Урок на тему "Василь Сухомлинський "Не забувай про джерело"

Про матеріал

Урок з читання у 4 класі на тему "Не забувай про джерело"

Продовжувати знайомити дітей з життям і творчістю В.О.Сухомлинського, викликати інтерес до творів Сухомлинського,узагальнити знання учнів про те, що обов'язком кожної людини є турботливе ставлення до природи; викликати інтерес до вивчення і за­стосування досвіду народу розумного використання природних багатств; показати значення природи в житті людини; виховувати почуття любові до рідної землі, відповідальне ставлення до збереження довкілля.

Перегляд файлу

Відкритий урок читання у 4 класі.

Тема: Василь Сухомлинський "Не забувай про джерело"

Мета: продовжувати знайомити дітей з життям і творчістю В.О.Сухомлинського, викликати інтерес до творів Сухомлинського,узагальнити знання учнів про те, що обов'язком кожної людини є турботливе ставлення до природи; викликати інтерес до вивчення і за­стосування досвіду народу розумного використання природних багатств; показати значення природи в житті людини; виховувати почуття любові до рідної землі, відповідальне ставлення до збереження довкілля.

Обладнання: ілюстрації, фотографії краєвидів природи, таблиця «Взаємозв'язки в природі», сигнальні картки білого і чорного кольору, макет мікрофона.

Хід уроку

I. Організаційний момент

–Посміхніться один одному, подаруйте чудовий настрій на весь урок.

– Кому дозволимо сісти першими?

– Так, спочатку краса, а потім сила.

ІІ. Мотивація навчання

- Чи може людина все знати? А вчитель? А діти?
- Коли я приходжу до вас на урок, я думаю, що не тільки я навчу вас чогось нового,а й ви зможете мене навчити. Сьогодні ми будемо вчити один одного. Ми всі будемо в ролі і вчителів і учнів. Якщо ви мені не допоможете, урок не вдасться.
Закриємо очі і подумки скажемо: «Учителю, я допоможу тобі, і урок відбудеться.»
Мені дуже потрібна ваша допомога.
- У мене в руках насіння рослини. Як ви гадаєте, з якої рослини це насіння? ( Соняшник )
- Що потрібно для того, щоб проросло насіння? (Сонце, вода, тепло…)
- Якщо всього цього не буде, що станеться з насінням?
- Сьогодні ми з вами посіємо зерна доброти в класі. І від нас залежить, проростуть вони чи ні.

ІІІ. Актуалізація знань. Мовна розминка.

1. Гра «Шифрувальник»
Назвіть одним словом.
к и н ш н я о с , е в о е р д , к і а к т в - рослини
(соняшник) (дерево) (квітка)

н я а ч е й з , е я н щ , к ш н я е о – тварини
(зайченя) (щеня) (кошеня)

Всі вони потребують нашої турботи і допомоги.
 

2. Робота над скоромовкою в парах.(слайд 1)

Сини на коромислі

Сіно корові несли.

Який звук зустрічається найчастіше? У назвах яких слів є цей звук?

Яку людину називають доброю?
Чи хотіли б ви, щоб вас оточували добрі люди?
Чи хочете ви бути добрими людьми?
Як ви гадаєте, чи легко бути добрим і приносити радість іншим?

ІV. Повідомлення теми уроку

- Сьогодні ми з вами прочитаємо оповідання «Не забувай про джерело»
Прізвище автора зашифроване. Складіть частини слова в порядку збільшення кількості кутів.

хо сь кий Су млин

(Відповіді діти говорять вчителеві на вухо)

- Які твори В. О. Сухомлинського читали? Чим він відомий?

А допоможуть нам дізнатися про Сухомлинського наші кореспонденти із газет. 

