Літературна гра-марафон для учнів 8 класу «За Кобзарем»

Про матеріал

Гра будується на самопідготовці учнів, передбачає загальну обізнаність із життям і творчістю Т. Г. Шевченка. За тиждень до проведення гри учні отримують такі завдання: повторити поезії Шевченка, переглянути Кобзар, примітки до творів, присвяти; ознайомитися з мистецькою спадщиною Кобзаря.

Перегляд файлу

Літературна гра-марафон

«За Кобзарем»

 

Гра будується на самопідготовці учнів, передбачає загальну обізнаність із життям і творчістю Т. Г. Шевченка. За тиждень до проведення гри учні отримують такі завдання: повторити поезії Шевченка, переглянути Кобзар, примітки до творів, присвяти; ознайомитися з мистецькою спадщиною Кобзаря.

 

КОНКУРСИ І ЗАВДАННЯ

 

Конкурс 1

Питання за творами Т. Г. Шевченка

І. 1. Вірш написано в 1847 році, в Орську.

2. Розповідається про випадок з дитинства Тараса, його дружбу з Оксаною Коваленко.

3. Слова: рай, сонце, небо.

4. Рядки: утирала мої сльози тай поцілувала...

Відповідь: «Мені тринадцятий минало».

ІІ. 1. Цей вірш своєрідний вступ до Кобзаря, в ньому розкривається зміст усієї збірки.

2. Ускороченому вигляді співається як народна пісня.

3. Слова: сирота, чужина, лихо, журба, кобзар.

4. Рядки:

Привітай же, моя ненько,

Моя Україно,

Моїх діток нерозумних,

Як свою дитину.

Відповідь: «Думи мої, думи»

ІІІ. 1. Цю поезію Т. Шевченко написав у Петербурзі, перебуваючи в казематі.

2. Розповідається про ставлення до особистої долі й долі батьківщини.

3. Слова: однаково, чужина, Україна, син.

4. Рядки:

В неволі виріс між чужими...

В неволі, плачучи, умру.

Відповідь: «Мені однаково, чи буду»

ІV. 1. Вірш написано у грудні 1845 року у Вюнищі.

2. У творі виражено гнів на панів-кріпосників і на власне безсилля.

3. Слова: серце, гнила колода, доля, людей любити.

4. Рядки:

Не дай спати ходячому,

Серцем завмирати

І гнилою колодою

По світу валятись.

Відповідь: «Минають дні, минають ночі».

 

Конкурс 2

Вірш напамять

Кожна команда вибирає конверт із завданням. Із запропонованих 4 віршів вибирають один, який читатиметься напамять. Враховується:

  • знання тексту;
  • майстерність виконання;
  • оригінальні творчі знахідки.
  1. «Заповіт»

«Тече вода з-під явора»

«Думи мої, думи мої»

«Минають дні, минають ночі»

  1.  «Мені однаково, чи буду...»

«Три шляхи широкії»

«Садок вишневий коло хати»

«За сонцем хмаронька пливе»

«Заповіт»

 

Конкурс 3

«Заморочки із бочки»

По 10 запитань, які по черзі витягують члени команд.

  • Що означає імя Тарас?
  • Як називається село, де народився поет?
  • Прізвище пана, якому належала родина Шевченків.
  • Які ти знаєш псевдоніми Шевченка.
  • Імя сестри, яка няньчила Т. Шевченка?
  • Де здобув початкову освіту поет?
  • Прізвище всесвітньо відомого художника, який брав найактивнішу участь у викупі Т. Шевченка із кріпацтва.
  • Портрет якого російського поета намалював цей художник, щоб потім розіграти в лотереї (для викупу Шевченка з неволі).
  • Як називається місто, де здобув вищу освіту Шевченко-художник?
  • Як називається товариство у Києві при університеті, за участь у якому Шевченка арештували?
  • Хто власноручно підписав страшний вирок Шевченкові: «заборонити писати і малювати».
  •  Як називалася кріпость, де перебував Т. Шевченко у засланні?
  • На якому півострові був поет останні роки заслання?
  • Назвіть твори Т. Шевченка, які стали народними піснями.
  • Який твір Шевченка став одним із народних гімнів України?
  • Де похований Т. Шевченко?

 

Конкурс 4

Знайди потрібну відповідь (учні одержують по дві картки із різними датами. На кожній із карток визначене конкретне завдання).

 

КАРТКА №1

  1. Визначити рік викупу Т. Шевченка із кріпацтва.

А) 1840

Б) 1838

В) 1822

Г) 1847

Відповідь: 22 квітня 1838 року.

 

КАРТКА№2

Визначити рік виходу першого видання «Кобзаря»

А) 1838

Б) 1814

В) 1840

Г) 1860

Відповідь: 1840 рік.

 

КАРТКА №3

Визначте роки перебування Т. Шевченка на засланні

А) 1843-1845

Б) 1838-1843

В) 1851-1861

Г) 1847-1857

Відповідь: 1847-1857 рр.

 

КАРТКА №4

Визначте рік присвоєння звання академіка художнику Т. Шевченку

А) 1840

Б) 1838

В) 1860

Г) 1857

Відповідь: 1860 рік.

 

Конкурс 5

Визначити художні засоби в уривках із творів Т. Г. Шевченка

  1. І барвінком, і рутою,

І рястом квітчає

Весна землю, мов дівчину

В зеленому гаї,

І сонечко серед неба

Опинилось – стало

Мов жених той молодую

Землю оглядає...

(Т. Шевченко «Невольник»)

 

2) ... Світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Між ярами над ставами

Верби зеленіють.

(Т. Шевченко поема «Сон»).

 

Конкурс 6

Творчий

(скласти сенкан Т. Шевченко)

Правила написання сенкану.

 

  • Перший рядок представлений іменником, який розкриває, про що йдеться.
  • Другий рядок містить 2 прикметники, що характеризують головну думку.
  • Третій рядок – це 3 дієслова, які називають дії, пов’язані з головною думкою твору.
  • Четвертий рядок – вислів із декількох слів, що розкриває авторське ставлення до теми.
  • Пятий рядок – особисте ставлення читача до теми (можна словом).

 

Конкурс 7

Шевченко і Харків

  • Чи був поет у Харкові?
  • Коли було відкрито памятник великому поетові і художнику в Харкові?
  • Назвіть скульптора та архітектора цього памятника.
  • Скільки фігур оточують пілон довкола постаті поета?
  • Хто із відомих акторів позував автором при створенні образів в ансамблі?
  • Який образ-персонаж памятника (крім основної постаті Шевченка) має портретну схожість із ним?
  • Як у Харкові вшановується память великого Кобзаря? Назвати (вулиці, заклади, установи, що носять імя великого поета).

 

Конкурс 8

Ви – нам, ми – вам (конкурс капітанів)

Цікаві бувальщини про любов до Т. Г. Шевченка та його творів харківян.

 

Розповідь капітана команди №1

   Історія одного скульптурного портрета Т. Шевченка.

У 50-ті роки на лікуванні у Харківській обласній лікарні перебував харківянин Семенчук Іван Васильович. Він знав, що тяжко хворий, можливо, навіть приречений померти від невиліковної хвороби. Роздумуючи над швидкоплинністю життя, Іван Васильович вирішив здійснити свою давню мрію. Уже давно хотів зробити погруддя Т. Шевченка із дерева. На подвірї лікарні було багато сухих дерев. Майстер облюбував старого дуба. Щоранку і в післяобідню пору, долаючи біль, виходив на подвіря і потихеньку майстрував. Невдовзі хворі та відвідувачі лікарні помітили незвичайний, ніби живий портрет великого Кобзаря. Всі були зворушені палкою любовю хворого до Т. Шевченка. Його великою силою волі і непереможним бажанням увічнити память великого сина Україна.

    Пройшло чимало часу, але лебедина пісня народного майстра подовжує вселяти віру в людей, переконувати, що любов до прекрасного – вічна.

 

Розповідь капітана команди №2

   Було це на початку минулого століття, напередодні столітнього ювілею     Т. Г. Шевченка. Харківяни прагнули якомога більше дізнатися про життя і творчість великого Кобзаря, хотіли мати вдома його твори. Але часи були лихі, українське слово заборонили. Як же відзначити ювілей? Що можна зробити в умовах тотальної заборони української мови?

Тоді на допомогу мешканцям Харкова прийшли працівники харківської фабрики. Щоб донестидо трудящих поетів твори, вони зробили неймовірне: на обгортках цукерок із внутрішньої сторони надрукували уривки з творів   Т. Г. Шевченка.

Тепер, купуючи у крамницях цукерки, вони отримували можливість читати і вивчати напамять улюблені рядки із «Кобзаря». Ото були часи! А які були прихильники Кобзаревого слова...

 

Конкурс 9

Визначити за ілюстрацією твір Т. Г. Шевченка.

Конкурс завершується підбиттям підсумків і визначенням переможців, нагородженням їх грамотами. За бажанням можна визначити номінації: найталановитіший, найерудованіший, найрозумніший, найдопитливіший тощо.

doc
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
1589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку