Літературна гра «Казковий експрес» для учнів 5 класу

Про матеріал

Цей сценарій розроблений з метою узагальнення і повторення матеріалу, який учні 5 класу вчили протягом першого семестру. Створена до нього презентація

Перегляд файлу

Літературна гра «Казковий експрес» для учнів 5 класу

Мета заходу:

  • узагальнити і повторити матеріал, який учні вивчили протягом першого семестру,
  • пробудити прагнення учнів застосовувати набуті знання в незвичних нестандартних ситуаціях;
  • розвивати усне мовлення, кмітливість, логічне та образне мислення, пам'ять, увагу, креативність, творчі здібності учнів;
  • виховувати  позитивні  риси  вдачі, формувати широкий культурний світогляд школярів

Обладнання: презентація, сценарій заходу, допоміжні матеріали

Тип заходу: урок-подорож

Хід гри

Попередньо сформовано 2 команди учасників по 5 учнів

  1.      Організаційна  частина. Вступне слово вчителя. /СЛАЙД 1/

 

  1. Мобілізація  уваги  учнів.

Сьогодні у нас незвичайний урок; У казку ми з вами зробимо крок.

Із казкою ви зустрічались не раз. І знову вона завітає до нас.

В казках є зажди перешкоди, та знаю: Для творчих дітей їх ніколи немає.

Сьогодні ми з вами вирушимо у фантастичну подорож – КАЗКОВИЙ ЕКСПРЕС /СЛАЙД 2/

Подорожувати будуть 2 команди учнів: ____________ та ________. Учасники заходу мають змогу показати свої знання із зарубіжної літератури та продемонструвати творчі здібності.

Оцінювати результати учасників будуть Магістри чарівних наук - вельмишановне журі _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІІІ. Виконання конкурсних завдань

/СЛАЙД 3/Епіграфом до нашого заходу будуть слова Валерія Шевчука: «Казка кличе нас у мандри, Велить бути в житті сміливими й мудрими, Долати перешкоди й біди
І не забувати добра світового, Бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність».

Дійсно, хто не любить казки - цю перлину народної творчості? Вони допомагають пізнавати довкілля, орієнтуватися у всесвіті, шанувати добро і зневажати зло, поважати працю, захоплюватися красивими і мужніми героями, любити рідний край. Казки несуть мудрість.

А як же з’явилися казки? Існує давня африканська притча, яка так і називається «Як з’явилися у людей казки». Пропоную вам її прослухати. /СЛАЙД 4/

Розповідь притчі

         Жила колись собі миша. Вона могла проникнути усюди. Була в палацах багатіїв і в оселях бідняків. Її маленькі блискучі очі стали свідками багатьох подій і таємниць. Одного разу миша вирішила сплести собі казки з усього того, що побачила на своєму віку. Кожну казку одягла в яскраву сукню – чорну чи білу, червону чи синю. Так з’явилися казки в мишачій хаті. Своїх дітей у неї не було, і казки їй замінили їх.

          Та якось по тому полю, де була мишача хата, проходила отара овець. Одна з них вибила ногою двері мишачої хатки. Казки вибігли звідти і розбіглися по всій землі.

Тому й немає на землі народів , які б не знали казок, як немає, мабуть, і людей, які б їх не любили.

 Отже, займаємо місця у вагонах нашого експресу, влаштовуємося зручніше і сміливо вирушаємо у цікаву подорож сторінками чарівних казок

 

1. Станція «Народна» /СЛАЙД 5/

Любі діти, яким словом можна замінити вислів усна народна творчість? (фольклор). Які жанри фольклору ви пам’ятаєте?

Я підготувала для вас хмаринки слів. Завдання: скласти зі слів прислів’я і пояснити їх (2б)

1. Казка вчить, як на світі жить.                   2. Казки маленькі, а розуму в них багато.

Зверніть увагу на форму цих хмаринок. У вигляді чого чи кого вони зображені? Як це пов’язано з казками? /Види: соціально-побутові, про тварин/.

А якого виду не вистачає? / фантастичних /

 

2. Станція «Поштова» /СЛАЙД 6/

На наш захід повинні були завітати казкові персонажі. Проте з різних причин вони не змогли цього зробити. І листоноша приніс від них телеграми. А вам, шановні учасники, потрібно вказати, хто з казкових героїв  їх надіслав і з якої казки. За кожну правильну відповідь отримаєте 1 бал. Якщо не знає одна команда, право відповіді переходить до іншої.

1. «В гості не приїду, бо не можу відмитися від синьої фарби»  ( Чандарава, «Фарбований шакал», індійська народна казка)

2. « Впала у криницю, не можу звідти вибратися. Потрібно вибивати подушки» (Пасербиця, «Пані Метелиця», німецька народна казка)

3. «Дуже зайнятий: малюю птаха»   (Малян, «Пензлик Маляна», китайська народна казка)

4. «Накупив різного краму і вирушив у морську подорож  на зустріч пригодам»   (Синдбад, «Синдбад-мореплавець», арабська народна казка)

5. «Мені потрібно рятувати співом від смерті китайського імператора»  (Соловей, «Соловей», Г.Х.Андерсен)

6. «Шукаю свою маму, щоб вибачитися за образи»   (Хлопчик-зірка, «Хлопчик-зірка»,

О. Уайльд)

 

Додатково: Зараз я вам зачитаю телеграми від тих персонажів, яких ви не вивчали у 1 семестрі. Проте, можливо, ви здогадаєтесь. За правильну відповідь 2 бали. Діє правило «піднятої руки»

7. «Купила самовар, запрошую на чай». (Муха, «Муха-Цокотуха», Корній Чуковський)

8. «У гості не прилечу, мотор барахлить». (Карлсон, «Малий і Карлсон, що живе на даху», Астрід Лінгрен)

9. «Хвіст знайшли, плАкати перестав». (Віслючок Іа, «Вінні-Пух та його друзі», Алан Мілн)

10. «Підклали не свиню, а маленьку кульку, вивели на чисту воду, отримала придане». (Принцеса, «Принцеса на горошині», українська народна казка або Г.Х.Андерсен)

 

3. Станція «Загадкова» /СЛАЙД 7/

Потрібно відгадати ребуси – прізвища письменників і назви казок (2б)


1.

Грімм(Грімм)             2.

Андерсен   (Андерсен)


Описание: ребусиОписание: ребусиОписание: ребусиОписание: ребусиОписание: ребусиОписание: ребусиОписание: ребусиОписание: ребусиОписание: ребусиОписание: ребусиОписание: ребуси         (Пані Метелиця)

 

Описание: ребусиОписание: ребусиОписание: ребусиОписание: ребусиОписание: ребусиОписание: ребусиОписание: ребуси          (Соловей)

 

4. Станція «Казкова реклама» /СЛАЙД 8/

Після перегляду буктрейлеру діти повинні створити рекламу казки, яку б вони хотіли запропонувати читачам.

Гра з вболівальниками (теоретичні запитання)

5. Станція «Чарівні числа» /СЛАЙД 9/

Ви знаєте, що у казках певне значення мають числа. Які найчастіше зустрічаються? Так. Отже, зараз вам потрібно правильно вставити числа у картках.        9 балів


1. Навколо світу за _____  днів.  /СЛАЙД 10/

2. Вовк і _____ козенят.

3. __________ місяців.

4. Казка про мертву царівну і ____богатирів.

5. ______   мушкетери.

6. Тисяча і _____ ніч.

7. Білосніжка і ______ гномів.

8._____  ведмеді.

9.Алі-Баба і ___ розбійників. /СЛАЙД 11/


Наступне завдання – «7 чарівних слів». Я перелічу 7 слів, а ви дасте відповідь, яка казка їх об’єднує. 

1. Дзеркальце, троянда, муфта, ворон, розбійники, карета, холод. («Снігова королева»)

2. Піч, веретено, перина, колодязь, яблука, брама, півень. («Пані Метелиця»)

3. Сопілка, професор, корзина, білка, собаки, зима, вогнище. («Дванадцять місяців»)

4. Черевичок, миші, годинник, хрещена мати, попіл, бал. («Попелюшка»)

5. Фарба, Чандарава, тварина, пройдисвіт, високі посади, виття, Індія («Фарбований шакал»)

6. Кмітливість, Японія, хасі, вельможа, кімоно, гета, розумне дитя («Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик»)

 

Ускладнюємо завдання. Я даю вам картки з іменами казкових героїв (Малян та Хлопчик-Зірка). Вам потрібно підібрати по 3 характеристики до кожного персонажа. Команда суперників повинна відгадати  героя.

Напр: Сміливий, любитель мандрів, допитливий – (Синдбад-мореплавець)

 

6. Станція «Казкові пазли» /СЛАЙД 12/

Із пазлів скласти картину і назвати казку, ілюстрацією до якої є ця картинка.  Яка з команд виконає завдання першою, отримає 2 бали  (Брати Грімм «Бременські музиканти»)

Описание: Картинки по запросу бременські музиканти картинки /СЛАЙД 13/

7. Станція «Знахідок» /СЛАЙД 14/

Деякі казкові персонажі загубили свої речі. Давайте допоможемо повернути їх назад. Я буду вам демонструвати предмети, а ви називайте їх власників по черзі. За кожну правильну відповідь 1 бал

1. Пензлик.                                    (Малян) /СЛАЙД 15/

2. Голка                                         (Іссумбосі) /СЛАЙД 16/

3. Починок                                    (пасербиця) /СЛАЙД 17/

4. Дзеркало                                   (Цариця) /СЛАЙД 18/

5. Бурштинове намисто                (Хлопчик-зірка) /СЛАЙД 19/

6. Штучний соловей                      (Богдихан) /СЛАЙД 20/

7. Кришталевий черевичок           (Попелюшці) /СЛАЙД 21/

8. Троянда.                                     (Герді) /СЛАЙД 22/

          9.  Проліски                                       (Падчерці з казки ” Дванадцять місяців ”.)23

         10. Синя фарба                                  («Фарбований шакал»). /СЛАЙД 24/

8. Станція «Рухлива» /СЛАЙД 25/

Фізхвилинку теж проведемо у вигляді конкурсу, але рухливого. Прошу, підійдіть до мене по 4 учні з кожної команди

 Конкурс  «Зібрати слова із літер»

Учням прикріплюють по 2 літери (спереду і на спині). Шикуючись в ряд, зібрати із літер якомога більше правильних слів.

І команда: И  Ф   К   Р

                   А  М  Ш  А

1. Ім’я дівчинки з казки, яка потоваришувала з ведмедем… (Маша)

2. Під нього крокують солдати… (Марш)

3. Предмет, в якому тримають одяг… (Шафа)

4. Його використовують для того, щоб передати приховану інформацію… (шифр)

  ІІ команда:   Г Р  С  І

                        А Н В И

1. З нього ліплять бабу…  (Сніг)

2. Сестра Надії і Любові… (Віра)

3. Любиш кататись – люби і на гору тягнути… (Сани)

4. Емоція, яку проявила Золота рибка, коли та захотіла стати володаркою морською…  (Гнів)

Конкурс «Хто я?»

  2 картини, в яких є отвір. Представник команди заходить за картину, вставляє голову в отвір і вгадує, ким він став завдяки картині. Ставить команді запитання, які потребують відповіді «так» або «ні».

Наприклад:     21-2.jpg                    кол.jpg              Царівна жаба


  • Я герой народної казки?
  • Так
  • Я людина?
  • Ні
  • Тварина?
  • Так
  • Я сірого кольору?
  • Ні
  •  Зеленого?
  • Так
  • Я Змій Горинич?
  • Ні
  • Я Царівна-жаба?
  • Так

 

9. Станція «Пісенна» /СЛАЙД 26/

Відгадати назву  мультфільму чи кінофільму, які мають відношення до творів світової літератури. За можливістю назвати автора твору.  1+1 додатковий бали

1. м/ф «Бременські музиканти»              Брати Грімм

2. м/ф «Прогулянка Кота Леопольда»   Анатолій Рєзніков

     3. к/ф «Пригоди Буратіно»                      Олексій Товстий «Золотий ключик»

     4. м/ф «Вінні-Пух та друзі»                     Алан Олександр Мілн

     5. к/ф «Червона Шапочка»                      Шарль Перро

     6. м/ф«Крокодил Гена та його друзі»     Едуард Успенський

     7. м, к «Попелюшка»                                Шарль Перро

     8. м «Дюймовочка»                                   Г.Х.Андерсен

10. Станція «Мовчазна» /СЛАЙД 27/

Кожна команда демонструє без слів (рухами і пантомімою) уривок з казки, а інша команда повинна відгадати назву казки.  5б.

11. Станція «Поетична» /СЛАЙД 28/

Ви вчили напам’ять вступ до поеми «Руслан і Людмила»  «Край лукомор’я дуб зелений…». Зараз  вам потрібно вставити пропущені слова з уривку.       5 балів


Край лукомор'я ____ зелений;

І золотий _________ на нім:

Щодня, щоночі ____ учений

На ________ кружляє тім;

Іде ________ — спів заводить,

___________ — казку повіда.

Дива там: ______ там бродить,

В гіллі _______ спить бліда;

На невідомих там _________

Сліди ___________ страхіть;

Там хатка на _______ ніжках

Без вікон, без ________ стоїть;

В примарах там _____ й долини;

Там на світанні _________ лине

На берег ________ пісковий,

І ___________ витязів чудових

Із хвиль виходять ____________,

Та ще й ______ їх морський/СЛАЙД 29/

 

У лукоморья ______ зелёный;

 Златая ______ на дубе том:

И днем и ночью ______ учёный

Всё ходит по _______ кругом;

Идёт ______ — песнь заводит,

___________ — сказку говорит.

Там чудеса: там _______ бродит,

____________ на ветвях сидит;

Там на неведомых ___________

Следы _____________ зверей;

Избушка там на __________ ножках

Стоит без окон, без _____;

Там _______ и дол видений полны;

Там о заре прихлынут _______

На брег песчаный и _________,

И _________ витязей прекрасных

Чредой из вод выходят _______,

И с ними ________ их морской…

/СЛАЙД 30/


А хто з вас знає вірші про казки та їхнє значення у житті? (5 б) /СЛАЙД 31/

 

ІV. Підсумки заходу.

Відомий український педагог Василь Сухомлинський вважав, що казки, прочитані у дитячому віці, назавжди відкладаються у серці «зернятка людяності, з яких складається совість». Казки змушують нас замислитись і вчать приймати в житті правильне рішення.

 

Сьогодні, я сподівюсь, всім було цікаво і весело.  Ми пригадали казки, героїв. Але час повертатися з мандрівки.

 

Всі разом казки згадали. Гостям нашим показали.

От і казочці кінець. А хто слухав – молодець! /СЛАЙД 32/

 

V. Подяка всім учасникам команд та журі.

 

Підбиття підсумків гри             

                                                                                

Вручення медалей учасникам команд


 


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Овечко Надія Дмитрівна
    Дякую за цікаву розробку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мукан Наталя Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Сидоренко Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 січня 2020
Переглядів
3947
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку