Література рідного краю. О. Столбін. Цікава сторінка з біографії митця. Турбота про рідну природу - неодмінна риса гідної поведінки особистості (за оповіданням «Четвірка з плю

Про матеріал
Література рідного краю. О. Столбін. Цікава сторінка з біографії митця. Турбота про рідну природу - неодмінна риса гідної поведінки особистості (за оповіданням «Четвірка з плюсом»)
Перегляд файлу

КУ Сумська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №17 м. Суми,

Сумської області

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку

з української літератури

в 6 класі

Література рідного краю. О. Столбін. Цікава сторінка з біографії митця. Оповідання «Четвірка з плюсом»

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                Підготувала 

                                                           учитель  української                                                                            

                                                          мови та літератури

                                                         Дяченко Н. О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Суми - 2021рік

Тема: Література рідного краю. О. Столбін. Цікава сторінка з біографії    митця. Турбота про рідну природу  - неодмінна риса гідної поведінки особистості  (за оповіданням «Четвірка з плюсом»)

Мета: продовжити знайомити школярів із письменниками Сумщини, зокрема з життям і творчістю О. Столбіна, проаналізувати ідейно-художній зміст оповідання; розвивати культуру мовлення, логічне мислення, грамотно висвітлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки, формувати кругозір школярів; виховувати пошану, повагу до творчості письменників-співвітчизників, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: урок – спілкування (за методикою Токмань Г. Л.).

Методи та прийоми: евристична бесіда, гра «Інтелект», метод «Прес», спрямоване читання, словесне малювання, асоціативний кущ, міні-дискусія, творча лабораторія, «Мікрофон».

Обладнання: портрет О. Столбіна, міні-виставка творів письменника, учнівські малюнки «Яким я уявляю героя твору?», диво-зірочки (для проведення релаксаційної вправи), аудіозапис музики Чайковського «Пори року», мультимедійна презентація теми.

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент

1. Привітання з учнями.

2. Релаксаційна вправа „Доторкнися до зірок ”.                    

       Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного ставлення   до уроку й очікування позитивних результатів.

       Звучить повільна музика Чайковського «Пори року». Учитель звертається до дітей: „Станьте зручніше й заплющіть очі. Уявіть собі, що перед вами нічне зоряне небо, на якому багато зірок. Кожен виберіть собі найяскравішу. Уявіть, що вона – це гарна оцінка, яку б ви хотіли отримати, а  вдала відповідь на  уроці – ваша найзаповітніша мрія. Тепер простягніть руки до неба, щоб доторкнутися до неї. Намагайтеся з усіх сил! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку. Зніміть її з неба, покладіть перед собою, а тепер розплющіть очі. Подивіться на свою диво-зірочку. Нехай вона подарує вам натхнення, наснагу й зігріє своїм теплом.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання

1. Евристична бесіда

  • Що для вас означає рідний край?

       

  • З творчістю яких письменників-земляків ви знайомі? (Олександр Олесь, Остап Вишня, Г.Єлишевич, О.Вертіль, Д.Білоус)   (Слайд 4)    

2. Гра «Інтелект»   

 Розгадавши кросворд, у виділеному вертикальному рядку ви прочитаєте прізвище письменника, з життям і творчістю якого ми ознайомимося сьогодні на уроці.

  1. Людина, яка пише твори (письменник).
  2. Мальоване, скульптурне або фотографічне зображення людини (портрет).
  3. Невеликий розповідний твір, у якому зображується життя персонажа за короткий проміжок часу (оповідання).
  4. Жанр літератури й фольклору (легенда).
  5. Невеликий за обсягом твір, дійовими особами якого, поряд з людьми, виступають тварини, рослини, неживі предмети, котрі уособлюють певні ідеї та людські характери (байка).
  6. Один із основних тропів поетичного мовлення, призначений підкреслювати характерну рису, визначальну якість певного предмета або явища (епітет).
  7. Троп, який полягає в поясненні одного предмета через інший, подібний до нього (порівняння).            

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення епіграфа уроку

    Сьогодні в нас урок літератури рідного краю, на якому ми ознайомимося з життям і творчістю нашого земляка Олексія Столбіна.

