Літературна кав'ярня – чудове місце для спілкування любителів поезії. Це місце – де зникають межі між учнями та учителями, де душевна атмосфера надихає на творчість. Пропоную розробку позакласного заходу до дня народження Тараса Шевченка. Літературна кав'ярня «Слово поета до нас промовляє».
Тема. Літературна кав’ярня «Слово поета до нас промовляє»
Мета:
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, виставка творчих робіт учнів, проектор, комп’ютерні презентації (створені учнями), влаcні твори та поетичні доробки, ілюстративні матеріал, столи застелені білими скатертями, учні в українських костюмах, на столах кава, солодощі.
Місце проведення: світлиця- кавярня.
ХІД ЗАХОДУ
Звучить мелодія « Пісня про Україну»
На дошці – вислів “Не одцурайтесь своєї мови…”.
Біля дошки на столі рушник, портрет Шевченка, квіти, свічка.
Вчитель.
Шановні гості! Ми вітаємо всіх Вас у нашій літературній кав ярні і запрошуємо у царство мудрого й красивого, правдивого й цінного, сильного й ласкавого, доброго й мужнього слова. Поезія – це вогник, схожий на полум’я свічки, що запалює душу людини.
Запалює свічку (музика спокійна).
Ведучий І Хай палає свічка.
Хай палає,
Поєднає нас вона в цей час.
Друзів голоси нехай лунають,
Слово й музика нехай єднають нас.
Звучить грамзапис пісні «Заповіт» на слова Т.Г.Шевченка
Вчитель. Шановні , діти! Щановні гості!
Сьогодні наш святковий захід присвячена великому поету України Тарасу Григоровичу Шевченку, творчість якого знають і люблять всі народи. світу.
Духовним батьком, творцем і рятівником української мови й всієї нації став Великий Кобзар
Звучить мелодія «Думи мої»
Ведуча Тарас Шевченко… З цим іменем сьогодні на планеті ідентифікується Україна та українці. І хто б ти не був, де б не жив, хто перечитає « Кобзаря», не зможе уявити своєї долі без Шевченка.
Ведуча Той, хто крізь алмазну грань Кобзаревого слова гляне у світ, той уже ніколи не спиниться в дорозі до ідеалу. Шевченко належить до найулюбленіших поетів світу.
Вчитель Шевченкове свято – то кришталево чисте свічадо. Майже 200 років минуло від того дня, коли українка – кріпачка дала світові генія, але він не віддаляється, а наближається.
Звучить пісня у виконанні Н Яремчука «Шлх до Тараса»
В дні перемог і в дні поразок,
В щасливі дні , і в дні сумні
Іду з дитинства до Тараса,
Крізь глум юрби і суєту,
Ні, не в минуле, а в майбутнє,
До тебе я, Тарасе йду.
Коли в душі моїй тривога,
Коли в душі пекельний щем,
Іду до нього до живого,
У Всесвіті віршів й поем
І в дощ, і в сніг карбую кроки
І чую, дивлячись в блакить:
Реве та стогне Дніпр широкий.
Щоб розбудити всіх, хто спить.
Звучить пісня «Реве та стогне Дніпр широкий»
Тож давайте ще раз помандруємо шляхами поета, його босоногим дитинством, затьмареною юністю, його тернистим шляхом поета й художника...
Перегляд фрагменту телепрограми «Обличчя української історії Тарас Шевченко»
(https://www.youtube.com/watch?v=uJd2ajOPoH8)
Ми всі добре знайомі з життям поета, його творами, але кожного разу, коли повертаємось до Шевченка знов і знов пізнаємо щось нове, відкриваємо нові подробиці його життя. грані його творчості.
Вчитель Учні нашої школи працювали над створенням творчих проектів.
Я хочу надати слово учням 8 класу В. Сукову, Аміровій А. (Захист проекту «Життя Т Шевченка – це подвиг».
Фініченко Д., Кучеренко М. працювали над проектом« Великий співець народу українського» (захист проекту, виступає учень).
Ведуча: Т. Шевченко звеличив Україну,
Звеличив весь український народ.
Давайте ж сьогодні торкнемося
Серцем Шевченківських творів.
Проймемося їхнім духом, тим самим
Зможемо виконати поетові заповіти:
А що нам заповідав Кобзар?
Звучить пісня « Заповіт»
Конкурс читців.
Вчитель Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк. Людина незвичайної долі й незвичайного таланту, що здобула світову славу
Ведучий 2. Увібравши в себе душу народу, він підніс його духовну велич і красу на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ. Тарас Шевченко звеличив Україну, звеличив весь український народ. Давайте ж сьогодні торкнемося серцем Шевченківських творів. Проймемося їхнім духом, тим самим зможемо виконати поетові заповіти:
Вчитель. Не одцурайтесь своєї мови
Ні в тихі дні, ні в дні громові,
Ні в дні підступно мовчазні,
Коли стоїш на крутизні
Один, чолом сягнувши птаха,
Й холодний вітер попід пахви
Бере і забиває дих,
Щоб ти скорився і притих.
Не одцурайсь, мій сину,
Мови. У тебе іншої нема.
Ти плоть і дух – одне-єдине
Зі словом батьківським – Людина,
Без нього – просто плоть німа.
Без мови в світі нас – нема!
Учні танцюють танок «Віночок Кобзареві»
Ведучий
Твори Шевченка перекладені багатьма мовами світу. У нас присутні вчителі світової літератури та іноземної мови. Вони прчитають нам вірші Кбзаря росйською, англійською та німецькою мовами.
Вчитель світової літератури читає «Заповіт» російською мовою.
Вчитель англійської мови читає вірш англійською та німецькою мовами.
Вчитель А тепер я пропоную провести літературна вікторину «Сторінки життя Великого Кобзаря».
Три столики, які будуть змагатися, хто краще знає творчість Кобзаря.
І- Кобзареві онучата
ІІ- Юні кобзарики
ІІІ- Шевченкові онуки
( конкурс оцінює журі, яке знаходиться за сусіднім столиком)
Питання до команд ( бліц ) – допомога друга -2 рази.
1.Звідки пішло прізвище Шевченко?
Заселення Кирилівки почалося дуже давно. Це село було запорізьким, де стояв отаман Кирило. З архівних джерел відомо, що в 1600-х роках в селі проживав Іван Швець. У Івана була одна донька Єфросинія. Січовик Андрій (прадід поета) пристав до Єфросинії і став прозиватися Шевченком – бо в ті роки приймак брав жіноче прізвище.
2. Назвати імена батьків Тараса Шевченка.
(Катерина, Григорій).
3. Як звали братів і сестер Шевченка?
(У Тараса було два брати і три сестри, він був третьою дитиною. Микита, Катерина, Ярина, Тарас. Марся. Йосип).
4. Де і коли народився Т.Г.Шевченко?
(25 березня /9 березня 1814 р. в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (Черкаська область).
5. Якого віку був Тарасик, коли померла його матуся, батько?
(9 років – мати 1823 р., 11 років – батько 1825 р.)
6. Де поневірявся Т.Шевченко, осиротівши?
(Був попихачем у дяка П. Богорського, наймитував у попа, потім пас громадську отару).
7. Яким твором, якого письменника захоплювався малий Тарас?
(І.Котляревського “Енеїдою”, творами Сковороди).
8. Хто був вчителем малювання Тарасика?
(диякон Євфем, дяк-маляр с. Стеблів, с. Тарасівка).
9. У яких творах поет пише про своє нещасливе дитинство?
“Мені тринадцятий минало”, “Сон”, “І виріс я на чужині”, “І золотої, й дорогої”).
10. З ким дружив Тарас у дитинстві?
(Сусідські діти – Данило Бондаренко, Оксана Коваленко, Павло Могильний, Іван Сокира).
11. Який талант проявився в Шевченка раніше – художника чи поета?
(Ще в дитинстві у Тараса з’явилися здібності до малювання).
12. За що поміщик П. Енгельгардт звелів висікти свого козачка?
(Повернувшись з бенкету, застав за малюванням, кричав, що той палить свічки і т.д.).
13. У якому році викуплено Тараса Шевченка з кріпацької неволі?
(1838 р.)
14. Хто був ініціатором викупу з кріпацтва, хто брав у цьому участь?
(Сошенко, Жуковський, Григорович; художник Брюлов К. змалював портрет Жуковського і за виручені гроші викупили Тараса).
15. Хто купив картину?
(Дружина Миколи І).
16. У 1839 р. за постановою Академії художеств Шевченка нагороджено якою відзнакою?
(Срібною медаллю ІІ ступеня за малюнок з натури у 1840 р.).
17. Як називалася перша збірка творів Тараса Шевченка?
(“Кобзар”).
18. Які твори ввійшли до першої збірки Шевченка? Як вони називались?
(“Кобзар” 1840 р. Вміщено 8 творів. “Думи мої, думи”, “Перебендя”. “Катерина”, Думка”, “До Основ’яненка”, “Тарасова ніч” та ін.).
19. Коли Шевченко виїжджає на Україну?
(1843-1844 рр., 1845-1847 рр., 18 -18 р.)
20. Де і коли був заарештований Шевченко?
(5 квітня 1847 р. на переправі через Дніпро в Києві).
21. Що було причиною заслання Шевченка?
(Революційні вірші, альбом поезій “Три літа”, які жандарми знайшли при арешті, сатирична поема “Сон”).
22. Назвіть першу надруковану баладу Шевченка. Якими словами вона починається?
(Балада “Причинна”, “Реве та стогне Дніпр широкий”).
Хто написав музику? (Український композитор Д.Крижанівський).
23. Який композитор написав близько 100-а мелодій на слова Шевченка?
(Український композитор М.В. Лисенко).
24. Якою широковідомою народною піснею розпочинається поема “Причинна”?
(“Реве та стогне Дніпр широкий”).
25. З якої поеми ці слова?
Кохайтеся, чорнобриві,
Та не з москалями.
Бо москалі – чужі люди,
Роблять лихо з вами.
(“Катерина”)
26. Кому присвячена поема “Катерина”?
(В. Жуковському).
27. Які поеми Шевченка названі жіночими іменами?
“Катерина”, “Марія”, “Мар’яна-черниця”).
28. Кому присвячено вступ до поеми “Марія-черниця”?
(Оксані Коваленко – подрузі дитинства).
29. З якої поезії ці слова?
А щоб збудить химерну волю,
Треба миром, громадою обух сталить,
Та добре вигострить сокиру
Та й заходиться вже будить…
(Я не нездужаю, нівроку…”)
30. У якому творі героїня призналася своєму синові, що вона його мати?
(“Наймичка”).
31. У якому творі матері сниться щасливе життя сина?
(Вірш “Сон”, “На панщині пшеницю жала…”)
34. Драматичні твори Шевченка?
(“Назар Стодоля”).
37. Як називався записник, у якому Тарас Шевченко записував свої твори під час заслання?
(“Захалявна книжечка”).
38. Чому Т.Шевченко написав “Заповіт” у 1845 р.?
(Хвороба).
39. Скількома мовами перекладено “Заповіт”?
(150-ма).
40. За участь у якому таємному товаристві засуджено Т.Г. Шевченка?
(Кирило-Мефодіївське товариство).
41. Яка картина Шевченка носить таку ж назву, як і його поема?
(“Катерина”).
42. Які жіночі портрети ви ще знаєте, написані рукою Шевченка-художника?
(“Портрет Ганни Закревської”, “Самаритянка”, “Катерина”, “П.Маклеєвської”, “Горпенко”, “Кейкаутової”).
43. За які мистецькі твори Т.Г.Шевченко одержав звання Академіка?
(За гравюри у 1861 р.)
45. У яких країнах є пам’ятники Т.Г.Шевченку?
(Канада, Америка, Австралія, Франція та ін.)
Перегляд фрагменту відеофільму «Пам’ятники Кобзареві»
ІІ. Питання для капітанів. ( презентація)
ІІІ. Намалювати малюнок на тему « Живописна Україна» поки йде змагання капітанів
до твору Т.Г.Шевченка ( назвати твір). Учні отримують уривки з творів
ІІІ. Підсумкова комп ютерна гра « В сім ї вольній новій».
Підсумки конкурсу.
Музична пауза. Пісня « Зоре моя вечірняя»
Хвилинка поезії юних літераторів.
Читання віршів учнів школи, власних віршів педагогів.
Учні визначають найактивнішого члена літературної кав’ярні та віддають йому сонечко радості.
Вчитель.
Діти! Сьогодні ми з вами ще раз торкнулись струн Шевченкової душі, цілющого джерела його творчості.
Минуло багато років з дня народження Т.Г. Шевченка – славного сина українського народу, але й сьогодні він ніби живий говорив з нами,
Своїми нащадками.
Його слово живе між нами, гнівне і ніжне, полум’яне і міцне.
І на оновленій землі, над ланами, широкими полями, вільними містами і селами як весняні води могутнього Дніпра лине вічно жива в народі слова великого Кобзаря.
Ведучий.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, скрізь століття
І голос твій наш душі окриля.
Встав в новій красі скрізь лихоліття
Твоя, Тарасе, звільнена земля.
« Реве та стогне дніпр широкий…»(запис)
Презентація до заходу (фрагменти)