Урок " І. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я». Реалізму твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей в інноваційному освітнь

Про матеріал
Розробка уроку за творчістю Івана Нечуй-Левицького "Кайдашева сім’я" містить гру "Вірю-не вірю","Кроссенс",складання асоціативного куща,досліджуються проблеми твору чере образи героїв та їх актуальність сьогодні.
Перегляд файлу

 

 

 

Урок для 10 класу

І. Нечуй-Левицький

«Кайдашева сім’я»

                      І. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я».

         Реалізму твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми

          батьків і дітей  в інноваційному освітньому середовищі

 

 

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема:   І. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я». Реалізму твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей  в інноваційному освітньому середовищі

Мета:

            навчальна: знати основні відомості про творчість митця. Визначати жанр „Кайдашевої сім’ї”, коментувати основні проблеми, характеризувати образи та порівнювати їх;  висловлювати власні думки про українську ментальність, національний хар, народні мораль та етику.

            виховна:     усвідомити основні  риси  української ментальності, їх значення для самопізнання та  адаптації у сучасному житті,школі,сім ї;виховувати високі морально-етичні риси простої людини.

            розвиваюча :розвивати уміння аналізувати художні твори через інноваційні технології,висловлювати власні враження від прочитаного.

Форма проведення: урок дослідження  

Обладнання: комп’ютери, презентація, Інтернет

Методи та методичні прийоми: проблемно-пошукові,  інтерактивні методи: «Кластер»,  «Кроссенс»,гра, практичний, демонстраційні методи,незакінчене речення.

Міжпредметні зв’язки: українська література, історія, інформатика.

                                            Хід уроку:

I. Організаційний етап. Привітання, створення робочого настрою

IІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

ІV. Узагальнення і систематизація знань.

V. Оцінювання завдань.

VІ. Підсумки уроку.

 

  1. Організаційний етап. Привітання, створення робочого настрою .

-Доброго дня, шановні десятикласники!

 - А чи добрий для вас  день? Із яким настроєм ви прийшли на урок ?- Я вам обіцяю, що  сьогодні на уроці ваш настрій не зіпсується, а навпаки – покращиться!

А щоб нам усе вдалося,

Сумувать не довелося.

До роботи приступаймо,

Ні хвилини не втрачаймо!

Щоб урок пройшов цікаво,

Всі беремося до справи.

   -Звернімось до епіграфу урока!(транслюється на інтерактивній дошці)

Епіграф: 

Дитина — дзеркало родини; як у краплі води відбивається сонце, так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька.

                                                                            В.Сухомлинський.

Як може добре виховати дитину той, хто сам не був добре вихований!

                                                                                     Ж.-Ж. Руссо .

(відбувається коментування епіграфу)

Інтерактивний метод:   Асоціативний кущ(скласти асоціативний кущ до слова родина,школа)

Підводяться підсумки на підставі асоціативних кущів,учні дають відповідь на питання:як треба жити,щоб не стати Кайдашевою сім єю?

«Кроссенс»

Завдання учням є розгадати зашифровані вчителем асоціативні зв’язки з теми і скласти зв’язну розповідь за ланцюгом зображень.

  1. Український письменник?
  2. Головний  герой твору ?
  3. В кого з сім`ї «серце з перцем»?
  4. Головні сварки в сім’ї?
  5. Ім’я молодшого сина ?
  6. Ім’я старшої невістки ?
  7. Хто з невісток був добріший ?
  8. Прізвище сім’ї ?
  9. З чим пов’язаний образ груші в творі ?

 

кайдашева.jpg

 

 

IІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.(робиться у зошит напис дати,теми,епіграфу)

Ми завершуємо роботу над повістю «Кайдашева сім’я» Івана Семеновича Нечуя-Левицького,  проаналізуємо характеристики персонажів, зробимо висновки, як же впливають на нас сім я,школа, соціальні умови?

 Чи любите ви приємні несподіванки? Які? (Відповіді учнів).

Сьогодні я пропоную вам провести цікаве дослідження . А зробимо ми це на прикладі повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я».

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів .Гра «Вірю – не вірю» за змістом повісті І.С.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»(кожен учень /учениця отримує друковану таблицю,де ставлять відмітки у відповідній колонці).Питання гри виведені на екран дошки.

1.У творі «Кайдашева сім’я» слова «Діло з грушею скінчилося несподівано. Груша всохла, і дві сім’ї помирилися. В обох садибах настала мирнота й тиша» є розв’язкою(Вірю).

2. Марійка Федорчук  «стояла над душею в Мотрі, а сама не бралась і за холодну воду»(Не вірю).

3. В основу твору «Кайдашева сім'я» покладені історичні події, що відбулися під Ніжином(Не вірю)

4. Старий Кайдаш  «… мав дві дочки. Одна – Катрею звали – вже дівчина доросла, а хороша та пишна, як королівна; друга – Тетяна, так собі підліток, невеличечка»(Не вірю)

5. «Сама заробляє собі на прожиття; вірно чекає хлопця, якого кохає; має природний розум, кмітливість; готова до самопожертви заради матері» – це характеристика Мелашки(Не вірю)

6. Події твору «Кайдашева сім'я»  відбуваються у Чигирині, Лисянці, Лебедині, Умані(Не вірю)

Давайте ще раз наголосимо,які проблеми порушуються у творі «Кайдашева

сім я».

1.Добра і зла;

2. кохання і сімейних стосунків;

3. людської гідності та свободи;

4.злиденного життя селян, їх темноти, неосвіченості;

5. руйнування патріархального укладу; виховання й народної моралі;

6.авторитету в громаді та самореалізації.

-А найважливіша,актуальна  і вічна це,звичайно,батьків і дітей!

-Як ця проблема розкриває  себе  у творі?

-Чи можна було уникнути цієї проблеми у творі?Як саме?

-А чи існує у ваших родинах ця проблема?Як можна її вирішити?Чому ми її називаємо вічною?

(лунають відповіді учнів)

ІV. Узагальнення і систематизація знань.

Прийом «Незакінчене речення».

Завдання :продовжити речення і зафіксувати в зошиті як висновок.

1.Повість  І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» є реалістичним твором тому, що …

2.Актуальна проблема батьків і дітей у повісті розкрита через …

3.Секрети популярності повісті «Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького полягають у ….

V.Оцінювання учнів.

VІ.Підсумок.

Родина-це найголовніше,що ми маємо.Бо саме тут нас зрозуміють,підтримають,вислухають.Які стосунки у сім ї залежить від кожного,хто входе до неї.На сьогоднішній день ця проблема актуальна,бо ми часто не чуємо наших батьків,а вони нас. У змалюванні Кайдашевої сім’ї І.С.Нечуй-Левицький виступає вихователем, мудрим учителем, даючи зрозуміти вдумливому читачеві: якщо старші учасники великої родинно-побутової війни, що їй не видно кінця-краю, не припинять словесні й фізичні баталії, неминучим стане домінування егоїстичного в характері дітей, відсутність у них глибоких життєвих думок і почуттів,поглинання високих прагнень побутом, - словом, виникне загроза людській індивідуальності, станеться змізернення молодої особистості.

VІІ. Домашнє завдання.(скористатися інтернетом,знайти ,які є сімейні конфлікти,записати в зошит,один з них розкрити теоретично)

 

 

Література:

1.Когут О. Інноваційні технології навчання//О.Когут.-Тернопіль:Астон,2005.-203с.

2. https://onlyart.org.ua/analiz-virsha/analiz-povisti-nechuya-levytskogo-kaj/

3. https://findbook.com.ua/bookreview/kaydasheva-simya-analiz-tvoru

4. Українська мова та література. Навчально-практичний довідник / В. М. Терещенко.— X. : Торсінг плюс, 2012.— 384 с.

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
3466
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку