Гра будується на самопідготовці учнів, передбачає загальну обізнаність із життям і творчістю Т. Г. Шевченка. За тиждень до проведення гри учні отримують такі завдання: повторити поезії Шевченка, переглянути Кобзар, примітки до творів, присвяти; ознайомитися з мистецькою спадщиною Кобзаря.
Літературна гра-марафон
«За Кобзарем»
Гра будується на самопідготовці учнів, передбачає загальну обізнаність із життям і творчістю Т. Г. Шевченка. За тиждень до проведення гри учні отримують такі завдання: повторити поезії Шевченка, переглянути Кобзар, примітки до творів, присвяти; ознайомитися з мистецькою спадщиною Кобзаря.
КОНКУРСИ І ЗАВДАННЯ
Конкурс 1
Питання за творами Т. Г. Шевченка
І. 1. Вірш написано в 1847 році, в Орську.
2. Розповідається про випадок з дитинства Тараса, його дружбу з Оксаною Коваленко.
3. Слова: рай, сонце, небо.
4. Рядки: утирала мої сльози тай поцілувала...
Відповідь: «Мені тринадцятий минало».
ІІ. 1. Цей вірш своєрідний вступ до Кобзаря, в ньому розкривається зміст усієї збірки.
2. Ускороченому вигляді співається як народна пісня.
3. Слова: сирота, чужина, лихо, журба, кобзар.
4. Рядки:
Привітай же, моя ненько,
Моя Україно,
Моїх діток нерозумних,
Як свою дитину.
Відповідь: «Думи мої, думи»
ІІІ. 1. Цю поезію Т. Шевченко написав у Петербурзі, перебуваючи в казематі.
2. Розповідається про ставлення до особистої долі й долі батьківщини.
3. Слова: однаково, чужина, Україна, син.
4. Рядки:
В неволі виріс між чужими...
В неволі, плачучи, умру.
Відповідь: «Мені однаково, чи буду»
ІV. 1. Вірш написано у грудні 1845 року у В’юнищі.
2. У творі виражено гнів на панів-кріпосників і на власне безсилля.
3. Слова: серце, гнила колода, доля, людей любити.
4. Рядки:
Не дай спати ходячому,
Серцем завмирати
І гнилою колодою
По світу валятись.
Відповідь: «Минають дні, минають ночі».
Конкурс 2
Вірш напам’ять
Кожна команда вибирає конверт із завданням. Із запропонованих 4 віршів вибирають один, який читатиметься напам’ять. Враховується:
«Тече вода з-під явора»
«Думи мої, думи мої»
«Минають дні, минають ночі»
«Три шляхи широкії»
«Садок вишневий коло хати»
«За сонцем хмаронька пливе»
«Заповіт»
Конкурс 3
«Заморочки із бочки»
По 10 запитань, які по черзі витягують члени команд.
Конкурс 4
Знайди потрібну відповідь (учні одержують по дві картки із різними датами. На кожній із карток визначене конкретне завдання).
КАРТКА №1
А) 1840
Б) 1838
В) 1822
Г) 1847
Відповідь: 22 квітня 1838 року.
КАРТКА№2
Визначити рік виходу першого видання «Кобзаря»
А) 1838
Б) 1814
В) 1840
Г) 1860
Відповідь: 1840 рік.
КАРТКА №3
Визначте роки перебування Т. Шевченка на засланні
А) 1843-1845
Б) 1838-1843
В) 1851-1861
Г) 1847-1857
Відповідь: 1847-1857 рр.
КАРТКА №4
Визначте рік присвоєння звання академіка художнику Т. Шевченку
А) 1840
Б) 1838
В) 1860
Г) 1857
Відповідь: 1860 рік.
Конкурс 5
Визначити художні засоби в уривках із творів Т. Г. Шевченка
І рястом квітчає
Весна землю, мов дівчину
В зеленому гаї,
І сонечко серед неба
Опинилось – стало
Мов жених той молодую
Землю оглядає...
(Т. Шевченко «Невольник»)
2) ... Світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
Між ярами над ставами
Верби зеленіють.
(Т. Шевченко поема «Сон»).
Конкурс 6
Творчий
(скласти сенкан Т. Шевченко)
Правила написання сенкану.
Конкурс 7
Шевченко і Харків
Конкурс 8
Ви – нам, ми – вам (конкурс капітанів)
Цікаві бувальщини про любов до Т. Г. Шевченка та його творів харків’ян.
Розповідь капітана команди №1
Історія одного скульптурного портрета Т. Шевченка.
У 50-ті роки на лікуванні у Харківській обласній лікарні перебував харків’янин Семенчук Іван Васильович. Він знав, що тяжко хворий, можливо, навіть приречений померти від невиліковної хвороби. Роздумуючи над швидкоплинністю життя, Іван Васильович вирішив здійснити свою давню мрію. Уже давно хотів зробити погруддя Т. Шевченка із дерева. На подвір’ї лікарні було багато сухих дерев. Майстер облюбував старого дуба. Щоранку і в післяобідню пору, долаючи біль, виходив на подвір’я і потихеньку майстрував. Невдовзі хворі та відвідувачі лікарні помітили незвичайний, ніби живий портрет великого Кобзаря. Всі були зворушені палкою любов’ю хворого до Т. Шевченка. Його великою силою волі і непереможним бажанням увічнити пам’ять великого сина Україна.
Пройшло чимало часу, але лебедина пісня народного майстра подовжує вселяти віру в людей, переконувати, що любов до прекрасного – вічна.
Розповідь капітана команди №2
Було це на початку минулого століття, напередодні столітнього ювілею Т. Г. Шевченка. Харків’яни прагнули якомога більше дізнатися про життя і творчість великого Кобзаря, хотіли мати вдома його твори. Але часи були лихі, українське слово заборонили. Як же відзначити ювілей? Що можна зробити в умовах тотальної заборони української мови?
Тоді на допомогу мешканцям Харкова прийшли працівники харківської фабрики. Щоб донестидо трудящих поетів твори, вони зробили неймовірне: на обгортках цукерок із внутрішньої сторони надрукували уривки з творів Т. Г. Шевченка.
Тепер, купуючи у крамницях цукерки, вони отримували можливість читати і вивчати напам’ять улюблені рядки із «Кобзаря». Ото були часи! А які були прихильники Кобзаревого слова...
Конкурс 9
Визначити за ілюстрацією твір Т. Г. Шевченка.
Конкурс завершується підбиттям підсумків і визначенням переможців, нагородженням їх грамотами. За бажанням можна визначити номінації: найталановитіший, найерудованіший, найрозумніший, найдопитливіший тощо.