Тема. Історія футболу в дотепному слові Юрія Берези. Козацький щирий сміх українських уболівальників, віра в перемогу нашої збірної, яскравий гумор футболізмів та коментаторських шедеврів (за збіркою Ю. Берези «Ми – у грі !»).
Мета. Ознайомити учнів із творчістю письменника Рівненщини Юрія Берези та змістом збірки «Ми – у грі!». Формувати вміння працювати з текстом: аналізувати його, визначати художні засоби, робити висновки з прочитаного. Виховувати почуття патріотизму, любові до українського спорту, зокрема футболу. Сприяти формуванню активної життєвої позиції – оптимістичного сприйняття навколишньої дійсності, віри у перемогу добра, справедливості.
Цілі. Учні знатимуть: відомості про письменника Юрія Березу, зміст творів збірки «Ми – у грі!», значення слів «гумор», «коментаторські шедеври», «футболізми».
Учні вмітимуть: працювати в команді, самостійно і з допомогою учителя добирати необхідний до уроку матеріал, виразно читати та аналізувати художній текст, визначати художні засоби.
Обладнання: портрет Ю. Берези, презентація до життєпису письменника, ілюстрації до творів, портрети українських футболістів.
Методи, прийоми, види, форми роботи: розповідь учителя, виразне читання, обмін думками «незакінчене речення», «ПРЕС», робота в парах, інсценізація, бесіда., конкурси, сенкан.
Випереджувальні завдання: прочитати твори із збірки «Ми – у грі!», підготувати презентацію до життєпису письменника, намалювати ілюстрації до творів.
Тип уроку. Література рідного краю. Урок формування компетентностей.
Хід уроку
Мотиваційний етап
Створення емоційного настрою.
1. Слово вчителя:
- Перед вами на партах лежать різнокольорові картки.Створіть палітру свого настрою.
- Я пишаюсь вами. Бачу ваше позитивне налаштування на урок. Щиро бажаю успіху сьогодні.
Актуалізація суб’єктивного досвіду.
Бесіда:
- Які емоції викликає у вас слово “футбол”?
(Це круто! Класно! Люблю грати у футбол!)
- Сьогодні у вас є можливість поринути у захопливий світ українського спорту, ви побуваєте на найкращих стадіонах країни, будете учасниками непересічних футбольних матчів.Все це стане можливим завдяки поетичній збірці Юрія Берези “Ми - у грі!”
Актуалізація опорних знань
- Чи знайомі ви з творчістю Юрія Берези?
- Хочете дізнатися більше ?
Етап цілевизначення і планування
Запис теми уроку.
Формулювання цілей і планування роботи.
Слово вчителя:
- Перед вами цілі уроку (запис на дошці).
1. Познайомитись із творчістю письменника Юрія Берези.
2. Дізнатися про історію українського футболу.
3. Поповнити словниковий запас.
4. Навчитися визначати художні засоби.
Формулювання особистісних цілей.
Бесіда:
Над якими вміннями ви хотіли б ще попрацювати?
(Удосконалити навички виразного читання,навчитися працювати в команді, не боятися висловлювати свою думку).
Як ви використаєте знання, отримані сьогодні на уроці, у майбутньому?
(Почну займатися спортом, гратиму професійно у футбол, поділюся цією інформацією з друзями, створю власний вебсайт).
Етап опрацювання матеріалу
1. Знайомство із письменником: озвучення учнями підготовленої презентації.
Слово вчителя:
Можливо, під час перегляду презентації у вас виникли якісь запитання до письменника?
(Чи граєте ви у футбол? Чому ви не стали професійним коментатором? Чи є у вас діти, вони люблять спорт?)
Сьогодні у вас є можливість отримати відповіді на всі запитання.
Епіграфом до уроку послужать рядки із збірки Юрія Берези:
Бо ж футбол - це тьма емоцій.
Тут сюрприз - на кожнім кроці.
Бесіда:
То які сюрпризи підготувала нам збірка “Ми - у грі!”?
- Сподобалась збірка? Чим саме? Прорекламуйте цей продукт. Попрацюйте у парах. (Учні розповідають один одному, чому варто познайомитись із творами збірки).
Словникова робота.
Арбітр - людина на полі, покликана стежити за тим, щоб футбольний матч проходив відповідно до правил і що має для цього всі повноваження.
Форвард - нападник.
Голкіпер - воротар.
Пенальті - 11-метровий штрафний удар.
Поперечина - верхня штанга воріт.
Слово вчителя:
Гра у футбол - це важка праця в команді. Чи вмієте ви працювати злагоджено? Що є запорукою успіху? (Взаєморозуміння, підтримка, уміння співпереживати).
Учні самі визначають, у яких командах вони хотіли б працювати.
1-ша група “Відгадай футболіста”. Учні розглядають портрети гравців української збірної, називають їх прізвища.
“Тут Шовковський, брамник славний,
Непоступливий Ващук,
Впертий Гусін, Гусєв вправний
І невтомний Тимощук,
Наполегливий Воронін,
Реактивний Воробей.
Буде грати в обороні
І Несмачний-Одіссей.
Тут Ребров і Шева, звісно.
Досвід в них і почерк свій,
Тож обом не буде тісно
У суперників штрафній”.
“Та й Мілевський разом з ними,
Молодіжки срібний штик…”
2-га група “Козаки грають у футбол”. Учні дивляться уривки з мультфільму “Як козаки у футбол грали”.
Бесіда:
Що об’єднує персонажів мультфільму і героїв літературного твору?
(Оптимізм, віра у перемогу, винахідливість).
Учні цитують уривки з тексту, коментують художні засоби.
“Хай побачить цілий світ,
Що не зник козацький рід,
Що він плакатись не звик
Й вельми гострий на язик”.
“Що ж до рідної команди -
Хай тремтять вже зараз гранди.
Є у нас такі “зірки”,
Котрі грають залюбки”.
“Залунає в рідних стінах:
“Україна!!! Україна!!!”
3-тя група “Де ж козацький щирий сміх?”
Словникова робота.
Гумор - різновид комічного, відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах.
“ Подаруєм (це не гріх)
І козацький щирий сміх,
Щоб Європа гонорова
Не насуплювала брів!”
Учні цитують уривки з тексту, де є ознаки гумору.
“Результатом же двобою
навіть бабці пройнялись.
Валідол розтав у роті,
Зникли сумніву думки…”
“Товк швейцарського суддю
Вболівальник, як кутю,
Бо пенальті не було
А він дав йому, мурло!”
Окремими розділами у збірці розміщені футболізми й коментаторські шедеври.
Словникова робота.
Футболізми - це афоризми на футбольну тему.
“Там, де бігав цей балбес,
Можна сіяти овес”.
“Аби затрясло,
Поглянь на табло”.
“Припинив спортивний ріст
В першім таймі футболіст”.
“Сильно приготовлений спортсмен”.
“Чи витримають нерви спортсмену?”
“Добивання м’яча було легальним”.
Учні групи інсценізують уривок з розділу “Магія футболу” “Дід Петро пише в інтернеті листа Блохіну”.
4-та команда “ Збирачі перлин”
Учні пояснюють значення фразеологізмів.
“Підвести під монастир…”, “млинець вийшов пляцком”, “брати вершину”, “покласти на лопатки”, “гримнути дверима”, “спіймати більшу щуку”, “повезти гарбуза в Африку”, “гострий на язик”, “заганяти страх у п’яти”, “накрити мокрим рядном”, “дати перцю”.
Члени команди проводять вікторину “Кулінарний водограй”. Потрібно сказати, які українські страви згадуються у поезіях.
“Хата в нас багацька,
Щедра і козацька.
Приготуєм борщику
В не одному горщику.
Подали ще й пампушки
У макітрі завбільшки”.
“Ну, а сала й часнику
В нас як горя на віку”
“Борщ, вареники при цім
Гості наминають,
Деруни і голубці
Пивом запивають.
І до київських котлет
Тягнуться фанати…”
5-та команда “Історики футболу”
Учні розповідають, про які визначні футбольні події йде мова у збірці.
1. Чемпіонат світу з футболу 2006 року у Німеччині.
“ Скільки літ чекали свята,
Щоб за Кубок воювати.
Й дочекалися-таки
Українські козаки”.
“Під знамена жовто-сині
Вірні хлопці стали нині”.
Кращим футболістом став Калініченко. Збірна увійшла до 1/8, а потім у чвертьфінал.
2. Чемпіонат Європи з футболу 2012, який вперше проходив в Україні.
“Але сталась дивина -
Бог подав Європу нам -
Він загнав її (о доле!)
На футбольне наше поле!”
“Ще запрошена Європа
Тут свого почуха лоба…”
Загальний висновок. Віднайдення особистісних смислів.
Бесіда:
Сьогодні на уроці всі плідно працювали. Жоден учень не отримав жовтої та червоної карток. Поділіться, чим ви збагатилися?
(Нам є чим пишатися. Наші футболісти - одні з кращих у світі. Це Шевченко, Калініченко, Шовковський, Ребров, Блохін.)
(Українці люблять футбол. Вони оптимісти, щиро вболівають за нашу збірну, з гумором ставляться й до поразок.)
(Футбол - це сімейна гра. Вона об’єднує нас, навчає здорового способу життя).
Скласти сенкан до слова “ футбол”.
1. Футбол.
2. Запальний, український, непереможний.
3. Забиває, падає, біжить, перемагає.
4. Його люблять дорослі й діти.
5. Гра.
Звіт груп про роботу; оцінювання.
Рефлексійно-оцінювальний етап
Саморефлексія:
Чи досягнуті цілі, які ставились?
Що дало мені знайомство із твором?
Що було найцікавішим на уроці?
Яке завдання було найскладнішим?
Чи задоволені результатами діяльності?
Оцінювання вчителем.
Завдання додому.
Обов’язкове:
а) прочитати на наступний урок літератури рідного краю твір О. Мєдвєдєвої “Рівненський буквар”;
б) “Кольорові равлики”;
в) “Дванадцять облич радості”.
За бажанням:
Створити лепбук “Футбол і моя родина”.