Літературна читальня
«Учитеся, брати мої,
Думайте, читайте.»
Мета: сприяти усвідомленню унікальної особистості Кобзаря, познайомити з красою його слова; розвивати увагу; виховувати в учнів сприйняття краси і сили слова, повагу до життя і творчості Шевченка.
Яке то щастя – бути українцем!
Бо українцем був Тарас Шевченко
Є.Лещук
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, рушники, виставка книг, виставка учнівських плакатів .
Хід заходу
У старій хатині
Кріпака колись,
В тихий день весінній
Хлопчик народивсь.
У тяжкій неволі
Ріс малий Тарас.
Він не вчився в школі,
Він ягнята пас.
Вмерли мама й тато ...
Сирота – в дяка.
Тут була в хлоп’яти
Грамота гірка.
В пана – бусурмана
В Петербурзі – дім.
Кріпаком у пана
Був Тарас у нім.
Хоче малювати
Прагне він до знань -
Та за це багато
Зазнає знущань.
За ясну свободу й
Світло майбуття –
Він віддав народу,
Все своє життя!
Читець 1 « Зоре моя, вечірняя...»
Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.
Розкажи, як за горою
Сонечко сідає,
Як у Дніпра веселочка
Воду позичає.
Як широка сокорина
Віти розпустила...
А над самою водою
Верба похилилась;
Аж по воді розіслала
Зеленії віти,
А на вітах гойдаються
Нехрещені діти.
Ведучий: Доброго дня, дорогі друзі! Ми раді вітати вас на конкурсі знавців творчості Тараса Григоровича Шевченка. 09 березня кожного року - особлива дата в нашій країні. В цей день Україна вшановує свого великого Кобзаря. «Т.Г.Шевченко народився на українській землі, під українським небом, проте він належить, до тих людей-світочів, що стають дорогими для всього людства і що в пошані всього людства знаходять своє безсмертя» - так сказав О.Гончар.
Ведучий: Чи знав він –
хлопчик з Моринців,
як пас там гуси та ягнята,
що всі його пани –
мерці,
йому ж –
в віках живим стояти?!
Чи знав він –
учень, як в дяка
читати вчився і писати,
що доля є його така –
титан в безсмертя має стати!
що в кожній школі,
в інститутах
вивчатимуть слова Тараса,
напам’ять вчитимуть…
Ведучий: Чи знав він
поет, як серця рухи
в поеми перші перелив,
що земляків бере за руки –
веде
на Нації вали?!
Що з «малоросів»
словом створить
національний моноліт,
що в ті роки,
в часи сурові
в серцях розтопить
словом лід?!
Чи знав
Пророк,
коли творив
свій «Заповіт»,
немов молитву,
що з тої сяйної пори
і він
і Нація –
в єдине злиті?!
Що кожний крок її
вперед
є крок Тараса –
«Заповіту»?!
і знов вона
свій меч бере,
Тарасів меч –
за правду в світі!..
Ведучий: Сьогодні ми ще раз переконаємося у тому, що життя нашого поета дивне, відчуємо всю красу і неповторність поетичного слова геніальної людини всієї України - Т.Г.Шевченка, а проходить все це буде у формі «Що? Де? Коли?», де ви зможете продемонструвати нам свої знання, довести свою першість і здобути право називатися знавцем творчості Шевченка.
У конкурсі беруть участь дві команди (учні І – ІІІ курсів). Кожна з команд повинна представити себе. Оцінювати змагання буде компетентне журі, яке слідкуватиме за проведенням і визначатиме переможця.
А зараз запрошуємо учасників «Що? Де? Коли?» до презентації своїх команд.
(виступи команд)
Ведучий: наш конкурс буде складатися з трьох раундів:
І раунд – «Всім знайомий Шевченко» (біографія поета)
ІІ раунд – «Літературна спадщина Кобзаря»
ІІІ раунд – «Цікаві цифри»
Умови конкурсу
Учасники конкурсу повинні знати:
За кожну правильну відповідь команда отримує 5 бал, а неправильна відповідь - це шанс для суперників заробити собі бал. Якщо ж команда дає неповну відповідь, а інша не знає її зовсім, то журі має право оцінити її в 1 бал.
На підготовку до відповіді дається 1хвилина. Коли час вийде, команда, яка готова відповідати, повинна підняти руку.
Ведучий: Запрошую команди до першого раунду – «Всім знайомий Шевченко»
І так перше питання:
(Майстер Ширяев).
Питання друге:
(3 срібні медалі).
Питання третє:
(Кирило-Мефодіївського братства)
Заздалегідь, до початку нашого конкурсу ми оголосили про збір питань на тематику Тараса Григоровича Шевченка по всьому світі, а саме по соціальним мережам – Вконтакті, Однокласники, Facebook. І нам відгукнулося багато людей з різними цікавими питаннями. Ось, наприклад, баба Клара зі … з таким питанням:
(У нього було 2 брати і 5 сестер: Катерина, Марія, Микита, Ярина, Марія, Йосип, Марія).
І останнім вашим завданням першого раунду буде відгадати, що саме знаходиться в чорному ящику. І так питання:
5. Предмет, яким мав змогу користуватися Шевченко. Він підвладний навіть дітям дошкільного віку. Що це таке? – хвилина пішла
(Пензлик)
Ведучий: Нема в Україні більш шанованого імені, ніж ім’я Тараса Григоровича. На оновленій землі вічно житиме в народі пам'ять про Великого Кобзаря, геніального сина України, поборника святої правди.
Усе життя і творчість поета від народження і до смерті пронизане любов’ю до України
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душу окриля…
Отже, другий раунд - «Літературна спадщина Кобзаря»
Перше питання:
1. Яку назву мав перший твір Шевченка на історичну тематику? – хвилина пішла
(Поема “Іван Підкова”).
Питання друге:
2. Назвіть перший надрукований вірш Шевченка? – хвилина пішла
(Балада “Причинна”).
Питання третє:
3.Яким псевдонімом підписував свої повісті Шевченко? – хвилина пішла
(Кобзар, Дармограй).
І так наше довгоочікуване питання від людини із соцмереж:
4. Які твори Шевченка мають однакову назву? (вірші, поеми та повісті з однаковими назвами) – хвилина пішла
(“Сон” (комедія, 2 вірші), “Думи” (2 вірші), “Думки” (4 вірші), “Наймичка” (поема і повість)).
А ось і ваш чорний ящик із черговим завданням:
Пригадайте, в якому творі найбільш гостро висміяні цар і цариця? Назва цієї поеми тісно пов’язана з предметом, що знаходиться у цій скриньці. Люди зазвичай туди заглядають, щоб щось розгадати. – хвилина пішла
( поема “Сон” – книжка сонник).
Ведучий: Багато випробувань випало на долю Т.Г.Шевченка, але він завжди вірив у краще майбутнє. Його сподівання справдились. І зараз хочеться сказати:
Провіснику волі, великий титане
Справдились думи пророчі твої.
Прийми ж данину любові і шани
Од вольних народів нової сім'ї
ІІІ раунд має незвичайну назву – «Цікаві цифри». Командам необхідно назвати тільки цифри.
І так, перше питання:
(47)
Питання друге:
2. Скільки років провів у кріпацтві? – хвилина пішла
(24)
Питання третє:
3. Скільки років перебував у засланні? – хвилина пішла.
(10)
А ось на черзі наступне відео-питання….
4. У 1843 році Тарас Григорович відвідав Україну, де не був … – хвилина пішла
(14 років)
І ось, знов, настав той час, коли до нас несуть чорний загадковий ящик із наступним предметом. І так питання: Як називається загальна назва предмету, який колись відіграв велику роль в житті Кобзаря. Так як наш раунд переплітається з цифрами, підказка буде в цифрах: число 2500.
(гроші) - Сума викупу Тараса з кріпацтва становить 2500 рублів
Ведучий: (тримає в руках «Кобзар») Шевченків «Кобзар». Дивлюся на нього, і мимоволі спадає на думку, яке довге і прекрасне його життя. Його може прожити книга, яка містить у собі найбільшу кількість істин. Цю безсмертну книгу читали сучасники великого Кобзаря, далі – їхні діти, онуки, правнуки, тобто наші прадіди, діди, батьки. Сьогодні в «Кобзар» вчитуємося ми, люди ХХІ століття
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!.. Знать од Бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди!
Ведучий: Чарівна українська природа! Широкі і безмежні лани, степові дороги, що ген повилися від села до села, тихий гай, садок вишневий коло хати, кручі Дніпра-Славути, - все так і просилося на полотно. Хотілося не тільки милуватися, а й розповісти сучасникам і нащадкам про красу і велич землі української, про її мужніх, волелюбних людей.
Поетична спадщина Шевченка налічує понад 240 творів, а як художника і гравера становить близько 1200 робіт. За час навчання в Петербурзькій Академії художеств він був тричі нагороджений срібною медаллю за успіхи. Його картини «Циганка-ворожка», «Катерина», «Селянська родина» є чудовими зразками портретного живопису.
«Ухвалено: цінуючи майстерність і знання в художествах, доведені виконаними працями за визначеними Академією програмами та за іншими відомими працями, визнати академіками: … по гравіруванню Тараса Шевченка і подати про це на затвердження загальних академічних зборів» (з постанови Ради Академії художеств від 02 вересня 1860 року про надання Т.Шевченкові звання академіка).
Ведучий:
Завершується, друзі конкурс наш,
І перегорнено останнюю сторінку.
Турнір сьогодні визначив зірок,
На цьому ми і зробимо зупинку.
Слово надається нашому компетентному журі
(оголошення результатів, привітання переможців, вручення призів)
Ведучий: Він був і залишається з народом, і вдячні нащадки за це увінчали його найвищим званням – вічного свого сучасника, яке б століття не стояло за вікном. Тож повторимо слова поета:
Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди;
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудем!
Наш турнір добіг кінця. Дякуємо всім за увагу! До побачення.