я гадаю, що така відданість Донеччині повинна бути прикладом для кожного з нас, бо не можна любити велику країну без любові до рідного дому.
Метод «Ейдетики» - вставити пропущені слова в поезію , відгадавши зміст картинки:
Як не любити до нестями Вітчизни зоряну красу!
Я в даль, заплетену дротами, як всі, судьбу свою несу.
Люблю, як сонцем пахнуть квіти, коли в цвітінні сад буя...
Любові, що в серцях розлита, малюсінька частинка я.
Частинка та, що знала горе, коли мій край палав од ран...
Але в мені - любові море, неначе в краплі - океан.
Робота в групах:
1 група – треба визначити тему, ідею,вид римування,
Тема(мотив): зображення поетичного образу України, її краси і величі.
Ідея: возвеличення палкої любові українців до рідного краю, Батьків щини.
Основна думка: любов до України є однією з невід'ємних частин духовності людини.
Жанр: громадянська лірика.
Римування: перехресне
2 група – треба визначити художні засоби в поезії
Повторення відомостей з теорії літератури:
Епітет – художнє означення
Порівняння
Метафора – слово вжите в непрямому значенні
Як не любити до нестями Вітчизни зоряну красу!
Я в даль, заплетену дротами, як всі, судьбу свою несу.
Люблю, як сонцем пахнуть квіти, коли в цвітінні сад буя...
Любові, що в серцях розлита, малюсінька частинка я.
Частинка та, що знала горе, коли мій край палав од ран...
Але в мені - любові море, неначе в краплі - океан.
«Знаю я, моє не згасне ім’я…», - так сказав наш видатний поет – земляк. І дійсно, ми ніколи не забудемо його чудові поезії, яким притаманні глибокий ліризм, філософська спрямованість, ясність і простота думок. Звучить поезія Алли Олександрівни Проневич «Ні, не забув Сосюру рідний край!» у виконанні учениці _________________________________________________
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКУ:
Метод незакінчених речень - РЕФЛЕКСІЯ.
---- Продовжити речення.
« Я зрозумів на уроці, що…»
« Я вражений тим, що…»
« Я думаю, що в ліриці В.Сосюри …»
« Вірші Володимира Сосюри приваблюють мене тим, що ….»
«Я переконаний, що кожен з нас ….»