Урок для 10 класу
І. Нечуй-Левицький
«Кайдашева сім’я»
І. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я».
Реалізму твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми
батьків і дітей в інноваційному освітньому середовищі
Тема: І. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я». Реалізму твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей в інноваційному освітньому середовищі
Мета:
навчальна: знати основні відомості про творчість митця. Визначати жанр „Кайдашевої сім’ї”, коментувати основні проблеми, характеризувати образи та порівнювати їх; висловлювати власні думки про українську ментальність, національний хар, народні мораль та етику.
виховна: усвідомити основні риси української ментальності, їх значення для самопізнання та адаптації у сучасному житті,школі,сім ї;виховувати високі морально-етичні риси простої людини.
розвиваюча :розвивати уміння аналізувати художні твори через інноваційні технології,висловлювати власні враження від прочитаного.
Форма проведення: урок – дослідження
Обладнання: комп’ютери, презентація, Інтернет
Методи та методичні прийоми: проблемно-пошукові, інтерактивні методи: «Кластер», «Кроссенс»,гра, практичний, демонстраційні методи,незакінчене речення.
Міжпредметні зв’язки: українська література, історія, інформатика.
Хід уроку:
I. Організаційний етап. Привітання, створення робочого настрою
IІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
V. Оцінювання завдань.
VІ. Підсумки уроку.
-Доброго дня, шановні десятикласники!
- А чи добрий для вас день? Із яким настроєм ви прийшли на урок ?- Я вам обіцяю, що сьогодні на уроці ваш настрій не зіпсується, а навпаки – покращиться!
А щоб нам усе вдалося,
Сумувать не довелося.
До роботи приступаймо,
Ні хвилини не втрачаймо!
Щоб урок пройшов цікаво,
Всі беремося до справи.
-Звернімось до епіграфу урока!(транслюється на інтерактивній дошці)
Епіграф:
Дитина — дзеркало родини; як у краплі води відбивається сонце, так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька.
В.Сухомлинський.
Як може добре виховати дитину той, хто сам не був добре вихований!
Ж.-Ж. Руссо .
(відбувається коментування епіграфу)
Інтерактивний метод: Асоціативний кущ(скласти асоціативний кущ до слова родина,школа)
Підводяться підсумки на підставі асоціативних кущів,учні дають відповідь на питання:як треба жити,щоб не стати Кайдашевою сім єю?
«Кроссенс»
Завдання учням є розгадати зашифровані вчителем асоціативні зв’язки з теми і скласти зв’язну розповідь за ланцюгом зображень.
IІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.(робиться у зошит напис дати,теми,епіграфу)
Ми завершуємо роботу над повістю «Кайдашева сім’я» Івана Семеновича Нечуя-Левицького, проаналізуємо характеристики персонажів, зробимо висновки, як же впливають на нас сім я,школа, соціальні умови?
Чи любите ви приємні несподіванки? Які? (Відповіді учнів).
Сьогодні я пропоную вам провести цікаве дослідження . А зробимо ми це на прикладі повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я».
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів .Гра «Вірю – не вірю» за змістом повісті І.С.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»(кожен учень /учениця отримує друковану таблицю,де ставлять відмітки у відповідній колонці).Питання гри виведені на екран дошки.
1.У творі «Кайдашева сім’я» слова «Діло з грушею скінчилося несподівано. Груша всохла, і дві сім’ї помирилися. В обох садибах настала мирнота й тиша» є розв’язкою(Вірю).
2. Марійка Федорчук «стояла над душею в Мотрі, а сама не бралась і за холодну воду»(Не вірю).
3. В основу твору «Кайдашева сім'я» покладені історичні події, що відбулися під Ніжином(Не вірю)
4. Старий Кайдаш «… мав дві дочки. Одна – Катрею звали – вже дівчина доросла, а хороша та пишна, як королівна; друга – Тетяна, так собі підліток, невеличечка»(Не вірю)
5. «Сама заробляє собі на прожиття; вірно чекає хлопця, якого кохає; має природний розум, кмітливість; готова до самопожертви заради матері» – це характеристика Мелашки(Не вірю)
6. Події твору «Кайдашева сім'я» відбуваються у Чигирині, Лисянці, Лебедині, Умані(Не вірю)
Давайте ще раз наголосимо,які проблеми порушуються у творі «Кайдашева
сім я».
1.Добра і зла;
2. кохання і сімейних стосунків;
3. людської гідності та свободи;
4.злиденного життя селян, їх темноти, неосвіченості;
5. руйнування патріархального укладу; виховання й народної моралі;
6.авторитету в громаді та самореалізації.
-А найважливіша,актуальна і вічна це,звичайно,батьків і дітей!
-Як ця проблема розкриває себе у творі?
-Чи можна було уникнути цієї проблеми у творі?Як саме?
-А чи існує у ваших родинах ця проблема?Як можна її вирішити?Чому ми її називаємо вічною?
(лунають відповіді учнів)
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
Прийом «Незакінчене речення».
Завдання :продовжити речення і зафіксувати в зошиті як висновок.
1.Повість І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» є реалістичним твором тому, що …
2.Актуальна проблема батьків і дітей у повісті розкрита через …
3.Секрети популярності повісті «Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького полягають у ….
V.Оцінювання учнів.
VІ.Підсумок.
Родина-це найголовніше,що ми маємо.Бо саме тут нас зрозуміють,підтримають,вислухають.Які стосунки у сім ї залежить від кожного,хто входе до неї.На сьогоднішній день ця проблема актуальна,бо ми часто не чуємо наших батьків,а вони нас. У змалюванні Кайдашевої сім’ї І.С.Нечуй-Левицький виступає вихователем, мудрим учителем, даючи зрозуміти вдумливому читачеві: якщо старші учасники великої родинно-побутової війни, що їй не видно кінця-краю, не припинять словесні й фізичні баталії, неминучим стане домінування егоїстичного в характері дітей, відсутність у них глибоких життєвих думок і почуттів,поглинання високих прагнень побутом, - словом, виникне загроза людській індивідуальності, станеться змізернення молодої особистості.
VІІ. Домашнє завдання.(скористатися інтернетом,знайти ,які є сімейні конфлікти,записати в зошит,один з них розкрити теоретично)
Література:
1.Когут О. Інноваційні технології навчання//О.Когут.-Тернопіль:Астон,2005.-203с.
2. https://onlyart.org.ua/analiz-virsha/analiz-povisti-nechuya-levytskogo-kaj/
3. https://findbook.com.ua/bookreview/kaydasheva-simya-analiz-tvoru