Описание: Stolbin__0

                                           Нехай читач Вас любить! Сонце гріє!

                                         Живіть собі і людям на добро!

                                         Нехай, як і раніше, не старіє                             

                                          Майстерне Ваше, Столбінське перо!              

                                                                                        О. Педяш

 

IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Слово вчителя

 Олексій Петрович Столбін – український письменник, прозаїк, лауреат літературної премії імені М. Трублаїні та імені М. Хвильового, член Міжнародної асоціації дитячих письменників. Він очолював Сумську організацію спілки письменників України.

 Літературна спадщина О.П. Столбіна становить 23 різножанрові художні твори, близько 50 окремих гостросюжетних оповідань та повістей, десятки рецензій на написане. Дітищем письменника є щорічний альманах літераторів Сумщини «Слобожанщина».

        

 Усе життя Олексій Столбін присвятив дітям, книзі, освіті: працював учителем, директором, завідувачем обласного відділу освіти.

2. Повідомлення учнів про дитячі роки письменника, навчання і творчість митця.

 Народився 3 листопада 1922 року на Курщині (с. Тьоткіне Глушковського району) в сім’ї робітника. Мати, Ганна Степанівна, – українка з Волині. Батько, Петро Васильович, – росіянин з м. Глушково. Коли Олексію виповнилося 5 років, батьки переїхали на Україну, до Конотопа.

 У 30-ті роки батько з братом виїхали на заробітки, куди згодом на навчання поїхав і Олексій.

10 серпня 1941 року був призваний на військову службу. Навчався у Вольській школі авіамеханіків, після закінчення якої служив на різних фронтах механіком винищувальної авіації. За участь у війні має бойові нагороди.

           Писати почав ще в школі під впливом талановитої вчительки мови та літератури Олени Василівни Підвальної, яка сама була закохана в предмет і цю закоханість передавала учням.

 Навчався в Київському університеті на факультеті журналістики. Працюючи в рідному селі вчителем, вступив на заочне відділення Глухівського педагогічного інституту, який уже через рік закінчив з відзнакою, одержавши звання Учителя української мови та літератури, а в 1953 році, після закінчення Сумського педінституту, – звання Учителя російської мови. Так обидві ці мови викладав у всіх школах, де працював.

 «Я прожив два життя – педагога та літератора. Із учителя маленької сільської школи сходинка за сходинкою піднявся до першого заступника завідуючого Сумським облвно. Як кажуть, з невеличкого струмка народжується річка. Так само і в літературі – почав із публікацій у районній газеті і виріс до члена Спілки письменників України», – зазначив письменник.

 Працював О. Столбін завучем у рідній школі, пізніше директором Конотопської школи. Потім став заступником директора обласного інституту вдосконалення кваліфікації вчителів. Невдовзі був переведений на посаду завідуючого шкільним відділом облвно, а потім – на посаду першого заступника завідуючого облвно.

 У 1985 році Олексій Петрович очолює Сумську організацію Спілки письменників України.

Описание: столбін _0 У 2007 році рішенням сесії Сумської міськради ім’я українського письменника, ветерана-педагога, учасника Великої Вітчизняної війни                    О. П. Столбіна присвоєно бібліотеці-філіалу №3 м. Суми, а 2008 року –  створено його музей.

V. Робота з текстом

1. Ідейно-художній аналіз твору.

  • Метод «Прес»

Визначте жанр твору «Четвірка з плюсом». Свою думку доведіть і обґрунтуйте за схемою:

  • я вважаю, …
  • тому що…
  • отже, …

 

  • Спрямоване читання

     Учні шукають у тексті відповіді на поставлені запитання:

-  Яку звістку приніс Яшко Бондар до класу? Як зреагували на неї всі учні?

-  Чому все-таки дітям стало соромно за свою поведінку?

-  Яке враження справила поява директора в класі? Чому?

-  За що найбільше переживає учень, від імені якого ведеться розповідь? 

 

  • Словесне малювання
  • Яким у вашій уяві постає головний герой оповідання?
  • Яким ви уявляєте Олега Івановича? Що вам у ньому найбільше сподобалось, а що ні?

 

  • Скласти асоціативний кущ до слова «учень» (головний герой оповідання «Четвірка з плюсом»)

 

  • Фізкультхвилинка

                                      Посмішка

                                 Встаньте, діти, посміхніться,

                                 Землі нашій уклоніться

                                 За щасливий день вчорашній.

                                 Всі до сонця потягніться,

                                 Вліво, вправо нахиліться,

                                Веретенцем покрутіться.

                                Раз присядьте, два присядьте

                                І за парти тихо сядьте.

 

Слово вчителя

 Герой оповідання – людина не байдужа не тільки до друзів, але й до матінки-природи. Надзвичайно актуально порушена проблема ставлення людини до природи, навколишнього середовища.

 

  • Бесіда за питаннями
  •        У чому полягає єдність людини й природи?
  •  Що трапляється тоді, коли людина завдає шкоди навколишньому середовищу?
    •        Як ставиться хлопчик до природи?
    •        Як ви вважаєте, що писав директор у блокноті? Чому не зупиняв учня?
    •        Що було найголовнішим для школяра в кінці уроку?
  • Які мовні засоби характеризують учня? Прокоментуйте доречність їх     уживання.

 

  • Міні-дискусія
  •        Як ви ставитеся до навколишнього середовища?
  •        Що могли б ви зробити для збереження й охорони природи?
  •        Яка основна думка оповідання?
  •        Як ви вважаєте, чи є актуальною проблема, висвітлена автором у творі?
  • Творча лабораторія

Вдумайтеся у зміст епіграфа уроку. Висловіть свої побажання автору й враження від прочитаного твору у формі листа.     

VI. Рефлексія

  • «Мікрофон»

Уявіть, що у вас у руках мікрофон і висловіть власну думку стосовно нашого сьогоднішнього уроку:

  • Що нового ви дізналися ?
  • Чого навчилися?
  • Що найбільше сподобалось вам?  

 

Слово вчителя

     На початку уроку кожен із вас зняв із неба зірку.

-   Чи здійснилося ваше бажання?

-   Чи знаєте ви, що треба зробити, коли з неба падає зірка?

Я хочу запропонувати вам переглянути відеоролик, який продемонструє зоряне небо і зорепад, який трапляється дуже рідко. І саме цей зорепад подарувати вам, дорогі діти, і побажати, щоб усі загадані ваші бажання та  заповітні мрії обов’язково збулися. (Слайд 19)

 

VIІ. Коментоване оцінювання відповідей учнів

Оцінювання відповідей учнів учителем.

 

VIІІ. Інструктаж домашнього завдання    

     1. Скласти план за змістом оповідання «Четвірка з плюсом».

2. Намалюйте ілюстрації до твору, прокоментуйте їх.

3. Прочитати оповідання із збірки О. Столбіна «Бабине літо»(на вибір).

Список використаної літератури

  1. Антологія літератури Сумщини. Біографічні нариси та твори. – Суми: Видавництво «Слобожанщина», 1995. – 236 с.
  2. «Життя прожити – не поле перейти». П. Столбін: До 90-річчя до Дня народження. – Суми: 2012 р.
  3. Олексій Столбін. Віхи життя і творчості. – Суми: Видавництво «Козацький вал», 1997 – 32 с.
  4. Письменники – наші земляки. Олексій Петрович Столбін (пам’ятка читачам), 1982.
  5. Столбін О. Четвірка з плюсом: оповідання // Піонерія. – 1983. - № 9. – С. 11.
  6. Токмань Г. Л. Методика навчання української літератури в середній школі : підручник / Г. Л.Токмань. – К.: ВЦ «Академія», 2012. – С.180-185. – (Серія «Альма-матер»).
  7. Як на довгій ниві. Життя і творчість О.П. Столбіна. Бібліографічний покажчик. – Суми: видавничо-виробниче підприємство «Мрія – 1» ТОВ, 2010. – 44 с.

 

Додатки

  1. Зірочки (для проведення релаксаційної вправи)
  2. Мультимедійна презентація теми

 

doc
Додано
28 листопада 2021
Переглядів
796
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку