Літературна вікторина за творчістю Т.Г.Шевченка ( 4 клас)

Про матеріал

Літературна вікторина за творчістю Т.Г.Шевченка ( 4 клас)

Мета: Розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка; сприяти вихованню національної самосвідомості учнів; формувати у дітей уміння працювати в команді; розвивати здатність до взаємодії; формувати громадянську і загальнокультурну компетентності, бажання читати твори Т.Шевченка; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творчі здібності дітей, музичний слух, почуття ритму, пам'ять, увагу, спостережливість, формувати бажання малювати природу України; виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями; прищеплювати любов до національного колориту,виховувати інтерес до його творів, викликати бажання розповідати вивчені вірші й слухати нові, почуття гордості за Україну, за її національного генія – Тараса Григоровича Шевченка.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка; виставка творів поета; дитячі малюнки до поезій Т. Г. Шевченка, фото із зображенням пам'ятника Шевченка.

Хід виховної години

І.Організаційна частина уроку

ІІ.Вступне слово вчителя

Уважно прослухайте вірш і скажіть , про кого ми сьогодні будемо вести мову на виховній годині.

Ти мусиш нам співця назвати,

Адже умів лиш він один

Рабів німих так захищати.

А хто так оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?

Дмитро Білоус (Акровірш)

- Як називається такий вірш?

-Ви знаєте його, любі діти, безсмертного Тараса нашого! Знаєте, бо щороку вшановуєте в березні його пам'ять. Знаєте і його «Кобзаря» — вчитеся з нього, готуєтеся до праці для рідного народу, для України.А він, наш безсмертний геній Тарас Шевченко, благословляє вас у віршах та закликає:

Любіть її,

Свою Україну любіть,.

В останню тяжку хвилину,

За неї Господа моліть!

Для проведення виховної години клас ділимо на дві команди, які вибирають собі назву девіз.

III. Етапи змагання

1конкурс — «Віднови вірш»

Пропонується текст вірша, який записаний у вигляді прозаїчного твору. Учні повинні відновити вірш, тобто записати текст у формі вірша. Потім прочитати його виразно.

Команда «Україночка»

Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, пливе човен по Дунаю один за водою. Пливе човен, води повен, ніхто не спиняє, кому спи¬нить — рибалоньки на світі немає. Поплив човен в синє море, а воно заграло,— погралися гори-хвилі — і скіпок не стало.

(Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, пливе човен по Дунаю один за водою.

Пливе човен, води повен, ніхто не спиняє, кому спинить — рибалоньки на світі немає.

Поплив човен в синє море,

а воно заграло,—

погралися гори-хвилі —

і скіпок не стало.) -

Команда «Козаки»

Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть. Плугатарі з плугами йдуть, співають ідучи дівчата, а матері вечерять ждуть. Сім'я вечеря коло хати, вечірня зіронька встає. Дочка вечерять подає, а мати хоче научати, так соловейко не дає. Поклала мати коло хати маленьких діточок своїх; сама заснула коло їх. Затихло все, тільки дівчата та соло¬вейко не затих.

(Садок вишневий коло хати,

хрущі над вишнями гудуть. ,

Плугатарі з плугами йдуть,

співають ідучи дівчата,

а матері вечерять ждуть.

Сім'я вечеря коло хати,

вечірня зіронька встає.

Дочка вечерять подає, а мати хоче научати, так соловейко не дає. Поклала мати коло хати маленьких діточок своїх; сама заснула коло їх. Затихло все, тільки дівчата та соловейко не затих.)

2конкурс — «Опорні слова»

За рядом слів необхідно зрозуміти, про якій твір йдеться.

Явір Дніпр

калина вітер

верба човен

каченяточка ясен

(«Тече вода...») («Реве та стогне Дніпр широкий...»)

3конкурс — «Кращий знавець життя і творчості Т. Г. Шевченка»

1.Назвати псевдонім Шевченка. (Кобзар)

2.Коли народився Т. Г. Шевченко? (9 березня 1814р.)

3.Де народився Т. Г. Шевченко? (Ус. Моринці Звенигородського повіту на Київщині)

4.Що означає ім'я Тарас? (Тарас у перекладі з грецької — бунтівник, непокірний, безстрашний)

5.Як називалась перша книжечка віршів поета? («Кобзар»)

6.Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали сліпих дідусів, що ходили від села до села і, граючи на кобзі, розповідали людям про долю України.)

7.В якому селі проходило дитинство Т. Г. Шевченка? (Ус. Кирилівка)

8.За успіхи в якій галузі поету було присвоєно звання академіка? (За успіхи в малюванні)

9.Де Шевченко здобув художню освіту? (У Петербурзькій Академії мистецтв.)

10.Де похований Т. Г. Шевченко? (У Каневі, на високій горі, яка відтоді називається Тарасовою.)

11.Скільки років прожив Т. Г. Шевченко. (47років)

12.Які пісні складено на слова Т. Г. Шевченка? («Садок вишневий коло хати...», «Зацвіла в долині...», «Думи мої думи, думи мої...», «По діброві вітер віє...», «Як умру, то поховайте...», «Зоре моя вечірняя...»)

13.В яких віршах оспівується краса української природи? («Світає...», «Весна», «Сонце заходить, гори чорніють...», «Ой діброво, темний гаю...»)

14.В якому вірші поет згадує своє дитинство? («Мені тринадцятий минало...»)

15.Прізвище пана, кріпаками якого були Шевченки. (Енгельгардт)

16.Імена батьків Тараса ( Григорій та Катерина)

17.Чий портрет був намальований для викуплення Шевченка з кріпацтва? (Василя Жуковського)

18.Хто намалював того портрета? ( Карл Брюллов)

19.Коли Тарас був викуплений з неволі? (22 квітня 1838 року)

20.Яку книгу для маленьких дітей уклав і видав власним коштом Шевченко? («Буквар»)

21.Хто сказав про Шевченка: «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа…? (І.Франко)

4конкурс Творча робота над прислів'ями

(Скласти прислів'я і пояснити його значення).

Шевченкові твори сяють, мов ... / увесь світ.

Тарасів «Заповіт» облетів … / зорі.

Шевченко дужий не силою, а … / великий дар.

Шевченків «Кобзар» - то для народу … / словом мудрий.

5конкурс — «Чи знаєш ти поезію Шевченка?»

Продовжити поетичні рядки.

1.Встала весна...

2.Як умру, то поховайте...

3.Зацвіла в долині...

4.Мені тринадцятий минало...

6конкурс — «Картинна галерея»

— Кожна команда підготувала ілюстрації до творів Шевченка. Потрібно відгадати, до яких віршів намальовані вірші.

6 конкурс — «Розгадайте кросворд»

Команда, яка швидше розв'яже кросворд, переможе в цьому кон­курсі.Треба вписати в горизонтальні рядки кросворда пропущені слова з віршів Тараса Шевченка, пояснити значення зашифрованого слова

1.... вишневий коло хати.

2.Поговорим тихесенько в ... з тобою.

3.Додолу ... гне високі, горами хвилю підійма.

4.... моя вечірняя, зійди над горою.

5.Поклала ... коло хати маленьких діточок своїх.

6.Реве та стогне ... широкий.

1

к

2

0

3

б

4

3

5

а

6

Р


IV. Підсумок уроку

А тепер скажемо «Яким був Шевченко?»

(Підберіть прикметники, які характеризують поета).

Ш – шанований, шляхетний

Е – ерудований

В – волелюбний, впевнений

Ч – чесний, чуйний

Е – енергійний

Н – наполегливий, надійний

К – культурний

О – обдарований

Є люди, як свічки,-

Згоряють, відходять у небуття.

Є люди, як зірки,-

Горять і світять все життя.

Заключне слово вчителя.

Підбиваються підсумки й оголошуються результати змагань. Учитель відзначає найактивніших учасників конкурсів.

— Шевченкова Україна — струнка, тонкостанна, з рожевими світан-ками і зоряними ночами. А українське село в його поезіях — як писанка, в зеленому віночку широколистих тополь і білому серпанку квітучих садів. Тонкий, ніжний лірик, він присвячує рідному краєві найсокро-венніші слова, що йдуть від самого серця. Ми відчуваємо тебе, Тарасе, своїм сучасником. Ти — наш пророк, духовний батько. Ти подарував вічність українському слову.Його справедливо називають Кобзарем. Любов народу до Шевченка безмежна. В українській оселі поряд з образами висить його портрет. Йому зведено понад 800 пам'ятників на всіх континентах, а твори перекладено 140 мовами світу.

Учениця

Уклін тобі, Тарасе, великий наш Пророче,

Для тебе вірно б'ється те серденько дитяче.

За тебе вічно б'ється,за твої заповіти

Чого батьки не зможуть, те сповнять їхні діти.

Спи, спокійно, Тарасе!

Нащадки твої словом шани й любові тебе пом'янули

І народи Вкраїни заповітів священних твоїх не забули.

Перегляд файлу

Літературна вікторина за творчістю Т.Г.Шевченка  ( 4 клас)

Мета: Розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка; сприяти вихованню національної самосвідомості учнів; формувати у дітей уміння працювати в команді; розвивати здатність до взаємодії; формувати громадянську і загальнокультурну компетентності, бажання читати твори Т.Шевченка; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творчі здібності дітей, музичний слух, почуття ритму, пам’ять, увагу, спостережливість, формувати бажання малювати природу України; виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями; прищеплювати любов до національного колориту,виховувати інтерес до його творів, викликати бажання розповідати вивчені вірші й слухати нові, почуття гордості за Україну, за її національного генія – Тараса Григоровича Шевченка.

 Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка; виставка творів поета; дитячі малюнки до поезій Т. Г. Шевченка, фото із зображенням пам'ятника Шевченка.

                                            Хід виховної години

І.Організаційна частина уроку

ІІ.Вступне слово вчителя

Уважно прослухайте вірш і скажіть , про кого ми сьогодні будемо вести мову на виховній годині.

Ти мусиш нам співця назвати,

Адже умів лиш він один

Рабів німих так захищати.

А хто так оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?

Дмитро Білоус (Акровірш)

- Як називається такий вірш?

-Ви знаєте його, любі діти, безсмертного Тараса нашого! Знаєте, бо щороку вшановуєте в березні його пам'ять. Знаєте і його «Кобзаря» — вчитеся з нього, готуєтеся до праці для рідного народу, для України.А він, наш безсмертний геній Тарас Шевченко, благословляє вас у віршах та закликає:

Любіть її,

Свою Україну любіть,.

В останню тяжку хвилину, 

За неї Господа моліть!

Для проведення виховної години клас ділимо на дві команди, які вибирають собі назву девіз.

III. Етапи змагання

1конкурс — «Віднови вірш»

Пропонується текст вірша, який записаний у вигляді прозаїчного твору. Учні повинні відновити вірш, тобто записати текст у формі вірша. Потім прочитати його виразно.

Команда «Україночка»

Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, пливе човен по Дунаю один за водою. Пливе човен, води повен, ніхто не спиняє, кому спи¬нить — рибалоньки на світі немає. Поплив човен в синє море, а воно заграло,— погралися гори-хвилі — і скіпок не стало.

(Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, пливе човен по Дунаю один за водою.

Пливе човен, води повен, ніхто не спиняє, кому спинить — рибалоньки на світі немає.

Поплив човен в синє море,

а воно заграло,—

погралися гори-хвилі —

і скіпок не стало.) -

Команда «Козаки»

Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть. Плугатарі з плугами йдуть, співають ідучи дівчата, а матері вечерять ждуть. Сім'я вечеря коло хати, вечірня зіронька встає. Дочка вечерять подає, а мати хоче научати, так соловейко не дає. Поклала мати коло хати маленьких діточок своїх; сама заснула коло їх. Затихло все, тільки дівчата та соло¬вейко не затих.

(Садок вишневий коло хати,

хрущі над вишнями гудуть. ,

Плугатарі з плугами йдуть,

співають ідучи дівчата,

а матері вечерять ждуть.

Сім'я вечеря коло хати,

вечірня зіронька встає.

Дочка вечерять подає, а мати хоче научати, так соловейко не дає. Поклала мати коло хати маленьких діточок своїх; сама заснула коло їх. Затихло все, тільки дівчата та соловейко не затих.)

2конкурс — «Опорні слова»

За рядом слів необхідно зрозуміти, про якій твір йдеться.

Явір                                                Дніпр

калина                                            вітер

верба                                              човен

каченяточка                                   ясен

(«Тече вода...») («Реве та стогне Дніпр широкий...») 

3конкурс — «Кращий знавець життя і творчості Т. Г. Шевченка»

1.Назвати псевдонім Шевченка. (Кобзар)

2.Коли народився Т. Г. Шевченко? (9 березня 1814р.)

3.Де народився Т. Г. Шевченко? (Ус. Моринці Звенигородського повіту на Київщині)

4.Що означає ім'я Тарас? (Тарас у перекладі з грецької — бунтівник, непокірний, безстрашний)

5.Як називалась перша книжечка віршів поета? («Кобзар»)

6.Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали сліпих дідусів, що ходили від села до села і, граючи на кобзі, розповідали людям про долю України.)

7.В якому селі проходило дитинство Т. Г. Шевченка? (Ус. Кирилівка)

8.За успіхи в якій галузі поету було присвоєно звання академіка? (За успіхи в малюванні)

9.Де Шевченко здобув художню освіту? (У Петербурзькій Академії мистецтв.)

10.Де похований Т. Г. Шевченко? (У Каневі, на високій горі, яка відтоді називається Тарасовою.)

11.Скільки років прожив Т. Г. Шевченко. (47років)

12.Які пісні складено на слова Т. Г. Шевченка? («Садок вишневий коло хати...», «Зацвіла в долині...», «Думи мої думи, думи мої...», «По діброві вітер віє...», «Як умру, то поховайте...», «Зоре моя вечірняя...»)

13.В яких віршах оспівується краса української природи? («Світає...», «Весна», «Сонце заходить, гори чорніють...», «Ой діброво, темний гаю...»)

14.В якому вірші поет згадує своє дитинство? («Мені тринадцятий минало...»)

15.Прізвище пана, кріпаками якого були Шевченки. (Енгельгардт)

16.Імена батьків Тараса ( Григорій та Катерина) 

17.Чий портрет був намальований для викуплення Шевченка з кріпацтва? (Василя Жуковського)

18.Хто намалював того портрета? ( Карл  Брюллов)

19.Коли Тарас був викуплений з неволі? (22 квітня 1838 року)

20.Яку книгу для маленьких дітей уклав і видав власним коштом Шевченко? («Буквар»)

21.Хто сказав про Шевченка: «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа…? (І.Франко)

4конкурс Творча робота над прислів’ями

(Скласти прислів’я і пояснити його значення).

Шевченкові твори сяють, мов ... / увесь світ.

Тарасів «Заповіт» облетів … / зорі.

Шевченко дужий не силою, а … / великий дар.

Шевченків «Кобзар» - то для народу … / словом мудрий.

5конкурс — «Чи знаєш ти поезію Шевченка?»

Продовжити поетичні рядки.

1.Встала весна...

2.Як умру, то поховайте...

3.Зацвіла в долині...

4.Мені тринадцятий минало...

6конкурс — «Картинна галерея»

— Кожна команда підготувала ілюстрації до творів Шевченка. Потрібно відгадати, до яких віршів намальовані вірші.

6  конкурс — «Розгадайте кросворд»

Команда, яка швидше розв'яже кросворд, переможе в цьому кон­курсі.Треба вписати в горизонтальні рядки кросворда пропущені слова з віршів Тараса Шевченка, пояснити значення зашифрованого слова

1.... вишневий коло хати.

2.Поговорим тихесенько в ... з тобою.

3.Додолу ... гне високі, горами хвилю підійма.

4.... моя вечірняя, зійди над горою.

5.Поклала ... коло хати маленьких діточок своїх.

6.Реве та стогне ... широкий.    

 1

 

 

 

к

 

 

 

 

 2

 

 

0

 

 

 

 

 3

 

 

б

 

 

 

 

 

4

3

 

 

 

 

5 

а

 

 

 

 6

 

 

 

Р

 

 

 


IV. Підсумок уроку

А тепер скажемо «Яким був Шевченко?»

(Підберіть прикметники, які характеризують поета).

Ш – шанований, шляхетний

Е – ерудований

В – волелюбний, впевнений

Ч – чесний, чуйний

Е – енергійний

Н – наполегливий, надійний

К – культурний

О – обдарований

Є люди, як свічки,-

Згоряють, відходять у небуття.

Є люди, як зірки,-

Горять і світять все життя.

Заключне слово вчителя.

Підбиваються підсумки й оголошуються результати змагань. Учитель відзначає найактивніших учасників конкурсів.

— Шевченкова Україна — струнка, тонкостанна, з рожевими світан-ками і зоряними ночами. А українське село в його поезіях — як писанка, в зеленому віночку широколистих тополь і білому серпанку квітучих садів. Тонкий, ніжний лірик, він присвячує рідному краєві найсокро-венніші слова, що йдуть від самого серця. Ми відчуваємо тебе, Тарасе, своїм сучасником. Ти — наш пророк, духовний батько. Ти подарував вічність українському слову.Його справедливо називають Кобзарем. Любов народу до Шевченка безмежна. В українській оселі поряд з образами висить його портрет. Йому зведено понад 800 пам’ятників на всіх континентах, а твори перекладено 140 мовами світу.

Учениця

Уклін тобі, Тарасе, великий наш Пророче,

Для тебе вірно б’ється те серденько дитяче.

За тебе вічно б’ється,за твої заповіти

Чого батьки не зможуть, те сповнять їхні діти.

Спи, спокійно, Тарасе!

Нащадки твої словом шани й любові тебе пом’янули

І народи Вкраїни заповітів священних твоїх не забули.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Погребняк Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Булат Марина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 березня 2018
Переглядів
14233
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку