Долгова Яна Олександрівна
Степанівська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Тема. Література рідного краю. Поезія В. Сосюри «Коли потяг у даль загуркоче». Інтимні та громадянські мотиви лірики В. Сосюри. Донецький край у житті та творчості В. Сосюри. (10 клас)
Мета:ознайомити учнів із творчістю В. Сосюри; проаналізувати вірш «Коли потяг у даль загуркоче», які передає спогади поета про його молодість, красу Донеччини; розвивати естетичний смак, уміння насолоджуватися художнім твором; виховувати почуття патріотизму, виробляти особистісне ставлення до літератури рідного краю.
Тип: інтегрований урок контекстуального аналізу, урок засвоєння нових знань.
Унаочнення: мультимедійна презентація до уроку, портрет письменника, роздатковий матеріал.
Методи та прийоми: контекстуальний аналіз, бесіда, словесне малювання, ментальна карта, «годинник тропів», «будиночок мудрості», «паспорт письменника».
Форми роботи: фронтальна, самостійна.
Перебіг уроку
Любить свій край – це для народу жити,
Боротися за юне, за нове.
Любить свій край – це значить все любити,
У чім його святе ім’я живе.
В. Сосюра
І. Організаційний момент
Вітаю, любі дв’ятикласники. (Слайд 1) Сьогодні ми з вами познайомимося із творчістю прекрасного поета українського поета, нашого земляка, палкого патріота, борця за українську державність, Володимира Миколайовича Сосюри, що народився на станції Дебальцево, Катеринославської губернії, нині Донецької області.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
Володимир Сосюра жив у складні, буремні часи. Він брав активну участь у громадянській війні на боці Української Народної Республіки, а потім у силу збігу обставин змушений був долучитися до більшовицького табору. Багато критиків вважають, що величний геній В. Сосюри не зреалізувався повною мірою, став запроданцем комуністичного ладу. Що В. Сосюра − тонкий лірик, але не більше того. Ми ж з вами сьогодні доведемо, що поет − не лише співець кохання, але і справжній патріот, що його душа боліла за Вкраїну до останнього його подиху. (Слайд 2)
Тема нашого уроку: «Поезія В. Сосюри «Коли потяг у даль загуркоче». Інтимні та громадянські мотиви лірики В. Сосюри. Донецький край у житті та творчості В. Сосюри». Спробуємо розкодувати глибокий зміст вірша «Коли потяг у даль загуркоче», зазирнути у душу великого митця, дізнатися, про що насправді він хотів нам сказати. Тож уперед!
Епіграфом до нашого уроку стануть слова поета (Епіграф, слайд 3). Про що вони говорять нам? (Про те, що є одна найвища і найчистіша любов у житті кожної людини − і це любов до Батьківщини. І підтвердити її можна лише у боротьбі).
Саме зараз хочу звернути вашу увагу на випереджальне домашнє завдання. Пропоную вам скористатися мережею інтернет і самостійно познайомитися із життєвим та творчим шляхом письменника. І заповнити біографічний паспорт поета за такими питаннями:
(Слайд 4)
ІІІ. Сприймання і засвоєння нових знань.
1. Первинне сприйняття поезії. (Слайд 5, слайд шоу, декламування вірша вчителем).
Словесне малювання:
1) Яке враження справила на вас поезія?
2) Яким ви уявляєте ліричного героя? Його кохану?
3) Який настрій викликає у вас вірш?
2. Робота із ментальною картою.
У кожного із вас є кейс карток, з якими ми працюватимемо впродовж уроку. Тож розпочнімо наш аналіз із опрацювання ментальної карти. (Слайд 6).
1) Визначимо жанрову специфіку твору. Який цей твір за жанром? (Лірика, вірш, інтимна лірика). Що про це свідчить? Чи є інші мотиви у вірші, окрім інтимних? (патріотичні, захист батьківщини, війна). Про що це свідчить? (елементи громадянської, патріотичної лірики). Отже, поезія «Коли потяг у даль загуркоче» − це зразок інтимної лірики із елементами громадянської.
2). Визначимо віршовану форму.
