Літературна гра
Цей дивовижний світ казок (5 клас)
Мета: узагальнити і повторити матеріал з теми «Народні та літературні казки»; розвивати усне мовлення, кмітливість, логічне та образне мислення, пам’ять, увагу, творчі здібності учнів; виховувати позитивні риси вдачі, формувати культурний світогляд школярів.
І конкурс «Розминка»
Гравці по черзі відповідають на запитання за змістом казок.
1 команда
-
Хто в казці І. Франка став синім? (Лис)
-
Як звали дівчинку, що потрапила до країни Недоладії? (Аля)
-
Хто зруйнував хатинку Хухи-Моховинки? (Дід)
-
Як називається одним словом усна народна творчість? (Фольклор)
-
Як звали правителя країни Сльозолий? (Цар Плаксій)
-
Яку квіточку нагадувало личко Хухи-Моховинки? (Братки)
-
Як звали Лиса із казки «Фарбований Лис»? (Микита)
-
Як називається художній прийом, який полягає в перебільшенні? (Гіпербола)
-
Як Маруся із казки «Мудра дівчина» відволікла нацькованих на неї собак? (Випустила зайця)
-
Яке було справжнє ім’я Алі , яка подорожувала Недоладією? (Галя).
2 команда
-
Хто є автором казки «Фарбований Лис»? (І. Франко)
-
Як звали маленьку істоту, яка народилася в лісі і яку люди дуже рідко помічають? (Хуха)
-
Казки, створені письменником, називаються… (Літературними)
-
Хто є автором казки «Цар Плаксій та Лоскотон»? (В. Симоненко)
-
Що у світі найситніше? Яку відповідь на це запитання дала мудра дівчина? (Земля)
-
Що сталося з фарбованим Лисом у кінці казки? (Його розірвали звірі)
-
Чому Аля потрапила у країну Недоладію? (У неї було 100 недороблених справ).
-
Яке магічне число найчастіше зустрічається в казках? (Три)
-
Як називалася країна, в якій відбуваються події в казці «Цар Плаксій та Лоскотон»? (Сльозолий)
-
Хто є автором казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»? (Галина Малик)
ІІ конкурс «Пантоміма»
За допомогою міміки та жестів показати казку так, щоб ваша команда її впізнала (Один представник команди витягує аркуш з написаною назвою казки, яку треба зобразити).
Можливі варіанти казок: «Івасик-Телесик», «Коза-дереза», «Ріпка», «Колобок», «Рукавичка», «Яйце-райце», «Мудра дівчина», «Летючий корабель».
Конкурс для вболівальників
Уболівальники кожної з команд повинні назвати якнайбільше казок (народних та літературних, українських та зарубіжних), у назві яких є числа. За кожну названу казку команда отримує додатковий бал.
Наприклад:
«Вовк і семеро козенят»
«Троє поросят»
«Білосніжка і сім гномів»
«Про три гроші»
«Дев’ять братів сіроманців»
«Про царівну та сім богатирів»
«Алі-баба і сорок розбійників»
«Три горішки для Попелюшки»
«Десять братів і сестриця Галя»
«Дванадцять місяців»
ІІІ конкурс
Члени команд по черзі виймають із мішечка номери запитань і дають на них відповіді. За кожну правильну відповідь команда отримує по 2 бали. Якщо команда не має відповіді, відповідають учасники іншої команди.
По 4 запитання кожній команді.
-
От привели, поставили запряжені коні, а лоша пустили. А вони, ті два хазяїни, так засмикали те лоша, кожен до себе тягаючи, що воно вже не знає, куди йому й бігти – взяло та й побігло геть.
(«Мудра дівчина»)
-
Був собі дід та баба, а в них було три сини: два розумних, а третій дурний. Розумних же вони й жалують, баба їм щонеділі білі сорочки дає, а дурника всі лають, сміються з нього, а він знай на печі у просі, в чорній сорочці, без штанців. Як дадуть, то й їсть, а ні,то він голодує.
(«Летючий корабель»)
-
Але що діяти! Наважився, то треба кінчити те, що зачав. Посидівши пару годин у бур’яні коло плоту, що притикав до вулиці, він освоївся трохи з тим гамором. Позбувшися першого страху, а надто роздивившися потроху, куди і як найліпше бігти, щоб осягнути свою ціль, він набрав відваги, розбігся і одним духом скочив через пліт на вулицю.
(І. Франко «Фарбований лис»)
-
Одного дня вона прокинулася спозаранку: ще й не світало. Прокинулася, бо їй стало холодно. Вона виглянула у віконце й побачила, що по лісу на глицях і на деревах лежить якась срібна пелена. Спочатку вона помислила, що то була імла, але ж коли придивилася краще, то помітила, що те було не подібне ні на імлу, ні на важкий туман… А був то перший сніг…
(В. Королів-Старий «Хуха-Моховинка»)
5. А дурень такий став,що його й не пізнаєш: одежана ньому так і сяє: шапочка золота, а сам такий гарний, що боже!Веде він своє військо, сам на воронім коні попереду, за ним старшина... Підступив під палац:
— Стій! — крикнув.
Військо у лаву стало — як перемите! («Летючий корабель»)
-
Було собі два брати— один убогий, адругий багатий. Отбагатий колись ізласкавився над бідним, що не має той ні ложки молока дітям,та й дав йому дійну корову, каже:
—Потроху відробиш мені за неї.
(«Мудра дівчина»)
-
Ще місяць тому надумала вона вишити рушничка для бабусі, до її дня народження. І нитки підібрала, і рушничок білий знайшла, і навіть перший хрестик зробила. А потім їй усе набридло.
(Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»)
-
І, піднявши вгору хвіст, надувшися гордо, він пішов у глиб лісу, де знав, що є місце для сходин всієї лісової людності. Тим часом гомін про нового нечуваного й страшного звіра розійшовся геть по лісі.
(І. Франко «Фарбований лис»)
Конкурс капітанів
Поки учасники команд відповідають на запитання 3 конкурсу, капітани складають пазли до вивчених у 5 класі казок (учитель на власний розсуд готує кольорову ілюстрацію-фото до казки і розрізає на пазли). Хто складе пазл перший, той приносить команді додаткові бали. Потрібно також назвати казку.
Підбиття підсумків гри, визначення переможців.