1. «Крісло автора» (діти по-черзі сідають на крісло та розповідають фрагмент з біографії) 

Першою запрошуємо кореспондентку газети «Сім´я і школа» Кокодзей Софію.. 
Народився Василь Сухомлинський у селі Василівка Кіровоградського району в незаможній сім’ї. 
Батько, Олександр Омелянович, працював столярем і теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти. 
Мама, Оксана Юдівна, працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки. 
Надаємо слово кореспонденту газети «Початкова школа» Олександру Лаврику. 
Василь ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби. 

Наступну сторінку розкриє нам кореспондентка журналу «Все для вчителя» Олена Кучерява. 
Навчався у Василівській семирічній школі, де був одним з кращих учнів. 
Після закінчення школи вступив на підготовчі курси при Кременчуцькому вчительському інституті й став студентом філологічного факультету. 

Запрошуємо до слова кореспондента газети «Освітянське слово» Олександра Круглика
З 1938 по 1941 рік працював в Онуфріївській середній школі спочатку вчителем, а через деякий час – завідувачем навчальною частиною.


Вітаємо газету «Історія в школі», кореспондент. Ксенію Рарецьку
Мирна праця була перервана війною. Під час Другої світової війни був на фронті. Двічі пережив поранення. Особливо постраждала рука. Хірурги боялися, що її доведеться ампутувати. 
Перед операцією повідомили про це Василя Олександровича. "Ой ні, руку будь-що треба залишити!” "Навіщо тобі рука? Ти що, артист?” – запитав старенький хірург. "Ні, я вчитель”. 
Операція була складною, хірурги зробили усе можливе. Рука залишилася, але після операції стала на шість сантиметрів коротшою. 
Важким було й поранення в груди, але вчитель повернувся до школи. 

Кореспондент журналу «Директор» Максим Фадєєв, надаємо вам слово. 
У липні 1948 року Василя Олександровича призначили директором Павлиської середньої школи, якій він присвятив 22 роки свого життя. 
Це була звичайна школа, майже зруйнована за роки війни, знаменитою її зробив Сухомлинський. 

До виступу запрошуємо представника Журналу «Відкритий урок» Аріні Гнатюк. 
Помер Василь Сухомлинський 2 вересня 1970 року. 
Похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя. 

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1. Передбачення.

Перш ніж читати оповідання "Не забувай про джерело" скажіть, про що буде йти мова у оповіданні.

2. Читання твору В. О. Сухомлинського «Не забувай про джерело».

Даша читає оповідання.

3.Бесіда.

  • Чи здійснилось ваше передбачення?

- Яким був ставок у давнину, як селяни берегли його?

- Чому і як зник ставок?

Знайдіть слова, які передають головну думку твору. Як ви їх розумієте?

Головна думка твору: Напившись води, не забувайте про джерело, з якого вона витікає.

 

4. Словникова робота 
Читання колонок слів спочатку повільно, а потім все швидше і швидше.
мулу                                         призвід
балку                                        чистіший
підлітків                                   нинішньої
задоволення                           неприкаяними
Призвід – приклад для наслідування.
- Прочитайте : 
1. прикметники,
2. іменники,
3. дієслова;
4. слова з наголосом на першому складі,
5. слова з наголосом на другому складі,
6. слова з наголосом на третьому складі.
Фізкультхвилинка (під музику показує один з учнів класу)
Читання тексту учнями «ланцюжком».
- Від чийого імені ведеться розповідь?
     Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання
- Що показав учитель дітям?
- Що було на місці пустиря багато років тому?
- Яким був ставок?
- Що росло біля нього?
- Хто викопав ставок?
- Що ухвалили селяни на своїй раді?
- Як люди дотримували цієї ухвали?
- Хто приїхав до села?
- Як прозвали сім’ю? Чому?
- Що стали помічати старі люди?
- Як ви розумієте вислів «лихий призвід – людям заохота»?
- Що сталося зі ставком?
- У яких словах виражена головна думка твору?

5.Робота в групах.

  • Наш народ склав багато прислів’їв про працю та про ледарів.
  • І зараз за кінцем прислів’я вам потрібно поділитися на групи. (на столах початок прислів’я, а дітям роздаю закінчення. Вони добирають початок і сідають за столи)

Прислів’я : Не плюй у криницю, /бо доведеться з неї ще води напитися.

                    Хто полю годить, /тому жито родить.

                     Не моє просо, не мої горобці, /не буду відганяти. 

Як ви розумієте ці прислів’я ?

  • Зараз вам потрібно розіграти у групі  ситуацію.

(роздаю листочки із ситуацією, діти готуються і показують)

Озвучую :

  1. Людина проходить повз хвору кішку;
  2. Людина, не помічає, що другій людині погано;
  3. Людина тікає, коли друга людина знаходиться у біді.
  • Чим подібні ці ситуації?  Як би ви вчинили?
  1. Метод фантастичних проблем.
  • Що було б, якби всі люди стали безсердечними?
  • А якби зникли безсердечні люди?
  • Що ми можемо для цього зробити?

 

VI. Підсумок уроку. Рефлексія

- Чи сподобалося вам оповідання?
- Про що дізналися, прочитавши оповідання?
- Якою людиною бути легше, доброю чи байдужою?
- Чи легко приносити радість іншим?

Творча лабораторія

  • Станьте авторами вірша-поради. (Слайд 26)

У житті не байдикуй,

а багато ти ______________(працюй).

Розумом ти не хвались,

А знаннями ___________(поділись).

                Вкрасти – значить нагрішити,

                Люди! Так не можна __________(жити).

                Хліб й до хліба зароби,

               І не матимеш ________________(біди).

Не хвалися ти пихатістю,

А ділися з іншим _______________(радістю).

Усім, хто просить, – допомагай,

І носа вверх не _________________ (задирай)

                   Не будь ніколи ти байдужим,

                   А краще стань сміливим й ____________ (дужим).

                   Якщо попросять – помагай,

                  І правил цих __________(не забувай)

  • Оцініть свою роботу на уроці:
  • Ви працювали недостатньо старанно – руки вгору.
  • Ви працювали добре – руки до плечей.
  • Ви працювали чудово  – аплодувати.

Оцінювання  дітей. – Ви сьогодні  отримуєте такі бали…    

  • Наші серця наповнилися добротою, милосердям, співчуттям. Зернятка, посіяні на початку уроку, проросли і перетворилися на квіти. (У кожної дитини на парті – квітка. ) Давайте подаруємо їх усім людям планети. У центрі квітки намалюйте, яким ви уявляєте обличчя доброти, а на пелюстках напишіть слова, що виникають у вашій уяві, коли говоримо це слово.
    ( Діти прикріплюють квіти на зображення земної кулі .)
    Дякую за урок. Я отримала заряд доброти.
    Простягнемо руки до Землі і скажемо: «Хай люди всієї Землі будуть добрими!»
  • Кожна людина може бути чарівником і для цього не потрібна чарівна паличка. Достатньо сказати добре слово, або зробити добре діло.Поверніться один до одного  побажайте чогось доброго один одному. Творіть добро і воно повернеться до вас.
  •  

VII. Домашнє завдання. (Слайд 28)

– Відкрийте щоденники, запишіть завдання на вибір

Середній рівень: виразно читати оповідання, вміти ставити запитання до змісту та давати відповіді на них.

Достатній рівень: проілюструвати план оповідання у формі діафільму, стисло переказувати за складеним діафільмом.

Високий рівень: написати невеличкий твір-міркування на тему «Чого навчила мене це оповідання?»Пам’ятайте, що у тексті-міркуванні обов’язково повинні бути його складові: твердження, доказ, висновок.

(Слайд 29)

               Ось закінчився урок,

                       І дзвенить для вас дзвінок!

                   Працювали добре друзі,

             Відпочиньте по заслузі!

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Задорожня Лілія Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Дульська Марина Павлівна
    Дуже хороший матеріал. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 березня 2018
Переглядів
10724
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку