Сценарій позакласного заходу для 6-9 класів на тему «Літературна кав'ярня «Слово поета до нас промовляє»

Про матеріал

Літературна кав'ярня – чудове місце для спілкування любителів поезії. Це місце – де зникають межі між учнями та учителями, де душевна атмосфера надихає на творчість. Пропоную розробку позакласного заходу до дня народження Тараса Шевченка. Літературна кав'ярня «Слово поета до нас промовляє».

Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема. Літературна кавярня «Слово поета до нас промовляє»

 

Мета:

  •                   виховання любові до рідної мови, скарбів поетичного слова, України.
  •                   вшанування памяті видатного художника слова, патріота України - Т.Г.Шевченка.
  •                   формування культури мовлення через красу й багатство рідної мови.
  •                   пропагування творчостівеликого Кобзаря.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, виставка творчих робіт учнів, проектор, комп’ютерні презентації (створені учнями), влаcні твори та поетичні доробки, ілюстративні матеріал, столи застелені білими скатертями, учні в  українських костюмах,  на столах кава, солодощі.

Місце проведення: світлиця- кавярня.

 

ХІД ЗАХОДУ

 

Звучить мелодія « Пісня про Україну»

На дошці – вислів “Не одцурайтесь своєї мови…”.

Біля дошки на столі рушник, портрет Шевченка, квіти, свічка.

 

Вчитель.

Шановні гості!  Ми вітаємо всіх Вас у нашій літературній кав ярні і запрошуємо  у царство мудрого й красивого, правдивого й цінного, сильного й ласкавого, доброго й мужнього слова. Поезія – це вогник, схожий на полум’я свічки, що запалює душу людини.

 

Запалює свічку (музика спокійна).

Ведучий І   Хай палає свічка.

   Хай палає,

   Поєднає нас вона в цей час.

   Друзів голоси нехай лунають,

   Слово й музика нехай єднають нас.  

Звучить грамзапис пісні «Заповіт» на слова Т.Г.Шевченка

Вчитель. Шановні , діти! Щановні гості!

  Сьогодні наш святковий захід присвячена великому поету України Тарасу Григоровичу Шевченку, творчість якого знають і люблять всі народи. світу. 
         Духовним батьком, творцем і рятівником української мови й всієї нації став Великий Кобзар

Звучить мелодія «Думи мої»

 

Ведуча Тарас Шевченко… З цим іменем сьогодні на планеті ідентифікується Україна та українці. І хто б ти не був, де б не жив, хто перечитає « Кобзаря», не зможе уявити своєї долі без Шевченка.

 

Ведуча Той, хто крізь алмазну грань Кобзаревого слова гляне у світ, той уже ніколи не спиниться в дорозі до ідеалу. Шевченко належить до найулюбленіших поетів світу.

 

Вчитель Шевченкове свято – то кришталево чисте свічадо. Майже 200  років минуло від того дня, коли українка – кріпачка дала світові генія, але він не віддаляється, а наближається.

Звучить пісня  у виконанні Н Яремчука «Шлх до Тараса»

 

В дні перемог і в дні поразок,

В щасливі дні , і в  дні сумні

Іду з дитинства до Тараса,

Крізь глум юрби і суєту,

Ні, не в минуле, а в майбутнє,

До тебе я, Тарасе йду.

Коли в душі моїй тривога,

Коли в душі пекельний щем,

Іду до нього до живого,

У Всесвіті віршів  й поем

І в дощ, і в сніг карбую кроки

І чую, дивлячись в блакить:

Реве та стогне Дніпр широкий.

Щоб розбудити всіх, хто спить.

 Звучить пісня «Реве та стогне Дніпр широкий»

 

Тож давайте ще раз помандруємо шляхами поета, його босоногим дитинством, затьмареною юністю, його тернистим шляхом поета й художника...

Перегляд фрагменту телепрограми «Обличчя української історії Тарас Шевченко» 

(https://www.youtube.com/watch?v=uJd2ajOPoH8)

Ми всі добре знайомі з життям поета, його творами, але кожного разу, коли повертаємось до Шевченка знов і знов пізнаємо щось нове, відкриваємо нові подробиці його життя. грані його творчості.

 

Вчитель Учні нашої школи працювали над створенням творчих проектів.

Я хочу надати слово учням 8 класу В. Сукову, Аміровій А. (Захист проекту «Життя Т Шевченка – це подвиг».

Фініченко Д., Кучеренко М. працювали над проектом« Великий співець народу українського» (захист проекту, виступає учень).

 

Ведуча: Т. Шевченко звеличив Україну, 
Звеличив весь український народ.
Давайте ж сьогодні торкнемося
Серцем Шевченківських творів. 
Проймемося їхнім духом, тим самим

 Зможемо виконати поетові заповіти:
А що нам заповідав Кобзар? 

Звучить  пісня « Заповіт»

 

Конкурс читців.

 

 Вчитель Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк. Людина незвичайної долі й незвичайного таланту, що здобула світову славу

 

Ведучий 2. Увібравши в себе душу народу, він підніс його духовну велич і красу на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ. Тарас Шевченко звеличив Україну, звеличив весь український народ. Давайте ж сьогодні торкнемося серцем Шевченківських творів. Проймемося їхнім духом, тим самим зможемо виконати поетові заповіти:

 

Вчитель.    Не одцурайтесь своєї мови

  Ні в тихі дні, ні в дні громові,

  Ні в дні підступно мовчазні,

  Коли стоїш на крутизні

  Один, чолом сягнувши птаха,

  Й холодний вітер попід пахви

  Бере і забиває дих,

   Щоб ти скорився і притих.

   Не одцурайсь, мій сину,

   Мови. У тебе іншої нема.

   Ти плоть і дух – одне-єдине

   Зі словом батьківським – Людина,

   Без нього – просто плоть німа.

   Без мови в світі нас – нема!

Учні танцюють танок «Віночок Кобзареві»

Ведучий

Твори Шевченка перекладені багатьма мовами світу. У нас присутні вчителі світової літератури та іноземної мови. Вони прчитають нам вірші Кбзаря росйською, англійською та німецькою мовами.

Вчитель світової літератури читає «Заповіт» російською мовою.

 

Вчитель англійської мови читає вірш англійською та німецькою мовами.

 

Вчитель А тепер я пропоную провести літературна вікторину «Сторінки життя Великого Кобзаря».

 Три  столики, які будуть змагатися, хто краще знає творчість Кобзаря.

І-  Кобзареві онучата

ІІ- Юні  кобзарики

ІІІ- Шевченкові онуки  

( конкурс оцінює журі, яке знаходиться за сусіднім столиком)

 

Питання до команд ( бліц ) – допомога друга -2 рази.

 

1.Звідки пішло  прізвище Шевченко?

Заселення Кирилівки почалося дуже давно. Це село було запорізьким, де стояв отаман Кирило. З архівних джерел відомо, що в 1600-х роках в селі проживав Іван Швець. У Івана була одна донька Єфросинія.  Січовик Андрій (прадід поета) пристав до Єфросинії і став прозиватися Шевченком – бо в ті роки приймак брав жіноче прізвище.

2.   Назвати імена батьків Тараса Шевченка.

(Катерина, Григорій).

 

3.  Як звали братів і сестер Шевченка?

(У Тараса було два брати і три сестри, він був третьою дитиною. Микита, Катерина, Ярина, Тарас. Марся. Йосип).

 

4.  Де і коли народився Т.Г.Шевченко?

(25 березня /9 березня 1814 р. в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (Черкаська область).

 

5.  Якого віку був Тарасик, коли померла його матуся, батько?

(9 років – мати 1823 р.,  11 років – батько 1825 р.)

 

6.  Де поневірявся  Т.Шевченко, осиротівши?

(Був попихачем у дяка П. Богорського, наймитував у попа, потім пас громадську отару).

 

7.  Яким твором, якого письменника захоплювався малий Тарас?

(І.Котляревського “Енеїдою”, творами Сковороди).

 

8.  Хто був вчителем малювання Тарасика?

(диякон Євфем, дяк-маляр с. Стеблів, с. Тарасівка).

 

9.  У яких творах поет пише про своє нещасливе дитинство?

“Мені тринадцятий минало”, “Сон”, “І виріс я на чужині”, “І золотої, й дорогої”).

 

10. З ким дружив Тарас у дитинстві?

(Сусідські діти – Данило Бондаренко, Оксана Коваленко, Павло Могильний, Іван Сокира).

 

11. Який талант проявився в Шевченка раніше – художника чи поета?

(Ще в дитинстві у Тараса з’явилися здібності до малювання).

 

12. За що поміщик П. Енгельгардт звелів висікти свого козачка?

(Повернувшись з бенкету, застав за малюванням, кричав, що той палить свічки і т.д.).

 

13. У якому році викуплено Тараса Шевченка з кріпацької неволі?

(1838 р.)

 

14. Хто був ініціатором викупу з кріпацтва, хто брав у цьому участь?

(Сошенко, Жуковський, Григорович; художник Брюлов К. змалював портрет Жуковського і за виручені гроші викупили Тараса).

 

15. Хто купив картину?

(Дружина Миколи І).

 

16. У 1839 р. за постановою Академії художеств Шевченка нагороджено якою відзнакою?

(Срібною медаллю ІІ ступеня за малюнок з натури у 1840 р.).

 

17. Як називалася перша збірка творів Тараса Шевченка?

(“Кобзар”).

 

18. Які твори ввійшли до першої збірки Шевченка? Як вони називались?

(“Кобзар” 1840 р. Вміщено 8 творів. “Думи мої, думи”, “Перебендя”. “Катерина”, Думка”, “До Основ’яненка”, “Тарасова ніч” та ін.).

 

19. Коли Шевченко виїжджає на Україну?

(1843-1844 рр., 1845-1847 рр., 18  -18  р.)

20. Де і коли був заарештований Шевченко?

(5 квітня 1847 р. на переправі через Дніпро в Києві).

 

21. Що було причиною заслання Шевченка?

(Революційні вірші, альбом поезій “Три літа”, які жандарми знайшли при арешті, сатирична поема “Сон”).

 

22. Назвіть першу надруковану баладу Шевченка. Якими словами вона починається?

(Балада “Причинна”, “Реве та стогне Дніпр широкий”).

 

Хто написав музику? (Український композитор Д.Крижанівський).

 

23. Який композитор написав близько  100-а мелодій на слова Шевченка?

(Український композитор М.В. Лисенко).

 

24. Якою широковідомою народною піснею розпочинається поема “Причинна”?

(“Реве та стогне Дніпр широкий”).

 

25. З якої поеми ці слова?

Кохайтеся, чорнобриві,

Та не з москалями.

Бо москалі – чужі люди,

Роблять лихо з вами.

(“Катерина”)

 

26. Кому присвячена поема “Катерина”?

(В. Жуковському).

27. Які поеми Шевченка названі жіночими іменами?

“Катерина”, “Марія”, “Мар’яна-черниця”).

 

28. Кому присвячено вступ до поеми “Марія-черниця”?

(Оксані Коваленко – подрузі дитинства).

 

 29. З якої поезії ці слова?

А щоб збудить химерну волю,

Треба миром, громадою обух сталить,

Та добре  вигострить сокиру

Та й заходиться вже будить…

(Я не нездужаю, нівроку…”)

 

30. У якому творі героїня призналася своєму   синові, що вона його мати?

(“Наймичка”).

 

31. У якому творі матері сниться щасливе життя сина?       

(Вірш “Сон”, “На панщині пшеницю жала…”)

 

34. Драматичні твори Шевченка?

(“Назар Стодоля”).

37. Як називався записник, у якому Тарас Шевченко записував свої твори під час заслання?

(“Захалявна книжечка”).

 

38. Чому Т.Шевченко написав “Заповіт” у 1845 р.?

(Хвороба).

 

39. Скількома мовами перекладено “Заповіт”?

(150-ма).

 

40. За участь у якому таємному товаристві засуджено Т.Г. Шевченка?

(Кирило-Мефодіївське товариство).

 

41. Яка картина Шевченка носить таку ж назву, як і його поема?

(“Катерина”).

 

42. Які жіночі портрети ви ще знаєте, написані рукою Шевченка-художника?

(“Портрет Ганни Закревської”, “Самаритянка”, “Катерина”, “П.Маклеєвської”, “Горпенко”, “Кейкаутової”).

 

43. За які мистецькі твори Т.Г.Шевченко одержав звання Академіка?

(За гравюри у 1861 р.)

 

45. У яких країнах є пам’ятники Т.Г.Шевченку?

(Канада, Америка, Австралія, Франція та ін.)

 

Перегляд фрагменту відеофільму «Пам’ятники Кобзареві»

 

ІІ.  Питання для капітанів. ( презентація)

ІІІ. Намалювати  малюнок на тему « Живописна Україна»  поки  йде змагання капітанів

до твору Т.Г.Шевченка ( назвати твір). Учні отримують уривки з творів

 

ІІІ. Підсумкова комп ютерна гра « В сім ї вольній новій».

Підсумки конкурсу.

Музична пауза. Пісня « Зоре моя вечірняя»

 

Хвилинка поезії юних літераторів.

Читання віршів учнів школи, власних віршів педагогів.

 

Учні визначають найактивнішого члена літературної кавярні та віддають йому  сонечко радості.

 

Вчитель.

Діти! Сьогодні ми з вами ще раз торкнулись струн Шевченкової душі, цілющого джерела його творчості.

 

Минуло багато років з дня народження Т.Г. Шевченка – славного сина українського народу, але й сьогодні він ніби живий говорив з нами,

Своїми нащадками.

Його слово  живе між нами, гнівне і ніжне, полум’яне і міцне.

 

І на  оновленій землі, над ланами, широкими полями, вільними містами і селами як весняні води могутнього Дніпра лине вічно жива в народі  слова великого Кобзаря.

 

 Ведучий.

Ми чуємо тебе, Кобзарю, скрізь століття

І  голос твій наш душі окриля.

Встав в новій красі скрізь лихоліття

Твоя, Тарасе, звільнена земля.

 

 « Реве та стогне дніпр широкий…»(запис)


Презентація до заходу (фрагменти)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Т.Г.Шевченко. Життєвий і творчий шлях Він був сином мужика - І став володарем в царстві духа. Він був кріпаком і став - велетнем в царстві людської культури. І.Я.Франко

Номер слайду 3

9 Березня 1914 року в селі Моринцях на Черкащині в родині кріпаків народився майбутній поет. В похилій хаті, край села, Над ставом чистим і прозорим Життя Тарасику дала Кріпачка мати, вбита горем Хата , де народився Шевченко Поет живе в серцях свого народу. М.Т.Рильський.

Номер слайду 4

Дитинство майбутнього поета пройшло в селі Кирилівці. Батьки зранку до вечора були на панщині .Хлопчика залишали зі старшою сестрою Катериною ,яка сама ще була дитиною.

Номер слайду 5

Про своє дитинство Т.Шевченко пише так: І золотої й дорогої Мені, щоб знали ви, не жаль Моєї долі молодої: А іноді така печаль Оступить душу, аж заплачу. А ще до того як побачу Малого хлопчика в селі. Мов одірвалось од гіллі, Одно-однісіньке під тином Сидить собі в старій ряднині. Мені здається, що се я, Що це ж та молодість моя. Вірш ”І золотої й дорогої”

Номер слайду 6

Нудна була та наука. За найменшу провину учнів карали різками Початкову освіту Тарас здобув у дяковій школі

Номер слайду 7

…Там матір добрую мою Ще молодою- у могилу Нужда та праця положила. Там батько, плачучи з дітьми (А ми малі були і голі), Не витерпів лихої долі, Умер на панщині!... Тарас рано залишився сиротою

Номер слайду 8

Номер слайду 9

“Мені тринадцятий минало. Я пас ягнята за селом…” Тарас носить воду школярам “… ми розлізлися межи людьми, мов мишенята.”

Номер слайду 10

Поміщик карає Тараса за малювання 1929. Тарас стає козачком у панського управителя. В цьому ж році пан Енгельгардт забирає Тараса разом з собою у м.Вільно Перебування у Вільно сприяло формуванню світогляду Шевченка, допомогло в удосконаленні його художньої майстерності .

Номер слайду 11

Зустріч з художником Сошенком у Літньо- му Саду у Петербурзі Велике щастя буть вольним чоловіком

Номер слайду 12

Вручення відпускноі Т.Г.Шевченку 22 квітня 1838 року Тараса Шевченка друзі викупили з кріпацтва

Номер слайду 13

К. Брюллов. Портрет Жуковського, 1838рік. ...Живу,учусь,нікому не кланяюсь і нікого не боюсь…

Номер слайду 14

Шевченко-художник

Номер слайду 15

26 вересня 1841 року нагороджений срібною медаллю за акварель “Циганка-ворожка”

Номер слайду 16

Ся маленька книжечка відразу відкрила немов новий світ поезії… І.Я.Франко “Думи мої,думи мої,квіти мої,діти!

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Серед степу широкого на Вкраїні милій… СЕЛО неначе погоріло, Неначе люди подуріли, німі на панщину ідуть І діточок своїх ведуть Т.Г.Шевченко.

Номер слайду 19

В казематі У квітні 1847 року Т. Шевченко був заарештований за участь у Кирило-Мифодієвському товаристві

Номер слайду 20

Караюсь,мучусь,але не каюсь… Думи мої,думи мої, Ви мої єдині, Не кидайте хоч ви мене При лихій годині. Т.Г.Шевченко

Номер слайду 21

Номер слайду 22

У вересні 1857 року Шевченко повертається з заслання. У Петербурзі чекає на дозвіл виїхати в Україну.

Номер слайду 23

ЗНОВУ НА УКРАЇНІ У 1859 ПОЕТ ПОВРТАЄТЬСЯ НА УКРАЇНУ ТА ВІДВІДУЄ РІДНІ МІСЦЯ. ЗУСТРІЧ З СЕСТРОЮ,БРАТАМИ

Номер слайду 24

Поставлю хату і кімнату, Садок-райочок насаджу. Посиджу я і походжу В своїй маленькій благодаті… І буде правда на землі…

Номер слайду 25

Похорони Шевченка перетворились в справжню демонстрацію 10 березня 1861 року поет помер

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Тобі пам’ятники всюди встановили люди

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Твори Шевченка перекладені багатьма мовами світу І на оновленій землі врага не буде супостата…

Номер слайду 30

І мене в сім’ї великій, В сім’ї вольній, новій, Не забудьте пом’янути Незлим тихим словом НЕ зів’яне твоє слово

Номер слайду 31

Номер слайду 32

zip
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
2554
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку