КУ Сумська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №17 м. Суми,
Сумської області
Розробка уроку
з української літератури
в 6 класі
Література рідного краю. О. Столбін. Цікава сторінка з біографії митця. Оповідання «Четвірка з плюсом»
Підготувала
учитель української
мови та літератури
Дяченко Н. О.
Суми - 2021рік
Тема: Література рідного краю. О. Столбін. Цікава сторінка з біографії митця. Турбота про рідну природу - неодмінна риса гідної поведінки особистості (за оповіданням «Четвірка з плюсом»)
Мета: продовжити знайомити школярів із письменниками Сумщини, зокрема з життям і творчістю О. Столбіна, проаналізувати ідейно-художній зміст оповідання; розвивати культуру мовлення, логічне мислення, грамотно висвітлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки, формувати кругозір школярів; виховувати пошану, повагу до творчості письменників-співвітчизників, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: урок – спілкування (за методикою Токмань Г. Л.).
Методи та прийоми: евристична бесіда, гра «Інтелект», метод «Прес», спрямоване читання, словесне малювання, асоціативний кущ, міні-дискусія, творча лабораторія, «Мікрофон».
Обладнання: портрет О. Столбіна, міні-виставка творів письменника, учнівські малюнки «Яким я уявляю героя твору?», диво-зірочки (для проведення релаксаційної вправи), аудіозапис музики Чайковського «Пори року», мультимедійна презентація теми.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання з учнями.
2. Релаксаційна вправа „Доторкнися до зірок ”.
Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного ставлення до уроку й очікування позитивних результатів.
Звучить повільна музика Чайковського «Пори року». Учитель звертається до дітей: „Станьте зручніше й заплющіть очі. Уявіть собі, що перед вами нічне зоряне небо, на якому багато зірок. Кожен виберіть собі найяскравішу. Уявіть, що вона – це гарна оцінка, яку б ви хотіли отримати, а вдала відповідь на уроці – ваша найзаповітніша мрія. Тепер простягніть руки до неба, щоб доторкнутися до неї. Намагайтеся з усіх сил! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку. Зніміть її з неба, покладіть перед собою, а тепер розплющіть очі. Подивіться на свою диво-зірочку. Нехай вона подарує вам натхнення, наснагу й зігріє своїм теплом.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання
1. Евристична бесіда
2. Гра «Інтелект»
Розгадавши кросворд, у виділеному вертикальному рядку ви прочитаєте прізвище письменника, з життям і творчістю якого ми ознайомимося сьогодні на уроці.
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення епіграфа уроку
Сьогодні в нас урок літератури рідного краю, на якому ми ознайомимося з життям і творчістю нашого земляка Олексія Столбіна.
Нехай читач Вас любить! Сонце гріє!
Живіть собі і людям на добро!
Нехай, як і раніше, не старіє
Майстерне Ваше, Столбінське перо!
О. Педяш
IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Слово вчителя
Олексій Петрович Столбін – український письменник, прозаїк, лауреат літературної премії імені М. Трублаїні та імені М. Хвильового, член Міжнародної асоціації дитячих письменників. Він очолював Сумську організацію спілки письменників України.
Літературна спадщина О.П. Столбіна становить 23 різножанрові художні твори, близько 50 окремих гостросюжетних оповідань та повістей, десятки рецензій на написане. Дітищем письменника є щорічний альманах літераторів Сумщини «Слобожанщина».
Усе життя Олексій Столбін присвятив дітям, книзі, освіті: працював учителем, директором, завідувачем обласного відділу освіти.
2. Повідомлення учнів про дитячі роки письменника, навчання і творчість митця.
Народився 3 листопада 1922 року на Курщині (с. Тьоткіне Глушковського району) в сім’ї робітника. Мати, Ганна Степанівна, – українка з Волині. Батько, Петро Васильович, – росіянин з м. Глушково. Коли Олексію виповнилося 5 років, батьки переїхали на Україну, до Конотопа.
У 30-ті роки батько з братом виїхали на заробітки, куди згодом на навчання поїхав і Олексій.
10 серпня 1941 року був призваний на військову службу. Навчався у Вольській школі авіамеханіків, після закінчення якої служив на різних фронтах механіком винищувальної авіації. За участь у війні має бойові нагороди.
Писати почав ще в школі під впливом талановитої вчительки мови та літератури Олени Василівни Підвальної, яка сама була закохана в предмет і цю закоханість передавала учням.
Навчався в Київському університеті на факультеті журналістики. Працюючи в рідному селі вчителем, вступив на заочне відділення Глухівського педагогічного інституту, який уже через рік закінчив з відзнакою, одержавши звання Учителя української мови та літератури, а в 1953 році, після закінчення Сумського педінституту, – звання Учителя російської мови. Так обидві ці мови викладав у всіх школах, де працював.
«Я прожив два життя – педагога та літератора. Із учителя маленької сільської школи сходинка за сходинкою піднявся до першого заступника завідуючого Сумським облвно. Як кажуть, з невеличкого струмка народжується річка. Так само і в літературі – почав із публікацій у районній газеті і виріс до члена Спілки письменників України», – зазначив письменник.
Працював О. Столбін завучем у рідній школі, пізніше директором Конотопської школи. Потім став заступником директора обласного інституту вдосконалення кваліфікації вчителів. Невдовзі був переведений на посаду завідуючого шкільним відділом облвно, а потім – на посаду першого заступника завідуючого облвно.
У 1985 році Олексій Петрович очолює Сумську організацію Спілки письменників України.
У 2007 році рішенням сесії Сумської міськради ім’я українського письменника, ветерана-педагога, учасника Великої Вітчизняної війни О. П. Столбіна присвоєно бібліотеці-філіалу №3 м. Суми, а 2008 року – створено його музей.
V. Робота з текстом
1. Ідейно-художній аналіз твору.
Визначте жанр твору «Четвірка з плюсом». Свою думку доведіть і обґрунтуйте за схемою:
Учні шукають у тексті відповіді на поставлені запитання:
- Яку звістку приніс Яшко Бондар до класу? Як зреагували на неї всі учні?
- Чому все-таки дітям стало соромно за свою поведінку?
- Яке враження справила поява директора в класі? Чому?
- За що найбільше переживає учень, від імені якого ведеться розповідь?
Посмішка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Слово вчителя
Герой оповідання – людина не байдужа не тільки до друзів, але й до матінки-природи. Надзвичайно актуально порушена проблема ставлення людини до природи, навколишнього середовища.
Вдумайтеся у зміст епіграфа уроку. Висловіть свої побажання автору й враження від прочитаного твору у формі листа.
VI. Рефлексія
Уявіть, що у вас у руках мікрофон і висловіть власну думку стосовно нашого сьогоднішнього уроку:
Слово вчителя
На початку уроку кожен із вас зняв із неба зірку.
- Чи здійснилося ваше бажання?
- Чи знаєте ви, що треба зробити, коли з неба падає зірка?
Я хочу запропонувати вам переглянути відеоролик, який продемонструє зоряне небо і зорепад, який трапляється дуже рідко. І саме цей зорепад подарувати вам, дорогі діти, і побажати, щоб усі загадані ваші бажання та заповітні мрії обов’язково збулися. (Слайд 19)
VIІ. Коментоване оцінювання відповідей учнів
Оцінювання відповідей учнів учителем.
VIІІ. Інструктаж домашнього завдання
1. Скласти план за змістом оповідання «Четвірка з плюсом».
2. Намалюйте ілюстрації до твору, прокоментуйте їх.
3. Прочитати оповідання із збірки О. Столбіна «Бабине літо»(на вибір).
Список використаної літератури
Додатки