Яка строфа? (Чотиривірш, або катрен, 11 строф). Яке римування? (Перехресне). Яка рима? (Змішана чоловіча та жіноча). Який віршовий розмір? (П’ятистопний ямб).
3). Переходимо до текстуального аналізу вірша, а у цьому нам допоможе «Годинник тропів».
3. Робота із «Годинником тропів».(Слайд 7).
Ви бачите перед собою незвичайний годинник, у ньому всього 11 годин, так само, як і строф у нашому вірші. Пропоную вам заповнити цей хронометр художніми засобами, окрему увагу ми маємо звернути на образи, їхні типи, виділити серед них символи. Адже саме символи і стануть ключами до розкодування глибинного змісту вірша.
(Вчитель організовує групову роботу учнів, ділить клас на команди і розподіляє частини вірша для аналізу. Групи презентують аналіз).
Орієнтовні питання до кожної строфи:
1)Які художні засоби використані у строфі? (Потяг загуркоче − звуковий образ символ, мотив дороги, змін, дзвін гітари − звуковий образ, жоржини сумні − метафоричний епітет). З якою метою їх вжив автор? (Вказівка на те, що навіяло йому спогади про юність). Чи є тут символи? (Потяг − символ дороги).
2)Які художні засоби використані у строфі? (Шум акацій − зоровий та нюховий образ, гать − міст − образ символ дороги, вагони − звуковий образ символ, див. потяг). Чи є тут символи? (Гать, вагони − скороминущість, передчуття змін).
3)Які художні засоби використані у строфі? (Закохані зори − епітет, з−під вій − метафора, проміння і тіні − зорові образи, алюзія до добра і зла, натяк на майбутній вибір, дорога − образ символ, дорога життя, доля). Чи є тут символи? Що вони значать? (Дорога, зори).
4)Які художні засоби використані у строфі? (Губи −розтулена рана − порівняння, епітет, якщо повернутися до1ї строфи поцілунок, зміна − передчуття розставання, ми хотіли й не знали чого, безвольна і п’яна − епітети, тулилась до серця мого − метонімія).
5)Які художні засоби використані у строфі? (Ночі Донеччини сині − зоровий образ, епітет, розлука вночі − мотив розставання, зміни, перемога громадянського над особистим, журавлині ключі − не можна вночі побачити, символ розставання, порівняння до ночі − тонкий образ журби, болю, неминучості). Чи є тут символи? (Журавлі, Донеччина).
6)Які художні засоби використані у строфі? (Тривожні оселі − епітет − символ війни, темні вежі і заграви − епітет, образ війни у протиставленні − зорові образи, сіра шинель − образ воїна, верба − образ смутку, журби). Чи є тут символи? (Шинель − воїн, перемога громадянського обов’язку над особистим щастям).
7)Які художні засоби використані у строфі? З якою метою їх вжив автор? (Путь − образ символ дороги, очі золоті − втрата дорого, любого). Чи є тут символи?
8)Які художні засоби використані у строфі? (Тривога одлетіла − метафора уособлення, символ завершення війни, але чи завершилася вона насправді? різкий злам, завершилася перша частина, сухе ствердження неповернення кохання і нового статусу − відомий вкраїнський поет, нові обов’язки, неможливість повернення назад, але чому вкраїнський, а не радянський?).
9)Які художні засоби використані у строфі? (Я наче сон − порівняння, прийшов із туману і засіяв − метафора, образ слави, але чому проміняв би все на тебе? Тепер він заручник).
10)Які художні засоби використані у строфі? (Гать повторення образу символу дороги).
11)Які художні засоби використані у строфі? (Ночі, гітара, жоржини − образи молодості, туга за минулим, неможливість повернення, протиставлення сині очі дружини і голубі першого кохання, вибір поета). Тож чи лише до свого першого кохання хоче повернутися ліричний герой, чи він хоче повернутися до себе попереднього? У той час коли ще хотіли, хоча й не знали чого? Коли була ще дорого і вибір?
Отже, аналізуючи вірш, ми можемо поділити його на дві части. Де проходитиме межа?(між 7 і 8 строфою). Чому саме тут? (Бо відчуваємо, що відбулися певні зміни, злам у світогляді ліричного героя, він переступив межу, і більше не може бути таким як раніше). Яким же був поет раніше?(Юним, закоханим, повним натхнення, воїном−борцем). А яким він став? («Відомим вкраїнським поетом», служителем своєї слави). Оформимо нашу роботу із символами у ментальній карті. (Слайд 8).
Які символи ми знаходимо у першій частині вірша? ( Дорога, потяг, вагони, гать − символ життєвої дороги, швидких змін, долі, очі, зорі, вогні − символ кохано, недосяжної і чистої, журавлині ключі − символ розлуки, шинель − образ воїна, борця , верба − сум, трагедія прощання, передчуття неминучого). Про що вони свідчать? (Молодість пройшла, вибір зроблено).
Які символи ми виділили у другій частині віра? (Любов − багнет − спогад, що ятрить рану, проміння − слава, заручник нових обов’язків). Що вони нам говорять? (Відсутність шляху, статичність, фактично − неможливість позитивних змін, бажання повернутися, але неможливість цього).
Ось ми і віднайшли ключі від чарівного будинку мудрості. Спробуємо розкодувати, який меседж насправді вклав В. Сосюра у свій вірш? Про що хоче завуальовано сказати? від чого застерегти?
4. Робота із «Будиночком мудрості».(Слайд 9)
Сходинка1. Про що свідчать образи дороги? (Молодий ліричний герой обрав свою долю, і обрав правильно, адже він воїн, він мусив захищати Вкраїну).
Сходинка2. Про що свідчать символи другої частини вірша? ( Буремний час вніс свої корективи, відбувся злам у свідомості героя, він став не тим, ким жадав, тому перебуває у жахливому внутрішньому конфлікті).
Сходинка3. Чого найбільше жадає герой? (Проміняв би славу на себе колишнього, на своє кохання, на дорогу, але не може цього зробити).
Сходинка4. У чому полягає трагічність стану ліричного героя? (Його вибір був продиктований часом, він не міг вчинити інакше).
Тема (Про що?) спогади про світле перше кохання, туга за щасливим минулим.
Ідея (Для чого?) заклик жити повним життям, цінувати молодість та перші почуття, бути патріотом своєї держави, робити правильний вибір.
Основна думка (Для чого це нам?) У ліричного героя вибору не було. А у кожного із нас він є. Всі ми відповідальні за всій вибір, і потім пожнемо плоди свої вчинків. Ваше життя залежить лише від вас. Любіть Батьківщину. Зробіть правильний вибір.
VІ. Узагальнення і систематизація засвоєних знань.
Отже, проаналізувавши вірш « Коли потяг у даль загуркоче», які висновки ми можемо зробити?
Яким насправді був В.Сосюра?
Чому він навчає у цьому вірші?
Чи актуальний вірш сьогодні? Чому?
Які ваші враження після прочитання вірша?
Проблемне питання:
Як ви гадаєте, якби ліричний герой мав змогу повернутися у момент прощання, чи змінив би він свій вибір? Чи могла його доля скластися інакше?
Саме у цьому і полягає особливий трагізм вірша, адже страшний час, у який жив В.Сосюра не лишив йому вибору. Щоб не стати частиною «Розстріляного відродження», він мусив скоритися тоталітарному режиму. Але чи скорився він насправді? Чи ми просто ще не навчилися відкривати майстерно завуальований зміст у творах цього геніальногописьменника? Мабуть, не навчилися.
V. Підведення підсумків уроку. Оголошення домашнього завдання.
Сподіваюся, після сьогоднішнього уроку вам захочеться ближче познайомитися із творчістю В.Сосюри, дізнатися про життя нашого славетного земляка.
Домашнє завдання. На основі паспорту автора, напишіть невелике есе «Моє життя − мій вибір», обсяг 1 сторінка. (Слайд 10).
Також хочеться звернути вашу увагу на те, що надзвичайно мелодійний вірш «Коли потяг у даль загуркоче» став прекрасною ліричною піснею. Тож на останок пропоную вам її прослухати. (Слайд 11).
Посилання на відео:
https://www.youtube.com/watch?v=n0ddlqNzdCk